Starten van een xl 500 s uit 83

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
We hebben ons een XL500 s aangeschaft maar het is een serieus karwei om deze aan de praat te stampen ?

is dit normaal ? Aan de motor ontbreken enkele delen zoals de decompressie kabel en choke kabel.

Hoe moet de kleppenlichter eigenlijk staan om de motor te starten ( te trappen ) helemaal naar boven of naar beneden ? Dit is onze eerste "crossmotor" dus we hebben nog geen ervaring met een 4 takt aan te trappen.

Hoe moet de choke staan ?

Kan iemand ons hiermee helpen ?

De hendels ontbreken van de kleppenlichter hebben we al gemerkt !
 
De xl500s heeft volgens mij geen handmatige kleppenlichter, alleen een kabeltje van je kickstarter naar de kop als het goed is. Voor de starter zuiger in bovenste dode punt zetten, na de compressie dus. Dan choke vol en stevig doortrappen. Tis vrij lastig om het zo uit teleggen want tis toch een soort gevoel dat bij iedere motor weer anders is...
 
Ik zorg dat ik mijn gewicht zeer snel op de kickstarter laat komen (alsof je zijwaarts ergens af springt op één been). Je moet wel het goede dode punt hebben, dat met veel compressie dus. Ik zet hem op of net voor het dode punt, niet erna. Ik gebruik niets van decompressiespul. Ik start twee keer met de choke 'op'. Als hij dan niet gestart is start ik twee maal met de choke 'af', de benzinekraan dicht en de gas voluit open. In de zeldzame gevallen dat de motor nog niet is aangeslagen, terug van voren af aan beginnen. Je start werkelijk elke motor zo. Honda schrijft het ook bijna zo in de instructieboekjes, Honda laat je wel geen vol gas draaien onbelast. Je motor mag maanden niet gedraaid hebben, je krijgt hem met weinig zweet weg. Dat kan je niet met een motor met batterij, die start je namelijk leeg.
 
Ik krijg het idee dat je de motor nog maar net hebt, en geen inzicht hebt in de onderhoudsstaat. Als de startinstructies zoals hierboven beschreven niet werken, zou ik ook eens naar de klepspeling kijken, en de staat van de bougie. Is vrij belangrijk om zo'n ding aan de praat te krijgen. En je mist de choke kabel? Je bedient de choke dan direct op de carburateur? Is ook wel noodzakelijk, als het koud is krijg ik mijn XL600 echt niet aangetrapt zonder choke, hoewel de choke maar heel even nodig is.

Als je het trucje eenmaal doorhebt gaat het best eenvoudig hoor, zo'n ding aantrappen! Geef niet te snel op dus.
 
Oja, en dat aanTRAPPEN moet je letterlijk nemen; het heeft geen zin om het 'vriendelijk te vragen' aan dat ding, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
lomp trappen geeft mij visioenen van kapotte kicktarters en kickstarterasjes.
beleid is het woord.

óf ik heb het totaal mis en verkijk me op de XL.
iemand into zo'n ding hier afdumpen zodat ik het zelf kan erfahren?
 
Je moet niet hard, maar snel trappen en net voor het einde van de slag stoppen. De snelheid is bepalend, niet de kracht.

Anders knalt je kickstarter met geweld tegen de aanslag, en das nergens voor nodig.
 
Je moet niet hard, maar snel trappen en net voor het einde van de slag stoppen. De snelheid is bepalend, niet de kracht.

Anders knalt je kickstarter met geweld tegen de aanslag, en das nergens voor nodig.

en altijd eerst de kickstarter 'aan laten grijpen' en dan pas een flinke kick geven ...anders slijt je systeempje zo hard.
 
ik heb juist nog eens geprobeerd maar zonder resultaat , is misschien een stomme vraag maar moet je op de kickstarten blijven staan als je trapt ?( of letterlijk er op trappen ?)
Heb er een nieuwe bougie in gedaan en de choke volledig open.
Bougie heb ik tegen de cilinder gehouden en deze vonk , trouwens bij de verkoper gisteren starte de motor , ik heb zo de indruk dat ik iets verkeerd doe met het aantrappen.
Het kan toch niet zijn dat je in het zweet moet trappen om hem te starten ?
Normaal moet dit toch van de eerste keer gaan of vergis ik me ?
 
ik merk dat aantrappen op spierkracht uit je been veel beter werkt dan springen op die kick.
Springen ziet er wel leuk uit btw... :+
 
met je hand is pas echt stoer! :+

sorry back on topic

Miss moet je eerst paar keer trappe todat je op volle compresse komt ofzo endan en goede beleide kick ?

ikweet het niet hoor me elek starter eeft me nog niet in de steek gelaten :o
 
Wat bedoel je juist met het dode punt en wanneer weet je als die compressie heeft . Voel je dat aan de kickstarter dan ?

Is het dode punt " het moment dat je de kickstarter niet meer verder naar beneden krijgt geduwd " ?

Heeft er misschien iemand een foto waardat je kan op zien hoe de decrompressie kabel in elkaar zit ? Van deze motor hing er geen kabeltje meer aan.
 
Dood punt is waar je de compressie voelt, je kan hem de eerste keren met de hand goedzetten om het gevoel te krijgen. Je hebt er twee, je hebt het punt nodig met de meeste compressie - daar kom je niet onopgemerkt voorbij normaal gezien.
 
Wat bedoel je juist met het dode punt en wanneer weet je als die compressie heeft . Voel je dat aan de kickstarter dan ?

Is het dode punt " het moment dat je de kickstarter niet meer verder naar beneden krijgt geduwd " ?

Heeft er misschien iemand een foto waardat je kan op zien hoe de decrompressie kabel in elkaar zit ? Van deze motor hing er geen kabeltje meer aan.
compressie is tegendruk,en ja dat kan je voelen,je moet lichtjes naar beneden duwen tot het punt van tegendruk komt,op dat moment kick je wat harder en sneller,hoop niet dat je volgende vraag word hoe je een dame het hof moet maken,want dan moet ik weer hetzelfde typen :9
 
compressie is tegendruk,en ja dat kan je voelen,je moet lichtjes naar beneden duwen tot het punt van tegendruk komt,op dat moment kick je wat harder en sneller,
:^

choke

kickstarter lichtjes naar beneden duwen tot je tegendruk voelt
kickstarter terug omhoog laten komen
(geen gasgeven)
kickstarter vloeiend doch krachtig naar beneden "trappen" (het is GEEN twee-takt brommertje!!!) je hoeft niet door je voetsteun heen!

1 á 2x en hij moet het doen

choke af


doet 'ie het na 10x nog niet en heb je hem verzopen met gasgeven etc.
zelfde procedure als boven echter volgas

succes

decomprimeurkabel (monteren en) goed afstellen helpt
evenals een verse bougie en luchtfilter, kleppen stellen, etc

hoop niet dat je volgende vraag word hoe je een dame het hof moet maken,want dan moet ik weer hetzelfde typen :9
nou... eeuh.. ik durf het bijna niet te vragen...
 
Hallo jongens ,

ik heb vandaag de carburateur eens losgehad en zuiver gemaakt , ik merkte ook op dat hij niet vast in de rubber zat ( tegen de cilinder ) luchtfilter zuiver gemaakt. Terug gemonteerd en dan eens gedaan wat jullie me uitgelegd hebben , nu heb ik het dode punt leren kennen ! !
Eerst 2 x de kickstarter naar onder geduwd met kleppenlichter omhoog , dan kleppenlichter gelost en kick Hij liep als een trein *O* *O* *O* *O* *O*

Nog eens bedankt voor jullie hulp !!!!

:}

Weet er iemand welke bougie dat er eigenlijk in moet ? ik ben niet zeker als dit het juiste type is.
 
*O* Dat zijn de berichten! *O*

In mijn, let op, XL600R gaat een NGK of Nippon Denso DPR 8 EA-9 of X24 EPR-U9, bij sportgebruik DPR 9 EA-9 of X27 EPR-U9, elektroden afstand .8 - .9 mm
(zeg ik uit mn hoofd he! :P )

Niet vergeten hier in te schrijven:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/118638/1

Kan je laten zien of je ECHT met zo'n stamper overweg kan! ;)
 
mijn XL-etje deed het altijd prima, beetje choken bij koud, en snel aantrappen idd en vlak voor het einde stoppen..

Succes ermee (m'n KTM gaat een stuk lastiger :( ) :) :)
 
Hoi jongens ,

hier ben ik weer ,

gisteren nog eens proberen te starten maar weer niets ;(

Kan er mij iemand vertellen hoe dat autocompressie kabeltje werkt ?

ik heb er een paar fotootjes bijgedaan , klepje aan de kickstarter zit los. Zit dit kabeltje vast aan de kader of zo ?

full
 
Hoi jongens ,

hier ben ik weer ,

gisteren nog eens proberen te starten maar weer niets ;(

Kan er mij iemand vertellen hoe dat autocompressie kabeltje werkt ?

ik heb er een paar fotootjes bijgedaan , klepje aan de kickstarter zit los. Zit dit kabeltje vast aan de kader of zo ?

(Afbeelding)

ziet eruit of hij niet goed in elkaar zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan