suzuki bandit 1250 a sa en gt topic

Toevallig vanmorgen mijn zuinigste tankbeurt ooit geregistreerd; 280km op 14,2 liter; 1:19,7.
Dat was met rustig woon-werk verkeer (enkele rit 46km).
Ik weet niet precies waarom deze keer nu juist zo zuinig was, heb het er niet om gedaan...
 
Toevallig vanmorgen mijn zuinigste tankbeurt ooit geregistreerd; 280km op 14,2 liter; 1:19,7.
Dat was met rustig woon-werk verkeer (enkele rit 46km).
Ik weet niet precies waarom deze keer nu juist zo zuinig was, heb het er niet om gedaan...

Das heel netjes gedaan,maar je had nog genoeg liters over voor je hoefde te tanken :9

Ik ben het met Sancho eens dat het Bandit zadel wat slap is, ik zelf zou het ook liever steviger zien. Bijna alle toerfietsen hebben stevigere zadels en dat is niet voor niets ;)..

In al die jaren dat ik nu rij (sinds 1984) is dit het eerste zadel wat ik niet lekker vind zitten,en heb al opflink wat verschillende zadels gezeten in die tijd ;)
 
Das heel netjes gedaan,maar je had nog genoeg liters over voor je hoefde te tanken :9

Ja maar bij mijn werk zit de goedkoopste pomp, en nog een keer op en neer lukt niet (of ik neem dat risico iig niet..
Dus ik tank elke 3 dagen bij dezelfde pomp, na ca 280km..

Dat het zadel niet fijn is snap ik, maar is het te hard??

Je hebt het over hyperpro vering. Watvoor soort komt er onder dan? Ook een andere schokdemper?
In mijn 1250 zit de schokdemper van een GSXR1000K8. Die rijdt wel een stuk fijner als de originele; minder schokkerig en meer demping.
En de hardheid (demping) is veel beter en over een groter gebied in te stellen.
De originele demper heeft een zware veer en veel gasdruk, maar weinig demping.
Wel heb ik andere "dogbones" moeten plaatsen omdat de GSXR demper iets korter is (om te compenseren wat de motor achter lager komt te staan).
 
Laatst bewerkt:
Ja maar bij mijn werk zit de goedkoopste pomp, en nog een keer op en neer lukt niet (of ik neem dat risico iig niet..
Dus ik tank elke 3 dagen bij dezelfde pomp, na ca 280km..

Dat het zadel niet fijn is snap ik, maar is het te hard??

Je hebt het over hyperpro vering. Watvoor soort komt er onder dan? Ook een andere schokdemper?
In mijn 1250 zit de schokdemper van een GSXR1000K8. Die rijdt wel een stuk fijner als de originele; minder schokkerig en meer demping.
En de hardheid (demping) is veel beter en over een groter gebied in te stellen.
De originele demper heeft een zware veer en veel gasdruk, maar weinig demping.
Wel heb ik andere "dogbones" moeten plaatsen omdat de GSXR demper iets korter is (om te compenseren wat de motor achter lager komt te staan).

Aha,das wel handig als de goedkoopste vlakbij zit,zou ik ook doen,
Wat is de literprijs daar dan? hier bij de BP express kost het €1,73 en das de goedkoopste in de buurt

Is gewoon te hard,komende zondag gaat ook me vrouw mee achterop,ook benieuwd wat die er van vind.

En wat de hyperpro betreft,daar komt een compleet set op dus voor en achter,dus ook benieuwd hoe dat aanvoelt tijdens het rijden
 
Laatst bewerkt:
Is gewoon te hard,komende zondag gaat ook me vrouw mee achterop,ook benieuwd wat die er van vind.

En wat de hyperpro betreft,daar komt een compleet set op dus voor en achter,dus ook benieuwd hoe dat aanvoelt tijdens het rijden
een set kan ook vanalles zijn, een set veren, een modificatie set voor originele schokdemper, of een vervangingsdemper...dat bedoelde ik..
 
Vandaag een 1250 uit 2009 gekocht dus ik kom mij even melden hier. Mijn naam is Aad, geboren in 1958, married with children en ik woon in Hellevoetsluis. Mijn vorige motor (Yamaha FZ1-N) heb ik 4 maanden gehad en in een bocht met een hele berg grind de sloot in gereden. Zelf had ik alleen een stijve nek en schouders en de motor is technisch totalloss verklaard.
De 1250 stond bij de dealer in Rockanje en na een proefrit was het besluit snel genomen. Niet echt een motor voor stoplichtsprintjes maar eenmaal rijden een heerlijke berg koppel. ;)
Even het geld van de verzekering afwachten en dan ophalen.

Foto-TNWRZZFL.jpg
 
hallo ik ga topic volgen
want ben overgestap van

Foto-CGO4XX7G.jpg


naar

Foto-SGYICSWS.jpg


nu nog standaard maar zal wel wat gebeuren zoals toen de gsxf

verder naam ben
getrouwd twee zoons
woond op voorne putten
 
Laatst bewerkt:
Ben nu enige tijd aan het kijken voor de aanschaf van een motor, wil hem eigenlijk voor alles gebruiken, d.w.z. woon-werk, weekendje/dagje toeren en vakanties.

Helaas heb ik er ruim de tijd voor om te bedenken wat ik wil, aangezien er over maximaal 6 weken geld uit een erfenis vrij komt.
Inmiddels heb ik mijn opties afgebakend naar een (sorry) Honda Varadero, en uiteraard de Bandit 1250.

Mijn eigen pro's en quo's voor deze fietsen:
Koppel (schakellui)
vermogen (is ruim voldoende bij beide)
pakezels (wil een bandit met kofferset eventueel volle kuip)
zien er beide goed uit.

De Varadero is wat duurder in verhouding, maar 2-cilinder vindt ik wel fijn
Als ik over de Bandit lees zijn er metwat redelijk simpele aanpassingen aardig wat meer pk's uit te halen, wat de prijs in mijn ogen wat aantrekkelijker maakt.

Eigenlijk ben ik alleen nog benieuwd naar de kosten voor bijvoorbeeld kleppen stellen e.d.
Ik heb er nog niet op gereden, maar heb nu al het idee dat hij wat makkelijker rijdt als de Varadero (met name door gewicht)

Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij 2de hands aanschaf? Ik kijk naar model 2008/09/10.

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
De bandit is weer terug.
Het was de tipover sensor die kapot was.

na deze reparatie liep de bandit nog steeds niet goed, heel veel inhouden tussen de 2 en 4000 toeren en dan bedoel ik meer dan normaal.
ik heb de motor op de bank bij marc hoegee af laten stellen en nu loopt hij weer in het hele toerenbereik heerlijk.
 
@ Castelane en gsxf750: Welkom hier.
@palooka_gpz900: Ik heb er nu 23300 opzitten. Nog geen enkel probleem mee gehad. De "dure"24000 beurt met kleppen nakijken/stellen zit er aan te komen. Een gemiddelde andere beurt kost (bij de dealer) ongeveer €200. Bij mij is er wel altijd wat bijgekomen ( een band; remblokjes....). Een 1250 is (persoonlijke ervaring) tamelijk gevoelig voor het merk en de mate van verslijt van de banden. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Ik heb geen ervaring met een Varadero (hou niet zo van hoogpoten). Ik zou dus zeggen: proefrijden.
 
Vwb de "dure" beurt bij 24,000km; het kleppenstellen kan je eigenlijk rustig uitstellen tot 36,000km.
bij 24000 hoeft een Suzuki eigenlijk nooit gesteld te worden. dus ze meten het, en maken het blok daarna weer gelijk dicht omdat alles nog binnen tolerantie staat.
Dwz dat pas bij 48.000 meestal iets gesteld wordt.
Ik heb er met mijn GSXR'en (4 stuks) altijd voor gekozen om bij 36,000 te stellen, dan stond er nog nooit iets buiten tolerantie, maar stelde dan alles af op de bovengrens van de tolerantie.
Dan kan hij er weer minimaal 36000km tegen..

@ Theun: wat bedoel je met gevoelig voor merk en mate van verslijt?
Ik denk dat dat meest aan de banden zelf ligt.. ;)

en de 3 nieuwe (potentiele) Bandit rijders; welkom natuurlijk!

@ Palooka: een Varadero is ook een fijne motor, maar het grootste verschil is dat een Varadero een Allroad is met lange veerwegen en allroad banden, een B1250 is een echte straatmotor met stevigere vering en een strakker weggedrag. De zit is iets sportiever.
Dus het is niet alleen een kwestie van 'het beste' maar vooral van "wat wil je"....

Waar je op moet letten bij een B1250; volgens mij niks specifieks. Dus vooral de algemene dingen; uiterlijke staat, onderhoudsverleden, km stand, staat van banden, ketting, remschijven/blokken e.d.
En sporen van schades natuurlijk, maar dat is ook algemeen.
 
Laatst bewerkt:
Wij (mijn vrouw en ik) hebben gisteren 220 km getoerd en ook mijn vrouw vind het zadel dus niet fijn zitten ( op de vorige bandit uit 2001 vond ze wel lekker zitten) en we moesten er al na 50 km af om dat ze bijna geen gevoel in de kont had,'s avonds toen we er over hadden kwamen we er achter dat onze conclusie over dat het zadel te hard was verkeert is geweest :X ,het zadel is te zacht waardoor je te ver inzakt en daardoor dus last krijgt van je kont en je dus niet lekker zit.

Inmiddels al veel tips gekregen over waar je zadels kan laten vermaken
En de teller staat inmiddels op 1250 8-) en vandaag dus de eerste beurt en de extra's worden erop gezet.

@ Castelane en gsxf750: Welkom hier

@palooka_gpz900: Ik heb er nu 23300 opzitten. Nog geen enkel probleem mee gehad. De "dure"24000 beurt met kleppen nakijken/stellen zit er aan te komen. Een gemiddelde andere beurt kost (bij de dealer) ongeveer €200. Bij mij is er wel altijd wat bijgekomen ( een band; remblokjes....). Een 1250 is (persoonlijke ervaring) tamelijk gevoelig voor het merk en de mate van verslijt van de banden. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Ik heb geen ervaring met een Varadero (hou niet zo van hoogpoten). Ik zou dus zeggen: proefrijden.
Hoezo dure beurt? je kan een hoop zelf doen,scheelt je toch een aardig bedrag aan uurlonen.
Olie en oliefilter kan je zelf vervangen of iemand in je vrienden/kennissenkring helpt je daarbij.

En dat geld ook voor je remblokken/ketting/tandwielen,vind het wel knap dat je remblokken al moet vervangen,meestal doe ik dat tussen 30.000 en 35.000 km en ik rem altijd vrij laat,soms hoor ik wel dat ze vinden dat ik wel eerder mag remmen :P ,bij een goed gesmeerde ketting kan je al gauw 35.000 tot 40.000km mee rijden,dan zijn je tandwielen wel redelijk versleten.

Dat had ik op de vorige bandit mee gemaakt toen ik bij 40.000 km de ketting wilde vervangen,toen bleek de originele er nog op te zitten op de foto het verschil tussen de oude originele en de nieuwe
DSC01481.jpg

Mijn verstelen voortandwiel na 40.000 km en nieuwe voortandwiel


En de banden zijn natuurlijk iets wat je moet laten doen,ik kan het ook niet,en de kosten daarvan ligt aan je zelf welke merk/type band je neemt,en dat er dan mensen zijn die 17.000 tot 18.000 km met een achterband doen vind ik persoonlijk heel erg knap,het hoogste aantal km met een achterband is 8800 km,meestal zijn ze zo rond de 8.000 km op
 
Laatst bewerkt:
Let wel op dat dat imitatie tandwiel geen 40,000km mee gaat!
Je hebt die motor dus inmiddels niet meer, maar ik gebruik alleen originele voortandwielen, deze zijn echt van betere kwaliteit. Plus de geluidsdempende ring ontlast het tandwiel ook enigszins op de dragende flanken.

En.. niet iedereen is handig en kan/wil onderhoud zelf doen..
voor mij is het ook een sport alles zelf te doen, incl kleppen stellen trouwens.
Niet dat dat een pretje wordt bij de B1250, want je kan er niet zo lekker bij!!
 
Laatst bewerkt:
Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij 2de hands aanschaf? Ik kijk naar model 2008/09/10.

Alvast bedankt!!

Nog 1 ding wat me te binnen schoot; er is een terugroepactie geweest op de spanningsregelaar. Bij mij is deze kostenloos vervangen.
Ze zou kunnen nakijken/navragen of deze is vervangen als je een motor op het oog hebt.
 
Let wel op dat dat imitatie tandwiel geen 40,000km mee gaat!
Je hebt die motor dus inmiddels niet meer, maar ik gebruik alleen originele voortandwielen, deze zijn echt van betere kwaliteit. Plus de geluidsdempende ring ontlast het tandwiel ook enigszins op de dragende flanken.

En.. niet iedereen is handig en kan/wil onderhoud zelf doen..
voor mij is het ook een sport alles zelf te doen, incl kleppen stellen trouwens.
Niet dat dat een pretje wordt bij de B1250, want je kan er niet zo lekker bij!!

Klopt wat het tandwiel betreft,gaat iets minder lang mee en of die rubberring er op zit of niet dat maakt mij niet zoveel uit,het verschil in prijs is me te veel en wat het lawaai aangaat vond ik dat allemaal wel mee vallen,zoveel verschil was er niet.

Nee die bandit heb ik ingeruild tegen de nieuwe 1250 ;)

Klopt ook,niet iedereen is zo handig,ik doe ook alles zelf en de kleppen stellen deed ik vaak met 2 mensen (2 weten meer als 1) en ik heb kleine handen,dus ik kan meestal overal makkelijker bij.
 
Vwb de "dure" beurt bij 24,000km; het kleppenstellen kan je eigenlijk rustig uitstellen tot 36,000km.
bij 24000 hoeft een Suzuki eigenlijk nooit gesteld te worden. dus ze meten het, en maken het blok daarna weer gelijk dicht omdat alles nog binnen tolerantie staat.
Dwz dat pas bij 48.000 meestal iets gesteld wordt.
Ik heb er met mijn GSXR'en (4 stuks) altijd voor gekozen om bij 36,000 te stellen, dan stond er nog nooit iets buiten tolerantie, maar stelde dan alles af op de bovengrens van de tolerantie.
Dan kan hij er weer minimaal 36000km tegen..

@ Theun: wat bedoel je met gevoelig voor merk en mate van verslijt?
Ik denk dat dat meest aan de banden zelf ligt.. ;)

Ik sleutel zelf niet meer. Dat heb ik niet meer gedaan sinds mijn 24ste.....

en de 3 nieuwe (potentiele) Bandit rijders; welkom natuurlijk!

@ Palooka: een Varadero is ook een fijne motor, maar het grootste verschil is dat een Varadero een Allroad is met lange veerwegen en allroad banden, een B1250 is een echte straatmotor met stevigere vering en een strakker weggedrag. De zit is iets sportiever.
Dus het is niet alleen een kwestie van 'het beste' maar vooral van "wat wil je"....

Waar je op moet letten bij een B1250; volgens mij niks specifieks. Dus vooral de algemene dingen; uiterlijke staat, onderhoudsverleden, km stand, staat van banden, ketting, remschijven/blokken e.d.
En sporen van schades natuurlijk, maar dat is ook algemeen.

Nou, dat kleppenstellen zal ik me in de oren knopwn, thanks. En het ligt natuurlijk aan de banden. Ik heb als eerste die originele Dunlops gehad (weet het type al niet meer, iets met 207 of zo). Dat was echt bagger, ook in nieuwstaat viel die daarmee door in lage snelheids-bochten. Daarna Metzeler M6 erop. Al beter maar niet zo goed als de Dunlop Roadsmart die daarna kwam. Nu ligt er een Pirelli Angel ST op die is qua eigenschappen te vergelijken met de Roadsmart.

@ smurfke. Ik sleutel sinds mijn 24ste niet meer. Dat is een bewuste keuze. Ik kan beter een paar uur over werken, dat werk kan ik beter en het levert meer op...... Dan kan ik dat sleutelen over laten aan diegenen die er het verstand van- en het gereedschap voor hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe banditrijders, welkom en veel plezier met jullie aanwinsten!

Ik heb op mijn bandit een mra variotouringscherm met zo'n verstelbaar spoilertje. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden over de windbescherming, vooral niet op langere stukken snelweg.

Nu heeft mra sinds enige tijd ook de x-creen, een vergelijkbaar systeem als het variotouring scherm, maar met een grotere spoiler. Die spoiler is ook los te verkrijgen, maar zover ik heb kunnen achterhalen, kun je de variotouringspoiler niet vervangen door de x-creen spoiler, de afstand tussen de bevestigingspunten is volgens mij anders.

Maar goed, je kunt ook een complete windschermset met de x-creen spoiler voor de gsf1250sa kopen.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met het x-creen windscherm of het vstream windscherm?
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met het x-sreen of vstream scherm. Het MRA variotouringscherm beviel mij ook niet. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor een Zero Gravity scherm en dat bevalt wel.

Gr. Arno
 
ik hou gewoon de originele ruit; je houdt toch altijd ergens turbulentie en met een grotere ruit wordt het niet altijd fijner. En het is steeds duur proberen als het niet bevalt..
 
Lang geleden....ik zeg ik zal hier nog eens piepen.

Had vroeger ook een gsx1250fa.

Hier zie je hem nog eens :

bikepics-2136496-800.jpg


bikepics-2136856-800.jpg


bikepics-2136858-800.jpg


Heb er toch wel een beetje heimwee naar.

Super machines en bere sterk.

Veel plezier nog iedereen met jullie bandit.
 
A3klus, hagasan, het blijft inderdaad een dilemma.

Linus, waar is je gsxf gebleven en rij je nog een scooter?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Nippon,

De gsx werd overgenomen door Caset en nu rij ik met een Yamaha tmax 530 (volledig getuned ....of wat had je gedacht)
Heb deze vooral gekocht voor het gebruiksgemak.

En niet lachen hé met de scooters :W

SAM_0255.jpg


SAM_0257.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan