Suzuki GS500 topic #24 - Waar wij vrolijk doortuffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar daarmee synchroniseer je toch niet de carburateurs? Ik probeer nu juist die schroef op die arm af te stellen... op deze manier:


Oké gaan we het volgende hoofdstuk in,zelfbouw synchroniseren dinges.
Dit heb je dus niet persee nodig zoals omschreven in mijn uitleg.

Lees je eerst verdomd goed in en let op de gevaren van dit zelfbouw systeem.
Effe niet opletten en je carb zuigd de vloeistof op met alle gevolgen van dien.
Lezen lezen lezen gewoon met de zoekfunctie.

Maar goed dat gezegd.
Mijn tip,het is niet moeilijk maar doe dat effe de eerste keer onder begeleiding van een ervaren iemand.
 
Mayo hier op mf heeft mijn cards afgesteld,Hoe?
Niks meters en apparatuur.

Cards gelijk zetten.
Motor starten,effe goed warm laten draaien,plop hij trekt er één bougiedop af en steld de andere cilinder af op precies 1000 toeren.
Plop bougiedop er weer op,plop andere los en hetzelfde verhaal.
Zooitje weer vast en dan met de stationair schroef de toeren afstellen op 1200 toeren.

Mengselschroef eerst helemaal in en dan heeeeeeeeel langzaam terug draaien,motor gaat dan steeds mooier lopen tot een bepaald punt hij weer minder lekker gaat lopen.
Precies op het omslagpunt zetten en klaar.

Beste man deed alles op het gehoor en motor loopt echt meeeega mooi :)

YouTube

De "ouderwetse methode". Dan draait hij wel mooier dan met de moderne, schonere manier van afstellen, maar je blaast wat meer CO de lucht in. Tot de 90-jaren werd vrijwel iedere auto en motor op die manier afgesteld, dankzij de apekul is de CO meter de garage ingereden.

Er zijn ook monteurs die de bougies van de uitgeschakelde cilinders er uit halen.

Oké gaan we het volgende hoofdstuk in,zelfbouw synchroniseren dinges.
Dit heb je dus niet persee nodig zoals omschreven in mijn uitleg.

Lees je eerst verdomd goed in en let op de gevaren van dit zelfbouw systeem.
Effe niet opletten en je carb zuigd de vloeistof op met alle gevolgen van dien.
Lezen lezen lezen gewoon met de zoekfunctie.

Maar goed dat gezegd.
Mijn tip,het is niet moeilijk maar doe dat effe de eerste keer onder begeleiding van een ervaren iemand.

Als je op de manier van iedere cilinder apart afstellen de boel afstelt, staan de cilinders synchroon. Het trucje is juist dat iedere cilinder stationair "even hard werkt". Je kan ook de temperatuur van de bochten meten; dat werkt ook goed, vooral bij meercilinders.
 
Laatst bewerkt:
Oké gaan we het volgende hoofdstuk in,zelfbouw synchroniseren dinges.
Dit heb je dus niet persee nodig zoals omschreven in mijn uitleg.

Lees je eerst verdomd goed in en let op de gevaren van dit zelfbouw systeem.
Effe niet opletten en je carb zuigd de vloeistof op met alle gevolgen van dien.
Lezen lezen lezen gewoon met de zoekfunctie.

Maar goed dat gezegd.
Mijn tip,het is niet moeilijk maar doe dat effe de eerste keer onder begeleiding van een ervaren iemand.

Daar heb ik natuurlijk wel op gelet ;) dat de vloeistof (water overigens) niet naar binnen gezogen wordt. Overigens denk ik dat het me gelukt is om de druk gelijk te houden, dus dat gedeelte is volgens mij achter de rug. Motortje klinkt ook lekker. Nu het volgende probleem: wanneer hij stationair loopt en ik er de linker bougiedop af trek valt hij uit. Andersom blijft hij wel lopen. Misschien gewoon een kwestie van nieuwe bougie?

Over dat ervaren iemand erbij: Goed advies maar ik vind het veel leuker zelf op m'n bek te gaan / te leren.
 
Waarom zou je de moeite nemen om het membraan te verwijderen als je hem ook gewoon op PRI kan zetten


Dan heb je een kraantje dat 2 primers heeft, maar dan met reserve functie :) De stand PRIME zou je tank gewoon leeg rijden als je even niet oplet en de stand ON niet

Vond het lichtjes debiel om gewoon een ander kraantje te kopen zoals daar op Gs wiki van 120$
 
Nee de stelschroef aan de onderkant van de carb.
Effe klein tooltje maken want is lastig draaien door weinig ruimte.

Ik gebruik een bitje uit mijn dopsleutelset (dus bitje + zo'n ding eraan voor op je ratel). Stipje erop gezet met een stift om beter te zien hoeveel ik nu eigenlijk draai. Van tevoren even kijken met een klein spiegeltje hoe de schroef ook alweer stond om 10x mis steken te voorkomen. Ruimte genoeg voor 2 vingers :P
 
Ik had hetzelfde gedaan haha! Met een bitje beide stelschroeven 3 slagen los gezet. Inmiddels alles weer in elkaar gezet. Morgen die bochten maar eens op temperatuur meten :)

Bedankt voor alle tips!
 
Als je met zo'n u-buis manometer aan de slag gaat is het verdraaid handig om twee appelmoes (oid) potjes te pakken. In de deksel maak je twee gaatjes. Door één gat doe je het uiteinde van de manometer en door het andere gat steek je een nieuwe slang die naar je carb loopt. Zo behoud je het effect maar loopt eerst het potje vol met vloeistof en ben je dus een stuk veiliger bezig. Wat je ook nog kan doen is een hele lange slang gebruiken. Dan heb je ook meer tijd om te reageren.

succes
 
Daar heb ik natuurlijk wel op gelet ;) dat de vloeistof (water overigens) niet naar binnen gezogen wordt. Overigens denk ik dat het me gelukt is om de druk gelijk te houden, dus dat gedeelte is volgens mij achter de rug. Motortje klinkt ook lekker. Nu het volgende probleem: wanneer hij stationair loopt en ik er de linker bougiedop af trek valt hij uit. Andersom blijft hij wel lopen. Misschien gewoon een kwestie van nieuwe bougie?

Over dat ervaren iemand erbij: Goed advies maar ik vind het veel leuker zelf op m'n bek te gaan / te leren.
Dan werkt de rechter cilinder wat minder dan de linker. Je zal ook zien dat de temperatuur van de linker uitlaat (meten vlak bij de cilinderkop) iets hoger is dan van de rechter. Wat je nog kan doen is de methode van mayo: Stationair iets hoger zetten zodat hij met rechts alleen nog loopt en dan de mengselregelschroef verdraaien tot hij ook met rechts mooi blijft draaien. Als je vooraf weet hoeveel slagen je moet indraaien, kan er weinig fout gaan. Je kan dan altijd nog terug naar de huidige instelling.

Ik geef zelf de voorkeur aan een colortune bougie. Daarmee de kleur van de verbranding op blauw zetten en je hebt een goed mengsel. Doe wel voorzichtig: zo'n colortune wordt erg snel gloeiend heet.


Overigens: als de afstelling met echt schone carburateurs eenmaal goed is, is onderhoud verder alleen nog maar nodig in de vorm van schoonhouden. Met reiniger door de tank het natte deel van de carburateur schoonmaken, met carbcleaner het droge deel.

p218510_900_900.jpg


p156258_900_900.jpg
 
Vandaag opgehaald:

zRKM5bV.jpg


"motor loopt niet"

Ja.. dat krijg je als je de benzineslangen verkeerd aansluit. :') Ik vond het al zo raar dat er geen druppel benzine in de tank zat. Dus ik lekker met mn jerrycannetje wat benzine er in gemikt, stroomt het er net zo hard onder weer uit.. Heb die poepert maar één van de twee slangen aan de tank gehangen. De andere slang had ie aan de ontluchting van de carbs gehangen (bovenste T-stuk). :?

Enfin, 15 minuutjes werk en voila. Loopt echt als een zonnetje. Ik was natuurlijk vet bezorgd om een defect blok maar hij loopt echt heel goed. *O*
 
Vandaag opgehaald:

[afbeelding]

"motor loopt niet"

Ja.. dat krijg je als je de benzineslangen verkeerd aansluit. :') Ik vond het al zo raar dat er geen druppel benzine in de tank zat. Dus ik lekker met mn jerrycannetje wat benzine er in gemikt, stroomt het er net zo hard onder weer uit.. Heb die poepert maar één van de twee slangen aan de tank gehangen. De andere slang had ie aan de ontluchting van de carbs gehangen (bovenste T-stuk). :?

Enfin, 15 minuutjes werk en voila. Loopt echt als een zonnetje. Ik was natuurlijk vet bezorgd om een defect blok maar hij loopt echt heel goed. *O*

Lekkoh! Voor hoeveel heb je hem opgehaald dan? Verkoper zal wel balen als hij dit leest :+

Maarja als je zo achterlijk bent dan verdien je het gewoon
 
Laatst bewerkt:
Bouwjaar 1990 met een hoop ervaring (56 duizend miles, dus +- 90k km).
Staat van onderhoud..tja, mag wel een beurtje krijgen. Luchtfilter is vies en de bougies mogen wel eens vernieuwd samen met nieuwe olie en een filter.
Remschijven zien er beiden wel weer heel goed uit. :) Banden zijn bijna op, ik denk dat ik er dunlop streetsmarts op ga zetten.
 
Oh en hij heeft een beetje schade. Vorige eigenaar was er mee onderuit gegaan, voorvork krom (= vervangen) ,de uitlaatdemper is wat bekrast en de tellerpartij is een beetje kapot... Ach, vind ik niet zo'n probleem. Kan ik gelijk van die mijlenteller af. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan