Te veel olie in de Nx250

Cupootje

Rookie
3 aug 2018
26
3
Hi allemaal!

Afgelopen week heb ik mijn blok weer verse sap gegeven. Dus olie ververst. Daarna die week lekker gereden, totaal 40 km. Niet veel dus maar meer speels!;)

Onderweg naar huis viel de motor plotseling uit. licht bleef branden dus stroom had ze nog. De toerenteller gaf gelijk 0 aan. Even een stuk gelopen, proberen te starten en ze startte weer! Even later weer uit! Dit ging dus 5x achter elkaar even door tot ik thuis was. Vandaag weer even gereden, ik was nog niet 1 km weg en hij viel plots weer uit. Eenmaal thuis aangekomen even stationair laten draaien en ja hoor, ook uit. Alles gecheckt van CDI tot bobines tot goed vonkende bougie. zelfs de spanning en weerstanden doorgemeten van de oliepomp!

Heel dom.. ik heb er teveel olie ingegooid. Maar ook echt veel. Ik weet heel stom en helaas niet goed gelezen. nu dus het blok leeg laten lopen en morgen weer vullen. dit keer correct!:)

Zou dit de reden kunnen zijn? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat nu te doen en waar ik rekening mee moet houden.:)
 
Dankjewel! Ik heb die gemeten en er is nog weerstand. Dit betekent dat de sensor nog goed is toch?
Nee. Zonder te weten wat de weerstand moet zijn bij een bepaalde temperatuur, zegt het meten van een weerstand helemaal niks. Meet je 1 ohm, 1 kohm, 1000 mega ohm.... Om maar eens iets te noemen. De sensor zal van waarde veranderen met oplopen en afnemen van de temperatuur. Als de waarde die jij nu meet een waarde is die normaal bij zeer hoge temperaturen hoort, kan het zijn dat er een veiligheidje is getriggert. Maar goed, een waarde is geen waarde, je zult moeten weten wat er verwacht is.
 
De slang waar die witte troep uit komt is die van de carterontluchting?
Zo ja zorg dat het weer helemaal open is en controleer het hele traject vanaf het motorblok of dat open is,
anders kan de motor z,n carterdruk niet kwijt en dat is heel slecht.
De carterontluchting was brandschoon? Dus dat was het probleem niet..
 
De kans is aanwezig als er vocht in de olie heeft gezeten dat die witte troep zich verzameld heeft rond
de pick up van de ontsteking,ik heb dat eerder gezien,en die motor sloeg ook iedere keer af,na schoonmaken reed deze weer
prima,dus dat kan ook een oorzaak zijn.Of een pick-up spoel die kapot is.
Wat is de beste manier om dit schoon te maken? Ik heb net 2km gereden en onderweg viel hij uit. als de pick-up spoel vies is zou hij helemaal niet goed moeten lopen toch? Maar dat doet hij juist wel...
 
mijn africa twin had dat ook met 1 cilinder steeds uitviel dan weer aansprong(2 CDI's) , je kan eens proberen de cdi open te halen en alles te 'hervloeien'
 
Pickup is geen startmotor.
BDP sensor, meet de positie van de krukas om de timing vast te stellen.

Die sensor kan je prima doormeten.

CDI is vaak gegoten en niet zonder schade te openen, reflowen is een specifiek klusje waar je specifieke hardware voor nodig hebt. Indien de boel niet gegoten is kan je met een soldeerbout wel wat proberen.

Vaak is het alleen nog lood houdende soldeer en 99% wat je zo koopt is loodvrij en mengt niet.

Desolderen of loodhoudende soldeer kopen is dan de enige optie. Hanteer in ieder geval maximaal 4 seconden per component.
 
 
Wat is de beste manier om dit schoon te maken? Ik heb net 2km gereden en onderweg viel hij uit. als de pick-up spoel vies is zou hij helemaal niet goed moeten lopen toch? Maar dat doet hij juist wel...
Ja dat klopt,kan ook zijn dat de pick-up kapot is,een vaak voorkomend verschijnsel daarvan is dat als ze koud zijn
het prima doen,maar zodra ze warm worden er de brui aan geven,deze zijn door te meten,de waarde staat in het wph .
Gezien het feit dat bij jou motor ongeveer iedere keer bij het zelfde aantal km,s stopt heb ik een sterk vermoeden dat het de pick-up is.
 
Kan ik de pick-up spoel testen? en de cdi ook? Simpel doormeten denk ik?
ja en nee. als de verbindingen goed zijn zal als goed getest worden.mocht een verbinding warm worden dan gaan de metalen aansluitingen uitzetten en heb je spontaan geen verbinding. op dat moment zou je dus een slechte test hebben. maw een soldeerbreuk is slecht niet te achterhalen.
indien je weet dat het een soldeerbreuk is EN je kan echt het onderdeel open schroeven dan pas zou je misschien het kunnen zien (en misschien her-solderen). als alles dicht gegoten zit is het gewoon domweg vervangen.
 
ja en nee. als de verbindingen goed zijn zal als goed getest worden.mocht een verbinding warm worden dan gaan de metalen aansluitingen uitzetten en heb je spontaan geen verbinding. op dat moment zou je dus een slechte test hebben. maw een soldeerbreuk is slecht niet te achterhalen.
indien je weet dat het een soldeerbreuk is EN je kan echt het onderdeel open schroeven dan pas zou je misschien het kunnen zien (en misschien her-solderen). als alles dicht gegoten zit is het gewoon domweg vervangen.
Nee niet domweg vervangen,Carmo kan ook dichtgegoten CDI,s repareren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan