spanning meten van dynamo bij Honda VT 700

Blackbonkie

Die hard MF'er
26 aug 2008
521
41
Zalk
omdat deze motor geen stroom heeft ben ik bij het begin begonnen, het meten van laadspanning aan de 3 gele draden van de statorgroep.
met een voltmeter meet ik 1 a 2volt maar ik weet niet goed of dit wissel of gelijkstroom is.
ik heb er een fiets lampje aan gehangen en dan brandt hij aan 2 gele drade flauw en aan 1 gele draad iets feller.
Ik denk dat deze statorgroep kapot is of doe ik het verkeert.
het is een Honda VT 700 uit 1983
 
ja ik heb ze afzonderlijk gemeten met draaiende motor met verschillende toerentallen maar als hij goed stroom zou geven zou een 6 volts lampje toch door moeten branden?
 
ja ik heb ze afzonderlijk gemeten met draaiende motor met verschillende toerentallen maar als hij goed stroom zou geven zou een 6 volts lampje toch door moeten branden?
Houdt er wel rekening mee dat de wikkelingen van de dynamo geïsoleerd zijn van de massa. Dus alleen de (wissel)spanning meten tussen de drie gele draden onderling.
 
Als je op de gele draden onderling, in welke volgorde ook, maar 1 a 2 volt meet, is je dynamo zeker stuk. Let wel: meter op wisselspanning, toeren rond de 5000 en de connector van de dynamo naar de spanningregelaar los. Dus je meet direct op de gele draden die van de dynamo afkomen zonder dat deze gele draden via een connector nog verbonden zijn met de spanningsregelaar/gelijkrichter. Bij mijn oude suzuki's moet er dan op alle mogelijke combinaties ong 75 volt AC (wisselspanning dus) op staan. Je hebt een 3 fasen dynamo en volgens mij is de VT700 een Amerikaans model. Een fase werd gebruikt voor het licht, maar dat verhaal heb ik hier al heel vaak opgehangen......zoek even mijn relaas in het topic " Dikke 13 volt"
 
Terug
Bovenaan Onderaan