standaard koopovereenkomst voor particulieren?

Ajs

MF veteraan
6 jan 2003
2.616
0
Ik heb even gekeken, maar niet gevonden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een voorbeeld koopovereenkomst.
vrijdag ga ik een nieuwe motor komen (2e-hands, particulier) en het leek me verstandig om een goede koopovereenkomst te laten tekenen.

Heeft iemand die ?

Denk dat er veel mensen zijn die daar wel oren naar hebben.

misschien een idee op die dan sticky boven aan de rubrieken tekoop gevraagd en tekoop aangeboden te zetten?

ik hoor graag.

groeten andrew
 
Waarom zou je een koopovereenkomst willen? De kenteken-overschrijf-procedure bij het postkantoor is toch behoorlijk waterdicht? Je kunt natuurlijk iets op papier zetten als:

verkoper X, wonende te XX, koopt van verkoper Y, wonende te YY, welke aan hem verkoopt: de motor Q met kenteken QQ-99-QQ, bouwjaar 1923, voor het bedrag van 13 euro 21 en een kratje bier. Alsdus overeengekomen in de plaatselijke kroeg.

Maar echt nuttig is dat niet.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een verkopersverklaring, waarbij de verkoper bepaalde feiten garandeert (qua uitgevoerd onderhoud en staat van de motor), maar vrijwel geen enkele particulier zal zoiets willen garanderen. Garantie tot aan het postkantoor, caveat emptor.
 
Waarom zou je een koopovereenkomst willen? De kenteken-overschrijf-procedure bij het postkantoor is toch behoorlijk waterdicht? Je kunt natuurlijk iets op papier zetten als:

verkoper X, wonende te XX, koopt van verkoper Y, wonende te YY, welke aan hem verkoopt: de motor Q met kenteken QQ-99-QQ, bouwjaar 1923, voor het bedrag van 13 euro 21 en een kratje bier. Alsdus overeengekomen in de plaatselijke kroeg.

Maar echt nuttig is dat niet.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een verkopersverklaring, waarbij de verkoper bepaalde feiten garandeert (qua uitgevoerd onderhoud en staat van de motor),
maar vrijwel geen enkele particulier zal zoiets willen garanderen. Garantie tot aan het postkantoor, caveat emptor.

Ik vermoed dat TS daarop doelt..
 
Op je gevoel afgaan,

Ik vraag mensen altijd of ze die motor aan zichzelf zouden verkopen, aan de reactie kan je dan vaak wel zien of ze dat zouden doen of niet. Doorvragen over kleine dingetjes, en later nog eens vragen om te kijken of het zelfde geantwoord wordt. Als je mensen een beetje aan een kruisverhoor onderwerpt zie je snel genoeg of ze de waarheid spreken of niet.

Ook gewoon vragen wat de nadelen van die motor zijn. Die zijn er natuurlijk altijd wel, als ze zeggen "met deze motor is niets mis, hij is als nieuw" gewoon zeggen dat je dat niet geloofwaardig vind. Niet mee gaan praten als "jah, ik zie het hij ziet er echt nog goed uit"


Groeten Frank
 
Laatst bewerkt:
Het kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Dus een koopovereenkomst is helemaal niet zo heel raar hoor.
Stel je voor dat je een motor koopt, cash betaald bij het afhalen. Vervolgens zegt de verkoper een paar weken later dat je de motor inclusief papieren hebt gestolen. En dan?
(is natuurlijk ver gezocht, maar het zou je overkomen...)

Verder wat garanties erin enzo. Helemaal leuk. :P
 
nou als ik een motor particulier zou verkopen zou ik ECHT geen trek hebben in gedoe met koop overeenkomsten. Straks gaat de motor stuk oid buiten jouw schuld om en dan komt nieuwe eigenaar met een advocaat op de stoep staan zeiken dat je hem moet terug betalen.....
 
nou als ik een motor particulier zou verkopen zou ik ECHT geen trek hebben in gedoe met koop overeenkomsten. Straks gaat de motor stuk oid buiten jouw schuld om en dan komt nieuwe eigenaar met een advocaat op de stoep staan zeiken dat je hem moet terug betalen.....


:^

Als ik verkoper van een motor zou zijn, ga ik echt niet een papiertje tekenen wat de koper meebrengt. Als verkoper bepaal je de voorwaarden, heeft de koper daar geen zin in, dan maar verkopen aan een ander.
 
nou als ik een motor particulier zou verkopen zou ik ECHT geen trek hebben in gedoe met koop overeenkomsten. Straks gaat de motor stuk oid buiten jouw schuld om en dan komt nieuwe eigenaar met een advocaat op de stoep staan zeiken dat je hem moet terug betalen.....

:^

Als je garantie wilt moet je naar een dealer gaan, particulier is toch altijd nog een stuk goedkoper maar dan heb je het risico dat er iets stuk gaat.

Daarom ga ik dus altijd naar de dealer.
 
ik heb mijn motor in duitsland gehaald en daar is het normaal om een koopovereenkomst te downloaden. hij had hem van autoscout ofsow gehaald, maar echt het nut zie ik er niet van in. enige wat je er aan hebt is dat je een verklaring hebt van de verkopende partij dat hij geen schade heeft gehad, de km stand klopt etc.
 
Ik heb even gekeken, maar niet gevonden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een voorbeeld koopovereenkomst.
vrijdag ga ik een nieuwe motor komen (2e-hands, particulier) en het leek me verstandig om een goede koopovereenkomst te laten tekenen.

Heeft iemand die ?

Denk dat er veel mensen zijn die daar wel oren naar hebben.

misschien een idee op die dan sticky boven aan de rubrieken tekoop gevraagd en tekoop aangeboden te zetten?

ik hoor graag.

groeten andrew


Wat zou de meerwaarde van zo'n overeenkomst zijn?
Wat zijn de belangrijkste punten die je denkt te bereiken/op papier te krijgen, met een overeenkomst tussen particulieren?
 
Het kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Dus een koopovereenkomst is helemaal niet zo heel raar hoor.
Stel je voor dat je een motor koopt, cash betaald bij het afhalen. Vervolgens zegt de verkoper een paar weken later dat je de motor inclusief papieren hebt gestolen. En dan?
(is natuurlijk ver gezocht, maar het zou je overkomen...)
Kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs, maar je kunt alleen maar overschrijven met een overschrijvingsbewijs, welke je niet bij je voertuig moet bewaren. De procedure is: overschrijven met overschrijfbewijs, en daarna pas leveren inclusief deel I(a). Een verkoper die zijn papieren laat slingeren staat juridisch erg zwak.
Maar inderdaad, ik zou bij een cash-overschrijving wel even een kwitantie willen. Maar dat is iets heel anders dan een koopovereenkomst :)

Verder wat garanties erin enzo. Helemaal leuk. :P
Dat is dus waarvan ik denk dat geen particulier 't zou willen. Dat ANWB-contract zou ik als verkoper nooit willen tekenen. Wat moet je bijvoorbeeld met die 'zichtbare schade' bij verkoop? Stel dat bij levering (dus na tekenen) er nog een krasje extra opzit, is het contract dan nog geldig? Zulke dingen veroorzaken meer verwarring dan ze opleveren. Als particuliere verkoper heb je nauwelijks plichten, de koper moet zelf maar uitzoeken of de motor is wat hij wil. Als koper moet je gewoon je ogen openhouden of een expert meenemen. En als je meer zekerheid wil, bij een professionele handelaar kopen, die hebben wel plichten :)
 
De originele die ik hier ergens van het MF geplukt heb, klik
De edit versie van mij, klik


Verklaring inzake proefrit
Eventuele koper:
De heer / mevrouw *)
Adres
Postcode + Woonplaats
Rijbewijs-/Paspoortnummer *)
Verklaart de motor van het merk
Kleur
Met het kenteken
in goede staat te hebben ontvangen en in bruikleen te hebben voor een proefrit van maximaal een ½ uur te weten:
van tot
Hij/zij zal de motor in dezelfde staat als vòòr de proefrit teruggeven behoudens overmacht. De volgende beschadigingen zijn voorafgaand aan de proefrit geconstateerd:

*knip*
Koper verklaart zich volledig aansprakelijk voor alle schade en eventuele (verkeers)boetes welke voortvloeien uit deze bruikleenovereenkomst.

Koper staat zijn/haar rijbewijs/paspoort af tijdens de proefrit *)

*plak*



Alleen al vanwege bovenstaand lijkt het mij niet verstandig om zoiets te tekenen.

Met een beetje pech heb je een boete te pakken voor rijden zonder het bij je hebben van je rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Voor een koopovereenkomst zou ik naar een Dealer gaan. Daarom betaal je daar ook wat meer.
 
gaat mij er inderdaad vooral om dat wanneer dat ding naderhand toch gestolen blijkt te zijn je kan aantonen dat alles naar jou inziens in orde was en de schuld dus bij de verkoper ligt
 
Als jij een kwitantie hebt met een marktconforme prijs kun jij aantonen dat jij dat ding ter goedertrouw hebt gekocht...
 
Laatst bewerkt:
Ik als verkoper zou zo'n ding nooit ondertekenen. Verkoop ik mijn motor aan de deur, ik heb er geen verstand van, en volgende week geeft ie de geest, en dan zou ik daar verantwoordelijk voor zijn? Ga maar naar de dealer! En gestolen? Check het framenummer maar, en surf ff naar de site van de RDW, daar kan je zien dat mijn motor al vanaf 2005 in mijn bezit is, heb ook zat foto's die dat kunnen bevestigen.

:W
 
Ik als verkoper zou zo'n ding nooit ondertekenen. Verkoop ik mijn motor aan de deur, ik heb er geen verstand van, en volgende week geeft ie de geest, en dan zou ik daar verantwoordelijk voor zijn? Ga maar naar de dealer! En gestolen? Check het framenummer maar, en surf ff naar de site van de RDW, daar kan je zien dat mijn motor al vanaf 2005 in mijn bezit is, heb ook zat foto's die dat kunnen bevestigen.

:W

Goh ik wist niet dat je je persoonlijk aangevallen zou voelen?
 
Verklaring inzake proefrit
Eventuele koper:
De heer / mevrouw *)
Adres
Postcode + Woonplaats
Rijbewijs-/Paspoortnummer *)
Verklaart de motor van het merk
Kleur
Met het kenteken
in goede staat te hebben ontvangen en in bruikleen te hebben voor een proefrit van maximaal een ½ uur te weten:
van tot
Hij/zij zal de motor in dezelfde staat als vòòr de proefrit teruggeven behoudens overmacht. De volgende beschadigingen zijn voorafgaand aan de proefrit geconstateerd:

*knip*
Koper verklaart zich volledig aansprakelijk voor alle schade en eventuele (verkeers)boetes welke voortvloeien uit deze bruikleenovereenkomst.

Koper staat zijn/haar rijbewijs/paspoort af tijdens de proefrit *)

*plak*



Alleen al vanwege bovenstaand lijkt het mij niet verstandig om zoiets te tekenen.

Met een beetje pech heb je een boete te pakken voor rijden zonder het bij je hebben van je rijbewijs.
Ik kan je vertellen dat je zonder het tekenen van een dergelijke overeenkomst geen proefrit gaat maken op mijn motor.
Wie denk je dat de pisang is als ik de sleutel van mijn motor vrijwillig af sta aan een onbekende en hij komt in het ergste geval niet meer terug?
Ook als hij door zijn eigen schuld op z'n bek gaat of in een auto fladdert is niet geheel ondenkbaar en dan sta je mooi met lege handen.
 
Ik als verkoper zou zo'n ding nooit ondertekenen. Verkoop ik mijn motor aan de deur, ik heb er geen verstand van, en volgende week geeft ie de geest, en dan zou ik daar verantwoordelijk voor zijn? Ga maar naar de dealer! En gestolen? Check het framenummer maar, en surf ff naar de site van de RDW, daar kan je zien dat mijn motor al vanaf 2005 in mijn bezit is, heb ook zat foto's die dat kunnen bevestigen.

:W

Er hoeven geen garanties in!

En als jij de motor niet gestolen hebt, wat is dan het probleem? Dan wil je dat toch best garanderen?

Het kan heel simpel.
Bitaktus_Snellus wonende te ....,

verklaart te hebben gekocht van ....

Chef, wonende te... etc

een motorfiets, merk KAWADRAMA, type, kenteken, framenummer, etc

zulks voor een koopsom van € 2000, welke koopsom Chef verklaart te hebben ontvangen. Chef verleent Bitaktus kwijting voor de koopsom.

Aldus ondertekend in tweevoud, te PLAATS op DATUM

handtekening Chef handtekening Bitaktus


Wat is dan het bezwaar chef? Dit zou puur de schriftelijke bevestiging zijn van wat er mondeling is afgesproken.
 
Laatst bewerkt:
Er hoeven geen garanties in!

En als jij de motor niet gestolen hebt, wat is dan het probleem? Dan wil je dat toch best garanderen?

Het kan heel simpel.

Wat is dan het bezwaar chef? Dit zou puur de schriftelijke bevestiging zijn van wat er mondeling is afgesproken.
Ja, dat zei ik ook al. Maar wat heb je daaraan? Een kwitantie is handig bij cashbetaling, maar die hele koopovereenkomst is totaal niet nuttig. Een motorvoertuig wordt handig officieel overgeschreven op het postkantoor, je zorgt dat er bewijs van betaling is, en je hebt een keurig gedocumenteerde koop. Waarom zou je daar extra papier aan verspillen?
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik GEEN motor van een particulier zou kopen die NIET bereid is om een dergelijke koopovereenkomst te sluiten. Ik zou meteen het gevoel hebben van "die heeft vast wel iets te verbergen en wil er niet op vastgepind kunnen worden".

Nu ben ik Duitse en idd gaat in DLD bijna geen een verkoop zonder zo een verklaring door, simpelweg omdat het voor allebei de partijen een stuk zekerheid betekent.

Koper verklaart bijv. dat hij de motor binnen 7 dagen op zijn naam zet (lijkt me toch handig voor de verkoper voor als er bonnen binnen komen, die door de nieuwe eigenaar veroorzaakt zijn), en de verkoper bevestigt km-stand, verder de "geschiedenis"van de motor (heeft hij schade gehad bijv) en de prijs, mss nog wat er recentelijk aan gedaan is etc.

Zo een overeenkomst voorkomt een hoop gezeik voor allebei de kanten, las laatst hier op het forum nog een topic over een net gekochte motor die vanalles mankeerde, maar koper kon niks hard maken.... juist omdat er niks op papier stond...

Ik vind het maar een kleine moeite, en als allebei de partijen eerlijk zijn is er toch niks aan de hand?

just my 2 cents :)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik GEEN motor van een particulier zou kopen die NIET bereid is om een dergelijke koopovereenkomst te sluiten. Ik zou meteen het gevoel hebben van "die heeft vast wel iets te verbergen en wil er niet op vastgepind kunnen worden".

Nu ben ik Duitse en idd gaat in DLD bijna geen een verkoop zonder zo een verklaring door, simpelweg omdat het voor allebei de partijen een stuk zekerhed betekent.

Koper verklaart bijv. dat hij de motor binnen 7 dagen op zijn naam zet (lijkt me toch handig voor de verkoper voor als er bonnen binnen komen, die door de nieuwe eigenaar veroorzaakt zijn), en de verkoper bevestigt km-stand, verder de "geschiedenis"van de motor (heeft hij schade gehad bijv) en de prijs, mss nog wat er recentelijk aan gedaan is etc.

Het punt is, dat in Nederland je de motor pas overdraagt NADAT de motor op naam is gezet. Doorgaans ga je met z'n 2en naar het postkantoor, maar in principe kan ook de nieuwe eigenaar hem op zijn naam laten zetten, en dan met de papieren na de oude eigenaar voor de rest van het kenteken en de sleutels. In ieder geval is vanaf dat moment de koop al rond en netjes gedocumenteerd. De verkoper krijgt ook meteen zijn 'vrijwaringsbewijs', zodat er geen bonnen of verzekeringskwesties meer voor hem kunnen binnenkomen.

Blijft over de garanties die de verkoper zou geven (zoals km-stand, schade, etcetera). Daar zit dus het probleem: Volgens NL wetgeving is een particuliere verkoper niet snel aansprakelijk voor gebreken. Het tekenen van zo'n overeenkomst kan je als verkoper allerlei problemen opleveren. Stel dat de koper een week later roept dat er wel schade was, dat de km-stand 2 keer zo hoog is, of wat dan ook maar, dan zit je als verkoper ineens met een probleem. Niet elke verkoper is te vertrouwen, maar ook lang niet elke koper.

zo een overeenkomst voorkomt een hoop gezeik voor allebei de kanten, las laatst hier op het forum nog een topic over een net gekochte motor die vanalles mankeerde, maar koper kon niks hard maken.... juist omdat er niks op papier stond...
In NL is de wetgeving heel simpel: als je bij een particulier koopt, moet je uitkijken. Neem een expert mee, zoek alles uit, en doe het domweg niet bij twijfel. Als je garanties wilt, moet je bij een professionele verkoper zijn. Maar met dit soort contractjes maak je van een particuliere verkoper ineens een professional, die bepaalde garanties moet bieden, en ik zou daar nooit aan mee doen. Overigens zou ik het ook nooit verlangen van een verkoper. Als de motor die ik koop aan 't eind van de straat in elkaar dondert heb ik pech gehad. Had ik maar beter moeten kijken.

Ik vind het maar een kleine moeite, en als allebei de partijen eerlijk zijn is er toch niks aan de hand?

just my 2 cents :)
Maar hoe weet je dat de andere partij eerlijk is? Wat als de koper er een andere teller opzet, een ander blok onder hangt, en je daarna voor de rechter daagt? Dan ben je nog jaren aan 't steggelen in een heel dom welles-nietes spelletje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan