Loopt hij wel als je wat startpiloot (of remmenreiniger) in het luchtfilter spuit?
Ik mag aannemen dat je wel de tank leeg hebt gemaakt en verse benzine erin?Ik ben sinds kort in bezit van een '81er SR500.
Deze is lopend weg gezet een kleine 5 jaar geleden en startte toen nog met 1 trap.
Ik had niet de illusie dat ze nu weer meteen zou gaan lopen dus eerst de carburateur maar eens goed schoon gemaakt en vlotterpen en zitting vervangen.
Ze zag er nog netjes schoon uit, geen lekke membramen of verstopte sproeiers.
Benzine was nog kraakhelder, enige puntje was de vacuumslang; die was verdroogd.
Uit voorzorg alle slangen maar vervangen en de carb weer terug geplaatst.
Ik kan trappen wat ik wil, enigste resultaat is zo nu en dan een klap uit de uitlaat, waarschijnlijk benzine.
Haal ik de bougie er uit, is ze wel wat nat van de benzine en als ik ze na droging test buiten de cilinder, zie ik wel vonken.
Omdat vonken buiten de cilinder niet zoveel zegt, ook een nieuwe geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat.
We hebben dus benzine en een vonk maar lopen....
Dus eerst maar eens alle verbindingen na gekeken en de bobine door gemeten. Geen problemen te vinden.
Blijft dus als enige de CDI-unit over die niet goed zou kunnen zijn.
Ik kan deze niet testen en ik heb geen flauw idee waar ik een andere zou kunnen vinden.
Kan iemand licht op dit gebeuren laten schijnen?
Ik mag aannemen dat je wel de tank leeg hebt gemaakt en verse benzine erin?
Dat is niet helemaal waar. De accu is nodig voor de eerste vonk. De bobine moet nog steeds opgeladen worden. Je kunt het af met een heel klein rot accuutje, maar hij heeft een basis nodig. Je schijnt de SR wel accuvrij te kunnen maken met een soort condensator, maar af fabriek heb je de accu nodig.halflive, de accu bij deze motor is meer voor verlichting en wat andere zaken maar staat helemaal los geschakeld van het start-circuit. Op de dynamo zit een wikkeling die de CDI van stroom voorziet.
En ik ben bekend met het "glaasje" bij aantrappen; leuk voor overdag en voor gevoellozen...je merkt vanzelf wanneer je in de compressieslag zit, even een tikje kleplichter en dan stampen of je de belasting inspecteur even plat wil maken.
Remmen reiniger in de inlaat spuiten gaf even een grote knal en toen bleef het weer stil, kleppen staan goed en benzine is vernieuwd voor ik begon.
Kortom, ik heb eigenlijk alles gedaan en geprobeerd om ze lopend te krijgen tot zelfs het schoonmaken van de aansluitingen van de kabelboom.
Dat is niet helemaal waar. De accu is nodig voor de eerste vonk. De bobine moet nog steeds opgeladen worden. Je kunt het af met een heel klein rot accuutje, maar hij heeft een basis nodig. Je schijnt de SR wel accuvrij te kunnen maken met een soort condensator, maar af fabriek heb je de accu nodig.
Ja, die motoren ken ik ook, maar die hebben geen CDI. Die hebben een ontstekingsspoel Meestal tweetakten. Daarom heb ik even gegoogeld. Er zijn zat topics te vinden waarin mensen hun SR willen ombouwen om te rijden zonder accu. Ergo, in standaard trim kan je de accu niet weglaten.ik ken de SR500 niet, maar er zijn genoeg motoren met een batterij waarbij de batterij niet voorkomt in het ontstekingscircuit. er zijn zelfs injectie crossers zonder batterij en die starten ook.
volgens mij kan je (veralgemening zonder rekening te houden met de uitzonderingen) iedere motor met CDI en zonder elektrische startmotor - zoals een SR500 - starten zonder batterijspanning.