Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Suzuki GS550 restauratie

Dat kon wel eens het probleem zijn: je zet dat soort dingen te vast...
Of heb je soms zitten solderen? Je weet toch wel dat dat verboden is?
 
Lolbroek, ik heb op de GS (nog niet!!) gesoldeerd. Wel alles goed vast gezet. Misschien te vast.
We gaan het zien........

Marc
 
Even iets anders tussendoor.

Zo, vandaag nog even de TL1000S vertroeteld.

Eerst maar even warm rijden.......dacht ik. Niet dus, accu kapot. Ondanks dat ie op een druppellader staat. Deze gaf overigens keurig aan dat de accu defect was. Om een of andere reden is dus de accu kapot gegaan in de afgelopen 2 maanden.......
Gelukkig had ik nog een andere accu staan. Die erin gezet, en ja hoor, hij loopt!

Lekker effe een stukke geblazen, echt normaal rijden kun je eigenlijk niet met dat ding
Wat een acceleratie, alsof je afgeschoten word. Blijft zoooo GAAF
Daarom heb ik hem ook al 12 jaar! Er is niets beters!

Daarna gesynchroniseerd en TPS afgesteld. Beide waren verlopen. Wat ik ook al wist, want hij liep onderin wat onrustig. Verder olie en filter vervangen. Tank vol. Kan ie er voorlopig weer tegen. Verwacht, helaas, niet nog veel met deze motor dit jaar te rijden.

Afscheids plaatje....



Marc
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week samen met echtgenote lekker in de Eifel wezen knallen.

Aangezien ze last van haar rug had is zij op de GSX650F geweest en ik op mijn GSje. (GS500)
Dan konden we tenminste ruilen. Rijden op de TLS doet ze niet.

Ontzettende lol gehad met mijn oudje. Inmiddels 94.000km en rijden als de dolle.
Moest ook flink schroeven om een GSXF voor te blijven. Als je hem maar boven de 6000tpm houd gaat het best. Met name in de bochten reed ik goed weg. Lange leve de wilber schokbreker.

Daarna kwam ze weer vlug terug

Toch nog 1:23 gereden en olieverbruik (ik had een extra liter olie meegenomen) nihil

Blijft toch nog steeds een lekker gooi en smijt fietsie. Ik heb wat afgelachen met al de mannen met hun BMW's.

Verder wacht ik nog op de onderdelen van Roukama. Deze keer zijn ze niet zo snel als de laatste levering......... Morgen eens bellen waar het blijft.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marc, lol heeft weinig met cc's of leeftijd te maken.

Ik heb 2 weken geleden 3 dagen door Luxemburg gereden met een iets of wat gare gsx550ef (bj'83 of '84) achter mij aan (ik op de gsx1400). En we hebben de grootste lol gehad, ja af en toe wat minder op het gas moet dan maar . Zou het zo weer doen
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk de delen binnen. Stonden op backorder.

Aangezien de informatie van dynatek redelijk summier (geen plaatjes) was over het hoe of wat besloot ik zelf maar even e.e.a. op te schrijven. Wellicht dat het voor de volgende dan wat makkelijker is.

De bedoeling is dus het vervangen van de originele bobines door die van Dynatek.
Hiervoor heb je nodig de bobines DC1-1 en een DW200 aansluit set.

zoiets dus:


Als eerste tank demonteren. Neem even aan dat iedereen wel weet hoe dit moet.

Bougie doppen eraf trekken. M6 moertjes van de bobines verwijderen en de zwarte draad, oranje (2x) en witte draad de stekkers los nemen. Hierna kun je de bobines compleet verwijderen.

Dan houd je zoiets over:


Hier zie je de aansluitingen in detail:


De zwarte en oranje draad knip je eraf. De moer demonteer je. Alleen de kabel hoes en klem hergebruiken we. De afstandsbus is helaas niet te gebruiken. Als je dat probeert maakt hij sluiting met 1 zijde van de spoel!

Als eerste gaan we de primaire draden maken. Knip de draden op lengte, ± 5cm langer dan je zwarte hoes. afstrippend aan beide zijden op 5mm. Oogje (meegeleverd) erop en met speciale tang aanknijpen.



Krimpkousje erop en dit herhalen we voor de andere kant. Als je klaar bent kun je de draden op de bobine schroeven. Hoe maakt niet uit, een bobine heeft geen + en -



Dan een M6 bout (50 mm) erdoorheen en het kabelklemmetje hergebruiken.



De speling is minimaal:



Dan aan de andere kant nog even de "japanse" stekkertjes erop en de ene kant is klaar.


Dan de bobine even losjes monteren voor het bepalen van de kabel lengte aan de hoogspannings kant.



Van de oude bobine knippen de hoogspannings kabels eraf. We willen de hoesjes met de nummers erop hergebruiken!

Als de nieuwe hoogspannings kabel op maat geknipt is komt de oude hoes (met nummer), passende krimpkous en de rubber mof erop. Met name de laatste is erg lastig. Flink duwen! Aangezien de hoogspannings kabel geen koper is kun je niets solderen.

1cm van het uiteinde afstrippen:



Dan het koppelstuk pakken, afgestripte uiteinde onder de kabel vouwen en met een geschikte tang het koppelstuk dicht drukken.



als je goed kijkt zie je de koolstof kern onder de kabel ingeklemd zitten.



Complete kabel ziet er dan zo uit:



Gemonteerd op de bobine:



Gewoon een kwestie van hard drukken.

Dan de bobines monteren. Ik heb 2 moeren gebruikt om de bobine op hoogte te kunnen monteren daar die aluminium afstands bus niet bruikbaar was.

Corresponderende stekkerste monteren en de juiste hoogspannings kabel op de goede bougie. (als je op de motor zit, van links naar rechts = 1-2-3-4 )



Nog 1 keer alles controleren, tank weer terug monteren en gaan proefrijden

In mijn geval: 1 druk op de knop en lopen. Motor trekt veel beter op

Nou alleen nog een keer die carbs door de specialist af laten stellen. Komt nog!

Marc
 
Laatst bewerkt:
DAAAAG oma,

Vandaag was het even Sinterklaas.
Voelde me net een klein kind. Eindelijk mijn spatbord klaar. Verchromen duurde 10 weken, maar:





Dankzij het feit dat het vroeger zo echt zwaar gemaakt is kun je zoiets nog goed laten verchromen (aldus diegene die het gedaan heeft)
Natuurlijk meteen effe erop zetten.

Ikke blij



Meteen van dat (toch wel lelijke) plaatje op mijn spatbord af.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel erg netjes uit!.
Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen,en ook nog een beetje betaalbaar ook??

Galvema in Rotterdam aan de willingestraat. En, tja, wat heet betaalbaar?
Het is handwerk en ze hebben werk zat. Ik was 100 euro kwijt. Maar probeer maar eens een nieuwe te scoren? Mijn oude was niet geroest, maar zat wel onder de butsen en krassen. Heb toen op markplaats een goede gevonden, zonder veel butsen en krassen, hier was alleen het chroomwerk slecht (krakkelee). Deze is nu dus opnieuw verchroomt. De oude is mijn voorraad gegaan.

Heb alleen in Engeland een adres gevonden die nog een nieuwe reproduceert, maar voor een prijs Da's niet leuk meer.

Ik vond dit nog gaan en het resultaat is echt bling bling.

Morgen naar Ruud Frederiks, onze carb goeroe. Mag hij nog effe de puntjes op de i zetten.
Ben benieuwd.

Marc
 
Zo, vandaag het laatste puntje (hopelijk) op de i gezet.

Op bezoek geweest bij Ruud Frederiks in Goes. Het GSje heeft het goed gedaan en mijn (proefondervindelijk gevonden) basis instelling was nog niet eens zo verkeerd.

Uiteindelijk bleek hij nog niet helemaal goed synchroon te staan. Dit als eerste gecorrigeerd. (ben ook alleen 2 cilinders gewend )

Verder bleek ie (zoals verwacht) onderin te rijk te lopen. Bovenin liep ie gewoon goed.
Dus de pilootschroef en de luchtmengsel schroef zijn versteld. Toen was ie al klaar.

Het resultaat mag gezien worden (aldus Frederiks)



Power 48,4 PK bij 7592 tpm en koppel 49,7Nm 6249 tpm. Vond het wel eng om hem zo die motor in de toeren te zien jagen Ik was nog niet verder geweest dan 6000tpm........

Nog een opmerkelijk iets wat betreft het synchroniseren. In het WPH staat dat je naald/schuif van alle 4 de carbs mechanisch gelijk moet zetten. Dit had ik ook gedaan met een voelermaatje alle 4 exact hetzelfde. En dan met de luchtmengsel schroef de zaak moet synchroniseren. Nee dus, Frederiks zet de luchtmengselschroef op 2 slagen uit en gaat dan mechanisch synchroon stellen met de heveltjes van de naald. OK, weer wat geleerd.

Ik vond het verder wel grappig dat hij deze GS blokken veel hoger inschaalt dan de (zo beroemde?) Honda motorblokken. Volgens hem zijn deze GS blokkken (550/750/1000) echt onverwoestbaar. Viel hem ook al op dat hij meer GSen laatste tijd zag. Vorige week had hij nog een belg gehad met ook een gerestaureerde GS550.

Alles binnen 1,5 uur binnen en buiten klaar. Toen weer naar huis. (60km)

Hier nog een impressie (met de telefoon gemaakt, dus niet zo goed)

De man zelf aan het sleutelen:





Filmpje: Let niet op het geluid (telefoon......)

http://www.youtube.com/watch?v=uY9Zixme6-U&feature=youtu.be

Thuis aangekomen nog een paar (laatste dit jaar ) foto's gemaakt.





Hopelijk nog veel fijne kilometers met de motor.

Ik wil iedereen bedanken voor het fijne mee denken/helpen/becommentarieren etc

Marc
 
Laatst bewerkt:

Is inderdaad heel netjes verchroomd, heb je geen nieuwe voor, veel plezier met je "nieuwe" GS
 
Zo, vandaag het laatste puntje (hopelijk) op de i gezet.

Op bezoek geweest bij Ruud Frederiks in Goes.


Vorige week had hij nog een belg gehad met ook een gerestaureerde GS550.


Marc


Dat was ik, ik ben daar 2X geweest maar hij staat nog niet op punt,
Als ik op een constante snelheid rij hout hij in (schommelen)
Staan 4 K&N op, vermoedelijk zijn dit de daders.
Op aanraden van Ruud terug origineel luchtfilter plaatsen, ik ga dit nu doen en dan terug naar Ruud waar de koffie altijd klaar staat.
Groetjes van den Belg.
 
Hi Tony,

Ruud had het al over K&N's
Ik begreep het niet helemaal, maar nu wel
Grappig, hoe klein de wereld soms is. Mijn motor rijd nu (met originele) luchtfilter keurig netjes! Kan het je alleen maar aanraden.

Als ik het goed onthouden heb van Ruud heb je iets van 6 pk meer dan ik met mijn originele filters.

Suc6 Marc
 
Ik vind hem/haar/het echt heel mooi Marc! Hou hem zo. Ik wens je veel onbezorgde kilometers!

Groeten,
Hans.
 
Dank je Hans,

Wanneer ga je weer verder met jouw GSje?

Groetjes Marc

PS Ruud had nog een goede tip om je uitlaat goed te houden. Na het rijden wat olie erin gieten/spuiten. Dit voorkomt dat er op het diepste punt water in blijft staan en het door gaat roesten. De motor zal alleen effe wat roken bij het starten.

Vond het wel een goede tip om hier te delen!
 
Laatst bewerkt:
Weet ik nog niet, eerst maar de tank vd GSR klaar maken.
Ik heb niks aan je tip.
Heb je nog een andere tip?
 

Handige tip
 
Wat een prachtige motor zeg! Ik heb recent een GS750 gekocht en ga dat beetje bij beetje wat oppoetsen en opknappen. Maar zo heftig als jij ga ik het (komende jaren in ieder geval) niet maken. Het blok blijft sowieso in elkaar. eerst maar eens wat ervaring op doen, aangezien ik nog niet eens een motorrijbewijs in bezit heb momenteel haha.

Anyway, veel plezier van je ''nieuwe'' fiets!
 

Iets minder, 52.5 bhp at 8202.3 rpm
Maar wat ben je ermee als ie schommelt.
Binnenkort plaats ik wel een paar foto’s.
Groetjes
Tony
 
Hoi Marc,
Originele luchtfilter kast staat er terug op, heeft heel lang geduurd, het probleem is dat de 4 originele rubbers die in het luchtfilter huis gaan niet meer te vinden zijn, moeten een ingang hebben van Ø 40mm, er zitten er nu van Ø 51mm in ik heb 4 rubber ringen laten maken om de speling op te vangen. De vorige eigenaar had deze speling opgevangen door alles met vulkaniserende tape af te sluiten, is een oplossing als je de carburators er niet meer afdoe.
Als het probleem blijft gaat de motor weg, het zou zonden zijn want hij is bijna helemaal vernieuwd, heb er voor 4000€ nieuwe onderdelen op geplaatst (en nee ik ben niet gek), morgen afspraak bij Ruud in Goes.
Groetjes
Tony
 
Hi Tony,

VEEL succes morgen bij Ruud. Ben heel benieuwd hoe hij nu zal lopen!
Laat maar even weten. Denk dat er wel meer mensen geïnteresseerd in zijn!

Marc