Temperatuursverschil carter

Peter Jansen

Rookie
19 nov 2020
29
22
Groote Keeten
Allen,

Kawasaki ER-5
2005
78000 km

Mijn olie kijk glaasje slaat wit uit. Condens zoals ik kan inschatten. Ik gebruik de motor dagelijks voor woon werk verkeer enkele reis 16 km. Ik hou regelmatig mijn handen tegen het carter aan en merk aardig temperatuurverschil tussen de kant van de dynamo en de koppelingskant. Meting heb ik nog niet gedaan maar ik schat dat er wel 20 a 30 graden tussen zit. Is dit normaal? Ik kan er niet echt snel een oorzaak voor bedenken. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
 
Allen,

Kawasaki ER-5
2005
78000 km

Mijn olie kijk glaasje slaat wit uit. Condens zoals ik kan inschatten. Ik gebruik de motor dagelijks voor woon werk verkeer enkele reis 16 km. Ik hou regelmatig mijn handen tegen het carter aan en merk aardig temperatuurverschil tussen de kant van de dynamo en de koppelingskant. Meting heb ik nog niet gedaan maar ik schat dat er wel 20 a 30 graden tussen zit. Is dit normaal? Ik kan er niet echt snel een oorzaak voor bedenken. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
De dynamokant is droog achter het deksel en tegen de koppelingskant circuleert een voortdurende stroom olie die ook in de rest van het motorblok komt. Dat dat ongelijk opwarmt is niet raar. Overigens vind ik het wel raar dat je oliekijkglas ook met dit weer wit uit slaat. Ik zou eens testen of met het een rit van een uur weg is en blijft. Is dat niet zo dan zou je ook koelvloeistof bij je olie kunnen hebben door bijvoorbeeld een lekkende koppakking.
 
Het fenomeen dat het carter aan de koppelingszijde warmer is dan aan de andere zijde heb ik ook bij meerdere motoren wel waargenomen.
Mijn theorie daarbij is dat de dynamo veel warmte kwijt moet, en daarbij het carter warm(er) maakt. Het materiaal van het carter wordt daar wel warmer dan aan de andere zijde, de motorolie (verwacht ik) niet (veel).
 
Ik zou me over een temperatuurverschil van 20-30 graden ook niet meteen zorgen maken. Je blok is niet symmetrisch en er zitten verschillende onderdelen achter de deksels. Een paar keer langere ritten maken is een goede tip. 30 km zou wel genoeg zijn denk ik. Als het dan nog aanhoudt komt er misschien water bij je olie.

Dit hoeft niet zoals eerder genoemd langs je koppakking te komen maar dit kan ook bij je waterpomp. Dit heb ik met mijn klr650 gehad. Je waterpomp wordt aangedreven door een as uit je blok. Water en olie mogen niet bij elkaar komen dus wat de fabrikanten doen is de uitgaande as uit je blok afdichten met een oliekeerring. Vervolgens drijft deze as de waterpomp aan. Maar om het water (koelvloeistof) in het circuit te houden wordt daar een zogenaamde mechanical seal gebruikt. Zo zitten er dus 2 afdichtingen achter elkaar. De mechanical seal wil wel eens lek gaan. Meestal (bij mijn klr650 was het in elk geval wel zo), zit er tussen de oliekeerring en mechanical seal zit een kleine ruimte, met een piepklein gaatje naar onder toe (zogenaamde "weep hole"). Daar moet normaal olie of koelvloeistof naar buiten druppelen bij lekkage. Bij oudere motoren zit deze vaak verstopt met prut en zo. Dan kan bij lekkage de vloeistof niet weg en gaat door overdruk de koelvloeistof naar je blok door de oliekeerring heen (die dicht namelijk maar in 1 richting goed af, namelijk zo dat de olie binnenblijft). Controleer even of dat gaatje open is en probeer hem anders open te maken met iets van een draadje of een klein boortje met de hand draaien (met een boortje haal je het immers naar buiten, met een draadje prak je het naar binnen). ( is echt een gaatje van niks, iets van 2 mm?).

Als het gaatje helemaal open is (of al was) en er drupt koelvoeistof uit, dan zit het hem in je mechanical seal. Anders is het doorzoeken
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als je een waterkoeler hebt zal je thermostaatje de koelvloeistof vast netjes "op temperatuur" krijgen in dat kwartiertje, maar je motorolie is echt geen +/- 85 graden na 16km en ook niet lang genoeg om het vocht eruit te laten dampen.
We hebben het over berdrijfstemperatuur niet over lang genoeg draaien om het vocht te verdampen
 
Als een motor op 16 km niet op bedrijfstemperatuur komt is er ook wat mis
Ik heb een luchtgekoelt blok, maar dat is zo'n beetje de afstand dat die van mij bijna op temperatuur is, als ik een kilometer of 80 heb gereden kan ik horen dat ie echt op temperatuur is, en af en toe het gas er op.mijn motor heeft nogal een grote zuigerspeling. (0.14mm)
 
..maar je motorolie is echt geen +/- 85 graden na 16km en ook niet lang genoeg om het vocht eruit te laten dampen.
Bij de auto wel hoor. 3 liter zes cilinder.. met afsluitbare gril om rijwind over de radiateur te minimaliseren. Relatief vlot warm rijden.. dan is ie zelfs met dit weer na 10km wel richting de 100 graden olietemp (bedrijfstemp = 110).

Gezien 2/3 van de benzine omgezet wordt in warmte.. kan het zijn dat er te rustig warm gereden wordt. Of zoals aangegeven.. vocht uit koelsysteem bijvoorbeeld.
 
Bij de auto wel hoor. 3 liter zes cilinder.. met afsluitbare gril om rijwind over de radiateur te minimaliseren. Relatief vlot warm rijden.. dan is ie zelfs met dit weer na 10km wel richting de 100 graden olietemp (bedrijfstemp = 110).

Gezien 2/3 van de benzine omgezet wordt in warmte.. kan het zijn dat er te rustig warm gereden wordt. Of zoals aangegeven.. vocht uit koelsysteem bijvoorbeeld.
Daar zeg je het zelf, helemaal niets te maken met een motor.
Bij m'n 320d 4 cilinder 2l wordt de olie pas 100 graden(=bedrijfstemperatuur na 20km in de zomer en 30km in de winter)
 
Dan zou ik mijn thermostaat maar eens na kijken
Is niets mis mee.
M'n broer zijn 318 f31 doet net hetzelfde.
Olie is geen water temperatuur.
Die is al na 5-8 min op 90 graden.

Voor zover ik weet zit er geen thermostaat in het oliecircuit, daar zit een constante flow over de warmtewisselaar die de olie koelt /opwarmt met het koelwater.

Nu terug ontopic. (ik zal allesinds niet meer antwoorden)
 
Wat een reacties allemaal. Ontzettend bedankt. Ik ga eens kijken of de seal van de koelwaterpomp lekt. Denk het niet want ik verlies geen kvs . De waarschijnlijke reden van dit probleem ligt denk ik dan toch in 2 oorzaken. Ik rij rustig naar mijn werk in de ochtend. Mijn manier van rijden en de relatief korte afstand zullen dit vocht probleem dus veroorzaken. Met het aankomende mooie weer zal ik er eens op uit gaan en hem goed warm stoken. In principe worden carterdampen door het luchtfilter afgezogen. Is dit afdoende of zal ik na een lange warme rit ook de olie vuldop er een uurtje af laten?
 
Wat een reacties allemaal. Ontzettend bedankt. Ik ga eens kijken of de seal van de koelwaterpomp lekt. Denk het niet want ik verlies geen kvs . De waarschijnlijke reden van dit probleem ligt denk ik dan toch in 2 oorzaken. Ik rij rustig naar mijn werk in de ochtend. Mijn manier van rijden en de relatief korte afstand zullen dit vocht probleem dus veroorzaken. Met het aankomende mooie weer zal ik er eens op uit gaan en hem goed warm stoken. In principe worden carterdampen door het luchtfilter afgezogen. Is dit afdoende of zal ik na een lange warme rit ook de olie vuldop er een uurtje af laten?
Gewoon eens een uurtje gaan rijden is genoeg moeite.
Niets speciaals doen.
 
Wat een reacties allemaal. Ontzettend bedankt. Ik ga eens kijken of de seal van de koelwaterpomp lekt. Denk het niet want ik verlies geen kvs . De waarschijnlijke reden van dit probleem ligt denk ik dan toch in 2 oorzaken. Ik rij rustig naar mijn werk in de ochtend. Mijn manier van rijden en de relatief korte afstand zullen dit vocht probleem dus veroorzaken. Met het aankomende mooie weer zal ik er eens op uit gaan en hem goed warm stoken. In principe worden carterdampen door het luchtfilter afgezogen. Is dit afdoende of zal ik na een lange warme rit ook de olie vuldop er een uurtje af laten?

Nee, want dan trek je weer vocht (condens) aan. Wel even kijken of het oliepeil niet tever gezakt is.
 
Wat een reacties allemaal. Ontzettend bedankt. Ik ga eens kijken of de seal van de koelwaterpomp lekt. Denk het niet want ik verlies geen kvs . De waarschijnlijke reden van dit probleem ligt denk ik dan toch in 2 oorzaken. Ik rij rustig naar mijn werk in de ochtend. Mijn manier van rijden en de relatief korte afstand zullen dit vocht probleem dus veroorzaken. Met het aankomende mooie weer zal ik er eens op uit gaan en hem goed warm stoken. In principe worden carterdampen door het luchtfilter afgezogen. Is dit afdoende of zal ik na een lange warme rit ook de olie vuldop er een uurtje af laten?
Ben benieuwd..

Staat de motor altijd buiten gestald trouwens? En misschien beetje een domme vraag, maar spuit je hem regelmatig af met een tuinslang of hoge drukspuit?
 
De ER5 heeft een motorblok dat bijna gelijk is aan de GPZ500, alleen wat minder vermogen. We zouden kunnen aannemen dat de temperatuurhuishouding redelijk gelijk is. In dat geval heb je misschien wat aan mijn ervaringen.

Op mijn woon-werk GPZ500 houd ik al een paar jaar de olietemperatuur en KV-temperatuur bij op het dashboard. De KV is inderdaad vrij vlot op temperatuur, maar blijft in het huidige weer (10-15*C) wel wat laag hangen.
De olietemperatuur wordt op lange ritten op de snelweg altijd bijna 100*C. In de stad wordt de olietemperatuur juist lager, maar loopt de KV-temperatuur op. Mijn woon-werk-ritten zijn 50-60km enkele reis. In de winter en de zomer wordt de olietemperatuur altijd bijna 100*C. Alleen in de zomer is de olie binnen 20km op deze temperatuur, in de winter kan dit tot 45km duren.

Deze ervaring druiste wat in tegen mijn verwachtingspatroon, ik dacht dat met langzaam stadsverkeer de motor juist heter zou worden. Mogelijk is de koelcapaciteit van de GPZ (en de ER5) zo groot, dat in de stad de thermostaatklep pas helemaal open gaat. Ook rijd ik in de stad lager in toeren dan op de snelweg. Naar mijn werk rijd ik 120-130km/u tussen de 6.000-7.000rpm. Alleen als ik aan het sporten ben over bergpassen en boven de 8.000rpm blijf, loopt de olietemperatuur nog verder op.

Om al die sludge uit je olie te krijgen, zal je dus een flinke lange rit moeten maken. Liefst dodelijk saai over de snelweg of leuke dijkweggetjes hoog in zijn toeren (nadat de olie een beetje op temperatuur gekomen is natuurlijk!).

De olie van de GPZ500 is helemaal vrij van sludge :]


Edit: nou vergeet ik antwoord te geven op je vraag :$ Dat je motorblok aan de dynamokant minder warm wordt dan aan de koppelingskant kan simpelweg komen doordat je blok nog helemaal niet door en door warm is. Probeer je hand er nog eens op te leggen na 50km rijden op de snelweg, dan zijn je vingertoppen snel weg _O-
De dynamo draait overigens ook gewoon lekker in de olie.
Werkplaatshandboek ER5
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan