slecht starten gsx 750 es

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Als ik startmotor draait krijgt ik niet genoeg vonk schijnbaar op de bobines om te starten,
als ik hem aandruk start die bij de eerste klap.Stekkerverbindingen nagekeken,nieuwe accu erop gezet.Blijft kut.
Zogauw ik de sartkmop loslaat slaat die soms aan.Als die warm is.
Iemand nog suggesties?
b.v.d.
Gr.Gerard
 
@Fishman: EMK staat voor Elektro Magnetische Kracht (niet koppel). Waar het om gaat (had geen zin om het helemaal uit te leggen) is dat de inductie van en bobine, waardoor hij bij normaal gebruik heel blijft omdat het de stroom begrenst, geen rol meer speelt als je er een DC spanning op zet. Dan beperkt alleen de weerstand, die dus vrij klein is, de stroom, die dus veel te groot wordt.

Het is wel even belangrijk over wat voor type ontsteking en bobine het gaat, een CDI (capacitive discharge ignition), waarbij een condensator wordt ontladen over de primaire spoel van de bobine, of een IDI (inductive discharge ignition), waarbij de bobine wordt "opgeladen" en stroom door de bobine abrupt wordt onderbroken om daarmee een grote dI / dt te bereiken. Voor zover ik weet worden op motoren alleen CDIs toegepast. De GSX 750 ES heeft in ieder geval een CDI.

Bij een CDI wordt 1 eind van de primaire wikkeling aan de massa gelegd, via het frame of met een aparte draad, en het andere eind gaat naar de CDI. Tussen deze draad en een spanningsbron van ongeveer 400 V is zit een condensator, die dus door de bobine wordt opgeladen (er loopt dus steeds een relatief kleine laadstroom door de bobine). Wanneer er ontstoken moet worden, wordt de voedingskant van de condensator naar de massa geschakeld, waardoor deze dus met beide contacten aan de primaire spoel van de bobine zit, en dus wordt ontladen over de spoel. Dit geeft de benodigde dI / dt (verandering van stroom) om de hoge spanning in de secundaire spoel op te wekken.

Dit is het systeem zoals ik het ken, mogelijk zijn er ook anderen, maar hierbij zit de bobine dus niet aan de 12V.

Wat ik met het vorige bericht wilde bereiken, is dat TS, en andere lezers van dit forum, niet rücksichtslos 12V op de aansluiting van de CDI naar de bobine te zetten, omdat dit in de meeste gevallen voor beiden fataal is.

Om een bobine, kabel, bougie en dop te testen, kun je wel de aansluiting naar de CDI los maken, en snel (dus echt zo kort al je kunt) de aansluiting op de bobine aan te tikken met een draad aan de + van de accu. Dan moet de bougie vonken.

Daarbij denk ik ook niet dat daar het probleem zit, want dan zou de motor ook niet (goed) lopen als ie eenmaal gestart is.

Zoals ik al zei, denk ik dat er twee plausibele oorzaken kunnen zijn: de boordspanning zakt tever in tijdens het starten, wat veroorzaakt kan worden door een slechte of lege accu o.i.d., of door slechte verbindingen op de accu, in een van de stekkers, of door een slechte massa op het frame of blok. De tweede mogelijke oorzaak is een beveiliging zoals de schakelaar in de koppeling, neutraalsensor, jiffyschakelaar, noodstop, contactslot o.i.d. waardoor de CDI onder bepaalde omstandigheden weigert te ontsteken. Dit lijkt me niet echt waarschijnlijk aangezien de motor wel aan te lopen is, maar het zou kunnen.

Wat ik zelf zou proberen, is even de aansluitingen op de accu en de massa op het blok controleren en schoonmaken (let op laspuntjes, zwarte sporen en andere aanwijzingen van slecht contact), en proberen te starten met een andere, goede accu (van een auto of zo). Ook het meten van de accuspanning tijdens het starten (niet op de accu, maar bijvoorbeeld op de connector van de verlichting) kan helpen. Als de motor dan wel goed start, weet je dat daar ergens het probleem zit. Zo niet, dan zou ik het schema goed na gaan pluizen voor de beveiligingen.


Uiteraard ben ik ook niet alwetend, en het is dus volkomen mogelijk dat er systemen zijn waarbij de bobine wel aan de 12V zit (bij een IDI is dat zeker het geval), of dat ik er ergens anders gruwelijk naast zit, maar voel je vooral vrij om daar commentaar op te geven.
 
Laatst bewerkt:
Even een vereenvoudigd schema van een cdi

Hier kun je op zien dat de cdi moet werken om een bougievonk te krijgen
cdi stuk geen vonk



full
 
Er word weer meegedacht hier!
Zal de spanning nog effe meten bij het starten(meten bij de verlichting ofzo)
Word een uitdaging zoiets!
Het is dus de cdi niet.
 
Laatst bewerkt:
Nouja de cdi is altijd een beetje een mistery

Echter wordt bij dit soort problemen vaak direct aan het duurste onderdeel gedacht terwijl het vaak een kleinigheidje kan zijn.

Je spanning even direct op de accu meten.
 
Je hebt de beker!Als ik het startrelais overbrug start die direct!Dit had ik al veel eerder geprobeert maar had ik zeker een verkeerde diagnose gestelt. :X
Als ik het relais doormeet geeft die wel de juiste weerstand aan(4 ohm)
Weet ik nu zeker of het in het relais zit of kan het ook nog in de aansturing van het relais zitten?

Hoeveel drdaen heeft je startrelais?

Ik heb er nog een paar van een GS(x) 750 en 1100 begin 80 liggen.

Kost niks
 
Even een vereenvoudigd schema van een cdi

Hier kun je op zien dat de cdi moet werken om een bougievonk te krijgen
cdi stuk geen vonk

[afbeelding]

Dat is dus geen CDI maar een IDI, aangezien de inductie van de primaire spoel wordt gebruikt voor de energieopslag, in plaats van een condensator.

Dit vind ik een wat betere afbeelding van een hele simpele CDI:
schema1.gif


Hierbij moet je punt 1 zien als de + van de accu en punt 3 als massa, aangezien dit schema uitgaat van motor met alleen een generator, dus zonder accu. Die 4 diodes zijn gewoon een standaard gelijkrichter.

Condensator C1 is degene waar we het over hebben, C2 is er alleen om de thyristor te beschermen tegen spanningspieken die terug komen uit de bobine.
Het lijkt me nogal voor de hand liggen dat de CDI moet werken om een vonk te kunnen krijgen...

Ik zou niet alleen de spanning op de accu meten (hiermee kun je een slechte of lege accu vaststellen), maar dus ook op een ander punt, waarmee je de verbinding met de accu ook kunt meten. Het is mogelijk dat de accu tijdens het starten ruim boven de 12 V blijft, maar dat de boordspanning veel verder inzakt vanwege een slechte verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Maak eerst de contacten aan de accu maar eens schoon, waar daar verlies je blijkbaar al 1.3V.
12.3V in rust is ook niet echt veel, dus ik zou het eens proberen met startkabels en een auto, denk dat ie dan wel goed start.

Je kunt de accu even inspecteren, ten eerste of alle cellen vol genoeg zitten (meestal staan er streepjes MIN en MAX op de buitenkant), en of een van de cellen stuk is, dat zie je doordat de platen dan vol witte of gele meuk zitten, meestal zie je dat al door de zijkant van de accu heen.
 
Maak eerst de contacten aan de accu maar eens schoon, waar daar verlies je blijkbaar al 1.3V.
12.3V in rust is ook niet echt veel, dus ik zou het eens proberen met startkabels en een auto, denk dat ie dan wel goed start.

Je kunt de accu even inspecteren, ten eerste of alle cellen vol genoeg zitten (meestal staan er streepjes MIN en MAX op de buitenkant), en of een van de cellen stuk is, dat zie je doordat de platen dan vol witte of gele meuk zitten, meestal zie je dat al door de zijkant van de accu heen.


stomme vraag (al bestaan deze niet :+ ) na al het getest, heb je alle draden weer aangesloten.

Starten met een tweede accu lijkt mij ook een goed idee, heb je weer iets wat je uit kunt sluiten.
Ook omdat je al eerder in het topic vertelde dat je kunt starten als je het startrelais kortsluit. (scheelt een verbruiker)
 
al blijf ik het vreemd vinden dat je tijdens het starten geen regelmatige vonk in je bougie hebt....... :?

FF denke....wat is de oorzaak dat de bougie geen vonk vertoond tijdens het starten.... :?
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog een dikke vollere accu overheen gegooit,helpt niks.
Heb net nog even het startrelais overbrugt,dan vonkt die bij het starten.
 
Ook omdat je al eerder in het topic vertelde dat je kunt starten als je het startrelais kortsluit. (scheelt een verbruiker)

Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen. Vind het wel vreemd hoor. De spoel van dat relais heeft maar een weerstand van 4 ohm? Lijkt me een beetje weinig, aangezien er dan 3 A door zou gaan lopen. Klein beetje overkill...
Maar dan nog, valt die 3 A in het niet bij de stroom die de startmotor trekt. Het kan natuurlijk net het druppeltje zijn.

Overgens heb ik nog wel een startmotor relais liggen van die gesloopte GSX 750 ES (moet ik wel even zoeken).

Heeft er iemand een elektrisch schema van die ES digitaal? Hoeveel draden zitten er aan dat relais? Gewoon 2 dunne voor de aansturing en 2 dikke naar de accu en startmotor, of nog meer?
 
Laatst bewerkt:
hmm, ik zat te denken dat dat relais misschien ook een contact had naar de CDI of zo, je weet nooit wat ze bedacht hebben. Ik begrijp eigenlijk niet wat er mis kan zijn met dat ding, als ie teveel stroom trekt, had de motor wel moeten starten met de andere accu, en als het contact niet goed zou zijn, zou de startmotor niet of slecht lopen, dat heeft vrij weinig met de vonk te maken.

Het enige wat ik kan bedenken dat het contact zo slecht is dat de boordspanning heel veel gaat fluctueren, maar dat lijkt me ook een beetje ver gezocht eigenlijk.
 
je zou zeggen, relais kortsluiten wel vonk, relais normaal bedienen geen vonk, dat het relais niet in orde is.

waarom er geen vonk is als je het startrelais normaal bedient is hier dus de vraag?

Normaal gesproken is een startrelais een eenvoudig ding en heeft eigenlijk geen invloed op de vonk (als de accu goed is)

Ik denk dat we het toch moeten zoeken richting startknop (bedrading)
Als je hierop drukt dat er ergens iets gebeurd waardoor er geen vonk is.

Kun je nogmaals met het contact aan een draad rechtstreeks op accu en op de schakeldraad van het startrelais proberen te starten of te kijken of er dan wel vonk is?
 
Dan heb je dus een 4 draden relais
Als je um los in de handen houdt zie je de twee dikke immers niet, maar die tellenw el mee.

Elk relais wat bestaat uit 4 draden pas er op

Bij de ES kunj e de startmotor er tussen wegvissen zonder de carb's te hoeven slopen, dat is goed te doen, net als bij een 1100 ES uit 84, ruimte zat

En dan losse accu ->> relais ->> startmotor, gewoon op de werkbank dus, wat doet ie dan? (wel goed wat hittebestending vet, bij voorkeur kopervet op de contacten van het strtrelais en aan de aansluoiting van je startmotor, dat is een garantie voor een goede geleiding van je stroom daar.
 
Laatst bewerkt:
Startrelais is het zeker niet,net omgewisselt,geen vonk.
De oranje/witte draad(die ook via startknop/killswitch loopt gaat ook naar de cdi,zou daar wat mis mee zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan