Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Hallo!

Sinds een week eigenaar van deze jongen. Shiver 2018, 27k km en in best een goede conditie.

Dingen die ik nog wil doen;
- Bandjes
- Olie en filter vervangen (15w50 begreep ik?)
- Rem en koppelingsvloeistof vervangen
- Achterlicht unit vervangen (door trilling bekende hoekje afgebroken)
- Bij Ultimoto.nl op de koffie
- Clownsneus onder mijn kenteken vandaan

Kom maar door met de tips!
 

Bijlagen

  • IMG_20220130_151942.jpg
    IMG_20220130_151942.jpg
    407,2 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20220130_152003.jpg
    IMG_20220130_152003.jpg
    352,8 KB · Weergaven: 48
Gefeliciteerd
Mooie fiets.
En van Ultimoto.nl had ik nog nooit gehoord.
Ze zouden die van mij iets minder dorstig mogen maken.
1:18 met de huidige 98 benzine prijzen wordt je niet vrolijk van.
Niet een raar verbruik.
 
Weet ik.
En dat is met touren , geen racen.
Maar vergelijkbare motoren zijn zuiniger.
Nu heb ik hem voor mijn plezier en ik vind hem gewoon mooi.
Dan is het verbruik ondergeschikt.
Maar als je iedere dag woon /werk er mee moet doen.
Kan ik kwa gebruik net zo goed de auto nemen ,zeker als het toch alleen over de snelweg zou gaan.
Tenzij je veel in files moet rijden.
 
Weet ik.
En dat is met touren , geen racen.
Maar vergelijkbare motoren zijn zuiniger.
Nu heb ik hem voor mijn plezier en ik vind hem gewoon mooi.
Dan is het verbruik ondergeschikt.
Maar als je iedere dag woon /werk er mee moet doen.
Kan ik kwa gebruik net zo goed de auto nemen ,zeker als het toch alleen over de snelweg zou gaan.
Tenzij je veel in files moet rijden.
Tsja, dikke 2 cilinders zijn niet al te zuinig. Mijn suzuki 4 cilinder 750 cc doet ook 1:18/1:20. Vrouwlief rijd nog on-zuiniger op haar Shiver.

Maar er is vast nog iets meer uit te halen, maar meer als 1:20 zou me verbazen.
 
Ik doe het precies om 0 redenen ivm het verbruik maar meer om het aan/uit gedrag op lagere toeren. Een kleine whiskey throttle is ok maar biet als je normaal op een rotonde rijdt. Koppel is na de update ook veel beter verdeeld over het toerengebied ipv pas bij 6/7k. En dat voor maar €120 😁🤌
 
het bokkige gedrag op lage snelheden is inderdaad een beetje vervelend maar hoort misschien wel bij het karakter. De oplossing van ultimoto lijkt mij ook wel wat denk dat ik es die kant op ga.
Voor het verbruik moet je ook geen Shiver nemen. Pak dan een Honda PCX voor woon werk verkeer een prima ding en haalt 1:40
 
Ik heb met veel plezier op mijn Shiver gereden de afgelopen 6 jaar maar wil gaan overstappen naar een toermotor. Ik denk zelf aan een V-strom 650.
Nu heb ik een paar leuke gezien maar één dealer wil niet inruilen omdat ze gestopt zijn met Shiver's omdat ze er slechte ervaringen mee hebben.
Dit is zijn opmerking:
We hebben meerdere elektrische storingen gehad tot spontane zelfontbranding toe. Toen waren we wel genezen.
Voor mij is dat iets wat me vreemd overkomt, wat is jullie ervaring daarmee?
Ik heb ooit weleens een sensor moeten vervangen maar verder zelf gelukkig geen issues gehad.
 
Ik heb destijds ook geprobeerd om mijn Shiver in te ruilen. Het bedrijf wilde de motor niet inruilen omdat een Italiaanse motor is en daardoor alleen maar problemen heeft. Ik ben het daar uiteraard niet mee eens. De Shiver is juist wel betrouwbaar.
Ik heb een geschikte motor bij een ander bedrijf gevonden.
 
Ik heb met veel plezier op mijn Shiver gereden de afgelopen 6 jaar maar wil gaan overstappen naar een toermotor. Ik denk zelf aan een V-strom 650.
Nu heb ik een paar leuke gezien maar één dealer wil niet inruilen omdat ze gestopt zijn met Shiver's omdat ze er slechte ervaringen mee hebben.
Dit is zijn opmerking:

Voor mij is dat iets wat me vreemd overkomt, wat is jullie ervaring daarmee?
Ik heb ooit weleens een sensor moeten vervangen maar verder zelf gelukkig geen issues gehad.
Dan ga je wel inleveren qua fun "vermogen"

Stekker contacten zijn niet alles bij de shiver, die kunnen voor lastige storingen zorgen.
 
Dan ga je wel inleveren qua fun "vermogen"

Stekker contacten zijn niet alles bij de shiver, die kunnen voor lastige storingen zorgen.
Inleveren is relatief. Elke motor heeft een 'functie'. Die Shiver 'moet' je uitdagen en is veel zenuwachtiger. Echt meer een sportmotor. Machtig hoor, maar ik wil meer gaan toeren. Ook leuk toch ;).

Ik zal alle stekkers e.d. van die Shiver eens langslopen. Misschien wel een goed idee.
 
De shiver heeft juist "karakter" En bokken bij rotondes ?
Dan ga je te langzaam.
Wij hebben hier toch vrij kleine rotondes , maar ik heb daar echt geen last van.
Verder maakt dat karakter indruk bij mensen die denken o het is maar een twin.
Collega reed met een Suzuki gsxf 650 , en deed ook zo neer dunkend op de Shiver.
Tot we van het werk weg reden ,en ik alleen maar het gas opentrok en met voorwiel in de lucht weg sprintte (zonder ruk aan stuur )
Of op de dijk gewoon met touren hij zich rot aan het schakelen is om me te volgen.

En afgebrande Shivers heb ik nog nooit wat van gehoord.
Wel verbrande startmotoren in het begin , maar daar is toen een software update voor geweest.
 
Dat is ook zo, ik rij op een 1 pitter of op een racer. Voor mij is de shiver meer tour_O- inderdaad het is natuurlijk relatief. Heb ook enkele malen op een sv650 gereden. Fun gehalte ligt nog steeds vrij hoog. Rij wiel gedeelte is wel een stuk minder kwalitatief. Met wat vering updates is dit wel op te krikken.
 
Even een kleine fotoshoot gehouden van de week… Lekker hoor! :D
 

Bijlagen

  • 0888A297-0D28-4B35-90ED-DCD4CFDBC3A6.jpeg
    0888A297-0D28-4B35-90ED-DCD4CFDBC3A6.jpeg
    331,6 KB · Weergaven: 44
  • 4CD16060-10D2-4C3C-B94B-99815F38CB29.jpeg
    4CD16060-10D2-4C3C-B94B-99815F38CB29.jpeg
    176,5 KB · Weergaven: 46
Wat een verschil… Ben benieuwd of het verschil te voelen is 😉
 

Bijlagen

  • 567B836B-5E47-44A6-B339-A78BD4542225.jpeg
    567B836B-5E47-44A6-B339-A78BD4542225.jpeg
    245,5 KB · Weergaven: 34
  • DA40F65F-B725-4E65-8C3D-A27B7FC4346E.jpeg
    DA40F65F-B725-4E65-8C3D-A27B7FC4346E.jpeg
    210,9 KB · Weergaven: 35
Wat een verschil… Ben benieuwd of het verschil te voelen is 😉
Als het goed is voel je iets minder trekkracht bij lage toeren en wordt je kop door het hogere lucht/brandstof mengsel wat warmer. 👌🏻
Zonder afstellen van de motor hebben dit soort dingen, zelfde als met een lagere uitlaatgas druk, geen positief effect op het vermogen.
 
Als het goed is voel je iets minder trekkracht bij lage toeren en wordt je kop door het hogere lucht/brandstof mengsel wat warmer. 👌🏻
Zonder afstellen van de motor hebben dit soort dingen, zelfde als met een lagere uitlaatgas druk, geen positief effect op het vermogen.
Door het slechte weer helaas nog niet gereden dus heb het nog niet kunnen ervaren. Bedankt voor de tip! De juiste afstelling wil ik inderdaad nog gaan laten uitvoeren bij Ultimoto.
 
Van het weekend de koop gesloten voor een nieuwe Guzzi v85 tt nero. De Shiver is eind vorig jaar weggegaan. Op de laatste mooie zonnige dag met 20 onderuit gegaan op een vuile kruising door een auto die te weinig ruimte gaf en te ver doorreed waardoor ik niet meer genoeg ruimte had om mijn bocht te maken. Helaas had ik dat verkeerd ingeschat en zonder ABS direct onderuit geremd. Op het oog weinig schade maar alle kleine dingen bij elkaar plus het standaard onderhoud (toe aan nieuwe ketting en kleppenstellen) besloten om de motor weg te doen. Hij is per opbod uiteindelijk verkocht. Ik heb er in 11 seizoenen ruim 70.000 Km mee gereden door half Europa. Nu dus tijd voor een andere uit dezelfde stal. Ik heb ook proef gereden op de Tuareg van Aprilia, genoeg vermogen voor plezier, maar niet geheel mijn zithouding en het ruitje geeft mega veel turbulentie rond de helm.
Per 9 April rijdt ik dus rond op een andere Italiaanse V-Twin van het zelfde moederbedrijf 8-) Iedereen hier veel plezier met zijn Shiver. Blijft een erg fijne en comfortabele fiets met karakter!
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met je Guzzi. Ben wel benieuwd naar ervaring met de Guzzi
De proefrit was heerlijk. Meer een cruiser die ook wat offroad aankan dan een sportfiets. Ik vond/vind de zit op de Guzzi wel redelijk overeenkomen met de Shiver (oude versie 750cc). Je zit prima rechtop. Op de Aprilia net een tikje meer voorover, maar dat is het dan ook wel. Motorisch is het wel even anders. Max 8000 toeren op een luchtgekoeld blok. Vibratie bij starten en stationair draaien is duidelijk merkbaar en ook met gas geven merk je dat de motor anders beweegt. Ik vond het rijden super ontspannen en ondanks de 76Pk genoeg vermogen om goed vooruit te komen. Lekker geluidje ook wel trouwens met de standaard uitlaat, het geluid komt met name uit de inlaat. Ik ben er blij mee. Al druk aan het kijken waar mijn volgende trip in Europa naar toe moet. Gister een rondje uitgetekend via de Pyreneeën naar Bilbao en dan via de Alpen weer terug naar Nederland. Toch een kleine 5000 km. Maar is kijken of dat er nog inzit dit jaar. 8-)
 
Klinkt goed. Ik heb in het verleden een proefrit gemaakt op een Stelvio 1200. Je verhaal klinkt vergelijkbaar met mijn proefrit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan