Beste motorforum'rs,
binnenkort mag ik voor mijn AVD en hopelijk behaal ik daarmee dan mijn rijbewijs.
Langzaam maar zeker ben ik natuurlijk aan het rond snuffelen voor een motor,
maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat voor een motor ik zou moeten kopen en daarom zou ik jullie om advies/tips/suggesties willen vragen.
Het gene wat ik wel weet is dat ik iets 'aparts' zou willen rijden.
Voordat ik met het lessen begon heb ik een MV Agusta Brutale 675 zien staan bij de lokale dealer waar ik spontaan verliefd op ben geworden, maar deze motor ligt simpelweg boven mijn budget, ook heb ik de 750S zien staan maar deze vindt ik, iets te duur omdat ik die 'klik' niet had bij het eerste oog opslag.
Nu heb ik de afgelopen dagen/weken wat rond gekeken naar motoren die mij wellicht aanspreken en kom ik eigenlijk op enkele modellen die mij (ook budget-technisch gezien) aanspreken:
Triumph Speed Triple (bj: 2002 - 2004)
Mooie motor en na wat onderzoek erg betrouwbaar, hetgene wat mij hier een beetje dwars ligt is misschien wel het gewicht, zelf ben ik 1,77m lang (of kort ) en heb ik geen lange stelten onder mijn lijf.. Gezien het gewicht van deze fiets weet ik niet of het verstandig is om hiermee te beginnen omdat ik ongetwijfeld een keer een mis-stapje zal maken en dan wil ik natuurlijk niet onderuit gaan.
Cagiva (V-)Raptor (bj: 2001)
Als ik spreek over de Raptor denk ik aan de Raptor die hier op het forum te koop staat die er erg gelikt uitziet, maar dan zit mij het aantal CC's voor een begint motorrijder een beetje dwars, is het een afrader om direct naar 1000CC te stappen?
De Raptors in het algemeen spreken mij aan door het geheel plaatje, het frame van een MV Agusta, ontworpen door Ducati met en betrouwbaarheid van Japanners. Toch heb ik bij een samen gestelde motor een dubbel gevoel maar misschien is het dat ik nog nooit op zo'n motor heb gezeten.
Buell XB9R Firebolt (bj: 2001 - 2004)
Super gave motor, de voorkant sprak mij bij de eerste blik niet helemaal aan, maar gezien de compactheid (is dat wel een woord?) van de motor denk ik dat het een prima motor is om mee te beginnen, ondanks dat hij 900+ CC's met zich mee draagt zijn het aantal PK's voor een 900+CC motor weinig te noemen. Met deze motor heb je iets aparts en in mijn optiek een 'hate it or love it' effect.
Wat mij bij deze motor dwars zit is, de Harley blokken, niets negatiefs over de Harleys maar ik ben dan een leek op het gebied van motoren, maar de verhalen van 'Harley-rijders sleutelen meer dan rijden'. Hoe zit het met deze blokken/motoren, heeft er iemand ervaring mee?
Les-motor
Ik les op een Kawasaki ER6-N, wat ik een hele fijne motor vindt om op te rijden en heb ik ook hier na gekeken. De ER6's zijn natuurlijk minder 'apart' maar volgens mij wel super betrouwbaar en wendbaar.
Vraag aan jullie:
- Wat is wijsheid mbt motor-keuze, of wat was jou eerste motor?
- Zijn er modellen die ik misschien vergeten zou kunnen zijn?
- Is er ook een grens mbt al gereden kilometers voor een 2e hands? (Zoals een (benzine)auto zo'n 200 dkm een grens gevalletje is)
Budget:
Budget vind ik moeilijk vast te stellen, moet ik voor een motor gaan die budgettair lager ligt waardoor ik bij een schade-gevalletje (niet in de planning hoor ) geen pijn in de portomonee heb, of juist voor een duurdere fiets gaan zodat ik juist 'voorzichtig' ga rijden? Momenteel zit ik te zoeken tussen de 3000 - 4500, waar de 4500 mij misschien voor een eerste motor aan de hoge kant zit.
Alles advies/suggesties en tips zijn van harte welkom en misschien wel meegenomen in de keuze van mijn eerste motor.
Jullie veilige kilometers toegewenst en misschien tot 'on the road!'
MVG,
Jordy
binnenkort mag ik voor mijn AVD en hopelijk behaal ik daarmee dan mijn rijbewijs.
Langzaam maar zeker ben ik natuurlijk aan het rond snuffelen voor een motor,
maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat voor een motor ik zou moeten kopen en daarom zou ik jullie om advies/tips/suggesties willen vragen.
Het gene wat ik wel weet is dat ik iets 'aparts' zou willen rijden.
Voordat ik met het lessen begon heb ik een MV Agusta Brutale 675 zien staan bij de lokale dealer waar ik spontaan verliefd op ben geworden, maar deze motor ligt simpelweg boven mijn budget, ook heb ik de 750S zien staan maar deze vindt ik, iets te duur omdat ik die 'klik' niet had bij het eerste oog opslag.
Nu heb ik de afgelopen dagen/weken wat rond gekeken naar motoren die mij wellicht aanspreken en kom ik eigenlijk op enkele modellen die mij (ook budget-technisch gezien) aanspreken:
Triumph Speed Triple (bj: 2002 - 2004)
Mooie motor en na wat onderzoek erg betrouwbaar, hetgene wat mij hier een beetje dwars ligt is misschien wel het gewicht, zelf ben ik 1,77m lang (of kort ) en heb ik geen lange stelten onder mijn lijf.. Gezien het gewicht van deze fiets weet ik niet of het verstandig is om hiermee te beginnen omdat ik ongetwijfeld een keer een mis-stapje zal maken en dan wil ik natuurlijk niet onderuit gaan.
Cagiva (V-)Raptor (bj: 2001)
Als ik spreek over de Raptor denk ik aan de Raptor die hier op het forum te koop staat die er erg gelikt uitziet, maar dan zit mij het aantal CC's voor een begint motorrijder een beetje dwars, is het een afrader om direct naar 1000CC te stappen?
De Raptors in het algemeen spreken mij aan door het geheel plaatje, het frame van een MV Agusta, ontworpen door Ducati met en betrouwbaarheid van Japanners. Toch heb ik bij een samen gestelde motor een dubbel gevoel maar misschien is het dat ik nog nooit op zo'n motor heb gezeten.
Buell XB9R Firebolt (bj: 2001 - 2004)
Super gave motor, de voorkant sprak mij bij de eerste blik niet helemaal aan, maar gezien de compactheid (is dat wel een woord?) van de motor denk ik dat het een prima motor is om mee te beginnen, ondanks dat hij 900+ CC's met zich mee draagt zijn het aantal PK's voor een 900+CC motor weinig te noemen. Met deze motor heb je iets aparts en in mijn optiek een 'hate it or love it' effect.
Wat mij bij deze motor dwars zit is, de Harley blokken, niets negatiefs over de Harleys maar ik ben dan een leek op het gebied van motoren, maar de verhalen van 'Harley-rijders sleutelen meer dan rijden'. Hoe zit het met deze blokken/motoren, heeft er iemand ervaring mee?
Les-motor
Ik les op een Kawasaki ER6-N, wat ik een hele fijne motor vindt om op te rijden en heb ik ook hier na gekeken. De ER6's zijn natuurlijk minder 'apart' maar volgens mij wel super betrouwbaar en wendbaar.
Vraag aan jullie:
- Wat is wijsheid mbt motor-keuze, of wat was jou eerste motor?
- Zijn er modellen die ik misschien vergeten zou kunnen zijn?
- Is er ook een grens mbt al gereden kilometers voor een 2e hands? (Zoals een (benzine)auto zo'n 200 dkm een grens gevalletje is)
Budget:
Budget vind ik moeilijk vast te stellen, moet ik voor een motor gaan die budgettair lager ligt waardoor ik bij een schade-gevalletje (niet in de planning hoor ) geen pijn in de portomonee heb, of juist voor een duurdere fiets gaan zodat ik juist 'voorzichtig' ga rijden? Momenteel zit ik te zoeken tussen de 3000 - 4500, waar de 4500 mij misschien voor een eerste motor aan de hoge kant zit.
Alles advies/suggesties en tips zijn van harte welkom en misschien wel meegenomen in de keuze van mijn eerste motor.
Jullie veilige kilometers toegewenst en misschien tot 'on the road!'
MVG,
Jordy
Laatst bewerkt: