Slipper clutch

Pau1

Rookie
14 dec 2010
5
0
Hallo motorfanaten

Ik ben Paul en net nieuw hier op het forum.
Ik ben 1e jaars autotechniek student op de hogeschool Rottedam
Ik ben het op het moment bezig met een casus over de slipper clutch. Doel van deze casus is een probleemstelling m.b.t. het onderwerp op te lossen. Ik moet dus (een onderdeel van) de slipperclutch verbeteren.

Jullie als ervaringsdeskundigen kunnen mij hiermee vast helpen. Daarom heb ik de volgende vraag aan jullie: welke problemen ondervind jij aan jou slipper clutch? Of wat zou er verbeterd kunnen worden, zodat de slipperclutch makkelijker wordt in de bediening.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
 
Hallo motorfanaten

Ik ben Paul en net nieuw hier op het forum.
Ik ben 1e jaars autotechniek student op de hogeschool Rottedam
Ik ben het op het moment bezig met een casus over de slipper clutch. Doel van deze casus is een probleemstelling m.b.t. het onderwerp op te lossen. Ik moet dus (een onderdeel van) de slipperclutch verbeteren.

Jullie als ervaringsdeskundigen kunnen mij hiermee vast helpen. Daarom heb ik de volgende vraag aan jullie: welke problemen ondervind jij aan jou slipper clutch? Of wat zou er verbeterd kunnen worden, zodat de slipperclutch makkelijker wordt in de bediening.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Ah dan ken jij Bob vast wel :+ :9

Verder, ik heb wel een slipperclutch, maar schakel te weinig als een idioot terug om er een onderbouwde mening over te kunnen geven.
 
er zit wel degelijk verschil tussen standaard montage(oem producten) of de aftermarket sc's, de oem producten dienen veel langer mee te gaan en zijn in werking vaak minder dan de aftermarket, die worden toch vaak in de race wereld toegepast en is onderhoud toch veel regelmatiger. de oem sc's dienen vaak een motorfiets leven of in ieder geval vaak 50000km mee te moeten gaan terwijl dat in de racerij natuurlijk niet het geval is, dat is in werking vaak terug te vinden, een oem sc zal daarom vaak minder slippende werking geven en dus een harder remmend achterwiel dan een aftermarket(die vaak wel instelbaar zijn qua slippende werking)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook al veel gezocht over de soorten slipper clutches e.d.
Toch wil ik eerst een probleemstelling hebben voor ik daadwerkelijk aan de slag ga. Dan heb je iets om naar toe te werken.
Het probleem moet in ieder geval wel mechanisch zijn. Ik heb ook al gezien dat er slipper clutches zijn variabelen die elektronisch kunnen worden aangepast, maar daar kan ik nog niks mee.

Maar niemand ondervind dus problemen of ziet verbeterpunten?
 
Ik heb zelf ook al veel gezocht over de soorten slipper clutches e.d.
Toch wil ik eerst een probleemstelling hebben voor ik daadwerkelijk aan de slag ga. Dan heb je iets om naar toe te werken.
Het probleem moet in ieder geval wel mechanisch zijn. Ik heb ook al gezien dat er slipper clutches zijn variabelen die elektronisch kunnen worden aangepast, maar daar kan ik nog niks mee.

Maar niemand ondervind dus problemen of ziet verbeterpunten?


grootste nadeel van de sc's is de hoge slijtage aan de koppelingsplaten. Als je dat nou es ff oplost :Y :Y
 
Ik heb er ook geen problemen mee... heb er gelukkig geen.
Het is wel een uitdaging om te ankeren zonder dat het achterwiel je voorbij komt (en stiekem ook wel leuk... zolang het goed gaat }) )
 
En hoe bedoel je 'aan de buitenkant'? Zonder het koppelinsdeksel eraf te hoeven halen, of hoe moet ik dit zien?

Een conventionele Koppeling is gewoon platen vervangen, en de boel weer dicht gooien.
Een sc moet helemaal op de 10e mm afgesteld worden qua dikte van diverse platen, en je kunt het dus pas uitproberen of het goed is als de hele boel weer dicht zit...
Heb hier al vaker over gedacht, maar misschien kun je een drukcilinder maken die als het achterwiel gaat "duwen" deze de koppeling "licht" oid
 
Grotere boring en kortere slag om te beginnen :P (En dus 37cc minder :9 )

Dan de slipkoppeling nog... :)

Maar belangrijkste is nog dat de RR iets zeldzamer is :Y

Verder schelen ze idd niet heel veel :N :P

8 injectoren ipv 4 (2004)

Hogere compressie

Andere zuigers, kleppen en ook nokkenassen :+

Verstelbare achterbrug..

tja wat heb je er allemaal aan :X :X


OnT

Als je een SC in zou kunnen stellen vanaf de buitenkant zou dat wel fijn zijn kan ik me indenken :Y
 
8 injectoren ipv 4 (2004)

Hogere compressie

Andere zuigers, kleppen en ook nokkenassen :+

Verstelbare achterbrug..

tja wat heb je er allemaal aan :X :X


OnT

Als je een SC in zou kunnen stellen vanaf de buitenkant zou dat wel fijn zijn kan ik me indenken :Y

Ik ga daar is naar kijken en wat research doen.

Ook het punt om de levensduur te verhogen ga ik bekijken.

Bedankt voor de reacties. Als er mensen zijn die nog meer ideeen hebben, laat het even weten
 
Terug
Bovenaan Onderaan