Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

"Stalen" remleidingen?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.833
238
Amsterdam
Wat word er nu precies bedoelt met "stalen remleidingen" ? Houd dit in dat de remleidingen waar mogelijk uitgevoerd zijn in massief staal? of bedoelen jullie allemaal remleidingen die met gevlochten staaldraad is verstevigd?

en belangrijker: word dit gedaan om bijv. stukslaan door opvliegende objecten te voorkomen, of om minder verliezen te leiden door elastische vervorming?

bij voorbaat dank
 
  • Onderwerp starter
  • #3
en ik maar teleurgesteld zijn met mijn rubber-met-staaldraad leidingen . Ik begon er meer over na te denken toen ik voor mijn stageverslag het remsysteem van een vliegtuig bestudeerde (die hebben dus letterlijk massief stalen alluminium leidingen. )

bedank!
 
Laatst bewerkt:
Met 'stalen' leidingen worden staalomvlochten leidingen bedoeld.
Doel is idd minder drukverlies door vervorming, niet bescherming tegen steentjes etc.

da's dus niet waar. de teflon kern van de leiding is namelijk al zo goed als non-elastisch, de stalen mantel dient om de kern te beschermen. het doel uiteindelijk is wel, dat is leiding niet meer uitzet als je hard remt, dit itt. rubberen leidingen
 
Metalen leidingen zitten bijv, ook op auto's maar zijn echt nooit massief.
 
nou ja, massieve leiding kan je zoiezo niet zeggen, net als een massieve buis.

want dan is het geen leiding of buis meer

contradictie is dat geloof ik, maar nederlandse les is te lang geleden
 
da's dus niet waar. de teflon kern van de leiding is namelijk al zo goed als non-elastisch, de stalen mantel dient om de kern te beschermen. het doel uiteindelijk is wel, dat is leiding niet meer uitzet als je hard remt, dit itt. rubberen leidingen
Ik weet uit ervaring dat de rvs mantel er niet aleen zit voor bescherming maar om de teflon binnenleiding te verstevigen.
Ik heb gehad dat de rvs een stukje beschadigd was maar de teflon niet.
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik een keer stevig in de rem genepen en toen barste de teflon leiding open.
 
Kijk dan maar eens goed naar de punten waar het landingsgestel beweegt, Ik gok dat daar ook stukken staal-omvlochten leiding zitten. Vaste stalen remleidingen zijn op een motor niet zo praktisch omdat een voorvork moet kunnen in- en uitveren. Bovendien kan je een flexibele leiding wat makkelijker de goede richting uitduwen, en dus bijvoorbeeld de stand van je remhendel aanpassen (verdraaien).
 
Er is ook nog het "powerbrake"systeem wat dan weer de "nadelen"van de staalomvlochten leidingen moet opheffen.

Wat hiervan geworden is is mij niet duidelijk,lees er weinig meer over.
 

massief aluminium leidingen.... dat moet ik zien, als die daarmee gaan remmen

Baksteen: Spuit 11
 
Laatst bewerkt:
Sorry, V.D.V. , Ik rijdt al jaren (sinds ± 1992 ) met puur teflon remleidingen zonder staalommanteling, en mijn motor remt als de beste!
 
Sorry, V.D.V. , Ik rijdt al jaren (sinds ± 1992 ) met puur teflon remleidingen zonder staalommanteling, en mijn motor remt als de beste!
Zijn dat remleidingen waar eerst staal omheen heeft gezeten?
als ze standaard zo verkocht zijn, zou het dan misshien kunnen dat ze die wat dikwandiger gemaakt hebben waardoor ze zonder de extra ommanteling sterk genoeg zijn?
Er zijn ook kevlar leidingen op de markt die geen ommanteling hebben.
 
Heb ik zo gekocht (en zelf op maat gemaakt).
Ik heb doorsnedes gezien van leidingen met stalen mantel, en die zijn net zo dikwandig als de mijne. Misschien dat bij de leiding die jij om zeep hielp niet alleen het staal beschadigd was, maar ook de leiding zelf?
 
Ik denk dat jij geen teflon leidingen hebt maar kevlar
 
zit er verschil in de staal omvlochten leidingen??
bv goodrige of motozoom en nog meer merken
Er kunnen bij staalomvlochten leidingen i.c.m. aluminium banjo's problemen door corrosie ontstaan, dus let op bij de aanschaf, verder denk ik dat de meeste merken wel zorgen voor een goed product, vanwege het belang van een goed werkend stel remmen.