Tips van de winterrijders inzake kleding gevraagd

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.164
112
rhoon
Beste Allemaal

Hoe doen jullie dat, ik heb een winterpak met daaronder wat laagjes maar ik blijf het koud houden terwijl ik om me heen diverse motorrijders zie rijden
Wat is de tip om onder je motorpak aan te doen

Zie graag jullie reacties
 
Ik draag enkel een goede thermobroek en thermoshirt met daarover mijn motorpak. En koud heb ik het zeker niet.
 
Ik heb een fleecevest onder mijn (wintergevoerde) motorjas aan. Vorig jaar had ik een thermoshirt en -legging onder mijn normale kleding aan. Dit jaar alleen last van verkleumde handen.

Ik zag gister iemand gewoon in leren motorpak van de motor afstappen, vroeg me echt af hoe hij het niet koud kon hebben!
 
Ik draag in de winter een grote motorjas (merk Spidi), met z'n heerlijke binnenvoering, en daaronder alleen maar een overhemd of t-shirt. Daarmee houd ik mijn romp heerlijk warm (ook op de snelweg) en dat is het allerbelangrijkst voor mij. Voor de korte ritjes binnen de stad van minder dan een kwartier draag ik daar soms gewoon een cargobroek of spijkerbroek met normale schoenen onder, en soms een ongevoerde motorbroek. En dunne soepele leren zomerhandschoenen (ik heb een hekel aan gevoerde handschoenen). En een systeemhelm.

Ga ik langer en/of sneller rijden (lees: de stad uit) dan doe ik sowieso mijn motorbroek en laarzen aan. De knieprotectoren zorgen dan nèt dat mijn knieën niet bevriezen. Vriest het nou echt dat het kraakt (denk, wat zal het zijn, -5 of lager) of is er hagel of sneeuw, dan gaat de binnenvoering in de broek en (in vredesnaam dan maar) de all season handschoenen aan. Maar dat doe ik dan ook meestal op de FJR met handvatverwarming, en grote tour-ruit zodat ik lekker uit de wind blijf.

That's it, pretty much.
 
Laatst bewerkt:
Voor koud weer moet je gewoon een grotere maat jas hebben, waar meer lagen kleding onder kunnen.
 
Ik heb met de huidige temperaturen gewoon mijn kleren aan die ik altijd aan heb; broek, overhemd, trui. Dan motorbroek met wintervoering en met extra stukje er bovenaan geritst waardoor een salopette model ontstaat. Broek zakt niet af en mijn romp blijft extra warm. Daaroverheen een fleece vest met aan de binnenkant van dat "teddy" materiaal. Daaroverheen mijn gewone motorjas met wintervoering. En een kolletje tussen jas en helm. Geen motorlaarzen maar leren outdoorlaarzen met voering en ruimte bij de tenen. Motorlaarzen zijn i.h.a. te strak wat mij betreft.
Wat daarnaast misschien nog een veel groter verschil maakt is dat ik een verhoogde kuipruit heb gemonteerd. Kan zonder probleem een half uurtje met open vizier rijden bij temperaturen onder 0.
De grote gemene deler is, zorg dat er zo min mogelijk wind je romp raakt waardoor je romp warm blijft en als kachel kan blijven fungeren voor je armen, benen en wat daar weer aan vast zit. Zolang die kachel warm is blijft er warm bloed gaan naar alles wat aan de romp vast zit. Zorg ook dat het allemaal niet te strak zit, bloed moet blijven stromen.
Wat tot slot enorm helpt is de bewondering van de receptioniste die me verwelkomt wanneer ik na een ruim uur kou op het werk aankom.
 
Voor de handjes: veel fietsen hebben handvatverwarming en handkappen (zoals de mijne).

Daarna gewoon onder je jas thermokleding + warme trui, een colletje voor je nek.

Veel allweather broeken hebben broeken met binnenvoering, die erin steken.

En sokken; gewoon wat warmere aantrekken.

In je helm zal het wat koud worden, maar meer ook niet.
 
Eens zien,

Normale kou: (10 tot 15 graden)
- Gewone kleding
- textiele broek met binnenvoering
- textiel jas met binnenvoering
- zomer (doorwaai) handschoenen
- Handvatverwarming standje 1-3 afhankelijk van koude wind die langs de handkappen komt.

Kou: 8 tot 10 graden.
Zie bovenstaande met de volgende wijzigingen:
- Extra vest aan.
- HVV stand 3-5.

Sterkere kou: .... tot 8 graden
Zie bovenstaande met de volgende wijzigingen:
- winter handschoenen
- thermo laagje onder gewone kleding.


Kanttekening 1: m'n vingers en tenen worden wel koud na een rit van * uur.
Kanttekening 2: Ik ben zo'n gek die 18 graden de perfecte temperatuur vind om te rijden, werken, etc...
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met een themeroshirt en thermolegging. Recentelijk een heerlijk fleecevest gekocht voor over mijn thermoshirt. Voordeel daarvan is dat je niet met een capuchon zit en dat het lekker isoleert. Dan nog een colletje of balaclava en een een textielen motorpak met de wintervoering er uiteraard in. Verder integraal helm en gore-tex motorlaarzen. Binnenkort ook handvatverwarming en misschien zet ik de handkappen er weer op, en een wat hoger windscherm die ik nog heb liggen.

Nog een paar dingen vergeten. Uiteraard winterhandschoenen, maar dan van die handschoenen waarbij je pink en ringvinger samen zitten en je wijs- en middelvinger samen zitten. Dit schijnt het iets warmer te houden. Ook heb ik zo'n northface tas op m'n rug. Ik heb het idee dat als je de bevestigingstraps om de borst en buik dichtklikt en strak aantrekt het ook altijd wat warmer maakt.
 
Laatst bewerkt:
Verwarmde Gerbing handschoenen. Verder mijn rugprotector inclusief niergordel. Die houdt mijn romp al aardig warm. Verder mijn gewone kleding en motorpak. Winddichte kol tussen helm en jas. En als het echt koud wordt dan ruil ik mijn motorlaarzen voor een paar gevoerde Lowa bergschoenen/kisten.
Winddichte kleding is wel cruciaal om warm te blijven.

Bij kouder dan -10 komt er ook wat thermokleding bij.

Ik rijd overigens op een FJR. Dus veel bescherming van de kuip en (verhoogde) ruit.
 
Laatst bewerkt:
Voor koud weer moet je gewoon een grotere maat jas hebben, waar meer lagen kleding onder kunnen.

Dit probleem heb ik. Mijn jas gekocht in de zomer met een T shirt aan. |(
 
Laatst bewerkt:
Ik had voor deze winter verwarmde handschoenen gekocht en dat had ik eerder moeten doen. Wééreld van verschil.

Wat betreft de kleding zit ik ook nog als een Eskimo op de motor. Laagjes. Rijdt toch een stuk minder prettig dan het zomer kloffie vanwege de sterk verminderde bewegingsvrijheid. In de toekomst (lees: ooit) ga ik over op verwarmde onderkleding.
 
Ik heb er niet extra onder behalve mijn voeten

Overhemd en t-shirt
Gewone broek
Extra paar gewone sokken.

Heb je wel de wintervoering in je jas en je broek?

Heb je de de doorwaai ritsen wel dicht?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het ook per persoon verschilt wat iemand aan kan qua kou. Ik kan me prima vinden in temp onder 0, maar boven de 15 graden rij ik al met mijn doorwaaipak ivm warmte.
 
Ik heb een goed/warm pak van Alpinestars. Binnenvoering in de jas zit er onder de 10 graden in. Daaronder alleen een katoenen shirtje. In de broek geen wintervoering maar alleen een spijkerbroek er onder. Ook vanmorgen was dat mij warm zat.

En sinds gisteren verwarmde handschoenen van Gerbing.

En ik kom heerlijk warm op het werk aan :)
 
Denk dat het ook per persoon verschilt wat iemand aan kan qua kou. Ik kan me prima vinden in temp onder 0, maar boven de 15 graden rij ik al met mijn doorwaaipak ivm warmte.


Dan begint t vetlaagje al te sudderen? :+

Voor de voeten heb ik een paar van die zwarte legerkisten(Haix) gekocht ,lekker warm :t
 
Verwarmde Gerbing handschoenen. Verder mijn rugprotector inclusief niergordel. Die houdt mijn romp al aardig warm. Verder mijn gewone kleding en motorpak. Winddichte kol tussen helm en jas. En als het echt koud wordt dan ruil ik mijn motorlaarzen voor een paar gevoerde Lowa bergschoenen/kisten.
Winddichte kleding is wel cruciaal om warm te blijven.

Bij kouder dan -10 komt er ook wat thermokleding bij.

Ik rijd overigens op een FJR. Dus veel bescherming van de kuip en (verhoogde) ruit.
"Een kuip scheelt een jas" zeiden we vroeger.
 
Inderdaad extra eten. Het enige wat ik verder toevoeg in de winter is:
- thermovoering van de jas
- balaclava
- winterhandschoenen
- eventueel een thermoshirt

Verder gewoon de zelfde laarzen en jeans als in de zomer en onder mijn jas heb ik meestal t-shirt + overhemd aan.
 
Op mijn Silverwing (kuip en ruit): normale kleding + motorbroek (zonder voering), 4-seizoenenjas (met voering), kolletje, winterhandschoenen (+ handvatverwarming), normale hoge schoenen. Daarmee houd ik het momenteel ca een half uur uit op de snelweg en 1 uur op andere wegen. Als ik bij deze temperaturen verder moet heb ik tussendoor een warme koffie + WC nodig. Mijn tip is dus: pauzeren en weer door. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie dat, ik heb een winterpak met daaronder wat laagjes maar ik blijf het koud houden terwijl ik om me heen diverse motorrijders zie rijden

Die andere motorrijders hebben het ook koud :Y

Regenpak erover aantrekken is mijn laatste optie, voor als het beneden de -10 gaat komen ;)

Laagjes aantrekken is een goeie, maar het houdt op een gegeven moment wel op, dan kun je nog meer aantrekken maar het helpt gewoon niet meer. Dan kom je op het punt te kijken wat je aan doet. Technisch spul, merinoswol, elektrisch verwarmde onderkleding, dat soort dingen.

Een winterpak ? Daar zitten ook grote verschillen in, ene winterpak is bij 0 graden koud, andere pak is bij -5 nog prima.
 
Thermo onderkleding -> trui -> vest -> leren pak. + nektube & verwarmde winterhandschoenen.
 
Beste Allemaal

Hoe doen jullie dat, ik heb een winterpak met daaronder wat laagjes maar ik blijf het koud houden terwijl ik om me heen diverse motorrijders zie rijden
Wat is de tip om onder je motorpak aan te doen

Zie graag jullie reacties

Die hebben het ook gewoon koud hoor.
Willen het alleen niet toegeven O-)

Hier:
Thermoshirt, Fleecetrui, motorjas met wintervoering er in.
Vanmorgen ook thermobroek onder de motorbroek (daar heb ik de voering nog niet in).

En ja, het is fris. niet echt koud.
 
Ik heb een fleecevest onder mijn (wintergevoerde) motorjas aan. Vorig jaar had ik een thermoshirt en -legging onder mijn normale kleding aan. Dit jaar alleen last van verkleumde handen.

Ik zag gister iemand gewoon in leren motorpak van de motor afstappen, vroeg me echt af hoe hij het niet koud kon hebben!

Misschien had ie het wel koud.
Misschien hoeft hij niet ver te rijden.
Misschien heeft ie ook allemaal laagjes onder dat leren pak.
Misschien heeft ie een verwarmd vest onder de leren jas.
 
Ik heb een fleecevest onder mijn (wintergevoerde) motorjas aan. Vorig jaar had ik een thermoshirt en -legging onder mijn normale kleding aan. Dit jaar alleen last van verkleumde handen.

Ik zag gister iemand gewoon in leren motorpak van de motor afstappen, vroeg me echt af hoe hij het niet koud kon hebben!

Mijn leren pak heeft ook een wintervoering. En ik heb het idee dat hij beter winddicht is dan mijn textiel pak dus hij is nog warmer ook.
Ik rij een half uur en doe behalve mijn normale kleding geen extra laagjes aan.
Laarzen zijn van alpinestars en zijn warm genoeg. Bij mijn vorige laarzen deed ik nog wel eens extra sokken aan.
Winterwanten zonder vingers. Dat is iets lastiger met bedienen, maar dat heb ik liever dan koude handen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan