The Wrong Way Up

----- Dag 18, dinsdag 17 juni: "Oh yeah!! :] " -----


"Oh yeah!!" De titel voor vandaag is natuurlijk achteraf bedacht. Maar met de wetenschap dat we aan de voet van de Trollstigen met daarachter de onvermijdelijke Geiranger bivakkeren had het net zo goed een uitspraak van deze ochtend kunnen zijn. Sterker nog. Ik weet wel zeker dat we iets van deze strekking hebben gezegd op het moment dat dit fotootje geknipt werd.

LqcfLB.jpg


Zoals gezegd staan voor vandaag de Trollstigen en de Geiranger op het programma, maken we nog een rondje over de Slådalsvegen om uiteindelijk te eindigen in Fortun. In Google Earth ziet dat er ongeveer zo uit...

T1pT0B.jpg


Oh yeah!! *D

Zoals zo vaak zijn we één van de eersten op de camping die de vensters open hebben. "Voor dag en dauw opstaan" zal wel iets typisch Nederlands zijn (hoewel ik me normaal gesproken prima zou kunnen vinden in het ritme van de Noren ;) ). Zelfs als we na het douchen en het inrichten van de bagage op onze brommers aankomen bij de receptie is er nog geen enkel teken van leven. Bij gebrek aan andere opties laten we de sleutels van onze hytte maar achter in de brievenbus die hopelijk van de eigenaar van dit leuke stekkie is en off we go. Eerst maar eens opzoek naar koffie en een ontbijtje. We hebben geluk want nog geen 3 minuten later komen we langs een redelijk grote pleisterplaats voor toeristen en andere reizigers. Daar is vast wel iets van koffie en een broodje te scoren. Ze zijn nog druk met het roosteren van de bonen krijgen we te horen. Maar als we 10 minuten geduld hebben.... Die hebben we wel en om de tijd te doden lopen we even door het inpandige winkeltje vol met Noorse snuisterijen.

Een half uurtje later zitten we, met een prima bodempje voor de rit van vandaag, weer op de brommer. De aanwijzingen op het asfalt vertellen ons alvast dat we er goed aan doen de handel een beetje warm te draaien })

S7eZvi.jpg


Dat is natuurlijk niet aan dovemansoren gericht, of hoe zeg je dat in dit geval? In ieder geval gaat er een streepje bij tot we oog in oog staan met ons eerste pleziertje van deze morgen. De Trollstigen.

HFYKtg.jpg


De Noren hebben er 8 jaar over gedaan om in deze enorme rotsklomp een pad te beitelen en wij rijden binnen 5 minuten over de heerlijke lange halen en 11 perfect afgeknepen haarspeldbochten naar boven. Aan de ene kant is dat jammer. Maar ook wel weer heel gaaf. De 999cc van mijn twinnetje worden tot de laatste cm3 gebruikt bij de klim naar boven en dat resulteert ondanks de standaard dempers in een heerlijke brom. Hoe kun je de dag nog mooier beginnen?! Eenmaal boven doen we een poging om de asfaltspaghetti op de foto te krijgen maar dat valt nog niet mee...

iRwmtA.jpg


Daarvoor moeten we toch echt te voet achter het gebouwtje langs dat ze over het meertje hebben gebouwd waar de waterval zijn oorsprong vindt. Een stenen trap of beter gezegd: de vele torentjes van opgestapelde stenen leiden ons - op hoogte welteverstaan - naar het midden van de vallei.

rpR8Jz.jpg


En eenmaal daar lukt het ook ons om de zo karakteristieke foto van de Trollstigen te maken *D

aAONV8.jpg


We hebben "de Trollen" bezworen! Voor ons dus geen noodzaak om nog een steen op één van de vele stapeltjes te leggen zoals de Noorse mythe ons wil doen geloven. Nee, wij pakken onze biezen en zetten koers naar het minder illustere maar zeker net zo mooie Geirangerfjord ondertussen genietend van het prachtige uitzicht op de bergweg die de twee met elkaar verbindt.

JAmNXh.jpg


Tussen ons en de Geiranger ligt ook nog het Norddalsfjord en daarvoor moeten we met het pontje. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten want het ding ligt al aan onze kant aan het steiger. Erg druk is het ook niet en we parkeren de brommers op het verlaten achterdek en besluiten om naar boven te gaan voor wat leuke fotootjes van het fjord met de boot.

ZSqEJk.jpg

gpPsjC.jpg


Tot ons oog valt op twee gozers op het voorsteven van de boot...

25j1kM.jpg


Verrek!! Daar heb je ze weer! De ontmoeting is al even hartelijk als de voorgaande keren en ook deze keer volgt het bekende "bakkie" als we weer voet aan wal hebben gezet. In de tijd dat we de noodzakelijke suiker in het zwarte goud laten oplossen vangen we warempel ook nog een glimp op van onze Duitse vrienden die we in de buurt van de Noordkaap hebben ontmoet. It's a small world after all *D De koffie smaakt als vanouds en niet veel later rijden we in colonne over de Adelaarsweg in de richting van het Geirangerfjord.

5NIeFj.jpg


De boys stoppen even om het natuurschoon van deze kant te aanschouwen, maar wij geven onze brommers de sporen in de hoop straks hetzelfde te kunnen waarnemen maar dan op zeeniveau. De Noren hadden geen toepasselijker naam kunnen bedenken voor deze weg. Want als een adelaar op zoek naar zijn prooi zweven we naar beneden over deze schitterende weg.

2lwVmT.jpg


Dat wat van boven nog leek op een roeibootje blijkt een enorm cruiseschip te zijn. Wonende in het Oosten van ons kleine kikkerlandje ken ik eigenlijk alleen maar de Berkelzomp als het gaat om scheepjes. Dus zo'n ding is best indrukwekkend zo van dichtbij...

FhYoWa.jpg


Snel verder om te kijken of we dit schouwspel nog wat leuker kunnen vastleggen...

mEKOWj.jpg


Dat lukt! En een paar selfies mogen dan natuurlijk niet ontbreken *D

hZ4WJx.jpg


Niet vergeten te lachen Jan! ;)

2zi2Ko.jpg


Om de drukte die er op dit geweldige punt in de route is een beetje voor te blijven maken we ons snel uit de voeten. De weg voert ons verder naar boven en blijkbaar kiezen de meesten ervoor om vanaf het laatste punt rechtsomkeert te maken want het is ineens verbazingwekkend rustig. Echt snappen doen we het niet want het is schitterend hier...

W0EHGf.jpg


We staan aan de voet van de Dalsnibba. Een doodlopende pas naar één van de hoogste punten van Noorse fjorden. Dit gedeelte stond officieel niet in de planning. Maar nu we er toch zijn kunnen we ook wel even een kijkje nemen vinden we. En dat is zeker de moeite waard...

DrVKRB.jpg


On top of the world (in Noorwegen dan ;) ). Wat is de wereld toch mooi! De onvermijdelijke afdaling is al net zo. Tussen de meest schitterende meren omgeven door de besneeuwde toppen van de fjorden rijden we in de richting van alweer de derde bezienswaardigheid van deze dag. De Slådalsvegen, eveneens één van Noorwegens verborgen schatten.
Inmiddels is het al een eindje 'na de middag' en ergens een snackie meepakken wordt het eerste plan. Het prachtige toeristische plaatsje Fossbergom lijkt daarvoor de meest aangewezen plek.

SZoxum.jpg


Maar niet voordat we even om het al van veraf in het oog springende prachtige staafkerkje hebben gelopen.

RpwsZV.jpg


Het is dat het geen zondag is vandaag, anders waren we nog even naar binnen gelopen ;) Aan de buitenkant is echter ook goed te zien dat hier aardig wat uurtjes vakmanschap in zijn gaan zitten en dat doet het ook wel voor ons.

2KfXqB.jpg

xDryw9.jpg

3WsZmO.jpg


Tijd voor een hotdoggie met van die overheerlijke geroosterde uitjes! Gelukkig zijn die langgerekte lekkernijen in praktisch ieder tankstation van Noorwegen te vinden en zo ook hier in Fossbergom. Veel tijd gunnen we ons niet voor de "Pølse med brød" want we hebben nog een stukkie voor de boeg.

ZEJgPS.jpg


Langs de rivier Otta rijden we in de richting van de Slådalsvegen. Van wat we er vooraf over gelezen hebben zou het één van de minst bijzondere wegen zijn. Echter onze ervaring tot nu toe is dat ook "niet-" of "minder bijzonder" zeker de moeite waard is om mee te maken hier in dit prachtige land. Bovendien hebben we tijd genoeg. We beginnen straks aan route 20 van de 26 en hebben nog anderhalve week vrije tijd voor de boeg. Dus stukken overslaan is helemaal niet aan de orde. Dat moet je hier in Noorwegen sowieso niet doen, want voor je het weet mis je van alles.

oJXMnT.jpg


Deze keer moesten we er alleen wel voor betalen. Ach ja, niet alles is voor niks. Gelukkig is het bedrag, ik geloof iets van 30 Kronen, voor vierwielers bedoeld en kunnen wij het daarom delen door 2. Althans, dat vinden we zelf (wel tegelijk wegrijden, anders krijg je de slagboom op je dekkel ;) ).

rQY4Qv.jpg


Dat ziet er toch cool uit?!

trvkyo.jpg


...(en dat is het stiekem ook)

KISWud.jpg


Hét bewijs dat je in Noorwegen volledig opgaat in de natuur...

8tVVKY.jpg


...want als je een mijlpaal van 20K op je blauwe brommertje wil vastleggen dan moet je natuurlijk niet 3 kilometer later stil gaan staan :z Nieuwe ronde, nieuwe kansen moet je maar denken.

8Wpp5W.jpg


Omdat we hier min of meer een rondje hebben gereden zijn we genoodzaakt een klein stukje over hetzelfde traject terug te rijden in de richting van Fossbergom waarna we de afrit naar de 55 nemen. Deze weg heeft met recht het predicaat "Nationaal Toeristische route" meegekregen want de aanloop naar de hoogste bergweg van Noord Europa is geweldig!

L3AvfN.jpg

r92Hy7.jpg


En aan het einde van ons routenummer 20 worden we nog getrakteerd op een smalle tolweg die ons heel even van de prachtige 55 afhaalt voor wat leuke foto's van een snel stromend riviertje.

NBE6y8.jpg

z8WEAJ.jpg


Die wildroosters houden olifanten nog tegen, dus bang voor wilde dieren hoeven we hier niet te zijn :+

cDcpaA.jpg

a8IzwA.jpg


Bovendien zouden die olifanten een ijsberenhuidje moeten hebben want niet veel later zitten we ineens boven in de bergen. En het enige dat we daar tegen komen zijn slechts een paar schapen...

6rmpHG.jpg


Oh sorry, deze bedoel ik :P

vTgO23.jpg


Koud is het wel op deze bergweg

ghWXvJ.jpg


Maar gelukkig duurt het niet lang voor we het 'warme' "groen weer mogen begroeten.

romP6V.jpg


Met alle grappen is het ondertussen al bijna half zeven. Dat betekent dat we hoognodig opzoek moeten naar een slaapplaats en als het even kan ook met goed wat te eten daarbij. En waar de wereld zo prachtig is als hier, is dat meestal niet zo moeilijk. Deze keer kunnen we het zelfs van bovenaf inspecteren.

1fRUXs.jpg


Looking good!! Fortun it is. Even voorbij het mooie kerkje...

BmAI3X.jpg


...vinden we aan de voet van een lummel van een waterval een mooie camping die het wat ons betreft wel kan doen voor een nachtje. Het ziet er zelfs naar uit dat we hier ook wat kunnen eten.

6L6VTB.jpg

tVNQYn.jpg


Er is alleen één probleem. Er staat een grote oranje Poolse bus naast de deur en meestal belooft dat niet veel goeds. Natuurlijk niet omdat het Polen zijn, maar omdat het dan meestal binnen gigantisch druk is. En dat is het ook. Toch heeft de aardige eigenaresse nog wel een plekje voor ons en als we ons aansluiten bij de meute ook nog wat te eten. No problemo! Omdat binnen alle tafeltjes bezet zijn nestelen wij ons op het inieminie binnenplaatsje gelijk aan het musje dat ons gezelschap houdt.

Whizzb.jpg


Zo nu eerst een Bavaria Ringnes *D

Z3Giao.jpg


Na een prima maaltijd - die Polen weten wel wat lekker is - zoeken wij maar eens ons aangewezen nestje op.

8LoJ0z.jpg


Als de schemer is ingevallen en wij in ons stapelbedje liggen duurt het met het geruis van de waterval op de achtergrond niet lang voordat bij ons ook de lampen uitgaan. Op naar een nieuwe en hopelijk net zo mooie dag als vandaag!



----------
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het verhaal aan het lezen en bij de foto van dat enorme cruiseschip denk ik... die heb ik vaker gezien
In 2014 in de haven van IJmuiden toen ik op de boot naar schotland zat :)
MJv6AF7.jpg
 
Blijf in deze "flow"hangen, Ryan. Dan heb ik het laatste deel net gelezen, voordat we zelf die kant op gaan. :Y
 
Net nu ik dacht dat ik Noorwegen wel kon overslaan omdat het er zo duur is :/

Verschrikkelijk mooie foto's heren, u bent gelukkig dat meegemaakt te hebben ! :Y
 
Mooie update weer!

De Vassbakken camping heb ik 3 jaar geleden ook gestaan, kwamen bij jullie 's morgens de schapen ook een rondje over de camping grazen?

P1000494.JPG
 
Dalsnibba, is die weg naar dat uitzicht bij jullie ook nog gravel of is ie al verhard?
Echt een super mooi uitzicht daar.
Zijn daar een jaar eerder geweest. wel veel wind
 
Mooie update weer!

De Vassbakken camping heb ik 3 jaar geleden ook gestaan, kwamen bij jullie 's morgens de schapen ook een rondje over de camping grazen?

[afbeelding]
Geen schapen gezien maar gezien de lengte van het gras mocht het wel een keer :)

Blijf in deze "flow"hangen, Ryan. Dan heb ik het laatste deel net gelezen, voordat we zelf die kant op gaan. :Y

Ik moet wel rolie want over 4 weekjes begint alweer een nieuw avontuur *D

Net nu ik dacht dat ik Noorwegen wel kon overslaan omdat het er zo duur is :/

Verschrikkelijk mooie foto's heren, u bent gelukkig dat meegemaakt te hebben ! :Y

Duur is het zeker maar je krijgt ook waar voor je geld :Y

Morgen kwam er weer een update toch? O-)

We gaan eerst het gouden paasei zoeken :9

Dalsnibba, is die weg naar dat uitzicht bij jullie ook nog gravel of is ie al verhard?
Echt een super mooi uitzicht daar.
Zijn daar een jaar eerder geweest. wel veel wind


Superstrak asfalt deze keer en een heerlijk zonnetje 8-)
 
idd, nog ff afmaken deze hè alvorens op de volgende trip te gaan :)
Waar gaat de reis eigenlijk heen? Aan Jan's comment te zien is het vertrek inmiddels zeer binnenkort!? Goede reis alvast :]
 
Afkomen doet het zeker ;) maar of het "op tijd" is......


Zondag vrij, maandag naar Stuttgart (en terug), dinsdag de laatste dingetjes regelen voor de volgende trip, woensdag naar Bolzano (It), vrijdags terug en zaterdag trappen we de brommers aan voor een toertje door Turkije :] 8-) *D


Dat wordt dus duimen draaien :P (en in mijn geval: het toetsenbord laten rammelen *D )
 
Terug
Bovenaan Onderaan