Show hier je (nieuwe) gereedschap *2*

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.599
36.119
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Een opvolger voor het volle oude topic... Show je hier je (nieuwe) gereedschap :P

Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden gereedschap dat je met de sleutelaars wil delen!

Bijvoorbeeld:
Mijn test inrichting van mijn handgereedschap. (inmiddels hangt het al naar tevredenheid ;) )
full
 
Laatst bewerkt:
Dat is correct, daarom verkoop ik ook geen verloopjes voor momentsleutels.
Als je (ff overdrijven) een 5 inch momentsleutel verkleint naar 1/2" klopt er niks meer van het aantrekmoment op de sleutel.

Dat is net als het verschil in kracht wanneer je bij een colafles de dop er af draait, of de dop klem zet en de fles van de dop draait. Hoe groter de omtrek hoe lager de weerstand.
 
Dat is correct, daarom verkoop ik ook geen verloopjes voor momentsleutels.
Als je (ff overdrijven) een 5 inch momentsleutel verkleint naar 1/2" klopt er niks meer van het aantrekmoment op de sleutel.

Dat is net als het verschil in kracht wanneer je bij een colafles de dop er af draait, of de dop klem zet en de fles van de dop draait. Hoe groter de omtrek hoe lager de weerstand.

Maar :/ een bepaald moment is toch niet afhankelijk van het formaat van de dop?
 
Dat klopt, maar je wil niet op de ingang van de "verloop dop" het goede moment zetten, dat moment moet bij de bout/moer terecht komen. In feite is een verloopstuk een verandering in overbrenging.

(Verschillen zijn overigens minimaal bij de gangbare maten, gaat meer om de theorie ;) )
 
Ja. Dus? Waarom vind je dan zo verrekte weinig sleutels tussen de 1 en 5 Nm met een 1/2" aansluiting? Of omgekeerd? Je hebt nu eenmaal een groter oppervlak nodig om het koppel door te leiden.

Dat zeg ik toch? Maar er zijn zeker wel sleutels te vinden die een 1/2 aansluiting hebben voor een relatief lage waarde. Je zegt het zelf, verrekte weinig te vinden. Maar zijn er wel. Dus is dat niet per se aan elkaar gebonden.
 
Dat zeg ik toch? (...)


Nee, dat zeg je nergens. Jij geeft aan wat handig werkt.

Ik bedoel de noodzaak van een grote aansluiting om de torsie op te kunnen vangen. En natuurlijk, je kunt een (fysiek) grote sleutel maken en voor kleine momenten gebruiken, dan is 'ie overgedimensioneerd. En daarom zie je dat niet veel.
 
Voor een buurjongen ben ik passief opzoek naar een 220/380 kleine draaibank.
Mocht iemand wat hebben/weten, hoor ik het graag :)
Hij wil misschien wat meer spul hebben ivm zijn hobby die hij wil uitbreiden naar een kleine motorhobbyschuurtje.
 
Nee, dat zeg je nergens. Jij geeft aan wat handig werkt.

Ik bedoel de noodzaak van een grote aansluiting om de torsie op te kunnen vangen. En natuurlijk, je kunt een (fysiek) grote sleutel maken en voor kleine momenten gebruiken, dan is 'ie overgedimensioneerd. En daarom zie je dat niet veel.

Zelfde verschil... ik zie het verschil niet in wat we zeggen. Het zal aan mij liggen :?
 
Leuk, maar dat gaat over verlengen in de richting van de arm. VerloopDOPPEN doen 0,niets met het over te dragen koppel.

Sorry, lang verhaal!

The instructions included with every singal torque wrench I've ever owned (I've had a few) state an extention/adaptor between the torque wrench and the socket will not throw off torque or change it.

Mine said that too. But if you actually try it, it throws it off. I tried it once with a huge 24" extension and at 100 ft lbs it was off by about 15. It torqued the bolt to about 85, but the wrench clicked at 100. I'm sure that short extensions are a neglegible amount which is why they probably say it won't throw it off, but when it comes to accuracy, I need all the help I can get

The other frustrating point for me coming from a physics background is that it shouldn't affect it! You are right on that, too. Even if the extension does twist (provided it doesn't break) it should still transfer the load, just with more movement. I don't understand it, but it happens.


Mijn test komt toch echt op hetzelfde uit! Maareh, hier kunnen we het natuurlijk eindeloos over hebben. Zoals ik eerder al vermelde, bij normale werkzaamheden is de afwijking zo klein dat deze te verwaarlozen is.
 
Nee, dat zeg je nergens. Jij geeft aan wat handig werkt.

Ik bedoel de noodzaak van een grote aansluiting om de torsie op te kunnen vangen. En natuurlijk, je kunt een (fysiek) grote sleutel maken en voor kleine momenten gebruiken, dan is 'ie overgedimensioneerd. En daarom zie je dat niet veel.


Het is echt veel simpeler: een doppie 8 past gewoon niet over een 1/2 " en als je een dop 50 met een 1/4" aansluiting maakt draai je indernaad alles over de kop
 
Sorry, lang verhaal!

The instructions included with every singal torque wrench I've ever owned (I've had a few) state an extention/adaptor between the torque wrench and the socket will not throw off torque or change it.

Mine said that too. But if you actually try it, it throws it off. I tried it once with a huge 24" extension and at 100 ft lbs it was off by about 15. It torqued the bolt to about 85, but the wrench clicked at 100. I'm sure that short extensions are a neglegible amount which is why they probably say it won't throw it off, but when it comes to accuracy, I need all the help I can get

The other frustrating point for me coming from a physics background is that it shouldn't affect it! You are right on that, too. Even if the extension does twist (provided it doesn't break) it should still transfer the load, just with more movement. I don't understand it, but it happens.


Mijn test komt toch echt op hetzelfde uit! Maareh, hier kunnen we het natuurlijk eindeloos over hebben. Zoals ik eerder al vermelde, bij normale werkzaamheden is de afwijking zo klein dat deze te verwaarlozen is.

edit: mmm m'n reactie is verdwenen...
kwam er op neer dat verlengen (en flex in de verlenging) van de ARM fouten introduceert die niets met verlenging op de AS te maken hebben...m'goed te simpel om je druk over te maken :)
...zal ik een dezer dagen de spattert nog bij je droppen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even niks te showen (nou jah, een inwendige zeegerringtang van Knippex, maar geen zin in een foto), maar te vragen.

Een maat van me kwam afgelopen motorweekendje in de Eiffel opeens aanzetten met een minisetje:

rateltje, doppen van 8 tm 13, en bits (plat, kruiskop, inbus en torx). Het zat echt in een minidoosje, ik dacht iets van maximaal twee creditcards groot.

Het merk ben ik zelf even kwijt: Gedore of Beta. En hij wist niet meer waar hij het precies gekocht had!

Herkend iemand dit? Of weet iemand waar ik zoiets kan vinden?

Ik ga zelf ook verder met zoeken, en zodra ik het heb, kan ik hier weer een neiuw setje showen! ;)
 
edit: mmm m'n reactie is verdwenen...
kwam er op neer dat verlengen (en flex in de verlenging) van de ARM fouten introduceert die niets met verlenging op de AS te maken hebben...m'goed te simpel om je druk over te maken :)
...zal ik een dezer dagen de spattert nog bij je droppen?

Nou heel graag! Als je in de buurt bent :W koffie is er altijd ;) .
Wat wil je er voor hebben?
 
_O-

Lekker bezig Martell.


GEVONDEN!!!!

38ea97912dde1daadc9c8d60e761ae15.jpg



TengTools dus |(


Maar het goede nieuws is: gevonden en besteld!!

(dus toch nog wat te showen ;) )



edit: nog de inch-versie...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan