stotteren/ploffen yamaha R1 2004

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.838
Op reis
Facebook
Beste allemaal,

ik ben aan het knutselen en kom er niet uit.
tijdens het rijden hield mijn R1 uit 2004 in.
de motor klonk brommend alsof hij niet op alle cilinders wou lopen.
kon er wel op thuiskomen (10 km) maar liep niet lekker en er zat ook geen vermogen in.
bij stationair gasgeven ploft de uitlaat zo nu en dan.
de 3e uitlaatbocht van links, dus bijna de meest rechtse blijft koud.
de bougie vonkt wel, als ik de andere meest rechtse bougie eruit heb om te laten vonken start de motor niet.
de bougiedoppen heb ik verwisseld (ingebouwde bobines?) en dat werkt ook niet.

Nou zou er een injector verstopt kunnen zitten maar is zoiets makkelijk te reiningen?

alle tips zijn welkom
bougies zijn vervangen.

mvg, SanderV
 
Beste allemaal,

ik ben aan het knutselen en kom er niet uit.
tijdens het rijden hield mijn R1 uit 2004 in.
de motor klonk brommend alsof hij niet op alle cilinders wou lopen.
kon er wel op thuiskomen (10 km) maar liep niet lekker en er zat ook geen vermogen in.
bij stationair gasgeven ploft de uitlaat zo nu en dan.
de 3e uitlaatbocht van links, dus bijna de meest rechtse blijft koud.
de bougie vonkt wel, als ik de andere meest rechtse bougie eruit heb om te laten vonken start de motor niet.
de bougiedoppen heb ik verwisseld (ingebouwde bobines?) en dat werkt ook niet.

Nou zou er een injector verstopt kunnen zitten maar is zoiets makkelijk te reiningen?

alle tips zijn welkom
bougies zijn vervangen.

mvg, SanderV

Als ik het goed begrijp blijft de uitlaatbocht van de 3e cilinder (gerekend vanaf links) koud. Dit betekend dus dat die niet ontbrand. Bougie van 3e cilinder vonkt wel. (om een "slechte" vonk uit te sluiten zou je de bougie van cilinder 4 (of gewoon een nieuwe) erin kunnen doen en kijken of die dan wel ontbrand.

Als je bougie 4 er (naast cilinder 3 die niet loopt) uit haalt, is het vrij logisch dat de motor niet langer start. De overige 2 cilinders moeten dan TE veel werk verrichten omdat cilinder 3 en 4 dan dus niet meer meewerken.

Motor heeft 3 dingen nodig (als basis)
- Vonk (heb je.. maar om een slechte vonk uit te sluiten even nieuwe bougie proberen of proberen te starten met bougie 4 in cilinder 3)
- Compressie (ga er nog maar even vanuit dat dit in orde is)
- Benzine.. Oplossing: hele inspuittraject reingen met ultrasoon reiniger (als je deze in je bezit hebt en je beetje handig bent, kun je dit prima zelf... anders niet aan beginnen ;))

"Forte" e.d. kun je shaken.. gewoon in 1x goed (injectoren + inlaattraject ultrasoon reinigen).

Ik zou beginnen bij het makkelijkste.. nieuwe bougie halen of bougie 4 in 3 doen.

Succes :W
 
Als ik het goed begrijp blijft de uitlaatbocht van de 3e cilinder (gerekend vanaf links) koud. Dit betekend dus dat die niet ontbrand. Bougie van 3e cilinder vonkt wel. (om een "slechte" vonk uit te sluiten zou je de bougie van cilinder 4 (of gewoon een nieuwe) erin kunnen doen en kijken of die dan wel ontbrand.

Als je bougie 4 er (naast cilinder 3 die niet loopt) uit haalt, is het vrij logisch dat de motor niet langer start. De overige 2 cilinders moeten dan TE veel werk verrichten omdat cilinder 3 en 4 dan dus niet meer meewerken.

Motor heeft 3 dingen nodig (als basis)
- Vonk (heb je.. maar om een slechte vonk uit te sluiten even nieuwe bougie proberen of proberen te starten met bougie 4 in cilinder 3)
- Compressie (ga er nog maar even vanuit dat dit in orde is)
- Benzine.. Oplossing: hele inspuittraject reingen met ultrasoon reiniger (als je deze in je bezit hebt en je beetje handig bent, kun je dit prima zelf... anders niet aan beginnen ;))

"Forte" e.d. kun je shaken.. gewoon in 1x goed (injectoren + inlaattraject ultrasoon reinigen).

Ik zou beginnen bij het makkelijkste.. nieuwe bougie halen of bougie 4 in 3 doen.

Succes :W

Hoi Bigfoot, de bougies heb ik al vernieuwd.
of de vonk goed is kon ik niet zien omdat hij niet loopt met 4 eruit, zal dus 1 eruithalen en kijken hoe die vonkt.
Of de bougies 'nat' aanvoelt vind ik ook moeilijk te zeggen, het lijkt erop dat hij niet 'niks'krijgt.
het is een rukwerk om de injector eruit te krijgen maar dat ga ik doen als ik zeker ben dat de vonk goed is.
gelukkig is dit met het diagnostische gedeelte vd ecu goed te doen ( zie werkplaatshandboek hoofdstuk 7.
voor ultrasoon reinigen heb ik geen spullen maar als die injector niet goed is moet ik hem toch eerst verwisselen en dan kijken of een andere uitlaatbocht koud word....heel werk..

maar bedankt voor het meedenken, als ik er uit ben dan post ik het hier.

mvg, sanderv
 
ik heb het diagnostisch programma van de ecu gebruikt zoals omschreven in het werkplaatshandboek.

de bougie vonkt, net zo goed als een andere van een uitlaatbocht die wel warm word en de injectors tikken ook allemaal hetzelfde ( 5 keer).

misschien zit de injector verstopt, maar dat moet nog ff los gehaald worden.

carburateurs roelen ?! ;)
 
de injectoren liggen nou bij jaap smits om te controleren en te reinigen.
nou nog het laatste rubbertje voor de injector opzoeken die vast ergens tussen gevallen is '(
 
aangezien de injectoren in orde waren en allemaal evenveel opbrengst gaven heb ik de motor vandaag maar bij henks motorstore neergezet.
Daar word morgen de compressie gemeten.
vermoed dat dit voornamelijk voor het klepgedeelte zal zijn.
toch raar dat opeens tijdens het rijden het stotteren begint maar goed.
 
geen compressie op de betreffende cilinder.....
Dat is nou echt waar ik zin in heb om met dit weer een motorblok uit de motorfiets te bouwen.. zal best wat gaan kosten ook denk ik.
'(
 
Heb eergisteren de tip gekregen om Forte in de cilinder te doen en een dag te laten trekken.
om eventueel vastgekoekte zuigerveren los te 'weken'
vandaag weer gestart en het LIJKT wat minder te zijn , dus wat beter te lopen.
Dit verbaast me echter zeer omdat er GEEN compressie gemeten is.
naar de dealer brengen ( van de forte tip) gaat me dik geld kosten , ze doen het liever met het blok erin om het totaal zelf werkend af te leveren, anders is de garantie beperkter en kan me dit goed voorstellen aangezien niet iedereen even netjes in en/of uitbouwt ( o shit geen olie terug ingedaan :+ )

.............kweet het niet zo goed meer, wat is wijsheid....
 
Beste allemaal,

ik ben aan het knutselen en kom er niet uit.
tijdens het rijden hield mijn R1 uit 2004 in.
de motor klonk brommend alsof hij niet op alle cilinders wou lopen.
kon er wel op thuiskomen (10 km) maar liep niet lekker en er zat ook geen vermogen in.
bij stationair gasgeven ploft de uitlaat zo nu en dan.
de 3e uitlaatbocht van links, dus bijna de meest rechtse blijft koud.
de bougie vonkt wel, als ik de andere meest rechtse bougie eruit heb om te laten vonken start de motor niet.
de bougiedoppen heb ik verwisseld (ingebouwde bobines?) en dat werkt ook niet.

Nou zou er een injector verstopt kunnen zitten maar is zoiets makkelijk te reiningen?

alle tips zijn welkom
bougies zijn vervangen.

mvg, SanderV

Ik had precies dezelfde problemen met mijn vorige gixxer 1000 k5 maar dan met 2 cilinders die niet altijd meededen. oplossing was bougies vervangen.

zie 2 cilinders vallen steeds weg, Gixxer 1000 K5
 
Als je motor opeens ging inhouden lijkt het me ook sterk dat een zuigerveer vastgekoekt zou zitten :?
Verder lijkt het eerder op een verbrande klep oid.
Opties? Zelf maken geen optie?

zeker een optie, alleen zit ik nogal met mijn rug op het moment dus een motorblok demonteren en vooral verplaatsen is niet het gezondst om te doen(zeker nu niet).

zuigerveer leek mij idd vanwege die reden ook niet waarschijnlijk.

word vervolgd.
 
inmiddels staat de motor bij de dealer.
er blijft een inlaatklep open staan.
motorblok moet er ondervandaan.
de klep word uiteraard vervangen maar ook gekeken hoe dat komt.
dan alle kleppen stellen en weer terug in elkaar als er verder niks gevonden word.
misschien moet het cilinderblok ook eraf.
ongeveer 1500 euro word verwacht en 2 weken eer het klaar is.

nou wil het geval dat ik net gisteren een spuit voor mijn rug gekregen heb.
die zou over 2 weken effect hebben (officieel) maar zit, sinds ik hem gisterenmiddag gekregen heb, nog zonder medicatie te slikken en het voelt goed aan.

vind het wel lekker om het eens uit te besteden , misschien ben ikzelf wel tegelijk met de motor over 2 weken 'gerepareerd' ;)

mvg, SanderV
 
inmiddels staat de motor bij de dealer.
er blijft een inlaatklep open staan.
motorblok moet er ondervandaan.
de klep word uiteraard vervangen maar ook gekeken hoe dat komt.
dan alle kleppen stellen en weer terug in elkaar als er verder niks gevonden word.
misschien moet het cilinderblok ook eraf.
ongeveer 1500 euro word verwacht en 2 weken eer het klaar is.

nou wil het geval dat ik net gisteren een spuit voor mijn rug gekregen heb.
die zou over 2 weken effect hebben (officieel) maar zit, sinds ik hem gisterenmiddag gekregen heb, nog zonder medicatie te slikken en het voelt goed aan.

vind het wel lekker om het eens uit te besteden , misschien ben ikzelf wel tegelijk met de motor over 2 weken 'gerepareerd' ;)

mvg, SanderV

Om de kop eraf te halen bij een 2004 R1 kan het blok gewoon in het frame blijven hangen, alleen de voorste blokbouten eruit en iets voorover kantelen.
 
inmiddels staat de motor bij de dealer.
er blijft een inlaatklep open staan.
motorblok moet er ondervandaan.
de klep word uiteraard vervangen maar ook gekeken hoe dat komt.
dan alle kleppen stellen en weer terug in elkaar als er verder niks gevonden word.
misschien moet het cilinderblok ook eraf.
ongeveer 1500 euro word verwacht en 2 weken eer het klaar is.

nou wil het geval dat ik net gisteren een spuit voor mijn rug gekregen heb.
die zou over 2 weken effect hebben (officieel) maar zit, sinds ik hem gisterenmiddag gekregen heb, nog zonder medicatie te slikken en het voelt goed aan.

vind het wel lekker om het eens uit te besteden , misschien ben ikzelf wel tegelijk met de motor over 2 weken 'gerepareerd' ;)

mvg, SanderV


gevalletje van klepspie die iets omhoog gekomen is, gebeurt wel vaker bij de R1's
 
Al weer even geleden.

Vriendin was vandaag even bij Roadrunner langs geweest.
motorblok ligt helemaal uit elkaar.
Klep heeft zuiger geraakt, nieuwe zuiger en koprevisie.
gaat paar centen kosten maar wel op tijd klaar om in te rijden voor de vakantie.

Word vervolgd.
 
Hallo Oma....

Ben inmiddels met de motor naar de dolomieten geweest en was helemaal super.
De motor rijd weer zoals vanouds.
De reparatie heeft wat lang geduurd maar kwam ook mede door de gaskabels die gerafeld bleken te zijn net voordat hij klaar was.
al met al nog net mee kunnen nemen op vakantie en geen moment spijt van gehad.

De inlaatklep heeft de zuiger geraakt van de 3e cilinder.
Deze klep is vast blijven zitten in zijn geleider zodat hij open bleef staan.
Toch apart dat er verder bijna niks ander stuk is gegaan, het meeste werk was het in- en uitbouwen van het motorblok zodat de helft van de reparatie kosten in de arbeid is gaan zitten.

Ben achteraf blij dat ik het niet zelf gedaan geprobeerd verprutst heb want dat was dus niks geworden , alleen al al de onderdelen die ruimte innemen en geordend neergelegd en bewaard moeten blijven.
Volgens Roadrunner (en mijzelf) is het gewoon pech, kan gebeuren , heeft weinig met het verleden van de motor of diens onderhoud te maken.
Kleppen stellen had eerder gemogen maar de vraag is of je dan een slechte spie/geleider tegen komt, als die al de oorzaak zijn.

Uiteindelijk heeft mijn hernia dus best wat centen gekost, hoewel ik blij ben dat ik het uitbesteed heb en dus van mijn vakantie heb kunnen genieten anders had ik echt op een andere motor moeten gaan.

De reparatie heeft erg lang geduurd mede door de zomertijd wat altijd een drukke tijd is en dit soort reparaties ook deels uitbesteed moeten worden aan revisiebedrijven.
Al met al ben ik erg blij met Roadrunner motoren en hun bewezen service en kwaliteit van het geleverde werk.

MvG, SanderV
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan