Stotteren op lage toeren

Geranol

Rookie
14 feb 2004
7
0
Helmond
Ik zit met een vraag en vroeg me af of je misschien een antwoord hebt.

het gaat om een Kawasaki Z750LTD ’80-‘82

Het is allemaal begonnen na het kapot gaan van de koppakking net voor de winter. Enthousiast begonnen met het verwijderen van de kop, waarna ik er zoveel plezier in kreeg dat het hele blok binnen de kortste keren open lag. Ben best wel leergierig :) Nu is wel gebleken dat het blokje binnenkort toch wel aan een revisie beurtje toe is (+/- 50000 mijl gelopen) wat voor volgend jaar gepland staat. Verder heb ik wel de centrale luchtfilter vervangen door 4 K&N filters, samen met de sproeiers van 125 naar 152.5.

Dit zijn de problemen die ik nu ondervindt
- Wanneer de motor warm is loopt hij niet echt goed op een laag toerental. Er is een effect van stotteren waar te nemen. En een tik in het blok. Optrekken moet dan met wat meer toeren.
- In de 5e versnelling rond de 6000 toeren begint het stotteren (meer iets van verslikken eigenlijk) weer. Dit is rond de 120 km/h.

Bij een koude motor is er eigenlijk niets aan de hand (met de lage toeren dan, een koude motor op hoge toeren testen is niks) Ook de tik in het blok is dan weg. (tot de motor weer lekker warm is)

Dit is wat ik al geprobeerd heb:
-      De carburateurs gesynchroniseerd.
-      Nieuwe bougies gebruikt.
-      Omdat de bougies erg wit waren grotere sproeiers erin gezet (160)

Nu geb ik nog niet gekeken wat de kleur van de bougies is met de 160 sproeiers, maar als het blok warm is dan keert het probleem van stottttteren weer terug.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mark
 
het lijkt mij dat die al veel te rijk staat maar dat is niet het beeld dat de bougies geven.
probeer de naalden eens iets hoger te zetten en kijk of da betert, verergert het dan moet je zakken of kleinere sproeiers monteren.
 
Ik heb gister een heel stuk gereden met de wat grotere sproeier en stationair wat hoger laten lopen rond 1400 touren. En dan loopt het allemaal soepel. Maar nog steeds last als hij belast hoog in de toeren zit.

Iets specifieker:
in de 1e en 2e versnelling kun je wel door trekken maar in de 3,4,5de begint hij te stotteren rond de 6000rpm. Het lijkt er dus wel op dat wanneer de motor wat meer belast is hij dan problemen heeft.


Ik zit nu nog te denken aan ontsteking die misschien niet meer helemaal goed staat. zou dit kunnen?

Straks nog wat vogelen met de naald, omdat de buitenste 2 bougies nu wel mooi bruin zijn, maar de 2 binnenste zijn nog erg wit.

Groeten
 
Het wordt steeds spannender! Van het weekend nog even tijd gevonden om met wat vrienden lekker te touren, en nu blijkt dat het niet alleen gaat om stotteren maar dat er daarbij ook nog eens blauwe (olie) rook naar buiten komt. In de lage toeren tot ongeveer de 6000 is er niets aan de hand en daar boven wordt het een stoomboot.
 
Het olie verbruik valt best mee niets te zien, alleen dus bij de hogere toeren is er rook. Best wel jammer, ik ben altijd de lul met achterop rijden ;) Ik zal eens kijken naar de "ontstoorde" bougie-kapjes wie weet is dat het wel!!
 
Blauwe rook betekend onvolledige verbranding! toch????

mijn gilera (niet te vergelijken met jou motor maar goed) stotterd ook bij een hoger toerental.... ik heb al gekeken naar de zuiger, cilinder enz maar het blok ziet er goed uit....

nu had iemand het over een powerklep....(misschien dat jij die ook wel heb?) ha ha ik blijf natuurlijk een vrouw en vrouwen en techniek gaat niet altijd samen hahahah ;)
 
Blauwe rook betekend onvolledige verbranding! toch????
Bij een tweetakt wel... (bij een viertakt is de rook dan meer zwart)...

Ik vind het kleppen verhaal wel goed klinken, je zou ook nog naar je vlotterniveau kunnen kijken (bij vollast veel verbruik, vervolgens niet genoeg brandstoftoevoer... De blauwe rook is volgens mij olieverbruik, waarschijnlijk perst ie het door de hoge druk langs de klepgeleiders...

8-) KiloSjon
 
Terug
Bovenaan Onderaan