technisch verschil tussen CBF600 en CBR600RR

TinkerBell

MF'er
6 apr 2009
83
0
Wageningen
Hallo allemaal,

**ik kon geen eerder topic vinden, maar die is er vast wel. Verwijzingen worden gewaardeerd**

Ik heb een vraag. Hoe kan het dat een vergelijkbare 600 motor meer koppel en vermogen levert? Het motortype is hetzelfde (4 in lijn), boring en inslag zijn hetzelfde, motorinhoud is hetzelfde. Alleen de compressieverhouding is wat hoger bij de RR. Of zit er een andere krukas is?

En nu snap ik het helemaal niet meer, wat de cijfers zeggen dat de RR zuiniger is. Dus meer vermogen en zuiniger, klinkt goed. Of komt dat laatste alleen maar door minder gewicht?

Waarom dus niet gewoon het RR blok in een CBF frame?

Het moge duidelijk zijn, ik snap het niet. |(
 
Laatst bewerkt:

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.475
20
Vanwege marketing technische redenen. Honda komt een groter deel van de motorrijders tegemoet met verschillende modellen. Ik zou niet een CBR willen rijden itt een CBF. Andersom idem dito.
 

COOLMAN

Die hard MF'er
31 aug 2009
908
0
Een motorblok is een dom stuk metaal.

Het karakter hiervan kun je veranderen door o.a. toepassing van een andere nokkenas,
Daardoor andere klep timing.
Andere brandstof voorziening.
Ander uitlaat systeem.
En niet te vergeten heel belangrijk de electronica. (CDI) Deze regelt o.a. het ontstekings programma.

Pk's zijn niets meer dan ruwweg het koppel per omwenteling maal het ideaal maximale rpm.

Zo verander je het karakter van het motorblok.
Je krijgt dan een ander toepassings gebied. Voor hetzelfde blok.
Dat bespaart ontwikkelings kosten.

Voorbeeld. KTM heeft ca. 36 verschilende blokken geproduceerd voor de RC
eer er een blok onderzat waar KTM tevreden over was.

Een CBF is een toerfiets. ca 75 pk. met een toer koppel kromme.
Een CBR RR is een supersport. ca 125 pk. met een race koppel kromme.

Voor toeren wil je graag veel trekkracht (koppel) bij een gematigd toerental.
Voor racen op het cirquit wil je veel pk's, die komen vrij in de hogere rpm's. Dus wil je de trekkracht (koppel) ook in dat hoge rpm gebied.

De geometrie van de RR is afgestemt op snelle bochten.
De geometrie van de F is afgestemd op lekker rechtuit en leuk de bocht door.

Dus voor elke motor een passend blok. En de keus is aan de gebruiker.

Wat te denken van een Harlie fatboy met een ZX12R blok er onder.
Of nog erger een ZX12R met een harlie blok. :N
 
Laatst bewerkt:

COOLMAN

Die hard MF'er
31 aug 2009
908
0
Simpel en makkelijk uitgelegt.

Koppel:

Dat is de "kracht" die de verbrandings explosie uitoefend op de krukas bij 1 omwenteling.

Pk is een kracht die ontwikkeld wordt over een tijdsbestek. (Per seconde)

Op zijn simpelst gezegd mag je alsvogt rekenen.
Vergeten we even de constantes en variabelen.

Voorbeeld.

Per omwenteling wordt 100 Newton aan kracht ontwikkeld.
De krukas draait 150 maal per seconde rond.

Dan is het vermogen 150 x 100 = 15000 Nm/s
15000 Nm/s is gelijk aan 15000 Watt/s is 15 Kw

1 Pk is 0.735 Kw.

Deze motor produceert een koppel van 100 Nm bij 9000 rpm (150x60)
En heeft 15 / 0.735 = 20 pk (bij 9000rpm)
*D
 
Bovenaan Onderaan