Tikkend geluid bij optrekken

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedemorgen,

Ik heb een probleempje met m'n FZS1000.
Een tijd terug begon ie wat te tikken bij het rijden (dacht iets te horen).
Dus ik heb de ketting wat strakker gezet. Eigenlijk ziet deze er nog goed uit. Wel wat vuil.

Nu is ie dus begonnen met een ratelend geluid te maken bij het optrekken.
Normaal zou ik zeggen, de ketting is op, maar deze ziet er nog steeds goed uit.
Nu voel ik het ook tikken in de voetsteunen (vooral de linkerkant).

Ik ben dus een beetje zoekende naar wat het zou kunnen zijn.
Zeker omdat ook, als ik de koppeling loslaat als de motor in z'n vrij staat, hij begint te ratelen.
Ik denk dat het dan wel iets met de versnellingsbak moet zijn.
Kan dat kloppen?
 
over de hele loop van de ketting een vrije slag van 45 mm dus. m.a.w. prima volgens voorschrift

EDIT in de hoogte dus.

dat het tandwiel zwabbert komt omdat de naaf zwabbert, en in dit topic hebben al meerdere mensen dingen geroepen over transmissierubbers in de naaf en wat daarmee mis kan zijn en wat je eraan kunt doen. probeer eerst eens of je het tandwiel met de hand kunt bewegen??
 
Laatst bewerkt:
over de hele loop van de ketting een vrije slag van 45 mm dus. m.a.w. prima volgens voorschrift

EDIT in de hoogte dus.

dat het tandwiel zwabbert komt omdat de naaf zwabbert, en in dit topic hebben al meerdere mensen dingen geroepen over transmissierubbers in de naaf en wat daarmee mis kan zijn en wat je eraan kunt doen. probeer eerst eens of je het tandwiel met de hand kunt bewegen??

Top. Ga ik doen
En met met de hand bewegen bedoel je?
Want heb er daarstraks aan liggen slingeren en trekken, geen beweging in. Dus die zit goed vast.
Heb het wiel gedraaid met een markering op het tandwiel.
Iedere keer op dezelfde plek zwabbert ie.
Heb zo'n apparaatje waarmee ik de ketting check (of ie mooi recht zit) en dan hoorde je de ketting steeds op hetzelfde punt er langs komen.
 
De normale volgorde is 1.Diagnose 2. Reparatie.

Jij gebruikt de M-F volgorde:
1. Topic
2. Ongewenste adviezen negeren/zeggen dat alles ok is/miscommunicatie
3. Iets Repareren
4. WTFWW?
5. Terug naar topic
6. Alles is ok mensen, er is maar 1 dingetje een beetje mis
7. enz.

Is niet erg, heb ik ook wel eens gedaan, maar je betaalt leergeld. Veel leergeld als je niet overschakelt naar de normale volgorde.

En vergis je niet, de diagnose is minstens zo lastig als de reparatie.

Edit: zoals al meerderen hebben aangegeven: check ook je lagers; wiel en tandwiel. Dubbelcheck of alle bussen er in zitten in de goede volgorde en of ze niet omgedraaid zijn. Loop alles sytematisch na.
 
Laatst bewerkt:
Top. Ga ik doen
En met met de hand bewegen bedoel je?
Want heb er daarstraks aan liggen slingeren en trekken, geen beweging in. Dus die zit goed vast.
Heb het wiel gedraaid met een markering op het tandwiel.
Iedere keer op dezelfde plek zwabbert ie.
Heb zo'n apparaatje waarmee ik de ketting check (of ie mooi recht zit) en dan hoorde je de ketting steeds op hetzelfde punt er langs komen.


Zou je mij een plezier willen doen ?

Ga morgen langs Martell ( Marc)
 
De normale volgorde is 1.Diagnose 2. Reparatie.

Jij gebruikt de M-F volgorde:
1. Topic
2. Ongewenste adviezen negeren/zeggen dat alles ok is/miscommunicatie
3. Iets Repareren
4. WTFWW?
5. Terug naar topic
6. Alles is ok mensen, er is maar 1 dingetje een beetje mis
7. enz.

Is niet erg, heb ik ook wel eens gedaan, maar je betaalt leergeld. Veel leergeld als je niet overschakelt naar de normale volgorde.

En vergis je niet, de diagnose is minstens zo lastig als de reparatie.
Minstens :? , er zijn zelfs monteurs die het niet eens kunnen laat staan een leek. :o
Edit: zoals al meerderen hebben aangegeven: check ook je lagers; wiel en tandwiel. Dubbelcheck of alle bussen er in zitten in de goede volgorde en of ze net omgedraaid zijn. Loop alles sytematisch na.


Alles zelf nalopen zodoende een diagnose te stellen heeft geen zin als iemand op voorhand al niet 100% capabel genoeg was om tandwielen+ketting te wisselen.
 
yamaha-fzs1000ppc-2002-rear-wheel_bigyau2183e-1_7b19.gif
 
Hij heeft al vaak genoeg het advies gehad naar een pro te gaan, zou nog een keer extra helpen?


Ik denk het niet ;)


Er is helemaal niets mis mee dat mensen zelf gaan sleutelen.Maar ga dan eerst zelf alles uitzoeken of je; A) Capabel genoeg bent maar ook B) Waar je tegenaan kunt lopen.En C) Wat je moet doen om succesvol te zijn.Als je achteraf 50 vragen gaat stellen dan ben je in mijn ogen fout bezig.

Toen ik mijn eerste ketting ging wisselde was het eerste wat ik gebruikte was mijn verstand en daarna pas m'n gereedschap. :+
 
Haha. Stelletje ouwe wijven man
Als het zo door gaat kunnen we een tweede topic gaan openen.

Maar bedankt voor alle, wat ik aanneem, goedbedoelde tips!
Dat jullie dit niet eerder hebben gezegd snap ik niet.

Ik ga denk ik maar eens langs Martell.
Denken jullie dat dat het beste is om te doen?
Laat maar even weten wat je er van denkt.

Maar even serieus, het is niet dak niet luister, want dat doe ik wel.
Met alle tips zijn de ketting en de tandwielen wel vervangen.
Het ponsen is, voor zover ik kan zien, ook goed gegaan.
Stel wat vragen om er zeker van te zijn.

Maar dan geef ik het op!
@Martell, ik kom binnenkort langs ;)
 
Nu maak je de juiste beslissing in mijn ogen.
Het zelf proberen is niet verkeerd, maar als je tegen zaken aanloopt als nu, kun je toch beter iemand er naar laten kijken die er weet van heeft.
De beste man had het al eerder aangegeven dat je welkom was toch?
Waarschijnlijk heeft hij het zo bezien en gerepareerd of een nieuw lagertje of busje voor je besteld.
Zoals je nu doorhebt heeft het weinig zin om door te blijven tobben en advies op afstand is leuk maar kan niet altijd omdat niemand zo kan zien waar de schoen wringt...
 
Nu maak je de juiste beslissing in mijn ogen.
Het zelf proberen is niet verkeerd, maar als je tegen zaken aanloopt als nu, kun je toch beter iemand er naar laten kijken die er weet van heeft.
De beste man had het al eerder aangegeven dat je welkom was toch?
Waarschijnlijk heeft hij het zo bezien en gerepareerd of een nieuw lagertje of busje voor je besteld.
Zoals je nu doorhebt heeft het weinig zin om door te blijven tobben en advies op afstand is leuk maar kan niet altijd omdat niemand zo kan zien waar de schoen wringt...

Dan gaan we dat doen
Hij had het al aangegeven vorige keer dak bij 'm was
Maar bedankt voor alle tips en zaken
Toch nog best een eind gekomen ;)
 
Haha. Stelletje ouwe wijven man
Als het zo door gaat kunnen we een tweede topic gaan openen.

Maar bedankt voor alle, wat ik aanneem, goedbedoelde tips!
Dat jullie dit niet eerder hebben gezegd snap ik niet.

Ik ga denk ik maar eens langs Martell.
Denken jullie dat dat het beste is om te doen?
Laat maar even weten wat je er van denkt.

Maar even serieus, het is niet dak niet luister, want dat doe ik wel.
Met alle tips zijn de ketting en de tandwielen wel vervangen.
Het ponsen is, voor zover ik kan zien, ook goed gegaan.
Stel wat vragen om er zeker van te zijn.

Maar dan geef ik het op!
@Martell, ik kom binnenkort langs ;)
Zoals ik je ken en inschat, ben je eerder nieuwsgierig en leergierig, dan eigenwijs.

Ik denk dat het beeld hier net anders is dan werkelijkheid. Blijft natuurlijk maar platte tekst op een beeldschermpje :)

En: ook om goed te leren is wat eigenwijsheid wel ok :)
 
Zoals ik je ken en inschat, ben je eerder nieuwsgierig en leergierig, dan eigenwijs.

Ik denk dat het beeld hier net anders is dan werkelijkheid. Blijft natuurlijk maar platte tekst op een beeldschermpje :)

En: ook om goed te leren is wat eigenwijsheid wel ok :)

Nou bedankt!
Mooie woorden

En dan zul je mij binnenkort wel zien verschijnen.
Wordt vermoedelijk op zaterdag want door de weeks kan ik pas om 18:00 uur in Tilburg zijn
Tenzij je om te kopen bent met Baols (Baarle's)bier om langer open te blijven ;)
 
Dat jullie dit niet eerder hebben gezegd snap ik niet.

Ik ga denk ik maar eens langs Martell.
Denken jullie dat dat het beste is om te doen?
Laat maar even weten wat je er van denkt.

Maar even serieus, het is niet dak niet luister, want dat doe ik wel.
Met alle tips zijn de ketting en de tandwielen wel vervangen.

:? :X _O- eeuuh..... 'wat' is er niet eerder gezegd ??



Nee, lijkt me een slecht idee, zou ik niet doen :N



Nee, doe je niet. ALs je dat gedaan had dan had je eerst diagnose gesteld (of laten stellen) van het oorspronkelijke probleem ipv op goed geluk je ketting/tandwielen gaan vervangen wat nu op zich ook alweer een probleem oplevert.









Ik denk dat het beeld hier net anders is dan werkelijkheid. Blijft natuurlijk maar platte tekst op een beeldschermpje :)


Dat is ook weer waarheid als een koe.

Jij bent in real live tenslotte ook best aardig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan