Side-bike

Icul8r

MF veteraan
6 nov 2002
2.065
64
Rotterdam
Sinds 4 weken ben ik eigenaar van mijn eerste zijspancombinatie. Het is uiteindelijk een GTS1000 geworden met een Mega Comete van Side Bike.

Ik hou van sportievere 4 cilinders (en een Blackbird of Busa was nog iets te extreem en duur...). Het meesturende zijspanwiel stuurt prettig. Ook voor mijn vrouw stuurt deze combi lekker licht. Verder wilden we een combi die ook volledige is dicht te rijden voor de kids van 3 en 5.

En hij moest ook een beetje "smoelen" ;)

Als er nog meer mensen rijden met een zijspan combi met de Mega Comete van SIDE-BIKE, hoor ik dat graag.

Ik heb zelf wel al een paar vragen:
- Welke banden combinatie past goed?
- Zijn er mensen die ventilatie en\of verwarming hebben geinstalleerd?
- Zijn er mensen die een extra benzine tank zelf hebben gemonteerd? De GTS heeft standaard 20 liter en dat is niet echt veel...
- Zijn er mensen die met instellingen (naloop?) van het zijspan wiel hebben geexperimenteerd?
- Andere leuke weetjes over deze zijspan combi?
 
Laatst bewerkt:
Plaatje :)
full
 
Luxe hoor, gefeliciteerd.
Roestendoenze heeft zo'n ding, een wat oudere aan een FJ.
Mooie machines.
 
Yes, is de combinatie van Marco uit Ootmarsum geweest.
Mooi strak span, naar mijn idee valt er aan de naloop niet zoveel te verstellen, als je er 20 ltr benzine doorgejakkert hebt ben je blij dat je ff kan afstappen.
En banden.... het is wat je zelf wilt, een paar sportieve plakkers of meer een touring band.

Veel plezier ermee!
 
Yes, is de combinatie van Marco uit Ootmarsum geweest.
Mooi strak span, naar mijn idee valt er aan de naloop niet zoveel te verstellen, als je er 20 ltr benzine doorgejakkert hebt ben je blij dat je ff kan afstappen.
En banden.... het is wat je zelf wilt, een paar sportieve plakkers of meer een touring band.

Veel plezier ermee!

Ja, hij is idd van Marco geweest (lid van NVZ).

Toch zou ik wel meer benzine willen hebben. Ik stop namelijk liever op een mooi plekje in de natuur dan een verplichte stop bij een benzinestation.

Over de banden: er zitten nu de volgende banden op.

Voor een GoodYear Eagle Ventura 165/60 14 inch
Achter en zijspanwiel een Continental Contisport als ik het goed heb 185
 
he mooi hoor Rene , heb hem in het groen gehad ....... ik heb er enkele electrische problemen mee gehad maar was wel leuk hoor , ga je niet beklagen .
Ik vond het wel nogal schichtig rijden , een beetje zoeken vooraan , maar heb het met de BB ook , ligt misschien aan het feit dat er een enkelvoudige arm vooraan opzit.......
De banden zijn dooddoeners , ik was voor 2 banden ( motor achter en zijspan ) 350 euro kwijt , vond ik toch duur en in de maat zijn er niet veel andere merken te vinden.....
( kan mij niet meer herinneren wat merk er op zat.)

een reservetank moet wel te vinden zijn , er zat bij mij ook een trekhaak op
nogmaals , gefeliciteerd ......
 
Hoi Bert, leuk dat jij inmiddels ook aan het rijden bent met je nieuwe BB-span. Toch gelukt met kenteken vragen op dat ene frame?

Banden kosten hier in deze maat volgens mij geen drol. Zeker geen 350.

Dat zoekerige herken ik wel een beetje. Vandaar mijn vraag of je nog het een en ander kunt instellen wat dan weer effect heeft op de rechtuitstabiliteit. Ook de vraag voor wat betreft banden stel ik ivm met de rechtuitstabiliteit. Eigenlijk ben ik op zoek naar banden die een goede rechtuitstabiliteit hebben...denk ik...
 
Hoi Bert, leuk dat jij inmiddels ook aan het rijden bent met je nieuwe BB-span. Toch gelukt met kenteken vragen op dat ene frame?

Banden kosten hier in deze maat volgens mij geen drol. Zeker geen 350.

Dat zoekerige herken ik wel een beetje. Vandaar mijn vraag of je nog het een en ander kunt instellen wat dan weer effect heeft op de rechtuitstabiliteit. Ook de vraag voor wat betreft banden stel ik ivm met de rechtuitstabiliteit. Eigenlijk ben ik op zoek naar banden die een goede rechtuitstabiliteit hebben...denk ik...
het is echt een vreemde en niet courante maat hoor die banden
 
1) Het meesturende zijspanwiel stuurt prettig.
2) Verder wilden we een combi die ook volledige is dicht te rijden voor de kids van 3 en 5.
3) Als er nog meer mensen rijden met een zijspan combi met de Mega Comete van SIDE-BIKE, hoor ik dat graag.
4) Welke banden combinatie past goed?
5) Zijn er mensen die een extra benzine tank zelf hebben gemonteerd?
6) Zijn er mensen die met instellingen (naloop?) van het zijspan wiel hebben geexperimenteerd?
7) Andere leuke weetjes over deze zijspan combi?

1) klopt maar draaicirkel blijft redelijk mega :P En het zoekerige rechtdoor gedrag komt volgens ook een deel door dat sturende spanwiel. Dat went overigens tot je er zowat geen erg meer in hebt.
2) hier ook (3 kids) maar dakje is niet meer waterdicht bij mij en zijruitjes zowat ondoorzichtig. Nieuw is te bestellen maar erg dur en ook vind ik de huidige keuzes van waar de ritsen enzo zitten niet super handig. Dus ik wil binnenkort wat op maat laten maken naar eigen inzicht.
3) De mijne is zonder mega. Wielen zijn bij jou 2 vd 3 een inchje groter. Voorwiel ophanging is totaal anders. (op de jouwe is voor en achter met uitwisselbare monoshock)
4) ik heb nu rondom michelin energy savers. Ik vind ze soepel sturen en niet erg spoor gevoelig wat denk ik komt door de smalle loopvlakjes. En ook grip prima (behalve op sneeuw).
5) Ik vind heel dik 200 km ver genoeg. Maar ligt er aan waar en hoe ver je wilt gaan.
6) Voorkant heb ik helemaal los gehad. Dat zat bij mij scheef. Naloop spanwiel wil ik nog eens proberen binnenkort. Bij de jouwe is ook het voorwiel te stellen van 0-40mm.
7) Ja ik heb hier een test van jouw combi uit moto73 uit '94. Daarvandaan heb ik ook bovenstaande weetjes. ;)
e
 
1) klopt maar draaicirkel blijft redelijk mega :P En het zoekerige rechtdoor gedrag komt volgens ook een deel door dat sturende spanwiel. Dat went overigens tot je er zowat geen erg meer in hebt.
2) hier ook (3 kids) maar dakje is niet meer waterdicht bij mij en zijruitjes zowat ondoorzichtig. Nieuw is te bestellen maar erg dur en ook vind ik de huidige keuzes van waar de ritsen enzo zitten niet super handig. Dus ik wil binnenkort wat op maat laten maken naar eigen inzicht.
3) De mijne is zonder mega. Wielen zijn bij jou 2 vd 3 een inchje groter. Voorwiel ophanging is totaal anders. (op de jouwe is voor en achter met uitwisselbare monoshock)
4) ik heb nu rondom michelin energy savers. Ik vind ze soepel sturen en niet erg spoor gevoelig wat denk ik komt door de smalle loopvlakjes. En ook grip prima (behalve op sneeuw).
5) Ik vind heel dik 200 km ver genoeg. Maar ligt er aan waar en hoe ver je wilt gaan.
6) Voorkant heb ik helemaal los gehad. Dat zat bij mij scheef. Naloop spanwiel wil ik nog eens proberen binnenkort. Bij de jouwe is ook het voorwiel te stellen van 0-40mm.
7) Ja ik heb hier een test van jouw combi uit moto73 uit '94. Daarvandaan heb ik ook bovenstaande weetjes. ;)
e

1) Ok, ben benieuwd hoe snel het went. Heb nu nog maar 500km erop zitten volgens mij. Vraag me ook af in hoeverre de naloop verstelling werkt op de gevoeligheid. Meer naar voren voor minder gevoeligheid...of juist naar achteren?
2) Leuk om zelf een dekje te laten maken. Zijnd e maten nu identiek van de Mega Comete en de Comete? Misschien 2 halen voor de prijs van 1... Scheelt misschien voor ons beiden.
3)...
4) Ik zal het type band onthouden.
5) Klopt, maar dacht zelf dat het extra gewicht in de bak ook wel goed is voor wegligging en minder stress op vakanties en op zondagen in het buitenland...
6) Laat even weten wat je ervaringen zijn met die naloop?
7) Leuk, leuk, die wil ik hebben. Kun je die test misschien scannen of mailen... ik wil hem erg graag hebben...please :)
 
Laatst bewerkt:
1) Zijn alle komeetrijders zo chronologisch
2) Moeten die lijstjes zo lang zijn?
3) Heeft nu niemand een link naar een bandensite?
4) Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
5) Weet iemand nog de volgorde van de vragen en stellingen als we een bladzijde verder zijn?
6) Is er een maximum aan de genummerde lijst?
 
@halflive, nee is gewoon mijn schuld :P

Ik zal dat artikel wel een keertje scannen en mailen. En als ik het binnen een paar weken nog niet heb gedaan dan mail me maar. :W
 
Ik vind het na zoveel jaar Mega komeet tijd worden voor een nieuw modelletje.
Aan de andere kant bestaat de XJR al sinds '94 en toen was de GTS er ook al.
Zoveel is er bij Yam dus nog niet verandert..
 
Hey JW, ben ik met je eens, vind de combinatie XJR/ mega comete niet kloppen, moet naar mijn idee een moderne sport/tour fiets aanhangen.
Maar de mega comete blijft een mooie bak.

Maar Eml CT/GT modellen zijn ook al een tijdje op de markt ( reed napoleon er al niet mee rond?) _O-
 
Juist ;) Een FJR dus :Y

Maar die heeft een alu frame en behoefd dus iets meer werk. De XJR heeft een dubbel stalen wiegframe, dus knoop maar aan.

Dat vind ik sowieso van de bouwers. Die modellen blijven maar. Er gaat natuurlijk ook een hoop werk in zitten, maar moet je kijken naar de kia en chevrolet modelletjes enzo.. Vernieuwd met de dag. Niet dat het zo moet, maar die eenwielige Eml is ook idd wel aan vervanging toe ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan