slijtage voorband 1 kant

Status
Niet open voor verdere reacties.

degranulatie

MF'er
16 sep 2002
36
0
Nijmegen
Hoi,

Het viel mij van het weekend op dat de voorband aan 1 kant veel meer is afgesleten dan de andere kant. (Fazer 1000 uit 2003). Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik dacht zelf aan scheef gemonteerd achterwield / 1 defecte voorvering? Andere opties?

Alvast bedankt
Pieter
 
Een beetje scheef is normaal. Meeste wegen zijn bol, dus omdat je altijd op de rechterkant van de weg rijdt, slijt hij links iets meer dan rechts. Maar als het heel extreem is, is er misschien wat anders aan de hand. Goede test: als je met losse handen rijdt, trekt je motor dan schuin weg? (Soms zit je ongemerkt beetje schuin om dat te corrigeren, laat iemand achter je rijden om te kijken of de motor strak rechtop blijft). Als dat goedgaat, zou ik me geen zorgen maken.
 
Een beetje scheef is normaal. Meeste wegen zijn bol, dus omdat je altijd op de rechterkant van de weg rijdt, slijt hij links iets meer dan rechts. Maar als het heel extreem is, is er misschien wat anders aan de hand. Goede test: als je met losse handen rijdt, trekt je motor dan schuin weg? (Soms zit je ongemerkt beetje schuin om dat te corrigeren, laat iemand achter je rijden om te kijken of de motor strak rechtop blijft). Als dat goedgaat, zou ik me geen zorgen maken.


motor trekt niet weg maar als ik het stuur los laat, gaat het wel trillen dus ik kan de test niet lang doen (enkele seconden...)
 
motor trekt niet weg maar als ik het stuur los laat, gaat het wel trillen dus ik kan de test niet lang doen (enkele seconden...)

Dan zou ik sowieso je balhoofdlagers na (laten) kijken. Misschien zitten deze te los gezien het trillen van je stuur.

Want je band betreft, is je voorvering vervangen? Zou kunnen dat deze dan niet goed staat afgesteld.
 
trillen van je stuur kan behalve balhoofd ook zijn een kromme voorvork,
of niet goed afgestelde voorvork, kromme voorvelg of slechte band
kan ook zijn door je achterwiel die evt niet goed gemonteerd staat aangezien bij wielbasis allebei effect op elkaar hebben of je wiellagers versleten

circuitracer _O-

kan ook zijn dat je het zelf fijner vind linksom dan rechtsom en onbewust meer van je voorband vraagt...
 
Laatst bewerkt:
toevallig kijk ik net naar mijn achterband nadat ik met losse handen net ff naar links trok, links is meer afgesleten dan rechts bij mij.
Soortgelijk probleem als TS dus. Behalve dat bij mij het stuur gelukkig niet trilt. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik bewust merk dat linkerbochten wel lekkerder gaan maar maakt dat nou echt zoveel uit?
Band rij ik nu bijna 10000 km mee rond.
 
Ik rij zelf een Aprilia rsv 1000 tuono uit 2003. Banden zitten er nu al meer dan 10.000km op en zijn aan vervanging toe. De Michelin road 5. En zie dat ik ook hetzelfde probleem heb aan de achterband. Aan de linkerkant van de band is de profiel op terwijl rechts nog de 1 millimeter indicatie is te zien. Als ik de stuur los laat rijdt hij gewoon rechtdoor. Twijfelde zelf ook even dus dacht laat ik het even opzoeken, dacht aan de wiellager. En blijkbaar is het normaal. Zelf vind ik de rechterbochten wel fijner om te nemen. Dus daarmee heeft het niks te maken.
 
Stuurtrilling had ik ook, bleek gewoon aan slechte balans te liggen. Gewichtje er op en klaar.

Zit je verder wel recht? Ik zit zelf om onverklaarbare reden scheef, waardoor de motor ook scheef hangt en dus ook scheve slijtage. (Ja ook met nieuwe banden, andere motoren en fietsen).
 
Een Fazer 1000 is erg gevoelig voor shimmy. Kies als nieuwe band voor een ander merk of type.
Mijn nieuw gekochte Fazer 1000 stuurde pas normaal met de vierde voorband.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan