Tips/Suggesties eerste motor

SensLike

MF'er
25 mei 2015
63
0
Meppel
Beste motorforum'rs,

binnenkort mag ik voor mijn AVD en hopelijk behaal ik daarmee dan mijn rijbewijs.
Langzaam maar zeker ben ik natuurlijk aan het rond snuffelen voor een motor,
maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat voor een motor ik zou moeten kopen en daarom zou ik jullie om advies/tips/suggesties willen vragen.

Het gene wat ik wel weet is dat ik iets 'aparts' zou willen rijden.
Voordat ik met het lessen begon heb ik een MV Agusta Brutale 675 zien staan bij de lokale dealer waar ik spontaan verliefd op ben geworden, maar deze motor ligt simpelweg boven mijn budget, ook heb ik de 750S zien staan maar deze vindt ik, iets te duur omdat ik die 'klik' niet had bij het eerste oog opslag.

Nu heb ik de afgelopen dagen/weken wat rond gekeken naar motoren die mij wellicht aanspreken en kom ik eigenlijk op enkele modellen die mij (ook budget-technisch gezien) aanspreken:

Triumph Speed Triple (bj: 2002 - 2004)
Mooie motor en na wat onderzoek erg betrouwbaar, hetgene wat mij hier een beetje dwars ligt is misschien wel het gewicht, zelf ben ik 1,77m lang (of kort :') ) en heb ik geen lange stelten onder mijn lijf.. Gezien het gewicht van deze fiets weet ik niet of het verstandig is om hiermee te beginnen omdat ik ongetwijfeld een keer een mis-stapje zal maken en dan wil ik natuurlijk niet onderuit gaan.

Cagiva (V-)Raptor (bj: 2001)
Als ik spreek over de Raptor denk ik aan de Raptor die hier op het forum te koop staat die er erg gelikt uitziet, maar dan zit mij het aantal CC's voor een begint motorrijder een beetje dwars, is het een afrader om direct naar 1000CC te stappen?

De Raptors in het algemeen spreken mij aan door het geheel plaatje, het frame van een MV Agusta, ontworpen door Ducati met en betrouwbaarheid van Japanners. Toch heb ik bij een samen gestelde motor een dubbel gevoel maar misschien is het dat ik nog nooit op zo'n motor heb gezeten.

Buell XB9R Firebolt (bj: 2001 - 2004)
Super gave motor, de voorkant sprak mij bij de eerste blik niet helemaal aan, maar gezien de compactheid (is dat wel een woord?) van de motor denk ik dat het een prima motor is om mee te beginnen, ondanks dat hij 900+ CC's met zich mee draagt zijn het aantal PK's voor een 900+CC motor weinig te noemen. Met deze motor heb je iets aparts en in mijn optiek een 'hate it or love it' effect.

Wat mij bij deze motor dwars zit is, de Harley blokken, niets negatiefs over de Harleys maar ik ben dan een leek op het gebied van motoren, maar de verhalen van 'Harley-rijders sleutelen meer dan rijden'. Hoe zit het met deze blokken/motoren, heeft er iemand ervaring mee?

Les-motor
Ik les op een Kawasaki ER6-N, wat ik een hele fijne motor vindt om op te rijden en heb ik ook hier na gekeken. De ER6's zijn natuurlijk minder 'apart' maar volgens mij wel super betrouwbaar en wendbaar.

Vraag aan jullie:
- Wat is wijsheid mbt motor-keuze, of wat was jou eerste motor?
- Zijn er modellen die ik misschien vergeten zou kunnen zijn?
- Is er ook een grens mbt al gereden kilometers voor een 2e hands? (Zoals een (benzine)auto zo'n 200 dkm een grens gevalletje is)

Budget:
Budget vind ik moeilijk vast te stellen, moet ik voor een motor gaan die budgettair lager ligt waardoor ik bij een schade-gevalletje (niet in de planning hoor *D ) geen pijn in de portomonee heb, of juist voor een duurdere fiets gaan zodat ik juist 'voorzichtig' ga rijden? Momenteel zit ik te zoeken tussen de 3000 - 4500, waar de 4500 mij misschien voor een eerste motor aan de hoge kant zit.

Alles advies/suggesties en tips zijn van harte welkom en misschien wel meegenomen in de keuze van mijn eerste motor.

Jullie veilige kilometers toegewenst en misschien tot 'on the road!'


MVG,

Jordy :W
 
Laatst bewerkt:
Zo te lezen haal je de Street en de Speed triple door elkaar.

Speed Triple is 1050cc en best een grote/zware motor. De Street Triple is kleiner en heeft 675cc, net zoals de Brutale die jij mooi vind. Ik weet jouw budget niet maar een Street Triple is een hele fijne motor voor zowel beginners als ervaren rijders, ga je zeker geen miskoop aan hebben.
 
@Sjorrit,
Sorry voor de verwarring,

de Speed Triple is qua budget voor mij een aantrekkelijkere motor, maar ook wil ik de Street Triple daarvan niet uitsluiten, wel is het zo dat de Street Triple qua prijs in de buurt komt van de MV 750S en in dat geval zou ik persoonlijk voor de MV gaan qua uiterlijk. Natuurlijk kan ik over de rij-eigenschappen van de motoren niets zeggen en zou ik ze beide moeten berijden om een overwogen keuze te gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
@OJ,

Hah.! Inderdaad leuke fietsen :P

Ik zal zeker de SV650 meenemen in mijn lijstje, wel is het dan een veel voorkomende motor en in dat geval denk ik dat ik de ER6-N een mooier model vind, dan ervan afstappen dat ik iets 'aparts' wil rijden.

De link die je stuurt zal ik zsm even rustig doorlezen! Bedankt! :}
 
Laatst bewerkt:
Je lijstje omvat nogal stevige fietsen voor een eerste motor! Moet gewoon kunnen natuurlijk, maar mijn keuze zou het niet zijn om op dat soort pk pakhuizen (oké, naar huidige maatstaven misschien niet meer, maar toch) te beginnen.

Voor wat het waard is: een Buell is niet bepaald een beginnersmotor. Ondanks het bescheiden vermogen rijden ze behoorlijk explosief (veel koppel al vanaf stationair) en ze sturen erg zenuwachtig. Wel gaaf, maar niet makkelijk!

Wellicht ook leuk: de Moto Morini's. De 9 1/2 zou wel lukken en met een beetje zoeken past een Corsaro ook in je budget. Die Corsaro's zijn dan wel gelijk echte rauwdauwers met uuh, karakter :+
 
Kijken, proefrijden -> kiezen ;)

Gewicht maakt weinig uit, een vriendin van me van amper 50 kilo stuurt mijn VFR750 van 250 kilo ook met gemak.

Plezier is iets wat je moet ervaren, ik heb plezier aan het stukje dat ik steeds extra kan. En hoe moeilijker, hoe leuker.
 
Je kan ook prima starten met een 1000cc, daar hoeft het niet aan te liggen. Jij bepaald hoe je rijd, niemand anders.

Voor mij zou de doorslag meer liggen in het feit of het een beetje onderhoudsvrije fiets is, zodat je helemaal in je beginners periode gewoon lekker kan rijden en ervaring op doen, zonder teveel onderbrekingen. Een mooie Z750 vind ik ook nog steeds een erg gave fiets, alhoewel niet zo exclusief, wel lekker rijden en dat is wat je vooral moet doen.

Tjah en Buell :9~ Zelf een tijdje op de XB12 mogen rijden met open pijp en dat was toch wel een enorme kick.
 
Voor een eerste motor zou ik de Raptor 1000 afraden, blok is afkomstig van de TL1000S. Heeft minder PK dan het origineel, maar toch...

Hier nog wat korte reviews van de motoren die je opnoemde.
TRIUMPH SPEED TRIPLE 955I (1997-2004) Review
CAGIVA RAPTOR 1000 (2000-2005) Review
BUELL XB12R FIREBOLT (2003-2007) Review
KAWASAKI ER-6N (2005-2008) Review

Deze ook even bekijken:
CAGIVA RAPTOR 650 (2003-on) Review
Als je het SV650 gevoel wilt hebben maar toch iets uniekers dan is dit iets voor je!

Laatste tip:
Zorg er wel voor dat je op ALLE motoren die je zou willen rijden een proefrit hebt gemaakt, anders krijg je later het "ik vraag me toch af of X beter was geweest" idee.
 
@V-twin Kevin,

Okee dus de keuze die ik zelf had gemaakt qua fietsen is het voor een beginner misschien een stapje te ver?

De Buell spreekt mij juist om die punten aan, in diverse reviews gelezen dat hij heel licht sturig is en ook het formaat van de motor lijkt me prettig. Misschien moet ik juist zo'n soort uitdaging hebben die mij vanaf 0 al kick geeft, zodat ik niet hard hoef te gaan maar wel veel plezier al zal beleven.

Ik zal de Moto Morini's even bekijken, moet zeggen dat ik er nog nooit/niet naar gekeken heb.

@Euroide,
Gewoon wachtten tot ik mijn rijbewijs heb dus en proefrijden en kijken wat ik prettig vindt rijden.. :)

@SaintMichel,
Theoretisch kun je natuurlijk overal mee starten, maar als beginner ga je (denk ik) toch je grenzen opzoeken en of dat direct verstandig is op 'volwassen' motor.

Wat jij ook aangeeft mbt onderhoudsvrij, dat vraag ik me dus bij deze modellen ook af, gelieve weinig onderhoud en veel rij plezier.

Wat ik hieruit begrijp is dat de Buell dus echt een speel-motor is, geen harde top maar super 'licht-sturend' en koppel vanaf stilstand?

@Richardus,
Ik ga deze reviews eens rustig doornemen, maar de Raptor-1000 is dus een 'bridge-to-far'.
Zeker heb ik ook de Raptor 650 gezien maar eigenlijk geen aandacht meer aangegeven, misschien een goeie om die ook weer mee te nemen.

Die tip zal inderdaad goud waard zijn, maar ik neem dat dat bij een bedrijf eerder wordt gewaardeerd dan bij een particulier die jij de tijd zit te verdoen.. :) Ik dank u!


Allemaal bedankt tot de reactie zover, zie er graag meerdere verschijnen! :}
 
Ben zelf vorige jaar maart begonnen op een ER6F uit 2010, erg lekkere motor om op te beginnen. Lekker licht en ook voor dagelijkse woon-werk goed te doen. Ben echter dit jaar maart aangetikt in de file en de ER was total loss. Nu rijd ik een bandit 650 wat op zich een vergelijkbare motor is (kwa pk's en trekkracht) echter is het natuurlijk een 4 cilinder i.p.v. een 2 wat natuurlijk een erg ander gedrag oplevert. Ik denk dat beide type motoren echter goed zijn om mee te beginnen als was de ER natuurlijk wat zenuwachtiger. Let bij je keuze ook goed op wat je met de motor wil doen, lange tochten, woon-werk, etc.
 
@FNGRenegade,

Bedankt voor je reactie, ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een speeltje, ik hoef er niet mee naar het werk maar een weekendje weg met de motor (dus lange tocht) en met mooi weer lekker rond touren..

Persoonlijk vind ik de ER6-N een mooiere motor dan de ER6-F, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk, hoe was jou ervaring met de ER6 qua betrouwbaarheid etc etc?
 
Motorisch is een XB9 erg vriendelijk: weliswaar veel koppel bij lage toeren maar een vrij soepele gasreactie.

Het is wel een motor die erg kort is en daarom extreem wendbaar, dat heeft zo z'n voordelen maar ook z'n nadelen want het kan wat zenuwachtig aandoen.

Voor wat betreft de betrouwbaarheid: veel verhalen m.b.t. Harley's zijn verhalen uit overlevering die weinig meer van doen hebben met de huidige stand van zaken.
De blokken zoals gebruikt in de XB's draaien met gemak meer dan 100.000 km, ik heb er meerdere gehad zonder problemen.
 
@Buellbloke,

Het zijn in mijn ogen hele gave machines, de korte wielbasis lijkt me juist leuk speels, maar of het een beginners motor is twijfel ik heel erg aan.

'Zonder problemen', in de zin van niets groots of vrijwel geen problemen? Lees veel dingen over lekke pakkingen over het gehele blok etc. Bedankt voor je reactie!
 
Er valt natuurlijk van alles te zeggen over de eigenschappen van verschillende motorfietsen. Zoals anderen al zeiden; ga lekker proefrijden.

Mijn ervaring:
Voor mij was het destijds (15 jaar terug) belangrijk dat ik er een goed "rijders-gevoel" bij had. Licht in de handen, voetjes op de vloer, lekker sturen, een beetje vermogen en vergevensgezindheid bij een foutje. Goed voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Ik vond dat terug in een CBR600F uit 1996 :)
 
Wellicht ook leuk: de Moto Morini's. De 9 1/2 zou wel lukken en met een beetje zoeken past een Corsaro ook in je budget. Die Corsaro's zijn dan wel gelijk echte rauwdauwers met uuh, karakter :+

Dit vind ik niet zo'n goed idee. Een corsaro 1200 heeft nog wel wat meer pit dan eerdergenoemde motoren. De gasreactie is ook niet soepel.

Van de selectie zou ik voor de speed triple gaan. De drie cilinder heeft niet het dikke koppel van de dikke twins, maar bouwt lekker rechtlijning op.
 
@SaintMichel,
Theoretisch kun je natuurlijk overal mee starten, maar als beginner ga je (denk ik) toch je grenzen opzoeken en of dat direct verstandig is op 'volwassen' motor.

Wat jij ook aangeeft mbt onderhoudsvrij, dat vraag ik me dus bij deze modellen ook af, gelieve weinig onderhoud en veel rij plezier.

Wat ik hieruit begrijp is dat de Buell dus echt een speel-motor is, geen harde top maar super 'licht-sturend' en koppel vanaf stilstand


Allemaal bedankt tot de reactie zover, zie er graag meerdere verschijnen! :}

Je zal inderdaad je eigen grenzen opzoeken, die van de motor zal je niet zo snel vinden :P .

Weet je wat het is, je moet ook een bepaalde beleving/passie bij zo'n bike hebben. En eenmaal een fiets gekozen betekent ook niet dat je er voor altijd aan vast zit. Allemaal bekijken en berijden. Wanneer je dat gedaan hebt heb jij je eigen antwoord wel klaar liggen.
 
@Bike80,
Gewoon testen welke persoonlijk het beste bevalt dus :P

@Richardus,
TS heeft nog geen rijbewijs, maar ga inderdaad voor 'vol'..

@Nr90,
Zoals de rest ook aangeeft, gewoon een proefrit maken en zeker de Speed(Street) Triple meenemen in het 'to-ride' lijstje!

@SaintMichel,
Wat je aangeeft, aangezien het voor mij puur om 'ontspanning' en 'plezier' ritjes gaat is de beleving en passie een hoogstaande eis voor een fiets.. Ik hoop dat ik na de proefritjes een duidelijk antwoord voor mezelf heb

Wederom bedankt voor de reactie's!
 
Dit vind ik niet zo'n goed idee. Een corsaro 1200 heeft nog wel wat meer pit dan eerdergenoemde motoren. De gasreactie is ook niet soepel.

Van de selectie zou ik voor de speed triple gaan. De drie cilinder heeft niet het dikke koppel van de dikke twins, maar bouwt lekker rechtlijning op.
ik opperde de Corsaro ook alleen maar omdat hij toch al voor niet zulke "makkelijke" fietsen aan het kijken is ;)
Dan mag de Corsaro natuurlijk niet ontbreken :P
 
Hallotjes allemaal,

eigenwijs dat ie is heb ik gisteren mijn eerste motor opgehaald,
de keuze is gevallen op een Buell XB9S Lightning uit 2003.
De motor heeft alle wensen die ik had!

2vl6rtu.jpg


m1r94.jpg


152fdar.jpg


Allemaal bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan