Storingsmelding na installeren Rapid Bike module

Tyler890R

Die hard MF'er
13 feb 2017
426
130
Oirschot
Beste medemotormuizen,

Ik heb een rapid bike 3 module geïnstalleerd op mijn CBR 600RR 2003.
Sindsdien heb ik de storingsmelding: TP sensor circuit malfunction
Ook valt de motor uit boven de 8000rpm, al lijkt me dat iets te maken te hebben met de storing

Nu heb ik mijn twijfels of ik wel de goede draad heb gepakt met het installeren.
Volgens de handleiding moest ik de groene draad van de module aansluiten op de ROOD GEEL gestreepte draad. Ook op de foto die bij de handleiding zat(zwart/wit) LEEK het er op dat ze deze op de middelste draad van de connector hadden aan gesloten. Zie foto

schema cbr.jpg


Kan iemand mij vertellen of dit juist is, en of hij misschien op de rechtse geel/rode draad moet?
Is de rood/gele de +? of hoe werkt dit principe?
 
Heb jij de TP sensor toevallig los gemaakt of verdraait?

Kan je ook een foto van de rapid bike handleiding maken?

Een TP Sensor geeft verschillende waardes/Voltage door bij verschillende gas standen, welke de + is kan je meten, ik GOK het rechtse draad, de middelste het signaal draad, de linker de massa.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij de TP sensor toevallig los gemaakt of verdraait?

Kan je ook een foto van de rapid bike handleiding maken?

Een TP Sensor geeft verschillende waardes/Voltage door bij verschillende gas standen, welke de + is kan je meten, ik GOK het rechtse draad, de middelste het signaal draad, de linker de massa.
Nee sensor is niet los geweest, alleen de stekker los gehad.

Op de foto niet makkelijk te zien maar lijkt toch echt wel dat ie op de middelste draad moet.

Dat lijkt me wel goed te zitten.
 

Bijlagen

  • 15753877351057136188163118560372.jpg
    15753877351057136188163118560372.jpg
    127 KB · Weergaven: 55
Nee sensor is niet los geweest, alleen de stekker los gehad.

Op de foto niet makkelijk te zien maar lijkt toch echt wel dat ie op de middelste draad moet.

Dat lijkt me wel goed te zitten.

Ik krijg al uitslag op de meest vervelend plekken als ik dit soort "draadverbindingen" zie. Dan zou het er bij mij niet inkomen...... goed je kan ook een soldeerverbinding maken, maar dit wordt dus door de leverancier als een goede verbinding beschouwd.

Vraag me af hoe "betrouwbaar" de rest dan is.
 
Zat er geen draadboom bij die je 1:1 kon aansluiten?
Jawel 1 x doorverbinden rode stekker in het blok(iets van ontsteking denk ik) en 8 stekkers voor het doorkoppelen van de injectoren. (4 stekkers op originele inj. stekker en 4 stekkers vd RB3 op de injectoren).

En natuurlijk de draad op de TP sensor

De stekkers ogen allemaal wel degelijk. En de betreffende aansluiting heb ik netjes gesoldeerd
 
Jawel 1 x doorverbinden rode stekker in het blok(iets van ontsteking denk ik) en 8 stekkers voor het doorkoppelen van de injectoren. (4 stekkers op originele inj. stekker en 4 stekkers vd RB3 op de injectoren).

En natuurlijk de draad op de TP sensor

De stekkers ogen allemaal wel degelijk. En de betreffende aansluiting heb ik netjes gesoldeerd
Werkt de motor nog wel goed wanneer je de RB er tussenuit haalt en alles origineel aansluit? Dus niet fysiek alles weg alleen de stekker in fabrieks toestand zetten.
 
Ik durf het haast niet te zeggen.. Denk ga alles nog een keer los halen blijkt de stekker van de TP sensor er niet helemaal goed opgedrukt te zitten 😅😂

Goeie voor in het sleutelblunder topic....

Bedankt iig voor het meedenken mensen!

Geen storingsmelding meer, wel valt de motor nog steeds uit boven de 8000rpm

Zou dit aan de mapping kunnen liggen die in de RB zit?
 
Zou heel goed kunnen dat het aan de mapping ligt, te weinig brandstof inspuiting boven de 8000 rpm of zoiets.
Pas maar op dat je blok niet kapot loopt, denk dat je dit bij een tuner op de bank moet laten afstellen, je kan natuurlijk niet zomaar de waardes in je map gaan veranderen.
 
Zou heel goed kunnen dat het aan de mapping ligt, te weinig brandstof inspuiting boven de 8000 rpm of zoiets.
Pas maar op dat je blok niet kapot loopt, denk dat je dit bij een tuner op de bank moet laten afstellen, je kan natuurlijk niet zomaar de waardes in je map gaan veranderen.

Nee ga er zelf ook niks aan lopen veranderen binnenkort een afspraak maken bij Nippon Bikes
 
Heb je het extra massadraadje aangesloten indien aanwezig? En de signaaldraad is de rode draad met gele strepen/stippen/noem het op. Eerste kleur = hoofdkleur.
Oh, en je moet met de rapidbike software de TPS kalibreren.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het extra massadraadje aangesloten indien aanwezig? En de signaaldraad is de rode draad met gele strepen/stippen/noem het op. Eerste kleur = hoofdkleur.
Oh, en je moet met de rapidbike software de TPS kalibreren.

Zit maar 1 massa draad op de RB zelf.

Wel zit er ook nog een schakelaartje bij, hier zat een zwarte(massa neem ik aan want zat een oog aan?) en een grijze draad.

Aan de RB zitten ook nog 2 losse stekkers, 1 bruine en 1 grijze. Op deze grijze zat dat schakelaartje aangesloten.

Iemand enig idee wat de functie van deze 2 draden is? Mapswitch, pitlane limiter of aansluiting voor quickshifter?

Staat ook niks van in de handleiding oid..

Heb dit schakelaartje er iig af gehaald omdat ik niet wist waar hij voor diende
 
Ik durf het haast niet te zeggen.. Denk ga alles nog een keer los halen blijkt de stekker van de TP sensor er niet helemaal goed opgedrukt te zitten 😅😂

Goeie voor in het sleutelblunder topic....

Bedankt iig voor het meedenken mensen!

Geen storingsmelding meer, wel valt de motor nog steeds uit boven de 8000rpm

Zou dit aan de mapping kunnen liggen die in de RB zit?
Soms heb je gewoon een briljant moment nodig....

Ik weet niet of je het met de RB3 kunt maar met mijn RB-evo kan ik zelf de mapping uitlezen en aanpassen.
Maar, valt hij uit en dus helemaal dood of is het een aan/uit zoals bij een rpm limiter?
 
Soms heb je gewoon een briljant moment nodig....

Ik weet niet of je het met de RB3 kunt maar met mijn RB-evo kan ik zelf de mapping uitlezen en aanpassen.
Maar, valt hij uit en dus helemaal dood of is het een aan/uit zoals bij een rpm limiter?

Nee valt echt helemaal dood, langzaam toeren opbouwen of meteen spuit gas maakt geen verschil boven de 8/9000 valt ie meteen naar 0

Bij de RB3 is het volgens niet mogelijk om deze zelf uit te lezen zonder de benodigde software oid dacht ik
 
Nee 2e handse, heb inmiddels ook de schakelaar een keer aangesloten gehad.

Schakelaar heeft 2 standen, bij beide standen hoor/zie/merk ik geen verschil in toeren oid en de motor valt nog steeds uit.
De schakelaar is waarschijnlijk een mapschakelaar en daar merk je alleen tijdens het rijden wat van. Het is dus een tweedehands, kwam hij van een gelijke motor of is de bedrading er later bijgekocht om te kunnen passen?
 
Zou idd kunnen, zou de bruine draad dan voor een quickshifter zijn ofzo? Krijg hier ook niks van gevonden op het www

Komt van een gelijke motor af ook een Cbr600rr 2003
Dan zou ik als eerste proberen om de stekkers weer even in originele stand te zetten en te kijken of het uitvallen dan weg is. Je gaat toch met de motor naar een testbank om hem af te stellen? Hoewel ik al een aardige map in de evo had werd het pas echt feest nadat hij bij ten Kate op de banks was afgesteld. Heb ook een extra map met schakelaar en een controller op het stuur laten zetten en de rpm limiter komt pas 500rpm later in.
jouw map kan best wel eens niet goed functioneren icm jouw motor, decat gehad, andere sensor geïnstalleerd, van alles kan de werking hebben beïnvloed.
 
Dan zou ik als eerste proberen om de stekkers weer even in originele stand te zetten en te kijken of het uitvallen dan weg is. Je gaat toch met de motor naar een testbank om hem af te stellen? Hoewel ik al een aardige map in de evo had werd het pas echt feest nadat hij bij ten Kate op de banks was afgesteld. Heb ook een extra map met schakelaar en een controller op het stuur laten zetten en de rpm limiter komt pas 500rpm later in.
jouw map kan best wel eens niet goed functioneren icm jouw motor, decat gehad, andere sensor geïnstalleerd, van alles kan de werking hebben beïnvloed.

Was van plan om hem op de aanhanger te zetten 😋

Maar zat ook te denken aan wat hier eerder gezegd werd, het calibreren van de TP sensor.
Misschien is deze de weg wel kwijt omdat hij gelopen heeft toen de stekker er niet goed op zat.

Gisteren geen tijd meer gehad om hem te proberen zonder RB ertussen, ga dat eerst even proberen.

Als iemand weet hoe deze sensor te calibreren let me know 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan