Slecht op toeren komen scarabeo 500

Peter58

MF'er
16 sep 2021
80
11
Hallo mensen, ik ben hier nieuw, dank voor de aanmelding !

Om met de deur in huis te vallen heb ik de volgende vraag?
Na het bezine tanken (ja benzine) starte ik mn motor, paar grote knallen en niet meer willen lopen. Contact uit maar mn dachboard verlichting bleef branden. Accu ontkopeld, toen was dat weg. Stationair loopt hij wel maar bij gas geven gaat ie stotteren en slaat af met een knal. Sleutelen dus, uitgelezen maar geen storingen.
Ik heb gekeken naar de afsteling van de distrubutie ketting maar die staat goed.
Ik heb de injector vervangen, daar het stekkerhuisje los was gekomen.
Maar helpt niets, vreemde is als ik wat gas geef en hem wat op toeren weet te brengen blaast uit zijn gashuis.
Kleppen heb ik na gekeken maar daar mankeerd niets aan, wel een zwarte bougie.
Ik vermoed dat de ontsteking niet goed werkt, en verdenk de bdp sensor hier van.
Naar mijn gevoel geeft ie een vonk op het moment dat de inlaat kleppen open gaan.
Uitlaat heb ik er afgehaald om te kijken of die niet verstopt was, niet dus.
Het encoder wiel zit vast, krijg er geen beweging in, dus lijkt me het sterk dat deze verschoven is.
Iemand een sugestie?
 
Het raatsel word steeds groter. Nokas is een geheel en heeft geen schade of breuk?
Zuiger in bdp en nokas punten staan ook op de juiste punten.
Maar de timing klopt niet. Hier een foto. Iemand een idee?
Bekijk bijlage 1679342
draai de krukas eens 360° , dan staat hij ook op BDP ...
Boefje hou op met die onzin, ik weet goed wat ik doe.
zeker van ?
en die dealer, doet die in wiet of in motoren ?

en je bewering dat hij vonkt tijdens klepoverlap kan bij deze ook definitief in de vuilbak, het is technisch onmogelijk want alles staat juist.
 
En toch doet hij het, hoe raar het ook klinkt.
Ik gooi de volgende gedachten in de groep hier.
Boven is een vaste insteling, daar verander je niets aan.
Maar stel, tijdens het starten breekt de spie van de nokastandwiel op de krukas af!
Die draait ongeveer 180° verder en neemt vervolgens door brokjes spie het tandwiel weer mee.
Dan kloppen de afstelingen wel maar staat in zijn compresie slag.
Dit is een gedachte, dus schiet me er niet op af.
Maar dat zou de enige verklaring zijn waarom hij dit doet.
Grt peter
 
Exact 180 graden is voor de nokkenas echter totaal onmogelijk, en niet alleen omdat hij dan toevallig exact een volledige rotatie van de krukas versprongen is en daarbij al z’n kleppen zou hebben verneukt. Occam’s razer vertelt ons dat de meest eenvoudige uitleg waarschijnlijk juist is, en dat is dat er iets niet correct is gemonteerd.

De inlaatas 180 graden verdraaien (en dat niet met de uitlaatas doen) maakt trouwens een heel bijzondere motor. In plaats van suck squeeze bang blow krijg je dan iets van vacuüm, vacuüm opheffen (en aan het einde daarvan vonken), suck (eindelijk!) en blow (oh kut geen arbeid verricht). Ik zie niet helemaal hoe zoiets ooit überhaupt kan aanslaan.

Dit alles verklaart ook nog steeds niet waarom hij pas na het tanken raar ging doen.
 
En toch doet hij het, hoe raar het ook klinkt.
Ik gooi de volgende gedachten in de groep hier.
Boven is een vaste insteling, daar verander je niets aan.
Maar stel, tijdens het starten breekt de spie van de nokastandwiel op de krukas af!
Die draait ongeveer 180° verder en neemt vervolgens door brokjes spie het tandwiel weer mee.
Dan kloppen de afstelingen wel maar staat in zijn compresie slag.
Dit is een gedachte, dus schiet me er niet op af.
Maar dat zou de enige verklaring zijn waarom hij dit doet.
Grt peter
Die theorie gaat niet op, nokkenastandwiel op de krukas is een vast onderdeel van de krukas.
1632411183213.png
 
Even dit! Als de opening van het colector wiel bij de nokkenas sensor kompt geeft ie een seintje naar de cdi voor een vonk. Waar of niet?
Soms een opening, soms juist een pukkel. Hoe dan ook is het het afwijkende stukje.

Overigens is een cilinder op TDP en de nokkenas 180 graden van ontsteking af niet heel bijzonder, dat gebeurt ongeveer de helft van de tijd. Draai de krukas eens een (één, 1) rondje verder.
 
Daarom snap ik en jullie dus ook niet hoe het kan dat tijdens de arbeid slag deze opening of pukkel 180° verkeerd staat.
Arbeidslag: zowel in en uitlaat kleppen gesloten en vonkt een aantal graden voor bdp.
En hier gaat dat dus mis, tijdens de compresie slag (inlaat kleppen openen) zuigt hij een mengsel van brandstof en lucht naar binnen. Hierbij mag nooit een vonk plaats vinden (1 cilinder), anders volgt er een ontbranding die zijn druk via kleppen en inlaat er uit gooit. Dat is dus wat er bij mij gebeurt.
Grt peter
 
Soms een opening, soms juist een pukkel. Hoe dan ook is het het afwijkende stukje.

Overigens is een cilinder op TDP en de nokkenas 180 graden van ontsteking af niet heel bijzonder, dat gebeurt ongeveer de helft van de tijd. Draai de krukas eens een (één, 1) rondje verder.
Dat kan ik uiteraard wel doen (al gedaan) maar hij blijft blaffen uit zijn inlaat, conclusie timing staat verkeerd.
Grt peter
 
draai de krukas eens 360° , dan staat hij ook op BDP ...

zeker van ?
en die dealer, doet die in wiet of in motoren ?

en je bewering dat hij vonkt tijdens klepoverlap kan bij deze ook definitief in de vuilbak, het is technisch onmogelijk want alles staat juist.
Tja de man doet al vijftigjaar in auto,s repareren, en dus er echt wel verstand er van.
En ja alles staat goed, en toch weer niet, hij blijft op een verkeerd moment een ontsteking geven.
Hij staat nu in zijn arbeids slag (met kleppen gesloten) dan zou de opening van het conectorwiel op of net er voor bij de sensor moeten staan. Daar staat hij dus niet, persies tegenover de sensor dus.
Een verklaaring heb ik daar niet voor, jij wel?
Als ik hem doordraai zodat de opening van het colector wiel bij de sensor komt, gaat hij de inlaat kleppen openen.
Grt peter
 
Heel lang geleden een lastig probleem gehad met een eenpitter (Honda XL500S). Ding viel ineens uit en kreeg hem niet meer aan de praat. Vakman (ik dus niet) heeft heel lang gezocht naar het probleem. Bleek dat de pick-up van de ontsteking verdraaid was op zijn getande as. Geen idee hoe dat mogelijk is maar zo'n eenpitter trilt uiteraard wel fors. Maar goed, het vonkje kwam dus op het verkeerde moment.
 
Heel lang geleden een lastig probleem gehad met een eenpitter (Honda XL500S). Ding viel ineens uit en kreeg hem niet meer aan de praat. Vakman (ik dus niet) heeft heel lang gezocht naar het probleem. Bleek dat de pick-up van de ontsteking verdraaid was op zijn getande as. Geen idee hoe dat mogelijk is maar zo'n eenpitter trilt uiteraard wel fors. Maar goed, het vonkje kwam dus op het verkeerde moment.
Idd trild best dit ding, maar aangezien dit een cdi aangestuurd iets is heeft deze dus geen pick up.
Mijn oude honda cx had dat wel, die kon ik dromen qua reparaties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan