Spanningsregelaar werking?

rwvmz

MF'er
23 jun 2004
191
4
zuiddorpe
Hoe werkt de dynamo in een motorfiets?
Ik weet hoe hij bij een auto werkt ( die levert alleen stroom als er stroom nodig is) maar bij een motorfiets is de werking volgens mij anders omdat daar de dynamo in de olie draait en geen spanningsregelaar maar een stroomregelaar heeft.
Levert de dynamo in een motor altijd het volle vermogen ( amperes ) en loost hij het te veel aan de stroomregelaar die het vervolgens in warmte omzet en zo afvoert?
Gaat daarom de stroomregelaar zo vaak kapot omdat hij te warm wordt?
Dus hierbij mijn vraag hoe werkt de dynamo in een motorfiets precies?
 
Op mijn oude zijkleppert zit geen spanningsregelaar, maar een gewone 'cut-out' die desgewenst de dynamo laat laden of juist weer uitschakelt.
Dus je hebt óf piekvermogen of niks.

De dynamo op mijn Yamma triple werkt als een autodynamo; de regelaar regelt de veldspoel waarmee de rotor wordt bekrachtigd.

De dynamo van m'n VFR is de modernste variant waar de rotor permanent bekrachtigd is en de regelaar de laadspanning afregelt.
Ding sneuvelt ook nog wel eens, bekend probleem; de verbeterde versie heeft koelribben, ik heb er een 12V ventilatortje over geschakeld die voeding krijgt zodra contact aangezet wordt.
 
Heb je goed begrepen.....de SR is en regelbare weerstand en de mate regeling is afhankelijk is vd aangesloten gebruikers.

Hij krijgt het warm van..... :+
Dat dus niet, de SR schakelt en dissipeert dus niet, warmteontwikkeling is alleen maar vanwege de spanning over de diodes en gelijkrichters, 0.6 volt X de stroom die er loopt... Alss enige dissipatie... Als die dan de geest geeft zal dat komen door piekstromen

@v.d.v. HELP
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een schema erbij.
De regelaar is geen regelbare weerstand en ook niet iets dat er op lijkt. Zodra de sinus boven een bepaalde waarde komt gaat er een thyristor in geleiding en zal de spanning via de massa naar de spoelen van de dynamo worden geleid. het vermogen wordt dus terug geleverd aan de stator. De warmte die opgewekt wordt in de thyristor is de spanningsval hierover x de stroom. Ga je extra gebruikers aanzetten dan hebben de thyristoren minder werk en zullen deze dus iets minder warm worden maar er gaat wel meer stroom lopen door de diodes die daardoor warmer worden dan de thyristoren zullen doen. De regelaar zelf kan hooguit zo'n 50 watt. Als je altijd op een hoog toerental rijdt zal de regelaar veel eerder stuk gaan dan op lagere toeren. De regelaar zelf heeft een koeloppervlak voor hooguit zo'n 50 watt. Daarboven wordt hij veel te heet en zal hij sneuvelen.
spanningsregelaar.gif
 
Mannen mij is het nu duidelijk bedankt voor de uitleg, hopelijk zijn wij de laatste die zulke problemen hebben.
In de toekomst mete alle LED verlichting erop zal de stroomregelaar het een stuk makkelijker krijgen.
Lichtere dynamo en een kleinere stroomregelaar denk ik, het is dan wel te hopen dat ze alles een beetje over gedimensioneerd laten dan
hebben we waarschijnlijk niet zo veel problemen als nu.
 
Zou dat nog in de verloren PK's terug te vinden zijn?
Hoe je het ook wendt of keert: Het stationair op mijn RD is afgesteld op rijden met groot gedimt licht
 
Mannen mij is het nu duidelijk bedankt voor de uitleg, hopelijk zijn wij de laatste die zulke problemen hebben.
In de toekomst mete alle LED verlichting erop zal de stroomregelaar het een stuk makkelijker krijgen.
Lichtere dynamo en een kleinere stroomregelaar denk ik, het is dan wel te hopen dat ze alles een beetje over gedimensioneerd laten dan
hebben we waarschijnlijk niet zo veel problemen als nu.
SPANNINGSREGELAAR !
Stroom en spanning zijn 2 verschillende begrippen !

(dat is wat Zot probeerde te zeggen volgens mij :+ )
 
Ik weet niet exact hoe dat met de moderne wisselstroomdynamo's gaat, maar bij de oudere gelijkstroomdynamo's staat het anker in serie met de veldwikkeling en als er niets aangesloten is op de dynamo geeft hij geen spanning. Pas als de kring wordt gesloten komt hij op gang omdat er altijd een restje magnetisme aanwezig is.
En dan nu de werking van een moderne wisselstroomdynamo (die eigenlijk een generator is). Eerst maar even een plaatje, dat praat wat makkelijker. Dit soort dynamo's komen ook bij motorfietsen voor, oa. de oude BMW-boxers en Moto-Guzzi.
laadcircuit BMW.JPG

Er zijn dus 3 stilstaande statorwikkelingen waarin de spanning wordt opgewekt. Daarbinnen draait het anker dat ook een spoel is. Op het moment dat de kontaktsleutel omgedraaid wordt staat er spanning op 15. Via het laadlampje loopt er dan een stroom door de spanningsregelaar naar de ankerwikkeling. Door deze stroom licht het laadstroomlampje op en het anker wordt magnetisch.

Als de motor gestart wordt zal er een 3-fase spanning opgewekt worden in de statorwikkelingen die door de diodes gelijkgericht wordt (30) en naar de accu en het boordcircuit gaat. Deze grote diodes vormen een drie-fase bruggelijkrichter. De kleine diodes richten ook een wisselspanning gelijk die op het knooppunt lampje - spanningsregelaar gezet wordt. Deze spanning verzorgt nu de spanning op de ankerwikkeling. Aangezien voor en achter het lampje nu een spanning van dezelfde hoogte staat zal dat doven.

Als de opgewekte spanning boven de ingestelde waarde komt zal de spanningsregelaar de stroom naar het anker onderbreken waardoor het magnetisme in het anker weer nul wordt. De spanning daalt en de spanningsregelaar gaat weer geleiden. Dit is dus een snelle schakelaar waardoor de spanning geregeld wordt. Bij een zwaardere belasting zal de boordspanning wat dalen wat weer opgepept wordt tot de ingestelde waarde door de spanningsregelaar.
 
Laatst bewerkt:
En dan nu de werking van een moderne wisselstroomdynamo (die eigenlijk een generator is). Eerst maar even een plaatje, dat praat wat makkelijker. Dit soort dynamo's komen ook bij motorfietsen voor, oa. de oude BMW-boxers en Moto-Guzzi.
Bekijk bijlage 1452395
Er zijn dus 3 stilstaande statorwikkelingen waarin de spanning wordt opgewekt. Daarbinnen draait het anker dat ook een spoel is. Op het moment dat de kontaktsleutel omgedraaid wordt staat er spanning op 15. Via het laadlampje loopt er dan een stroom door de spanningsregelaar naar de ankerwikkeling. Deze wordt magnetisch.

Als de motor gestart wordt zal er een 3-fase spanning opgewekt worden in de statorwikkelingen die door de diodes gelijkgericht wordt (30) en naar de accu en het boordcircuit gaat. Deze grote diodes vormen een drie-fase bruggelijkrichter. De kleine diodes richten ook een spanning af die op het knooppunt lampje - spanningsregelaar gezet wordt. Deze spanning verzorgt nu de spanning op de ankerwikkeling. Aangezien voor en achter het lampje nu een spanning van dezelfde hoogte staat zal dat doven.

Als de opgewekte spanning boven de ingestelde waarde komt zal de spanningsregelaar de stroom naar het anker onderbreken waardoor het magnetisme in het anker weer nul wordt. De spanning daalt en de spanningsregelaar gaat weer geleiden. Dit is dus een snelle schakelaar waardoor de spanning geregeld wordt
. Bij een zwaardere belasting zal de boordspanning wat dalen wat weer opgepept wordt tot de ingestelde waarde door de spanningsregelaar.
En als ze het op een nettere manier willen doen zoals dat tegenwoordig gebeurt is het geen aan/uit schakeling maar een puls breedte modulatie die de spanning stabiliseert. De laadspanning valt dan niet weg maar wordt gecontroleerd op ruim 14 volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan