Slingerend stuur vanaf +/-50km/h

gsx-zwolle

MF veteraan
7 mrt 2007
2.485
0
Zwolle (Overijssel)
Hallo Allemaal,

Even een vraagje,

Zodra ik binnen de bebouwde kom op een verkeerslicht af rijd welke rood is, haal ik meestal mijn handen van het stuur en kan dan ff de rug strekken...

Nu deed ik dat vanmiddag ook alleen dan bij +/- 70km/h.
Toen begon mijn stuur te trillen.
Ik hield het in de gaten en het blijkt dat wanneer ik ongeveer vanaf 50km/h mijn handen van het stuur haal, mijn stuur steeds harder begint te trillen.
Dit lijkt min of meer op een tankslap in mindere mate.

Waar kan dit aan liggen? :?

Ter info: Suzuki gsx600f 25KW, bj 1998, geen bepakking en geen duopassagier.
 
Laatst bewerkt:
Ga eens met je hand over je voorband. Voel je allemaal hobbels, heb je last van cupping en zou een nieuwe voorband niet misstaan. Ik heb er zelf ook altijd last (GSX600F, BT45) als mijn voorband bijna op is.
 
Gebruik de zoekfunctie eens met als zoekargument shimmy ....

Heb je tenminste wat te lezen. :+


Dat had ik gedaan, maar ik kwam ook op een nieuwe band uit.
Terwijl deze banden er nog geen 2000km op liggen.
Ik voel ook geen gekke hobbels ofzo op de band...
Dus denk niet dat het aan de band ligt.

zal er ff piccie bij doen:

full
 
Laatst bewerkt:
Allemaal nuttige reacties.
Type band is bepalend (Bridgestone en Dunlop geven bij mijn motor shimmy)
Metzeler Roadtec Z6 en michelin Pilot Road zijn beter tegen shimmy

Soms helpt een nieuwe band, maar je kunt ook bij een splinternieuwe band al shimmy hebben. UTFS en dan kun je heel veel over shimmy lezen.
 
Idem hier. Versch rubber erop, probleem opgelost. ( Pirelli Sport Demon )

:W techsolo
 
Speling op het balhoofdlager
Of een putje in het balhoofd lager.

Speling merk je als je netremt door een lichte klik.

Putje merk je door fiets op middenbok te zetten. Achterwiel op de grond drukken (bijv m.b.v. duo) en dan het stuur langszaamheen er weer te bewegen. Je mag dan geen enkele oneffenheid voelen.

Geen middenbok dan fiets op zijn zij standaard trekken. Is niet zo moeilijk (bij een fiest rond e 200 kg) maar pas op dat je niet omvalt.
 
Heb hetzelfde gehad, maar oorzaak was een lekke voorvorkkering...

En ik het maar vreemd vinden dat is hij zwabberend door elke rechterbocht ging (die kant was ook lek) en links stukken beter ging...
 
Hallo Allemaal,

Even een vraagje,

Zodra ik binnen de bebouwde kom op een verkeerslicht af rijd welke rood is, haal ik meestal mijn handen van het stuur en kan dan ff de rug strekken...

Nu deed ik dat vanmiddag ook alleen dan bij +/- 70km/h.
Toen begon mijn stuur te trillen.
Ik hield het in de gaten en het blijkt dat wanneer ik ongeveer vanaf 50km/h mijn handen van het stuur haal, mijn stuur steeds harder begint te trillen.
Dit lijkt min of meer op een tankslap in mindere mate.

Waar kan dit aan liggen? :?

Ter info: Suzuki gsx600f 25KW, bj 1998, geen bepakking en geen duopassagier.

Laat de band dynamisch uit balanceren, dat wil wel veel helpen.
 
Speling op het balhoofdlager
Of een putje in het balhoofd lager.

Speling merk je als je netremt door een lichte klik.

Putje merk je door fiets op middenbok te zetten. Achterwiel op de grond drukken (bijv m.b.v. duo) en dan het stuur langszaamheen er weer te bewegen. Je mag dan geen enkele oneffenheid voelen.

Geen middenbok dan fiets op zijn zij standaard trekken. Is niet zo moeilijk (bij een fiest rond e 200 kg) maar pas op dat je niet omvalt.
:^
 
Iedereen alvast super bedankt voor de reacties! :}

Om ff jullie reacties te beantwoorden:

Ik heb een bandenspanning van 2.4/2.5 voor en 2.8/2.9 achter
Mijn balhoofd is goed.
Ook heb ik geen lekke voorvorkkering.
En er liggen z.g.a.n. Michelin banden op (Radial Pilot sport)ofzo... :?

Ik ga binnenkort even langs mijn 'dealer' om hem het probleem voor te leggen.
Tot die tijd zal ik netjes boven de 50km/h mijn handen aan het stuur houden. :]
 
cupping van je band, wiellagers, balhoofdlagers.. een van de drie zal het waarschijnljik zijn.

Wordt het minder bij hogere snelheid? Bijvoorbeeld bij >100? Nee, niet meteen je handen van het stuur trekken, maar gewoon stuur licht vasthouden.. kijken wat er gebeurt.

Ik heb het ooit met een VFR gehad. bij 80km/h (20km erboven of eronder..niets geen last).. Balhoofdlagers vervangen, wiellagers vervangen.. bleek de voorband te zijn.. andere band erop.. probleem weg.
 
Als de banden, de bandenspanning en het balhoofdlager allemaal goed zijn, dan hou ik het op de wielen... Opnieuw laten balanceren (voor én achter!) en je bent er waarschijnlijk vanaf.
 
Wat is cupping en shimmy?



:?

Uitleg shimmy

Cupping is het ongelijkmatig afslijten van je band zodat naast het rechte loopvlak de zijkanten sneller slijten dan het midden.
Dit komt bijvoorbeeld door te lage bandenspanning. Soms wordt met cupping ook iets anders aangeduid.
De cupping slaat dan op het onregelmatig slijten vóór en na de groeven in de band. Heel extreem omschreven, komt je band er uit te zien als het zaagblad van een cirkelzaag. Als je band “cupping” heeft, staat ook je vering en demping verkeerd ingesteld, of je hebt een band met een dom ontwerp.

Een aardig voorbeeld daarvan is de Bridgestone BT010f. Dit is een straatrace band, maar heeft extreem snel last van cupping. Zie figuur hiernaast. De groeven op deze band lopen veel te “recht” ofwel haaks op de draairichting. Hierdoor gaat de band stuiteren, en veroorzaakt een glijdend gevoel in de motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan