SV650 valt uit bij koppeling inknijpen

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Hoi Mf' ers

Mijn SV mij valt uit wanneer hij warm is, ik de koppeling in knijp en hij terugvalt in toeren, dan slaat deze door naar onderen in toerental en valt abrupt uit. Soms hakkelt die net rond de 300 toeren en klimt dan rustig weer omhoog naar stationair. Motor loopt stationair keurig strak en start altijd in 1 keer, ook na uitvallen. Dit gebeurt zowel bij 5km/u als bij 120. Meest voorkomend bij bijv. tot stilstand komen bij een stoplicht.

Wat is er gebeurd:
1. Injectiereiniger is er doorheen gegaan, tank op reserve, flesje erin. Rijden, nacht laten staan -> geen resultaat
2. Kleppen zijn gecontroleerd, stonden perfect. En de boel stond perfect synchroon
3. Yoshi box om bij te stellen en gassen meten. Resultaat, motor loopt bizar veel te rijk. Bijstellen naar beneden leek geen verschil te hebben op de CO waarden. Dit is het meest rare punt. Volledig systeem, cat ertussenuit en een K&N filter en een motor die met name tot de 3500 toeren veel te rijk loopt :? Stationair zijn de CO waarden wel heel netjes. Na de 5 a 6000 toeren worden ze ook weer netter (lager)

4. Pair systeem weer aangesloten, controle of dit help -> geen resultaat
5. Zonder uitlaten gereden (wellicht teveel tegendruk) -> geen resultaat
6. ECU omgewisseld voor nieuwe standaard ECU -> motor is niet meer uitgevallen, maar valt wel terug tot 300 toeren en klimt dan net weer omhoog. Probleem is dus nog aanwezig maar lijkt een tikkeltje minder, echter heb ik hier nog maar 1 rit mee gereden.
7. Geen foutmeldingen kunnen uitlezen

Waar zou hetl aan kunnen liggen.

Advies van de motorzaak was om een PC3 aan te schaffen en daarmee proberen het weg te regelen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat voor motorzaak? Een PC aanraden terwijl je weet dat de temp sensor kapot is? Waarom niet eerst die temp sensor vervangen?

Verder kan valse lucht voor dit soort klachten zorgen. Zijn de gaskleppen eraf geweest? Controleer de rubbers/pakkingen eens. Ook kan er speling op de gasklepassen zitten wat voor valse lucht zorgt, maar dit zou ik alleen bij erg veel km's verwachten.
 
dat te ver in toeren zakken wanneer je het gas loslaat, komt door het te rijke stationaire mengsel.
dus los eerst het temp sensor probleem op.
er zit meestal een tempsensor op het luchtfilterhuis en eentje er in het koelwatercircuit.
 
Wat is dat voor motorzaak? Een PC aanraden terwijl je weet dat de temp sensor kapot is? Waarom niet eerst die temp sensor vervangen?

Verder kan valse lucht voor dit soort klachten zorgen. Zijn de gaskleppen eraf geweest? Controleer de rubbers/pakkingen eens. Ook kan er speling op de gasklepassen zitten wat voor valse lucht zorgt, maar dit zou ik alleen bij erg veel km's verwachten.

De motor heeft bijna 60k gelopen. Echter, hij zou door deze zaken toch juist te arm moeten gaan lopen.

We weten niet of er een temp sensor kapot is. De motor geeft zelf geen foutmelding in het diagnostics menu. Maar naar mij eigen idee kan dit een verklaring zijn.
 
dat te ver in toeren zakken wanneer je het gas loslaat, komt door het te rijke stationaire mengsel.
dus los eerst het temp sensor probleem op.
er zit meestal een tempsensor op het luchtfilterhuis en eentje er in het koelwatercircuit.


Ja het uitvallen kan inderdaad een gevolg zijn van het enorm rijk staan van de bike in de lage toerenstanden. Echter de motor loopt stationair niet te rijk, dan loopt deze super netjes aan de CO waardes te zien.

Maar de verklaring van het veel te rijke lopen heb ik zelf verzonnen. Ik begrijp wel uit de reacties dat dit goed een oorzaak zou kunnen zijn. Het is alleen zo lastig om lukraak dingen te gaan vervangen in de hoop verder te komen. Nouja, niet lastig maar vooral erg duur! Wel erg bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Als je hulp wil hebben moet je eens beginnen met alleen de feiten vermelden en niet feiten en eigen verzinsels door elkaar zetten :X
Je startpost staat vol met tegenstellingen en aannames.
 
Laatst bewerkt:
Een temp sensor zou je door moeten kunnen meten, een bepaalde waarde (weerstand) staat voor een bepaalde temperatuur.
Moet je even uitzoeken wat de verhoudingen van jouw sensor zijn, wijkt dit af dan heb je een defecte sensor.
 
Met een defecte sensor zou die ook bij stationair de mengsel verrijken.
De TPS zou ook defect kunnen zijn of ze zijn er mee aan het stellen geweest.
 
Laatst bewerkt:
Als je hulp wil hebben moet je eens beginnen met alleen de feiten vermelden en niet feiten en eigen verzinsels door elkaar zetten :X
Je startpost staat vol met tegenstellingen en aannames.


Hoi Rambabbel, bedankt voor je bijdrage. Naar mijn idee valt het door elkaar zetten van verzinsels, aannames en tegenstellingen wel mee in de OP.
Ik geef aan wat het probleem is, daarna in 7 punten wat er is geprobeerd en geconstateerd. Daarna begin ik bewust een stukje met ' Mijn idee'.

Lijkt me een logische opbouw en splitsing.
Maar voor de zekerheid zal ik de OP aanpassen, wellicht lukt het dan beter om in oplossingen te denken.
 
Laatst bewerkt:
Een temp sensor zou je door moeten kunnen meten, een bepaalde waarde (weerstand) staat voor een bepaalde temperatuur.
Moet je even uitzoeken wat de verhoudingen van jouw sensor zijn, wijkt dit af dan heb je een defecte sensor.

Dit zal waarschijnlijk ook de volgende stap gaan worden. Wellicht dat de waardes afwijken maar wel binnen de goede waardes blijven. Anders had er een foutmelding moeten verschijnen in het menu.
 
Met een defecte sensor zou die ook bij stationair de mengsel verrijken.
De TPS zou ook defect kunnen zijn of ze zijn er mee aan het stellen geweest.

Is ook weer waar, echter heb ik op mijn R6 ook een defecte TPS gehad en dit uitte zicht met name in slecht stationair lopen en uitvallen bij stationair loop. Nu is natuurlijk niet elke motor hetzelfde. De monteurs achtte dat dit niet de oorzaak kon zijn, of iig een zeer kleine kans. Maar is toch het controleren waard. Alleen hoe, want ik kan iig niet de waarde vd stand van de TPS aflezen in het menu, zoals bij andere motoren soms wel kan.

Ik ga maar eens een wphb downloaden.
 
Hoi Rambabbel, bedankt voor je bijdrage. Naar mijn idee valt het door elkaar zetten van verzinsels, aannames en tegenstellingen wel mee in de OP.
Ik geef aan wat het probleem is, daarna in 7 punten wat er is geprobeerd en geconstateerd. Daarna begin ik bewust een stukje met ' Mijn idee'.

Lijkt me een logische opbouw en splitsing.
Maar voor de zekerheid zal ik de OP aanpassen, wellicht lukt het dan beter om in oplossingen te denken.

Heb je hem al aan een pc gehad?
Dan kun je in 1 oogopslag de parameters controleren. Het is mij niet geheel duidelijk wanneer hij nou te rijk loopt, je zegt tot 3500 toeren, maar stationair zou het wel goed zijn. Wat is je percentage co bij stationair?
Defecte tps zou heel goed een oorzaak kunnen zijn, ik zou ook eens kijken of de injectoren niet lekken.
 
Heb je hem al aan een pc gehad?
Hoe bedoel je aan de pc? Om de ECU uit te lezen? Dit ging niet bij mijn model zei men bij de dealer. Of bedoelde je om de uitstoot te controleren? Zie dan hieronder.

Wat is je percentage co bij stationair?
Jup hij is aan de PC geweest, percentage bij stationair is 0,8

Dan kun je in 1 oogopslag de parameters controleren. Het is mij niet geheel duidelijk
wanneer hij nou te rijk loopt, je zegt tot 3500 toeren, maar stationair zou het wel goed zijn.
Na stationair beginnen vanaf 2000 toeren de CO waarden flink op te lopen, tot zo'n 8 procent. Bij +/- 3500 is het het ergst, dan hoor je ook kleine plofjes uit de uitlaten.

Daarna dalen de waardes weer maar nooit laag genoeg. Ongeveer naar 5%.

Het bijstellen van ECU (armer) dmv zo'n yoshi box leek geen effect te hebben op het laag en midden gebied. Gek genoeg ging enkel het percentage CO bij stationair loop nog iets naar beneden.

Nog een waarde, ik weet de term niet meer, daalde wel van ongeveer 800 naar 500. Die moest op ong 200 zitten

Defecte tps zou heel goed een oorzaak kunnen zijn, ik zou ook eens kijken of de injectoren niet lekken.
Die TPS komt nu wel vaak naar voren in de suggesties, dus die gaat zeker gecontroleerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je aan de pc? Om de ECU uit te lezen? Dit ging niet bij mijn model zei men bij de dealer. Of bedoelde je om de uitstoot te controleren? Zie dan hieronder.Jup hij is aan de PC geweest, percentage bij stationair is 0,8Na stationair beginnen vanaf 2000 toeren de CO waarden flink op te lopen, tot zo'n 8 procent. Bij +/- 3500 is het het ergst, dan hoor je ook kleine plofjes uit de uitlaten.

Daarna dalen de waardes weer maar nooit laag genoeg. Ongeveer naar 5%.

Het bijstellen van ECU (armer) dmv zo'n yoshi box leek geen effect te hebben op het laag en midden gebied. Gek genoeg ging enkel het percentage CO bij stationair loop nog iets naar beneden.

Nog een waarde, ik weet de term niet meer, daalde wel van ongeveer 800 naar 500. Die moest op ong 200 zittenDie TPS komt nu wel vaak naar voren in de suggesties, dus die gaat zeker gecontroleerd worden.

Ik weet niet wat je met 0,8% bedoelt maar dat is niet het co percentage, daar loopt hij niet eens op.
Jouw motor heeft toch gewoon een 6 polige diagnosestekker? Dan is hij ook uit te lezen met de computer.
Heb je het nu over dezelfde motorzaak die aanraadde om een powercommander te monteren op een motor waar duidelijk een probleem mee is? Dan zou ik eens beginnen met een goede zaak opzoeken.
 
Hoe bedoel je aan de pc? Om de ECU uit te lezen? Dit ging niet bij mijn model zei men bij de dealer. Of bedoelde je om de uitstoot te controleren? Zie dan hieronder.Jup hij is aan de PC geweest, percentage bij stationair is 0,8Na stationair beginnen vanaf 2000 toeren de CO waarden flink op te lopen, tot zo'n 8 procent. Bij +/- 3500 is het het ergst, dan hoor je ook kleine plofjes uit de uitlaten.

Daarna dalen de waardes weer maar nooit laag genoeg. Ongeveer naar 5%.

Het bijstellen van ECU (armer) dmv zo'n yoshi box leek geen effect te hebben op het laag en midden gebied. Gek genoeg ging enkel het percentage CO bij stationair loop nog iets naar beneden.

Nog een waarde, ik weet de term niet meer, daalde wel van ongeveer 800 naar 500. Die moest op ong 200 zittenDie TPS komt nu wel vaak naar voren in de suggesties, dus die gaat zeker gecontroleerd worden.
HC= koolwaterstoffen , 200 ppm
 
Ik weet niet wat je met 0,8% bedoelt maar dat is niet het co percentage, daar loopt hij niet eens op.
Jouw motor heeft toch gewoon een 6 polige diagnosestekker? Dan is hij ook uit te lezen met de computer.
Heb je het nu over dezelfde motorzaak die aanraadde om een powercommander te monteren op een motor waar duidelijk een probleem mee is? Dan zou ik eens beginnen met een goede zaak opzoeken.


Mijn motor heeft een 4 polige diagnosestekker. De motorzaak is 1 van de motoports waar ze ook een testbank hebben. En waar men (en ik) eigenlijk altijd zeer positief over is wat kunde en hulp betreft.

Hij is aangesloten op een kast welke 6 waardes meet. Ik weet ze niet allemaal meer uit mijn hoofd, maar oa Co2, CO, O2, en dus nog drie. Ik had er ff een foto van moeten maken |( . Die CO waarde stond echt op 0,8xx het ging tot drie cijfers achter de komma.
 
Mijn motor heeft een 4 polige diagnosestekker. De motorzaak is 1 van de motoports waar ze ook een testbank hebben. En waar men (en ik) eigenlijk altijd zeer positief over is wat kunde en hulp betreft.

Hij is aangesloten op een kast welke 6 waardes meet. Ik weet ze niet allemaal meer uit mijn hoofd, maar oa Co2, CO, O2, en dus nog drie. Ik had er ff een foto van moeten maken |( . Die CO waarde stond echt op 0,8xx het ging tot drie cijfers achter de komma.
Die waarde valt ook best mee.
 
Hoi Mf' ers

Mijn SV mij valt uit wanneer hij warm is, ik de koppeling in knijp en hij terugvalt in toeren, dan slaat deze door naar onderen in toerental en valt abrupt uit. Soms hakkelt die net rond de 300 toeren en klimt dan rustig weer omhoog naar stationair. Motor loopt stationair keurig strak en start altijd in 1 keer, ook na uitvallen. Dit gebeurt zowel bij 5km/u als bij 120. Meest voorkomend bij bijv. tot stilstand komen bij een stoplicht.
te regelen.
Gaskleppenhuis goed aangesloten? Ik had vergelijkbare verschijnselen omdat de vorige eigenaar (en volgens haar de Motoport natuurlijk, wie uiteindelijk fout zat kom je nooit achter :+ ) er een bende gemaakt had met aansluiten van inlaattraject. MAP Sensor was afgedopt en sync-slangen waren op elkaar aangesloten ipv afgesloten. :')
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor heeft een 4 polige diagnosestekker. De motorzaak is 1 van de motoports waar ze ook een testbank hebben. En waar men (en ik) eigenlijk altijd zeer positief over is wat kunde en hulp betreft.

Hij is aangesloten op een kast welke 6 waardes meet. Ik weet ze niet allemaal meer uit mijn hoofd, maar oa Co2, CO, O2, en dus nog drie. Ik had er ff een foto van moeten maken |( . Die CO waarde stond echt op 0,8xx het ging tot drie cijfers achter de komma.

Een 4 polige stekker is inderdaad niet uit te lezen. 0,8 is echt heel erg arm, ik vind de meetwaarden erg vreemd. Stationair zou je 2-3% moeten hebben. Ik zou eens kijken of je misschien een goede tps kan regelen om uit te proberen.
 
Oke, inmiddels weer wat dingen gecheckt. Het is alleen nog niet opgelost.

1. Redelijk wat kilometers met een splinternieuwe cdi gereden: Geen verschil
2. Alle sensoren in de luchtfilterbox vervangen en uit kunnen sluiten. Zijn er vier maar dit gaf geen verschil
3. De benzinefilter vervangen (voor de zekerheid) dit gaf geen verschil.

De tps sensor bljft nogsteeds een verdachte, echter om deze te vervangen moet die ook opnieuw ingeregeld worden en volgens het handboek heb je daar een speciaal stekkertje voor nodig welke ik niet heb. Ga ik aan de dealert vragen.

Ook ben ik internet af gaan struinen. Buiten het TPS verhaal kwam ik ook een soortgelijk probleem tegen met een SV650 en de koppelings sensor
Je moet de kopp inknijpen om te kunnen starten, dit vind ik irritant + ik heb pazzo's, dus deze heb ik doorgelust en gesoldeerd. Heb dit ook zo bij mijn vorige motor gedaan de bandit. Werkte daar prima.
Maar naar ik dus lees verandert er iets in het management bij de latere SV's op het moment dat de koppeling wordt ingeknepen. Dus dit moet ik uit gaan sluiten door de boel weer aan te sluiten en de originele hendel erop te zetten...

Filmpje kopp sensor
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: idd verbindt de koppelingssensor op de manier zo hij hoort, kun je dat (eventueel) weer wegstrepen.
De temperatuursensor(en): Heb je daar nog wat mee gedaan?
Zit er ook een map sensor in? Zoja, check die eens.
Succes.
 
Ten eerste: idd verbindt de koppelingssensor op de manier zo hij hoort, kun je dat (eventueel) weer wegstrepen
Nu ik bewuster kon zoeken op dit specifieke punt heb ik veel meer hits gevonden met dit punt en exact dezelfde bijbehorende problemen:

Bottom Line - not a good idea to just jumper out the switch!

You have a couple of options:

1: You can jumper out the switch but cut the input at the ECM so that it does not see the 'permanent' clutch shorted condition
The downside is that the enhanced starting map will never be selected either.

2. Connect a relay across the switch.
This has the bonus of still temporarily selecting the appropriate enhanced starting map, while removing the requirement to actually pull in the lever.

Here is option 2:

TL_clutchbypass.jpg


As indicated, you can either connect this at the front/headlight harness, or directly at the starter relay itself. The wire colours are same at either location on both the TLS and TLR.

The signal starter button itself is what energizes the bypass relay.



Mijn vraag is, als de motor loopt en de koppeling wordt ingeknepen dan wordt onder de 3300 toeren deze andere map geselecteerd. (zie filmpje)

Ik begrijp het nut van de andere mapping tijdens het (koude) starten. Maar wat is het nut als ik in zn 6 rij, de kopp inknijp en onder de 3300 toeren kom? :? Wat doet die extra inspuiting en het veranderde ontstekingstijdstip dan?

(SV's, TLS en TLR hebben klaarblijkelijk allemaal dezelfde soort functie)
 
Laatst bewerkt:
Je weet niet wat de geleerden bij Suzuki bedacht hebben, maar kan me voorstellen dat er een iets andere mapping gebruikt wordt tijdens wegrijden met slippende koppeling. Misschien maken ze de motor wat krachtiger, zodat 'ie minder snel afslaat bij minder subtiel koppeling gebruik?
En als je de koppeling helemaal los hebt is dat niet meer nodig, en kan hij wat zuiniger lopen.

Geen idee, maar dat is het 1e wat ik zo kan bedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan