slecht starten gsx 750 es

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Als ik startmotor draait krijgt ik niet genoeg vonk schijnbaar op de bobines om te starten,
als ik hem aandruk start die bij de eerste klap.Stekkerverbindingen nagekeken,nieuwe accu erop gezet.Blijft kut.
Zogauw ik de sartkmop loslaat slaat die soms aan.Als die warm is.
Iemand nog suggesties?
b.v.d.
Gr.Gerard
 
Wat me wel opvalt dat het relais behoorlijk heet word als die een minuutje op de acu staat.Bedenk me ook dat de hoofdzekering een paar weken terug er uit ging bij langdurig doorstarten.
Moet die geel/groene draad nog even doorverbinden,word vervolgd.
 
Bij een suzuki (tenminste, alle soesjes waar ik op gereden heb) moet je de koppeling intrekken om te kunnen starten, ook als ie in de vrij staat.

.
Die van mij startte zelfs in de versnelling met de jiffy uit . . . . één keer meegemaakt. . . .daarna schade aan de linkerkant. . . nog bedankt Erik!

en starten deed hij ook erg slecht, ongeveer de zelfde symptomen als de TS heeft.Eerst een draadbreuk bij het contactslot, bobine problemen, 2 keer een accu naar de kl*te binnen één jaar, enz enz Ik kwam er ook niet uit, heb hem maar ingeruild van ellende

houdt ons op de hoogte, ben na al die jaren wel benieuw wat het geweest kon zijn
 
Laatst bewerkt:
Heb ook nog de gsx1100(1980),nooit probemen met starten!Bij de eerste klap doet die het altijd!
Zal het startrelais eens omwisselen nu,ben ik er direct achter of het het relais is. ;)
 
Het is dus het relais niet!Omgewisselt,precies hetzelfde,okee,weten we dat.
het zit dus ergens voor het relais,er zit geen koppelingswitch op maar in het schema hebben ze het wel over een starter diconnect switch,wasdat?en waar zittie?
Nog andere ideeen?
Startknop en kill switch had ik al gechekt
 
heb je al geprobeert om via de geel groene draad rechtstreeks te starten?
En staat er spanning op de bobines voor dat je gaat starten?

De geel/groene draad direct op de plus accu,geeft ook niks.
Er staat geen spanning op de bobines voordat ik hem start,alleen na het starten.
Weet je ook wat die start disconnect switch is?
 
Gerard die disconnect switch zou bij de jiffie moeten zitten ,maar bij de meeste ES-en
doet ie niets dan alleen het controllampje laten branden.
Bij de mijne doet ie ook niets iedergeval geen startblokkering.

xeneos
 
Okee,weet ik dat!Bij mij doet die ook niks,alleen een lampie in het dashbord en die gaat uit als de motor loopt.
Ben nog geen zak verder zo. :( :W
 
ik heb eeb ouder schema waar deze switch niet op staat maar aangezien je motor wel wil lopen denk ik niet dat het hier iets mee te maken heeft.

het feit dat je geen spanning op de bobines hebt is mijns inziens de oorzaak van niet starten omdat via het schema hier rechtstreeks spanning op hoort te staan nadat het contactslot aan staat.

als je direct via je geel groene draad het start relais laat schakelen en het contact staan aan moet de motor starten omdat hij ook start als je het relais kortsluit
voorwaarde om strom op je bobines te hebben is dat de killswitch aan staat maar als die uit staat dan doet de motor zowiezo niets

Dus nog eens kort:
1. kontaktslot aan
2. kilswitch aan
3. staat er spanning op geel en witte draad op bobines? (draad 2 in beknopt schema)
4. via geel groene draad direct op de accu kort starten









full
 
Er staat geen spanning op de bobinedraden als alleen het contact aan staat en ook niet als ik de geel/groene draad rechtstreeks op de plus zet.
 
Het is dus het relais niet!Omgewisselt,precies hetzelfde,okee,weten we dat.
het zit dus ergens voor het relais,er zit geen koppelingswitch op maar in het schema hebben ze het wel over een starter diconnect switch,wasdat?en waar zittie?
Nog andere ideeen?
Startknop en kill switch had ik al gechekt

als je op de plus zijde van de bobine een apparte draad trekt vanaf de plus van de accu
en dan eens probeerd te starten via de knop (niet te lang dan fikt je bobine door)
kan dan kortsluiting/breuk zijn van je bobine +draad

uitzetten gebeurt dan door de plus te verweideren/contact uit


~[edit] volgende keer maar eerst alles lezen :X
:^ dus
 
Laatst bewerkt:
als je op de plus zijde van de bobine een apparte draad trekt vanaf de plus van de accu
en dan eens probeerd te starten via de knop (niet te lang dan fikt je bobine door)

Dat gaat de bobine niet leuk vinden, bij gebrek aan tegen EMK, aangezien de primeaire wikkeling een weerstand heeft van ongeveer 1 ohm, en dan gaat er bij 13,8V dus 13,8A lopen, wat neerkomt op een slordige 190 Watt. Ik geef je zo'n 3 seconden voordat het ding definitief einde oefening is.

Ik zie ook niet in hoe de motor daar ooit mee zou kunnen starten, aangezien de bougie alleen vonkt als er een opgaande flank op de primeaire wikkeling van de bobine komt
( U = L * dI / dt )

Daar komt nog bij dat je CDI dit hoogstwaarschijnlijk niet overleeft, aangezien die de bobine naar de massa trekt met de interne schakeltrap (meestal een FET). Als je die dan met een draad aan de + van de accu maakt, kun je wel raden dat er *iets* meer stroom gaat lopen dan de bedoeling is.
 
Dat gaat de bobine niet leuk vinden, bij gebrek aan tegen EMK, aangezien de primeaire wikkeling een weerstand heeft van ongeveer 1 ohm, en dan gaat er bij 13,8V dus 13,8A lopen, wat neerkomt op een slordige 190 Watt. Ik geef je zo'n 3 seconden voordat het ding definitief einde oefening is.

Ik zie ook niet in hoe de motor daar ooit mee zou kunnen starten, aangezien de bougie alleen vonkt als er een opgaande flank op de primeaire wikkeling van de bobine komt
( U = L * dI / dt )

Daar komt nog bij dat je CDI dit hoogstwaarschijnlijk niet overleeft, aangezien die de bobine naar de massa trekt met de interne schakeltrap (meestal een FET). Als je die dan met een draad aan de + van de accu maakt, kun je wel raden dat er *iets* meer stroom gaat lopen dan de bedoeling is.

bij mijn weten hoord er een + op de bobine te staan anders start hij helemaal niet
dit schakel je normaal met je contact :Y

mocht ik er nou helemaal naast zitten vertel me dan hoe het wel werkt
 
Dat doen we dus maar niet.(*plus op de bobine)
Ik vetrouw die kill swtich niet,zal hem even overbruggen,want er moet toch echt spanning staan op de bobines(werd al gezegd)als het contact aan staat.
Je ziet op de Voltmeter ook wel dat er wat gebeurt als je die knop schaketl.
 
Dat gaat de bobine niet leuk vinden, bij gebrek aan tegen EMK, aangezien de primeaire wikkeling een weerstand heeft van ongeveer 1 ohm, en dan gaat er bij 13,8V dus 13,8A lopen, wat neerkomt op een slordige 190 Watt. Ik geef je zo'n 3 seconden voordat het ding definitief einde oefening is.

Ik zie ook niet in hoe de motor daar ooit mee zou kunnen starten, aangezien de bougie alleen vonkt als er een opgaande flank op de primeaire wikkeling van de bobine komt
( U = L * dI / dt )

Daar komt nog bij dat je CDI dit hoogstwaarschijnlijk niet overleeft, aangezien die de bobine naar de massa trekt met de interne schakeltrap (meestal een FET). Als je die dan met een draad aan de + van de accu maakt, kun je wel raden dat er *iets* meer stroom gaat lopen dan de bedoeling is.
Als je je motor op contact zet, staat er meteen 12V op de bobines, zal dus wel meevallen. EMK is electro magnetisch koppel, ik zie niet in wat dat met een bobine te maken heeft. Is meer van toepassing op elektromotoren. De werking van een ontsteking heb je ook niet helemaal door volgens mij ;)
 
Ik denk ik heb het probleem!Voor de killswitch wel spanning,erna niks(meter slaat even uit en dan weer op nul als je schakelt)Draadjes doorgeknipt en doorverbonden,nu wel spanning op de bobines.Volgens mij had ik dat ook wel maar had ik geen massa gemaakt met het frame. :( (Ben ook meer een framebouwerman dan een electroman)
Alleen vonkt die dus nog niet als de startmotor draait!De vonk(na lossing startknop)is nu wel veel krachtiger!
Kan het ook in de cdi unit zitten?Of is het met zo'n ding zo,alles of niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan