Spruitstuk/uitlaatbocht

Enzo1991

Rookie
24 mei 2021
2
0
Hallo,
Ik ben hier nieuw maar ik heb een vraagje onlangs heb ik een yamaha r6 gekocht ik heb de uitlaatbocht gedemonteerd om deze op te boenen wat ik me afvroeg als ik deze terug monteer keert de aanslag/roest rap terug? Ik rij enkel bij droge omstandigheden het gaat over een staalvoorbocht met katalysator.

wat kan ik gebruiken zodat dit enige bescherming geeft naar de toekomst toe zodat ik deze niet elk jaar hoef te demonteren of is the key gewoon rijden in droog weer voldoende

Alvast bedankt
Enzo
 

Bijlagen

  • 4F357658-72DC-44E8-8114-E46B0FAFDDB9.jpeg
    4F357658-72DC-44E8-8114-E46B0FAFDDB9.jpeg
    190,2 KB · Weergaven: 63
  • 125DF7A0-3915-4863-A5B1-4D12A2C2B095.jpeg
    125DF7A0-3915-4863-A5B1-4D12A2C2B095.jpeg
    269,5 KB · Weergaven: 60
Titanium bochten kopen, of gewoon netjes frequent bijhouden zodat de aanslag niet terugkeert.
Dus bij elke wasbeurt even bijwerken met Brasso/Andere cleaner die je gebruikt.
 
Dank voor de info,

nu wil ik werken met blanke lak hittebestendig ze spreken van afbakken in overn 30 tot 60 min op 160 graden maar dat stuk is veel te groot voor oven iemand idee hoe dat je dit wel kan uitharden dan?
 
En dan jaren lang spijt hebben dat er die zogenaamde hitte bestendige lak op je uitlaat heeft gespoten .
het blijft met wat je als hobbyist kan kopen niets zitten op de uitlaat
Zo'n spruitstuk kan naar de 450 graden oplopen en direct bij de kop nog veel verder
Als je het perse mooi glimmend wil houden is poetsen en blijven poetsen of ceramisch coaten de oplossing
 
En dan jaren lang spijt hebben dat er die zogenaamde hitte bestendige lak op je uitlaat heeft gespoten .
het blijft met wat je als hobbyist kan kopen niets zitten op de uitlaat
Zo'n spruitstuk kan naar de 450 graden oplopen en direct bij de kop nog veel verder
Als je het perse mooi glimmend wil houden is poetsen en blijven poetsen of ceramisch coaten de oplossing
Neen, komt niet boven de 200 graden..
 
Titanium bochten kopen, of gewoon netjes frequent bijhouden zodat de aanslag niet terugkeert.
Dus bij elke wasbeurt even bijwerken met Brasso/Andere cleaner die je gebruikt.
Komt ie weer aan met Brasso.....

Pak een goede Metalpolish (van Meguiars of Gyeon), Wondersteen of PEEK.
Bij roest op het metaal, eraf schuren, dan schuurspons 00 en dan poetsen/polijsten.
Sommige rijders zweren bij blauwe uitlaten, de anders poetst ze na een rit weer op.
Hoe lang blijft het goed, afhankelijk hoe en waar je hem stalt. En in de regen rijdt of niet.
Nou.......
Ik heb toch echt al vaak roodgloeiende uitlaatbochten gezien. Heel vaak.
Bij die street illegale motorfeestjes, lekker janken aan het gas en wachten tot ie roodgloeiend loopt.... En er dan overheen pissen :-)
 
Uitlaat gassen komen met een 600 graden plus de uilaatklep uit en dan in minder dan 3 cm een terug val hebben naar onder de 200 graden ???? maak dat de kat wijs .
Net als Hellracer al vaker rood gloeiende uitlaat bochten gezien.
Wel is waar van enkelwandige RVS uitlaatbochten ( motor geen koekblik )
En gezien de kleur van de topicstartergeplaatse foto is die ook veel hoger geweest dan die 200 graden
maar goed iedereen mafg zelf weten wat die met aangerijkte info doet ik wacht de foto van een gespoten spruitstuk wel af na dat er een 1000 km ermee gereden is
 
Uitlaat gassen komen met een 600 graden plus de uilaatklep uit en dan in minder dan 3 cm een terug val hebben naar onder de 200 graden ???? maak dat de kat wijs .
Net als Hellracer al vaker rood gloeiende uitlaat bochten gezien.
Wel is waar van enkelwandige RVS uitlaatbochten ( motor geen koekblik )
En gezien de kleur van de topicstartergeplaatse foto is die ook veel hoger geweest dan die 200 graden
maar goed iedereen mafg zelf weten wat die met aangerijkte info doet ik wacht de foto van een gespoten spruitstuk wel af na dat er een 1000 km ermee gereden is
De kop van de mijne wordt nergens heter dan 130 graden, het uitlaatspruitstuk zit op 195 graden, ook op een warme dag en na flink gas geven.
Roep je maar wat, of heb je gemeten?
 
@reinhoud Dat zou er op kunnen wijzen dat jouw motor een hele gezonde (complete) verbranding en spoeling in je cilinderkop heeft. Dus zo goed dat er geen naverbranding plaatst vindt in de uitlaatbocht. In mijn beleving komt naverbranding veel voor bij standaard motoren door langzame verbrandingen door erg arm afgestelde mengsels i.v.m. milieu-eisen. Samen met niet goed doordachte verbrandingsruimtes blijft er dan ook veel meer warmte in de kop hangen.

Zelf ben ik veel bezig met deze materie. Als mijn zwaar gemodificeerde ééncilinder weer in elkaar staat, zal ik het uitlaatspruitstuk eens meten.

Bij een Husaberg FE450 heb ik dit pas wel gemeten. Direct na de kop werd de enkelwandige uitlaatbocht ruim 400 graden, toen begaf het thermokoppel het O-) Nu heb ik een thermokoppel met een hoger bereik gekocht, dus ik zal het nog eens herhalen.


Excuses voor het afwijken van het onderwerp. Wat betreft bochten: gewoon rijden met die hap _O- Als je ze echt mooi wil, dan kan je ze schuren tot grid 2000 en daarna polijsten zodat het oppervlak echt 100% spiegelglad is. Origineel zijn ze geborsteld en blijft er veel meer vuil op het oppervlak hangen. Dan nog is het moeilijk om ze echt schoon te houden. Al het agressieve remstof van de voorrem waait zo tegen het spruitstuk aan.

Overigens heb ik het idee dat de uitlaatbochten van RVS zijn, anders waren er wel echt roestpuisten ontstaan. Als mijn aanname correct is, let dan bij het schoonmaken op dat je geen staalwol gebruikt en geen chloorhoudende schoonmaakproducten. RVS kan hier niet goed tegen. Het vervuilt het oppervlak met ijzerdeeltjes waardoor er geen luchtdichte oxidehuid van het chroom meer kan ontstaan. Dit is namelijk wat de roestwerende eigenschappen aan RVS geeft. Schoonmaken met RVS-wol is wel goed.
Als het oppervlak van RVS eenmaal "besmet" is met ijzerdeeltjes, dan zal de aanslag/oxide/roest sneller terug keren. Je kan dan nog de hele bochtenset beitsen met RVS-beits (willekeurig voorbeeld). Dit is een smerig goedje wat je met de juiste beschermmiddelen aan moet brengen ergens in de buitenlucht. Doe dit niet in een klein hobbyschuurtje, de dampen die er af komen zijn erg giftig.
 
Dat zijn ze eigenlijk ook altijd. Behalve als ze dubbel wandig zijn.
Ik weet niet beter.
Ik vermoed dat jouw drukvulling een bijzonder gunstige invloed heeft op je temperatuur huishouding.
Zelfs bij de K100 is de uitlaat binnen een paar uur rijden verkleurd. Dat is RVS en een watergekoelde kop.
 
De kop van de mijne wordt nergens heter dan 130 graden, het uitlaatspruitstuk zit op 195 graden, ook op een warme dag en na flink gas geven.
Roep je maar wat, of heb je gemeten?

Uit nieuwsgierigheid: met wat voor apparatuur meet jij? Mijn ervaring is dat de infraroodmeters teveel afwijken door de bundelspreiding van deze meter. De meter laat het gemiddelde zien van de meetvlek. Op het apparaat staat vaak een tekeningetje waarin de bundelspreiding wordt weergegeven. B.v. hoe groot de meetvlek is wanneer je op 50cm afstand meet.

Vanwege deze eigenschap ben ik overgegaan op een thermokoppel met een handheld waarop de temperatuur te meten is. Tot de isolatie van het thermokoppel begon te smelten, zo leerde ik dat het bereik te klein was _O-
 
Dat zijn ze eigenlijk ook altijd. Behalve als ze dubbel wandig zijn.
Ik weet niet beter.
Ik vermoed dat jouw drukvulling een bijzonder gunstige invloed heeft op je temperatuur huishouding.
Zelfs bij de K100 is de uitlaat binnen een paar uur rijden verkleurd. Dat is RVS en een watergekoelde kop.
Mijn turbo wordt ook maar 125/150 graden, zal wel heter worden wanneer ik het gas een aantal keren los trek.

Ik heb mijn oude chromen uitlaat nog, niet blauw, een andere uitlaat die op de 1000 zat, ook niet blauw.

De bochten verkleuren wel vrij gauw, maar blauw is de volgende stap.
De temperatuur hoeft helemaal niet zo hoo te zijn om het te laten verkleuren, zo'n 250 grden is al genoeg om het blauw te laten worden.
 
Uit nieuwsgierigheid: met wat voor apparatuur meet jij? Mijn ervaring is dat de infraroodmeters teveel afwijken door de bundelspreiding van deze meter. De meter laat het gemiddelde zien van de meetvlek. Op het apparaat staat vaak een tekeningetje waarin de bundelspreiding wordt weergegeven. B.v. hoe groot de meetvlek is wanneer je op 50cm afstand meet.

Vanwege deze eigenschap ben ik overgegaan op een thermokoppel met een handheld waarop de temperatuur te meten is. Tot de isolatie van het thermokoppel begon te smelten, zo leerde ik dat het bereik te klein was _O-
Thermokoppels zijn het best!

Het is een temp gun van $250, voor temperaturen tot 1000graden, gebruikten we op het werk met ons fornuis (aluminium smelter)
Ik heb met deze ir meter wel wat zitten spelen, was nauwkeuriger dan ik dacht, ik meet meestal op zo'n 15/20cm, en geen spiegelende oppervlakken.

Wij moesten altijd ons product meten, hoe heet het was, moest beneden een bepaalde temperatuur zijn om het te verwerken, nou lijkt dat meten vrij eenvoudig, maar als je het vaker doet leer je toch wel wat, wat/waar wel en/of niet te meten.
 
Ik had die temp gun ekregen toen ik met mijn project bezig was, ik wilde weten wat de temperaturen waren op bepaalde plaatsen van het blok, omdat ik een luchtekoeld blok heb, en het blok er wat meer vermogen uit perst.
Das best interessant om te zien hoe het opwarmt. Bijzonder is ook wel dat als je op een warme dag rijdt, dat ondanks dat het blok veel meer warmte af lijkt te stralen, dat de temperatuur eigenlijk amper hoger is, of er gewoon meer warmte is, of zo..
 
Ik meet na een minuut stationair lopen al 200+ graden op de uitlaat vlak bij de kop met de IR thermometer.
Denk er aan dat zilveren en glimmende oppervlaktes eigenlijk niet op afstand te meten zijn, snapt zo'n ding niet, mijn uitlaatcollector is matzwart dus die meet wel goed.
Aha, die van mij na 180km rijden is 195 graden. Mijn uitlaat is ook niet glimmend, eigenlijk zit alle verf er nog op, dat viel mij wel op..
Uitlaat net na de turbo is geloof ik net boven de 100, de demper is slechts een graad of 60..

Gewoon vloeibaar aluminium kan zo'n ding al niet lezen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan