Technische diagnose vraag

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Ik probeer een symptoom te tacklen die ik heb met de Fazer600 uit 2002.
Eigenlijk is dit een symptoom die ik altijd heb met 4 cilinders koud en zeker na een tijdje stil staan. Bij gasgeven en vooral in het middengebied smoort de motor enorm de eerste kilometers. (zeg 15 minuten) dit heb ik met veel motors gehad zoals nu ook met een zxr400 en een zxr750. Vooral bij het "snel"gas geven vanuit dat gebied. Maar in deze gevallen gaat dit wel over en heb ik later totaal geen last meer, mits je hem weer een paar weken laat staan.

Nu de Fazer. Die heeft dat dus ook, maar in dit geval gaat het niet helemaal weg. Na 20 minuten is het meer dan acceptabel, maar niet weg. Het is dan gereduceerd naar in 50% van het snelle gas geven gaat het vloeiend en mooi en de andere 50% voel je toch nog de smoor. Net of hij toch in het middengebied niet blij is, maar wel blijder wordt naarmate hij warmer is. Zal uiteraard met het mengsel te maken hebben, maar krijg er geen vat op. Ik heb het volgende gedaan:

- nieuw luchtfiler
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiedoppen NGK (had dat eens gelezen maar helaas)
- carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt. Ook de sproeiers en andere onderdelen va de carbs gecheckt
- Gesynchroniseerd

Je zal toch zeggen dat dit in het carb blok moet zitten, maar wat dan?
 
Analyseren is deel van een onderzoek hoor en komt bij dat de motor actief in gebruik is. Maar vindt jij nu dat hij wel of niet goed moet kunnen lopen zonder te tunen, omdat de laatste 2 berichten wat tegenstrijdig zijn. Bougiedop/kabels/bougie zijn vervangen in mijn 1e poging om dit te tackelen zie mijn eerdere berichten. Maar we hebben zo wel een idee van wat we de volgende keer kunnen gaan doen om dat drrrrrrrrr bugje die zich wil voordoen rond de 3500-4500 rpm te elimineren.
als ik bij een klant eerst een paar uur naast zijn heftruck zou staan te analyseren zonder een sleutel aan te raken, moet ik daar geen 2de keer terug komen ...
analyseren is evengoed dingen proberen en testen. had je dat gedaan was je motor nu waarschijnlijk al in orde.
 
Dat denk ik ook, op m'n FJR moet ik ook geen gekke dingen doen met het gas in de koude en opwarm fase. Op m'n vroegere carb fietsen (VFR en Div900) was ook altijd lekker klooien :)
Voor de duidelijkheid. De opwarmfase heb ik alleen genoemd om de issue te verduidelijken. Het "probleem" doet zich dus ook voor als hij warm is maar dan vele malen minder. Ik wilde het Drrrrrrrr (4 tact effect bij een 2-tact als hij te rijk loopt) uitleggen
 
als ik bij een klant eerst een paar uur naast zijn heftruck zou staan te analyseren zonder een sleutel aan te raken, moet ik daar geen 2de keer terug komen ...
analyseren is evengoed dingen proberen en testen. had je dat gedaan was je motor nu waarschijnlijk al in orde.
Nogmaals ik ben geen professional dit heeft geen commerciële waarde. Natuurlijk heeft het een met het ander te maken dat begrijp ik ook wel. Daarnaast heb ik ook al 2 maal gemeld dat de motor nu in gebruik is en ik er niet aan kan sleutelen. Wat is er toch mis mee om dan eerst te analyseren? Ik heb toch al weer wat geleerd inmiddels, daar is het forum toch ook voor bedoeld of niet? Dan moet je het zeggen hoor ik wil jullie niet tot last zijn.
 
Als het erger wordt als je de choke erop zet (opener zet) loopt de motor dus al te rijk. Met de choke verrijk je het mengsel......
Dit is best een interessante. Het word inderdaad erger met wat choke erop. Net alsof de choke niet helemaal terug komt zeg maar, misschien van 1 carb. Daarom toch ook die ventielen maar goed controleren deze keer. Slordig dat ik dit niet de eerste keer heb gedaan. Dus het zou zo maar eens kunnen zijn dat het om een te rijk mengsel gaat, ook al omdat ik telkens het over dat "4-tacten" gevoel heb en dat is bij een 2-tact ook een te rijk mengsel.
 
Stap 1 staat in post #6 en wordt daarna nog herhaald, ook door iemand voor wie dit uit hoofde van zijn beroep even alledaags is als een boterham smeren. Ondanks dat die schroeven vaak moeilijk te bereiken zijn is het maar 10 minuten werk.
 
Laatst bewerkt:
Dat is makkelijk te analyseren (...) door even de kleur van de bougies te checken. Degene die zwart is uitgeslagen, heeft een lekkende choke.

Choke's zien er erg simpel uit. Ik zou dat hele systeem even uit elkaar halen, smeren, en weer in elkaar zetten.
YAMAHA-FAZER-FZS-600-CARBURETTOR-CHOKE-COLD-STARTER-ASSY-YAMPART.COM-Copy.jpg


Vergeet ook niet de chokekabel te smeren!
kabelsmeerder.jpg
 
Stap 1 staat in post #6 en wordt daarna nog herhaald, ook door iemand voor wie dit uit hoofde van zijn beroep even alledaags is als een boterham smeren. Ondanks dat die schroeven vaak moeilijk te bereiken zijn is het maar 10 minuten werk.
Top staat op de lijst hoor! Ze staat op ongeveer 2 1/4, maar ga kijken wat het brengt
 
Dat is makkelijk te analyseren (...) door even de kleur van de bougies te checken. Degene die zwart is uitgeslagen, heeft een lekkende choke.
Bougies dus vervangen en gaven alle 4 een goed beeld. Dat kan misschien omdat in alle ritten uiteindelijk er wel goed gereden word als hij warm is en de Drrrrrr in het middengebied aardig te verwaarlozen en te ontwijken is.
 
Nog even over meten op de bank. Ik zit een een niet gunstige omgeving als het aankomt op motors meten op een bank. Ben al wat aan het shoppen. Als zo'n motor op de bank staat incl. mengsel meting komt, een arm/rijk gebied er toch geheid uit?
Ik vraag mij af zijn er afr externe meters die redelijk een beeld laten zien van het afr? Of is het goedkope allemaal de aanschaf niet waard? Alleen voor de leer he! Niet omdat ik het even makkelijk wil gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast heb ik ook al 2 maal gemeld dat de motor nu in gebruik is en ik er niet aan kan sleutelen.
24uur per dag ?
mengselschroeven , al zijn het enkel de 2 buitenste (nee, je motor gaat daar niet van stuk als de buitenste anders staan dan de binnenste), hooguit een kwartier-half uur. kan je een paar dagen testrijden/evalueren. is het beter weet je wat te doen in het WE.
niet goed ? naalden verhogen. tank er af en ocharme 8 boutjes lossen om de 4 gasschuiven in je handen te hebben. hooguit een uur werk. en je kan weer testen.
nu weet je nog steeds niks, nada, rein, nothing, nichts, niente, niguna cosa
 
Ja er zijn meetsetjes met naaldjes waarmee je kan meten


Nog even over meten op de bank. Ik zit een een niet gunstige omgeving als het aankomt op motors meten op een bank. Ben al wat aan het shoppen. Als zo'n motor op de bank staat incl. mengsel meting komt, een arm/rijk gebied er toch geheid uit?
Ik vraag mij af zijn er afr externe meters die redelijk een beeld laten zien van het afr? Of is het goedkope allemaal de aanschaf niet waard? Alleen voor de leer he! Niet omdat ik het even makkelijk wil gaan gebruiken.

Je kan vrij goedkoop smallband lambda sensoren kopen met bijbehorende meters. Deze hebben alleen niet echt een bereik, maar een heel smal omslaggebied. Een mooi stukje uitleg in deze link.

Nou vertelt je dit nog weinig, want een complete verbranding vindt plaats bij 1kg benzine op 14,7kg lucht. Maar het meest vermogen (en beste motorloop) komt vrij bij een iets rijker mengsel, 1kg benzine op 12,3kg lucht (ongeveer...). Om dit te meten, heb je een breedband sensor met bijbehorende meter nodig. Deze heb ik nog niet goedkoop kunnen vinden, en lopen al snel in de honderden euro's.

Met dat in je achterhoofd is een trip naar een dynobank een stuk goedkoper. Er wordt dan een breedband snuffelaar in je uitlaat gehangen, of op de originele lambda-aansluiting aangesloten en aan de hand van de A/F-ratio (air/fuel ratio) goed afgesteld.
Dan ben je voor 100-250 euro klaar. Dit hangt af van wat je ter plekke wil aanpakken. Alleen een run is gemiddeld 50 euro, ga je daarna ook de carbs aanpassen dan kost dat tijd en dus geld.
 
Dan ben je voor 100-250 euro klaar. Dit hangt af van wat je ter plekke wil aanpakken. Alleen een run is gemiddeld 50 euro, ga je daarna ook de carbs aanpassen dan kost dat tijd en dus geld.
Mooi info thx. Ik heb al contact met een dyno bedrijfje. De eerste die ik had benaderd kon geen motors, maar deze reactie nog even afwachten. Ja ik vind het mooi om zoveel mogelijk zelf te kunnen doen en meten is weten. Ik begrijp dat dit in de "goedkopere" manier niet veel informatie brengt dus het advies van de dyno neem ik ten harte. De volgorde zal zijn dat ik eerst volgende week nog eens goed alles controleer op alle genoemde opties (lucht, goed schoonmaken, afstelling, choke ventiel etc) en mocht dit ook de tweede keer niets brengen direct naar de dynotest.
 
Hoe maak je van een mug een olifant?
Niet nodig dit. En misschien is het voor jou allemaal wel zo gesneden koek dat je al deze zaken in een uurtje oplost? Nou prima toch. Voor mij is het geen mug en misschien ben ik wel wat kritischer als jou, zal dat kunnen? En mocht je je irriteren aan dit dan kan je er altijd voor kiezen om het te negeren toch. Ik ben er van overtuigd dat er leden zijn die snappen wat ik aan het doen ben. Volgende week ga ik sleutelen en ik zie niet waarom dit zo'n slechte voorbereiding is.
 
Het loont de moeite om een bedrijf te vinden dat ervaring heeft met motoren. Hoe sneller zij en/of jij (verschilt per bedrijf) kan sleutelen, hoe minder tijd en geld het kost.
De laatste keer kwam ik met een helemaal uitgeklede GPZ500 aan op een aanhangwagen. Scheelt weer tijd als de carbs er uit moeten terwijl de motor op de bank staat.

Welke regio zit je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan