Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe je een ouderwetse contactpunten ontsteking moet afstellen.
De contactpunten moet je zo afstellen dat als de puntjes maximaal open gedrukt worden door het nokje dat er een voelermaatje van 0,35mm net klemvast tussen past. Als je dit goed hebt afgesteld dan ga je vervolgens mbv de grondplaat de voorontsteking af stellen door deze net zo lang te verdraaien dat de contactpuntjes net maar dan ook net open gaan. Dit kun je doen met een proeflampje of heel ouderwets met een stukje vloeipapier van een shaggie tussen de puntjes te doen en vervolgens de grondplaat zo te draaien dat je het vloeipapiertje er net tussen uit kan trekken.
Dit zal dan zo te lezen moeten gebeuren bij 3,4mm voor tdc. Wel de goede draairichting aan houden want ander wordt het 3,4mm after tdc.
Zoals hij het doet is het ook goed gebeurd.
Hij geeft ook aan dat hij goed start, en goed doortrekt, een slechte afstelling van de ontsteking geeft of ellende met starten, of ellende hoog in de toeren, of allebei. Hij geeft aan de motor vlot doortrekt, ook hoog in de toeren. Dan zit het met de afstelling van de ontsteking wel goed.
Een timinglight heeft trouwens mij voorkeur, maar ik weet niet of zo'n Soes merktekens heeft op het vliegwiel en blok.
Het is trouwens wel goed dat je al wat geprobeerd hebt met het naaldje, als het juist slechter werd, probeer je nu gewoon juist het andere...
Tis vaak een kwestie van wat dingen proberen.
Let wel, als de naald op zijn hoogste stand staat en het probleem blijft (is iets minder geworden, maar nog wel aanwezig) , dan moet de hoofdsproeier een maatje groter.
Gokkend dat hier Mikuni carbs onder zitten, Mikuni gaat naar mijn weten altijd per 5 hondersten 0.05 hoger. Dus als er nu 115 in zit, ga je naar 120.
Als je niet zo bekend of vertrouwd bent met afstellen zou ik dit laten doen door een Soes 2takt specialist.