over rij ervaringen gesproken, ik heb afgelopen weekend nog een rondje gemaakt op een SP2.
Had zelf nooit eerder hierop (of een SP1) gereden, dus was erg benieuwd naar het werkelijke verschil met de Firestorm. Qua sturen is het een wereld van verschil, met name de zithouding en stuggere vering dragen hieraan bij. Dit maakt het tot een solide aanvoelend geheel vergeleken bij de wat wollige vering van de storm, met name wanneer je zoals ik nog met de standaard voorvork veren rijdt.
Ook merk je erg goed de steilere balhoofdhoek van de SP, de motor stuurt erg goed in en valt "makkelijk" de bocht in.
Dit zal ongetwijfeld ten koste gaan van rechtuit stabiliteit bij hogere snelheid, maar dit heb ik niet kunnen testen (het blijft namelijk Nederland).
Motorisch loopt het allemaal erg vertrouwd, wat opvalt is de stille loop. Ik vermoed dat de nokkenasketting aandrijving van de Firestorm de grootste oorzaak is van dit extra mechanische geluid t.o.v. de SP motoren met tandwielaandrijving. Ook de Bak van de SP schakeld subliem, lange 1e versnelling die moeiteloos van 1 naar 2 schakeld, vervolgens alle versnellingen mooi kort op elkaar.
Zo dat waren de positieve punten, maar er zijn ook wat dingen die mij tegen vielen. Hoofdzakelijk het vermogen, de SP2 is wel vlot maar zeker niet snel te noemen. In vergelijking met de storm is 135pk ook niet zo veel extra natuurlijk, maar had verwacht dat het verschil in trekkracht (met name hoge toerentallen) groter zou zijn, maar niets is minder waar. Het komt erg overeen met de TL1000 van mijn neef. Wil je dus een stapje omhoog in vermogen (zoals ik) dan ben je hier gauw op uitgekeken. Ook de extreme zithouding is niet ideaal voor lange afstanden, maar wel geweldig voor een blokje om op een mooie zomer avond! kortom de best sturende en klinkende motor die ik ooit heb gereden, maar helaas niet het vermogen "to match".
Wat zijn jullie ervaringen met de SP1/SP2 ??