In mijn ervaring richt je velgen bij een enduro (als je dat überhaupt al doet) d.m.v. het lossen of spannen van spaken, en niet d.m.v. plakloodjes (want die ben je bij het bedoelde gebruik vrij snel kwijt).plakloodje kwijt?...
loodjes zijn niet om te richten maar om te balanceren. richten doe je door de spaken balanceren met gewicht (vaak om de spaken heen geklemd tegen de velg aan).In mijn ervaring richt je velgen bij een enduro (als je dat überhaupt al doet) d.m.v. het lossen of spannen van spaken, en niet d.m.v. plakloodjes (want die ben je bij het bedoelde gebruik vrij snel kwijt).
Trust me, een slinger in het achterwiel kan aardig wat geslinger van de motor veroorzaken, ruim verloop van frequentie, iig toenemend met de snelheid. Dat verhelp je d.m.v. richten, bij draadspaakwielen dus door spaken te spannen en andere te lossen, en je gebruikt er een schroevendraaier voor, of inbus, of tangetje, afhankelijk van wat de fabrikant bedoelde, maar geen gewichten. Een gietwiel kun je proberen te balanceren als de slinger niet te groot is, maar bij een te grote afwijking kun je het wiel weggooien. Een hoogteslag (deuk) veroorzaakt idd gestamp, dat is oncomfortabel en sloopt lagers, maar je kunt er verder probleemloos mee rechtdoor (meestal, tenzij die deuk werd veroorzaakt door het kruisen van een betonnen rijbaanafscheidingloodjes zijn niet om te richten maar om te balanceren. richten doe je door de spaken balanceren met gewicht (vaak om de spaken heen geklemd tegen de velg aan).
maar beide dingen kunnen de klachten zoals omschreven niet veroorzaken. onbalans gaat stuiteren niet slingeren en is eigenlijk alleen afhankelijk van de snelheid niet van of je gas geeft of niet (en die zou ik ook op een veel lagere snelheid verwachten als het om het voorwiel gaat). een slinger in het wiel ga je juist steeds meer merken als je langzamer gaat rijden niet extra als je gas geeft op snelheid.
banden kan (druk en profielsoort).
gewicht van de berijder niet in een goede verhouding tot de vering (niet zozeer de demping maar te veel gewicht op het achterwiel waardoor de motor achterover kantelt).
te veel uitgaande demping op de achterschokbreker kan (dan kantel je ook te ver achterover).
verkeerde houding van de bestuurder kan.
mechanisch gebrek in de stuurinrichting kan ook maar dat geeft meestal andere symptomen.
plakloodje kwijt?...
In mijn ervaring richt je velgen bij een enduro (als je dat überhaupt al doet) d.m.v. het lossen of spannen van spaken, en niet d.m.v. plakloodjes (want die ben je bij het bedoelde gebruik vrij snel kwijt).
loodjes zijn niet om te richten maar om te balanceren. richten doe je door de spaken balanceren met gewicht (vaak om de spaken heen geklemd tegen de velg aan).
Trust me, een slinger in het achterwiel kan aardig wat geslinger van de motor veroorzaken, ruim verloop van frequentie, iig toenemend met de snelheid. Dat verhelp je d.m.v. richten, bij draadspaakwielen dus door spaken te spannen en andere te lossen, en je gebruikt er een schroevendraaier voor, of inbus, of tangetje, afhankelijk van wat de fabrikant bedoelde, maar geen gewichten.
Banden type? Bandenklemmen? Doet de motor dat pok op onverharde ondergrond?
heb je er ook last van als je je armen wat buigt en ontspant en overeind blijft door gebruik van je buikspieren?
dat soort lichte motoren willen bij hogere snelheid nog wel eens wat licht worden in het voorwiel door de winddruk (en de krachten die de aandrijving uitoefent) tegen de berijder. en als je armen dan niet ontspannen zijn heb je maar een heel klein beetje turbulentie op de schouders nodig om dat via de armen dan door te geven aan het stuur.
het ontwerp van de motor (lichte motor, lange veerwegen, soepele vering, steile voorvork, hoog zwaartepunt en redelijk weinig gewicht op het voorwiel) helpt niet echt mee met de stabiliteit. ze zijn ontworpen om makkelijk te sturen en dat heeft nadelen in de stabiliteit.
Balhoofdlager te strak zou kunnen, maar dan zou ik een langzame "wave" verwachten.
Het is niet ongebruikelijk dat bij enduro's/crossers de wielen niet gebalanceerd worden, in verband met de doorgaans lagere snelheden die die dingen rijden in vergelijking met wegmotoren, en het is evenmin ongebruikelijk dat er een slag of deuk in de velg zit. Dat zou je kunnen voelen.
Verder weet ik niet wat voor banden je hebt, maar b.v. crossbanden kunnen ook spannende dingen doen, op verhard en bij hogere snelheid, al zou ik dat bij 110 km/u nog niet verwachten. Bandenspanning kan trouwens wel verschil maken, maar vooral v.w.b. de snelheid waarbij het pendelen/slingeren optreedt.
Als dat het allemaal niet is, dan verdenk ik achtervorklagers en/of achterschokbreker, en niet zozeer de voorvork (omdat je aangeeft dat het optreedt zodra je gas geeft).
Hoe lang heb je de motor eigenlijk? Is er iets verandert waarna e.e.a. is gaan optreden, of heb je de motor nog maar pas?
loodjes zijn niet om te richten maar om te balanceren. richten doe je door de spaken balanceren met gewicht (vaak om de spaken heen geklemd tegen de velg aan).
maar beide dingen kunnen de klachten zoals omschreven niet veroorzaken. onbalans gaat stuiteren niet slingeren en is eigenlijk alleen afhankelijk van de snelheid niet van of je gas geeft of niet (en die zou ik ook op een veel lagere snelheid verwachten als het om het voorwiel gaat). een slinger in het wiel ga je juist steeds meer merken als je langzamer gaat rijden niet extra als je gas geeft op snelheid.
banden kan (druk en profielsoort).
gewicht van de berijder niet in een goede verhouding tot de vering (niet zozeer de demping maar te veel gewicht op het achterwiel waardoor de motor achterover kantelt).
te veel uitgaande demping op de achterschokbreker kan (dan kantel je ook te ver achterover).
verkeerde houding van de bestuurder kan.
mechanisch gebrek in de stuurinrichting kan ook maar dat geeft meestal andere symptomen.
Ik zou de bandenspanning gewoon op de voorgeschreven spanning zetten. Het doorsteken van de vorkpoten maakt een motor niet noodzakelijkerwijs stabieler (eerder niet zeg maar, zeker niet rechtuit, hooguit helpt het bij sommige motoren v.w.b. bochtenstabiliteit, maar bij een enduro verwacht ik geen positief effect. Doorsteken doe je meestal juist om sneller in te kunnen sturen: dat is qua geometrie het tegenovergestelde van stabiel rechtuit).heb de motor nog maar pas.
Ik ga is testen met een lagere banden spanning.
Ik wou eigenlijk ook de voorkant iets verlagen om wat meer gewicht op het voorwiel te zetten, ik vermoed dat die dan een stuk stabieler gaat worden ?
Trust me, een slinger in het achterwiel kan aardig wat geslinger van de motor veroorzaken, ruim verloop van frequentie, iig toenemend met de snelheid. Dat verhelp je d.m.v. richten, bij draadspaakwielen dus door spaken te spannen en andere te lossen, en je gebruikt er een schroevendraaier voor, of inbus, of tangetje, afhankelijk van wat de fabrikant bedoelde, maar geen gewichten. Een gietwiel kun je proberen te balanceren als de slinger niet te groot is, maar bij een te grote afwijking kun je het wiel weggooien. Een hoogteslag (deuk) veroorzaakt idd gestamp, dat is oncomfortabel en sloopt lagers, maar je kunt er verder probleemloos mee rechtdoor (meestal, tenzij die deuk werd veroorzaakt door het kruisen van een betonnen rijbaanafscheidingweet ik uit ervaring...)
Maar eerlijk gezegd zou ik het - zoals gezegd - zoeken in de achterwielophanging: lagers, schokbreker. Omdat het - als versleten - precies het beschreven gedrag kan veroorzaken, en omdat het juist bij een enduro niet-ongebruikelijke slijtage betreft.
Een enduro heeft v.w.b. de neutrale aslastverdeling minder massa op het voorwiel dan elke willekeurige wegmotor, en die voorwielbelasting wordt alleen maar minder als je gas gaat zitten geven. Dus alles wat zich rondom dat voorwiel bevindt doet verhoudingsgewijs maar weining v.w.b. stabiliteit, zeker als je aan het gas gaat zitten schroeven.
Maar goed, we zitten hier maar wat te gissen, volgens mij had TS nog wat vragen te beantwoorden... Bijvoorbeeld, waarom rij je met die 300 EXC op de verharde weg?
Ik zou de bandenspanning gewoon op de voorgeschreven spanning zetten. Het doorsteken van de vorkpoten maakt een motor niet noodzakelijkerwijs stabieler (eerder niet zeg maar, zeker niet rechtuit, hooguit helpt het bij sommige motoren v.w.b. bochtenstabiliteit, maar bij een enduro verwacht ik geen positief effect. Doorsteken doe je meestal juist om sneller in te kunnen sturen: dat is qua geometrie het tegenovergestelde van stabiel rechtuit).
Zit er speling op de achtervork? M.a.w., als je de motor op een krat zet (met de wielen van de grond), kun je dan de achtervork van links naar rechts bewegen? Idem wiel? Achterschokbreker nog in orde (geen lekkage b.v.)? Als je toch bezig (wielen van de grond), controleer de voorkant: speling wiellagers, balhoofdlager?
Wat is het bouwjaar van de motor?
En los van het meeste voorgaande kan het natuurlijk ook aan jezelf liggen. Niet knijpen in het stuur, armen ontspannen (ellebogen moeten je vrij kunnen bewegen), dus steun halen uit been-, buik- en rugspieren. Dat geldt voor het rijden op iedere motor, maar zo'n lichte enduro is wat gevoeliger als je er een beetje krampachtig op zit. Verder zal er vast wel wat beweging zitten in een enduro van 2003, want die werd vast onder iets andere omstandigheden gebruikt dan een doorsnee wegmotor.Ontspannen het stuur vast houden schilt een hoop, dan slingert die nouwelijks .
Maar echt ontspannen ben ik niet als ik zo hard ga en, me stuur begint te schudden
Ik zou de bandenspanning gewoon op de voorgeschreven spanning zetten.