Eindelijk de delen binnen. Stonden op backorder.
Aangezien de informatie van dynatek redelijk summier (geen plaatjes) was over het hoe of wat besloot ik zelf maar even e.e.a. op te schrijven. Wellicht dat het voor de volgende dan wat makkelijker is.
De bedoeling is dus het vervangen van de originele bobines door die van Dynatek.
Hiervoor heb je nodig de bobines DC1-1 en een DW200 aansluit set.
zoiets dus:
Als eerste tank demonteren. Neem even aan dat iedereen wel weet hoe dit moet.
Bougie doppen eraf trekken. M6 moertjes van de bobines verwijderen en de zwarte draad, oranje (2x) en witte draad de stekkers los nemen. Hierna kun je de bobines compleet verwijderen.
Dan houd je zoiets over:
Hier zie je de aansluitingen in detail:
De zwarte en oranje draad knip je eraf. De moer demonteer je. Alleen de kabel hoes en klem hergebruiken we. De afstandsbus is helaas niet te gebruiken. Als je dat probeert maakt hij sluiting met 1 zijde van de spoel!
Als eerste gaan we de primaire draden maken. Knip de draden op lengte, ± 5cm langer dan je zwarte hoes. afstrippend aan beide zijden op 5mm. Oogje (meegeleverd) erop en met speciale tang aanknijpen.
Krimpkousje erop en dit herhalen we voor de andere kant. Als je klaar bent kun je de draden op de bobine schroeven. Hoe maakt niet uit, een bobine heeft geen + en -
Dan een M6 bout (50 mm) erdoorheen en het kabelklemmetje hergebruiken.
De speling is minimaal:
Dan aan de andere kant nog even de "japanse" stekkertjes erop en de ene kant is klaar.
Dan de bobine even losjes monteren voor het bepalen van de kabel lengte aan de hoogspannings kant.
Van de oude bobine knippen de hoogspannings kabels eraf. We willen de hoesjes met de nummers erop hergebruiken!
Als de nieuwe hoogspannings kabel op maat geknipt is komt de oude hoes (met nummer), passende krimpkous en de rubber mof erop. Met name de laatste is erg lastig. Flink duwen! Aangezien de hoogspannings kabel geen koper is kun je niets solderen.
1cm van het uiteinde afstrippen:
Dan het koppelstuk pakken, afgestripte uiteinde onder de kabel vouwen en met een geschikte tang het koppelstuk dicht drukken.
als je goed kijkt zie je de koolstof kern onder de kabel ingeklemd zitten.
Complete kabel ziet er dan zo uit:
Gemonteerd op de bobine:
Gewoon een kwestie van hard drukken.
Dan de bobines monteren. Ik heb 2 moeren gebruikt om de bobine op hoogte te kunnen monteren daar die aluminium afstands bus niet bruikbaar was.
Corresponderende stekkerste monteren en de juiste hoogspannings kabel op de goede bougie. (als je op de motor zit, van links naar rechts = 1-2-3-4 )
Nog 1 keer alles controleren, tank weer terug monteren en gaan proefrijden
In mijn geval: 1 druk op de knop en lopen. Motor trekt veel beter op
Nou alleen nog een keer die carbs door de specialist af laten stellen. Komt nog!
Marc