slecht nieuws uit Belgie

Kort antwoord: Ja. Ook als je grootlicht niet op volle sterkte brandt rij je wettelijk gezien met groot licht aan.


het kan inderdaad wel, maar de kans dat ze het doen is heel klein...
zolang je maar een grootlicht/seinlicht functie hebt zal de politie niet snel moeilijk doen, om dat te doen kun je het beste een lamp nemen met dubbele gloeidraad en daarvan de dimaansluiting gebruiken om door te schakelen. (heb er nog wel een voor je liggen als je wilt hebbe)

ps. check nog even je welkomst topic, staan wat tips in voor je plaatje ;)
 
Is alleen maar goed nieuws! Ik zie liever de anderen goed dan dat ik zelf opval eerlijk gezegd.

:^

Sommige blikkers weten volgens mij geeneens dat er (knipper)lichten in een blik zitten |(


Ik snap sowieso niet waarom lichten in auto's en op motoren uitgezet kunnen worden.

Noem eens 1 reden om zonder licht te rijden ?
 
Dit is een Europese richtlijn. Vanaf een bepaald bouwjaar (ik denk 2006) zullen alle nieuwe wagens moeten uitgerust zijn met running daylights zoals de Volvo's. Ik heb mijn 5 jaar oude BMW 525TDS al enkele jaren geleden laten omschakelen op dagverlichting. Dit is te doen via een eenvoudige setting in de boordelektronika.
 
Hmm er zijn al zo veel automobilisten die overdag hun koplampen aan hebben dat ik denk dat wij er niet meer zo door opvallen :) Denk dat het gewoon een goede zaak is, in bepaalde Europese landen is het volgens mij ook al verplicht :)


In Italie is het gebruik van Dimlicht op de snelweg verplicht, 24/7.
 
Slecht nieuws voor 'ons'...waar baseer je dat op.

Waar ik me af en toe wel aan erger zijn die moderne felle koplampen op auto's, ze verblinden me B| maar da's vooral in het donker.
stupid.gif


En met dat soort verblindende lampen zien ze je dus echt niet beter. Je verblindt andere weggebruikers enkel, waardoor ze jouw snelheid en waar je je precies bevindt niet goed in kunnen schatten.
Wat mij betreft mogen ze dat soort lampen als "gewone" koplamp verbieden.
 
Als alle motorrijders nu eens met geel licht gaan rijden?

Vallen we toch weer op. :]

[me]Pink rijdt al jaren met geel[/me]
 
Vind het wel goed, wat dan merk ik zelf overdag een auto, of wat dan ook dat langs achter aankomt, sneller op. Zeker met nevelig weer of ast bewolkt is. Je wordt zowieso opgemerkt met de moto ze .. tis maar oe intilligent de besuurder van de auto is om je te herkennen ... :+
 
Hmm, gisteren nog naar het nieuws gekeken. De MAG en de fietstersbond zijn er tegen.
De voorzitter van de MAG legde z'n standpunt zo uit:

"Een puntje van een brandende sigaret in een bos valt enorm op, maar zet die brandende sigaret in een stad, en niemand die ze nog ziet..."
 
Is ook mijn redenering, je gaat dan nog minder opvallen.

Opvallend in een peiling van het Nieuwsblad was 65 % van de Vlamingen (neem aan dat de Walen wat anders lezen) ertegen...
 
ik snap niet wat het verschil is met je lampen aan rijden in je auto of zonder
op klaarlichte dag?????
als het moet je lichten aan dan kunnen ze weer wat meer boetes uitdelen
als je moeite hebt met zien moet je dan ook niet gaan rijden
dadelijk kan je beter helemaal geen auto meer rijden
wie weet wat ze nog allemaal gaan verzinnen????????????????
 
ik snap niet wat het verschil is met je lampen aan rijden in je auto of zonder
op klaarlichte dag?????
als het moet je lichten aan dan kunnen ze weer wat meer boetes uitdelen
als je moeite hebt met zien moet je dan ook niet gaan rijden
dadelijk kan je beter helemaal geen auto meer rijden
wie weet wat ze nog allemaal gaan verzinnen????????????????
Een zilveren auto wil in het grauw weer nogal eens niet opvallen, een lichte auto in de zon ook er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij je een auto ook nogal eens over het hoofd wil zien... :)
 
eerlijk gezegd ben ik het met die 3 senatoren eens.

hoeveel ongevallen gebeuren er omdat men niet kan zien dat er een auto aankomt.
veel al in situaties dat er een laag staande zon is.
Als ik in de auto rij heb ik altijd mijn verlichting aan
 
Ik vind het een slechte zaak zo'n verplichting.

Alsof de mensen nu plots wel goed, voorzichtig en oplettend gaan rijden. Zulke maatregelen geven ze integendeel nog een groter gevoel van veiligheid en conrole dat er eigenlijk niet is als je geen degelijke, oplettende bestuurder bent.

Als je jezelf wil beveiligen voor gevaarlijke, onoplettende bestuurders, neem dan zelf de beslissing om je daartegen te wapenen. Zet je lichten aan, draag opvallende kledij (als motard)...
Ik zie niet in waarom men dat zou moeten verplichten, er zijn al genoeg nutteloze regeltjes in België. De ministers en senators willen weer eens tonen dat ze er zijn. Vandaar dergelijke regelneverij..

Beter zou zijn dat slechtziende mensen van de baan blijven, ik denk aan bejaarden die al menig motard de schrik op het lijf hebben gejaagd met hun plotse gevaarlijke manouvers.

Verder blijft een onoplettende chauffeur mijns inziens een onoplettende chauffeur, met of zonder lichtjes op andere voertuigen.
Zo'n maatregel gaat echt geen levens redden.

Dat zijn mijn 2 eurocenten ;)
 
Gewoon altijd aan (yep, heb een volvo dus da's makkelijk :) ) En als je er eens op let hoeveel er ZONDER licht rijden bij regen, schemer e.d. dus aan dat spul !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan