Stelring schokdemper zit muurvast

done-and-gone

MF veteraan
27 mei 2003
5.359
1.701
Ik wil de vering van mijn XJ600-N diversion wat stugger zetten. Alleen: de stelring zit muurvast.
Ik heb de juiste sleutel (uit de gereedschapsset) en heb ook kruipolie voorhanden. Maar als ik de stelring zo bekijk, heb ik geen idee wáár deze dan vast kan zitten.
Uit de handleiding van yamaha:

1619632499024.png


Iemand een idee wat ik kan doen om die stelring weer los te krijgen?
 
Hij gaat heeeel zwaar he? Enne, aangezien de vering enorm slap is, kan het zomaar zijn dat hij al op zijn strakst staat.

Gewoon naar een veringspecialist, die kan je zo vertellen wat er aan de hand is terwijl het hier kristallenbolwerk is.

Oh, heb je wel het verlengpijpje over de sleutel geschoven?
 
Hij gaat heeeel zwaar he? Enne, aangezien de vering enorm slap is, kan het zomaar zijn dat hij al op zijn strakst staat.

Gewoon naar een veringspecialist, die kan je zo vertellen wat er aan de hand is terwijl het hier kristallenbolwerk is.

Oh, heb je wel het verlengpijpje over de sleutel geschoven?
De vering staat in het midden; hij kan nog een paar 'tandjes'.
En ja, het verlengpijpje heb ik gevonden :-) Ik kan er nog wel een langere pijp overheen schuiven, maar ik wil voorkomen dat ik de boel stuk maak.

Edit: "heel zwaar". Zeg maar: niet.
 
De vering staat in het midden; hij kan nog een paar 'tandjes'.
En ja, het verlengpijpje heb ik gevonden :-) Ik kan er nog wel een langere pijp overheen schuiven, maar ik wil voorkomen dat ik de boel stuk maak.

Edit: "heel zwaar". Zeg maar: niet.

Als hij al jaren vastzit, zal er waarschijnlijk nog meer kracht nodig zijn dan normaal. Stomme vraag wellicht, heb je m op de middenbok of zijstandaard?
 
Hij staat in de standaard waarde 3 en best kans dat hij daar sinds zijn afleveren in 1994 in in blijven staan :+
Ik zal het eens met extra lengte èn op de middenbok proberen, en anders met een hamer.

Zo makkelijk als hier gaat het bij mij dus niet:

 
Hij staat in de standaard waarde 3 en best kans dat hij daar sinds zijn afleveren in 1994 in in blijven staan :+
Ik zal het eens met extra lengte èn op de middenbok proberen, en anders met een hamer.

Zo makkelijk als hier gaat het bij mij dus niet:

Dit gaat ook niet makkelijk en ziet er vrij nieuw uit.
 
Sleutel je wel regelmatig/ben je een beetje potig? De eerste keer bij mijn toenmalige Diversion had ik het vel van de knokkels, maar ik had hem wel. Later ging dat makkelijker. Ik denk dat je ofwel meer kracht moet zetten of alles dmv kruipolie ofzo los moet maken voor je het weer probeert. Het zal waarschijnlijk vooral vastgerot zitten, maar je zit ook tussen de onderdelen te kutten. Uiteindelijk wil je waarschijnlijk toch een nieuwe veer/schokdemper en andere voorveren trouwens ;) Dat kauwgomballen frame heeft gewoon niet de juiste vering af fabriek en na minimaal 18 jaar heeft die zijn beste tijd ook wel gehad.
 
Ja, ik sleutel wel (eens). Heb hier ook nog een terreinwaardige jeep staan. Daar heb ik nog een puik spuitbusje kruipolie voor staan trouwens.
Maar mijn filosofie is wel 'eerst vragen, dan pas stuk maken' ;-)

Je andere opmerking is ook helemaal terecht. Maak van die 18 maar 27 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Inderdaad, dat zelfs een OEM zoiets in een handboek schrift, merkwaardig. Met de veervoorspanning stel je de rijhoogte in. Afhankelijk van je gewicht stel je die in of pas je aan bij gebruik door twee personen of bagage. Waarom wil je de vering stugger? En is dat vering of demping, in of uit?
 
Hij zakt te makkelijk in (gewicht). Ik hoop tevens dat-ie dan wat minder deint in de bochten.
Ja, hij zakt dan minder in. Maar hij zal over een hobbel nog net zo makkelijk in veren omdat de veerconstante onveranderd is.
Als hij deint, dan vermoed ik dat de schokdemper onvoldoende dempt. (Wat Red Force ook al schreef)
Als het frame te slap is dan zou je in een snelle bocht een gevoel kunnen hebben alsof je roeit zoals in een kano.
 
Als de ring aan de binnenkant geroest is.. klemt ie misschien op de schokbreker body.

Zou het met beleid doen.. en anders lekker laten zitten. Ben namelijk eens met bovenstaande.. demping is waarschijnlijk wat je (ook) wil veranderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan