Stoppie ook goed voor art. 5?

Stoppie ook goed voor art.5?

  • Jazeker!

    Stemmen: 42 73,7%
  • Neen....

    Stemmen: 2 3,5%
  • Wie is Da Liks?

    Stemmen: 13 22,8%

  • Totaal aantal stemmers
    57
Ze zeggen dat ik eigenwijs ben maarre...

Maar waarom is een stoppie gevaarlijk voor overig verkeer? Kijk als je zomaar zonder reden ergens sterk gaat afremmen met een achterligger ok dat is/kan gevaarlijk zijn. Maar als het afremmen op een logische plek gebeurt bijvoorbeeld bij een rood verkeerlicht o.i.d.

Als het aan te sterk afremmen ligt dan zou ook het niet mogen met een motor die bij die vertraging nog geen stoppie maakt. Dus kan het m.i. alleen nog onveilig zijn om twee redenen namelijk; Geen controle, Daar over kan een agent niet oordelen. Je kan heel gecontroleerde stoppies maken. Of het feit dat iemand anders tijdens de stoppie onder je achterwiel kan rijden. (lijkt me erg sterk en vidnt ik meer gevaarlijk rijd gedrag van de achter ligger.
 
Ze zeggen dat ik eigenwijs ben maarre...

Maar waarom is een stoppie gevaarlijk voor overig verkeer? Kijk als je zomaar zonder reden ergens sterk gaat afremmen met een achterligger ok dat is/kan gevaarlijk zijn. Maar als het afremmen op een logische plek gebeurt bijvoorbeeld bij een rood verkeerlicht o.i.d.

Als het aan te sterk afremmen ligt dan zou ook het niet mogen met een motor die bij die vertraging nog geen stoppie maakt. Dus kan het m.i. alleen nog onveilig zijn om twee redenen namelijk; Geen controle, Daar over kan een agent niet oordelen. Je kan heel gecontroleerde stoppies maken. Of het feit dat iemand anders tijdens de stoppie onder je achterwiel kan rijden. (lijkt me erg sterk en vidnt ik meer gevaarlijk rijd gedrag van de achter ligger.
Stuurt wat lastiger, hè. Wanneer je op het voorwiel rijdt. Als je dus uit de koers raakt, heb je een probleem. Ook heb je weinig marge meer om te corrigeren. Veel harder remmen kan bijv. al niet, want dan klap je voorover. En naarmate je stoppie stijler is, is je vertraging minder. Als je iets anders wilt gaan doen (doorrijden, sturen, etc.) moet je eerst de rem lossen voor je je motor weer kunt controleren.

Samengevat: op het moment dat je de stoppie aan het maken bent, ben je een redelijke imitatie van een ongeleid projectiel (geldt iig voor verreweg de meesten).
 
Ik weet niet precies hoe het ABS werkt. Maar op het moment dat de motor omhoog komt, is de rotatiesnelheid van het wiel ten op zichte van de motor lager dan ten op zichte van de weg en dan ie zou moeten zijn op basis van de rijsnelheid. Als het ABS daarop ingrijpt, lost ie de rem en komt ie dus niet omhoog.

Zie ook: stoppie mogelijk met elke motor? en Stoppie met een R1150RT ?

Je hebt natuurlijk wel gelijk, helemaal als het systeem de rotatiesnelheden van voor- en achterwiel vergelijkt, maar die opmerking lag zo voor de hand dat ik het niet kon laten. Vandaar dus de ;) , ;) .
 
Stuurt wat lastiger, hè. Wanneer je op het voorwiel rijdt. Als je dus uit de koers raakt, heb je een probleem. Ook heb je weinig marge meer om te corrigeren. Veel harder remmen kan bijv. al niet, want dan klap je voorover. En naarmate je stoppie stijler is, is je vertraging minder. Als je iets anders wilt gaan doen (doorrijden, sturen, etc.) moet je eerst de rem lossen voor je je motor weer kunt controleren.

Samengevat: op het moment dat je de stoppie aan het maken bent, ben je een redelijke imitatie van een ongeleid projectiel (geldt iig voor verreweg de meesten).
het is niet echt handig om te doen in het openbaar verkeer. maar de meeste motorrijders doen het voor het stoplicht en komen niet verder dan een meter of 5 als ze geluk hebben. no harm done dus. maar als je van die verre stoppies doet kun je wel degelijk harder remmen, nl door de achterkant wat te laten zakken. maar dat vergt weer oefening natuurlijk. ook sturen kan gewoon, maar natuurlijk niet zo snel als je gewend bent. je kunt zelfs een slalom stoppieen!
 
mijn GS heeft geen ABS , het zou eventueel kunnen .

maar ik heb genoeg stoppies gedaan met m,n bandit vroeger .

tot het voorwiel een keer tegen de oliekoeler knikte .

een nieuwe WP-voorvork is een dure grap voor een gewone werkman.

je sloopt heel je motor als je vaak stoppies doet.
 
het is niet echt handig om te doen in het openbaar verkeer. maar de meeste motorrijders doen het voor het stoplicht en komen niet verder dan een meter of 5 als ze geluk hebben. no harm done dus. maar als je van die verre stoppies doet kun je wel degelijk harder remmen, nl door de achterkant wat te laten zakken. maar dat vergt weer oefening natuurlijk. ook sturen kan gewoon, maar natuurlijk niet zo snel als je gewend bent. je kunt zelfs een slalom stoppieen!
Het kán wel, natuurlijk. En een ervaren stunter als jij, kan het zeker. Maar de gemiddelde motorrijder niet of nauwelijks. En zelfs voor jou geldt dat snel ergens op reageren of uitwijken geen optie meer is, als je op je voorwiel rijdt.
 
gaan ze ZO makkelijk stuk dan?
Geen idee. Ik gis maar ;) Na enig aandringen krijg je 'em vast wel stuk. Met al die electronica & can bus rommel op de nieuwe modellen zou ik niet durven stunten op mijn beamer. (Niet dat ik het zou kunnen)
 
waarom lezen de mensen het artikel niet?


Het verkeer in gevaar "kan" brengen of "kan" hinderen..

Dit is dus echt alles. Ook al rijd er niemand kan je gewoon nog artikel 5 krijgen. want er kan iemand uit de bosjes springen. vergezocht maar het wordt gezegd :Z

Zelfde gebeurde mij met een wheelie reed netjes volgense de snelheid en regels
maar kreeg een artikel 5 met als reden. " andere verkeersdeelnemers kijken naar jou en letten ze niet op"

dus ja kunnen er echt alle kanten mee op
 
waarom lezen de mensen het artikel niet?


Het verkeer in gevaar "kan" brengen of "kan" hinderen..

Dit is dus echt alles. Ook al rijd er niemand kan je gewoon nog artikel 5 krijgen. want er kan iemand uit de bosjes springen. vergezocht maar het wordt gezegd :Z

Zelfde gebeurde mij met een wheelie reed netjes volgense de snelheid en regels
maar kreeg een artikel 5 met als reden. " andere verkeersdeelnemers kijken naar jou en letten ze niet op"

dus ja kunnen er echt alle kanten mee op
Crap ! Dat lijkt op willekeur. Doorgaans kijken heel veel verkeersdeelnemers naar mij. Ook als ik met de benenwagen ben; ik ben een ontzettend goed uitziende jonge god etc. etc. Kan zo wel een Art. 5 oplopen ! :? Loop je even naar je buurtsuper en ben je ineens je rijbewijs kwijt. Crap ! :(
 
ik vind da artikel 5 beetje knullig. mensen die als de tering kleven is gevaarlijker dan een stoppie of een wheely, maar voor kleven staat een boete van paar honderd euri ofzo volgens mij. vind dat men dan voor een wheelie ook maar een vast tarief moeten doen ipv het direct maar artikel 5 noemen
 
ik vind da artikel 5 beetje knullig. mensen die als de tering kleven is gevaarlijker dan een stoppie of een wheely, maar voor kleven staat een boete van paar honderd euri ofzo volgens mij. vind dat men dan voor een wheelie ook maar een vast tarief moeten doen ipv het direct maar artikel 5 noemen
Ja, laten we voor iedere mogelijk afzonderlijke gedraging een aparte wet maken. D'r wordt in Nederland niet zoveel gewheelied. Zo weinig zelfs dat de tweede kamer het niet nodig vond om er een apart wetsartikel voor te maken.
 
nou zo weinig gebeurt t volgens mij niet :P , de politie ziet t echter nie zoveel.
 
nou zo weinig gebeurt t volgens mij niet :P
Mwoah... Gezien het aantal motorkilometers op het totaal aantal km's in NL en gezien de beperkte groep motorrijders die kunnen wheeliën, denk ik dat het op het totale Nederlandse verkeersbeeld wel meevalt. :P

MF is nou niet bepaald representatief voor de gemiddelde Nederlandse verkeersdeelnemer. ;)
 
ik vind da artikel 5 beetje knullig. mensen die als de tering kleven is gevaarlijker dan een stoppie of een wheely, maar voor kleven staat een boete van paar honderd euri ofzo volgens mij. vind dat men dan voor een wheelie ook maar een vast tarief moeten doen ipv het direct maar artikel 5 noemen

Zoek eens op wat je dat oplevert, kleven ,3 meter op de snelweg en kom dan eens terug met een opmerking over deze vergelijking !!!

Niet dom kletsen zonder onderbouwing.
 
mijn GS heeft geen ABS , het zou eventueel kunnen .

maar ik heb genoeg stoppies gedaan met m,n bandit vroeger .

tot het voorwiel een keer tegen de oliekoeler knikte .

een nieuwe WP-voorvork is een dure grap voor een gewone werkman.

je sloopt heel je motor als je vaak stoppies doet.

Als je gewoon goed hard remt heb ik het idee dat er bijna evenveel kracht op je voorvork terecht komt, dus jammer voor jou dat je destijds een ondeugdelijke motor hebt gekocht :W
 
Als je gewoon goed hard remt heb ik het idee dat er bijna evenveel kracht op je voorvork terecht komt, dus jammer voor jou dat je destijds een ondeugdelijke motor hebt gekocht :W
De hoek waaronder de kracht op de voorvork wordt uitgeoefend, verandert natuurlijk wel bij het maken van een stoppie.
 
Zoek eens op wat je dat oplevert, kleven ,3 meter op de snelweg en kom dan eens terug met een opmerking over deze vergelijking !!!

Niet dom kletsen zonder onderbouwing.
www.om.nl/boetebase/wegverkeer/auto/20483/20486/20487/19738/
< 3 m bij 100-120 km/uur= 400 Eurie tenzij de rechter bij een eventueel voorkomen van je zaak anders beslist. Das wel aan de prijs. Ik zit duidelijk in de verkeerde business! Kassa ! *O*
Nou ben ik erg benieuwd geworden naar kleven bij 150 km/uur < 3 meter onderlinge afstand en uiteraard kleven <3 meter bij 100 % overschrijding van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom.
 
www.om.nl/boetebase/wegverkeer/auto/20483/20486/20487/19738/
< 3 m bij 100-120 km/uur= 400 Eurie tenzij de rechter bij een eventueel voorkomen van je zaak anders beslist. Das wel aan de prijs. Ik zit duidelijk in de verkeerde business! Kassa ! *O*
Nou ben ik erg benieuwd geworden naar kleven bij 150 km/uur < 3 meter onderlinge afstand en uiteraard kleven <3 meter bij 100 % overschrijding van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom.

En, uit mijn hoofd, boven de 120km is het gewoon :W rijbevoegdheid....
 
Bovendien..afgezien van de gevaarzetting is kleven gewoon verkeerstechnisch dom, je ontneemt jezelf een boel zicht en de kans snelheid op te bouwen voordat je naar links gaat om daadwerkelijk in te halen.
 
Bovendien..afgezien van de gevaarzetting is kleven gewoon verkeerstechnisch dom, je ontneemt jezelf een boel zicht en de kans snelheid op te bouwen voordat je naar links gaat om daadwerkelijk in te halen.
Baksteen heeft gelijk! Allen, kleef dus alleen als je geheel links op de snelweg rijdt ivm geen mogelijkheid om in te halen, of houd tijdens het links rijden voldoende afstand om fatsoenlijk rechts te kunnen inhalen. Heb ik dit zo goed geformuleerd, Baksteen ?
:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan