slecht starten gsx 750 es

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Als ik startmotor draait krijgt ik niet genoeg vonk schijnbaar op de bobines om te starten,
als ik hem aandruk start die bij de eerste klap.Stekkerverbindingen nagekeken,nieuwe accu erop gezet.Blijft kut.
Zogauw ik de sartkmop loslaat slaat die soms aan.Als die warm is.
Iemand nog suggesties?
b.v.d.
Gr.Gerard
 
Handvat losmaken en gedeelte onder de startknop schoonmaken (slecht contact) dan een beetje WD40 spuiten en weer monteren.

Is te controleren als je het startrelais even overbrugt

Handvat had ik al losgehad,WD40 zit er ook al in.
Hij draait als een gek in de ronte,de startmotor,spanning zat.
We gaan het startrelais even overbruggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had iets soortgelijks een keertje met een Honda, toen draaide de startmotor ook snel rond maar had helemaal geen kracht. Heb toen een ruilstartmotortje gescoord. Die draaidewel krachtiger rond
(aanduwen ging toen ook perfekt en op de(oude) startmotor niks ;( )
 
Laatst bewerkt:
Kun je bij de bevestiging van het startrelais naar de startmotor komen (draad)?

Ziet ie daar niet groen van de oxidatie? Zo ja, dan krijg je daar bij belasten een fors capaciteits verlies

Kan ik wel bij komen,ja.Zit weinig oxidatie op,maar ik zal hem voor de zekerheid even loshalen en schoonmaken.Misschien een wat dikkere draad gebruiken.
 
Spul schoongemaakt(plus/min),was wel geoxideert maar het helpt geen zak!
Als je er een bougie uitdraait kun je mooi zien dat die pas begint te vonken als de startmotor niet meer draait.Heb het electr.schema er ook al bij maar het is me nog niet duidelijk wat de oorzaak kan wezen.
Nog ideeen?
 
Spul schoongemaakt(plus/min),was wel geoxideert maar het helpt geen zak!
Als je er een bougie uitdraait kun je mooi zien dat die pas begint te vonken als de startmotor niet meer draait.Heb het electr.schema er ook al bij maar het is me nog niet duidelijk wat de oorzaak kan wezen.
Nog ideeen?
heb je gemeten: als je de startknop induwt.. heb je dan wel spanning op je bobine's ?
(meten voor- tijdens-na)
 
Laatst bewerkt:
Zal ik effe doen R.waar was je gisteren?Heb je nog gebelt maar geen gehoor.
Ikke de hele dag met dat snelgas mee sjouwen maar geen R.! :Y :W
 
Zal ik effe doen R.waar was je gisteren?Heb je nog gebelt maar geen gehoor.
Ikke de hele dag met dat snelgas mee sjouwen maar geen R.! :Y :W
-O- sorry...stomvanme. had telefoon uitstaan.. gaat lichamelijk slecht/slechter/ had je even moeten laten weten, niet zo handig.. wilde binnenkort even jouw kant opkomen, wil aantal dingen af gaan ronden, maar komt er niet van het zelf te doen.
 
Dan kun je hem vermoedelijk beter even uitbouwen en meenemen naar een motorzaak.

Ik heb datzelfde een keer gehad, toen bleek er een scheurtje te zitten in het anker van de startmotor

Kost een vermogen, maar dat betekend indien ja, gewoon een andere van de sloop erop
(anker voor een GS 550 kostte ruim 400 euro!!) En een startmotor op MP doet ca 25 euro
 
Vandaag alles gecheckt wat er volgens mij te checken valt(startmotor,nieuwe bougies erop,bougiedoppen/kabels,bobines,contactslot,killswitch,noem maar op,ik snap er geen reet meer van!Hij slaat nog steeds alleen aan(soms)op het moment dat ik de startknop loslaat.
Nog meer suggesties?
Gr.Gerard
 
Ik heb even in het schema gekeken

Als ik het goed zie moet er op de bobines continu spanning staan vanaf het moment dat je je kontact op aan zet
Kijk even of er spanning staat zonder dat je op een knop drukt en wat er gebeurt als je dan op de startknop drukt?

Het lijkt erop dat als je je startknop drukt er ergens kortsluiting ontstaat waardoor je niet of nauwlijks stroom op je bobines hebt.
Laat je je startknop los is de kortsluiting weg en krijgt de bobine nog net een beetje stroom waardoor er een vonk kan ontstaan en de motor soms aanspringt.

Het hoeft niet een kortsluiting te zijn, ook kan je accu te zwak zijn waardoor de startmotor alle spanning gebruikt.
Is je accu in orde kan het zijn dat je startmotor te veel stroom trekt of dat je startrelais kortsluiting veroorzaakt terwijl hij ook de startmotor laat draaien.
 
Je hebt de beker!Als ik het startrelais overbrug start die direct!Dit had ik al veel eerder geprobeert maar had ik zeker een verkeerde diagnose gestelt. :X
Als ik het relais doormeet geeft die wel de juiste weerstand aan(4 ohm)
Weet ik nu zeker of het in het relais zit of kan het ook nog in de aansturing van het relais zitten?
 
Ik heb nog een heleboel onderdelen liggen van een GSX 750 ES van '88 (denk ik). Elektrisch systeem, startmotor en zo helemaal in orde, motor is gesloopt omdat het blok niet meer te redden was (nokkenassen, kleppentrein kapot en zo).

Stuur maar een mailtje als je iets nodig hebt.
 
Ok al dichter bij de waarheid.

Wat je kunt doen is de draad die van de startknop komt even loskopelen (is geloof ik geel met groene streep) en deze even direct met een draad KORT op de accu houden (voorzichtig natuurlijk)
Kontact wel op aan zetten :+

Als dan de motor ook start is je startrelais goed en heb je een probleem in de aansturing naar het relais

Laat maar ff weten wat er gebeurt ben benieuwd

gr, H
 
Als de startmotor wel rond gaat, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het in het startmotorrelais zit.

Wat mij veel waarschijnlijk lijkt, is dat er iets mis is met het noodstop circuit, of mogelijk het schakelaartje in de koppelingshendel, waardoor de startmotor wel rond gaat maar de CDI weigert te vonken zolang de motor niet draait.

Bij een suzuki (tenminste, alle soesjes waar ik op gereden heb) moet je de koppeling intrekken om te kunnen starten, ook als ie in de vrij staat. Voor zover ik weet gaat de startmotor anders ook niet rond, maar ik weet uit m'n hoofd niet hoe dat precies geregeld is, en dus of het fout kan gaan op de manier die de TS beschrijft.

Wat ook mogelijk is, is dat de boordspanning te ver daalt tijdens het starten, mogelijk door een slecht contact op de accu of een slechte massa op het blok / het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan