Tips van de winterrijders inzake kleding gevraagd

Verder gewoon de zelfde laarzen en jeans als in de zomer en onder mijn jas heb ik meestal t-shirt + overhemd aan.

_O- _O- :t

hulkreview-01.jpg
 
Allerlei variaties zijn mogelijk. 1) de motor: een kuip met flink scherm helpt, voorts handvatverwarming en event zadelverwarming (helpt weinig) Ik rij met m'n gewone kleding, goede col en daaroverheen een winter motorpak met voering. Soms als het echt koud is doe ik een verwarmde onderjas aan (temp <5C)
Dat is voor woon-werk a 70 km, zeg 45 minuten nooit een probleem. Op ritten langer dan 45 minuten wordt het altijd fris. Dan trek ik extra lagen thermospul aan van merino wol, maar dat geeft dan weer van die verkleedpartijen.

Als je lijf koud wordt, sluit het de bloedtoevoer naar de handen en voeten het eerst af, die worden dus dan niet meer zo goed doorbloed en dan krijg je het dus echt koude handen/voeten. Dan helpen die Gerbings spullen dus ook niet meer. Ofwel eerst verwarmd vest en daarna pas verwarmde handschoenen.
Ik heb ook een leren pak met wintervoering maar dat is leuk tot 5 C daaronder wordt het leer te koud, dan liever textiel.
 
Laatst bewerkt:
Verder helpt gewoon domweg de kou ontkennen altijd ook flink. Gewoon er niet aan toegeven. Af en toe even rechtop gaan zitten, je spiergroepen aanspannen en weer ontspannen, en een paar keer bewust diep ademhalen, en voelen hoe je bloed door je aderen stroomt. En dan denken "wat zit ik toch lekker" en hoppa, je kunt er weer een paar minuten tegenaan.
 
Extra eten, dat vetlaagje issoleert als een malle, bij mij iig :+
Die reden geef ik thuis ook altijd als argument waarom het echt niet goed voor mij is om af te vallen O-)

Verder helpt gewoon domweg de kou ontkennen altijd ook flink. Gewoon er niet aan toegeven.

Het koud hebben is toch ook maar een emotie? ;) Kijk naar Wim Hof, die man die in ijskoud water zwemt en meer van dat soort malle dingen doet. Als hij dat kan kan ik toch zeker wel goed ingepakt een uurtje op de motor als het vriest?
 
Laatst bewerkt:
Verder helpt gewoon domweg de kou ontkennen altijd ook flink. Gewoon er niet aan toegeven. Af en toe even rechtop gaan zitten, je spiergroepen aanspannen en weer ontspannen, en een paar keer bewust diep ademhalen, en voelen hoe je bloed door je aderen stroomt. En dan denken "wat zit ik toch lekker" en hoppa, je kunt er weer een paar minuten tegenaan.
Door het ontkennen te noemen klinkt het een beetje negatief, ik noem het eerder het beseffen hoe lekker het toch is op de motor :Y
 
Drie thermoshirtjes, een trui, colletje, en een legging die ik door de elasticiteit tot mijn middenrif kan op trekken. Het pas allemaal net onder mijn leren pak. In mijn (Rev’it Akira) jas zit thermo voering die ik in de zomer eruit kan ritsen. Macna all season handschoenen. Ik voel wel dat het koud is zonder het echt koud te hebben. Behalve mijn vingertopjes. Volgend jaar maar verwarmde handschoenen kopen.
Ik zorg dat mijn kleding goed op kamertemperatuur is voordat ik het aantrek, en zorg dat ik ook mijn helm en handschoenen al aan heb voordat ik naar buiten loop.
 
Ik heb er niet extra onder behalve mijn voeten

Overhemd en t-shirt
Gewone broek
Extra paar gewone sokken.

Heb je wel de wintervoering in je jas en je broek?

Heb je de de doorwaai ritsen wel dicht?

Ik heb mijn voeten er ook altijd onder... :+
 
Ik had laatst mijn voeten thuis vergeten. Dat was wel even lastig met schakelen en remmen, maar gelukkig had de Action hier om de hoek nog een paar goedkope voeten in mijn maat liggen. Wel van dat Chinese prul, dus na een dag lopen kon ik ze eigenlijk alweer weggooien. Ik heb het soms ook met mijn knieschijven en ellebogen, die dingen vliegen altijd overal heen en dat moet je maar net merken.
 
Ik had laatst mijn voeten thuis vergeten. Dat was wel even lastig met schakelen en remmen, maar gelukkig had de Action hier om de hoek nog een paar goedkope voeten in mijn maat liggen. Wel van dat Chinese prul, dus na een dag lopen kon ik ze eigenlijk alweer weggooien. Ik heb het soms ook met mijn knieschijven en ellebogen, die dingen vliegen altijd overal heen en dat moet je maar net merken.
_O-
 
Beste Allemaal

Hoe doen jullie dat, ik heb een winterpak met daaronder wat laagjes maar ik blijf het koud houden terwijl ik om me heen diverse motorrijders zie rijden
Wat is de tip om onder je motorpak aan te doen

Zie graag jullie reacties
hoe meer laagjes onder je motorpak hoe kouder je het gaat krijgen. zeker als het motorpak daardoor strak gaat zitten. dan comprimeer je de isolatie en dan werkt de isolatie niet meer.
een beetje lucht onder je pak is een hele goede isolatie. begin dus ook niet met strak passende kleding (ook je handschoenen moeten wat ruimte over houden als je het stuur vast hebt). en zorg dat die lucht ook onder je pak blijft zitten. lucht onder je pak en een tochtende kraag werkt niet.

verder zorg dat er geen katoen onder je pak zit of een andere stof die vocht vast houd. dat vocht probeert te verdampen en onttrekt veel warmte aan je lichaam. met technische kleding onder je pak wordt het vocht weg getransporteerd bij de huid vandaan en dan ben je dus ook de kou van de verdamping kwijt.

en ook het soort pak dat je draagt scheelt veel. niet elk motorpak dat geadverteerd wordt als 4 seizoenen is ook werkelijk geschikt voor alle seizoenen.

persoonlijk draag ik voor een lange rit met dit weer.

lang thermo ondergoed.
een technische tussenlaag (fleece).
en een motorpak (met goretex want dat ademt nog steeds het beste zodat het vocht weg kan) met wintervoering die voorzien is van zowel outlast als isolatie.
en een verwarmd vest onder de motorjas.
en dan kan je het heerlijk lang volhouden zonder het koud te krijgen
 
Misschien had ie het wel koud.
Misschien hoeft hij niet ver te rijden.
Misschien heeft ie ook allemaal laagjes onder dat leren pak.
Misschien heeft ie een verwarmd vest onder de leren jas.

Klopt, kan allemaal. Maar het leek alsof er niet veel onder zat. Heb nog geprobeerd hem aan te spreken, maar hij liep iets te ver voor mij.


Mijn leren pak heeft ook een wintervoering. En ik heb het idee dat hij beter winddicht is dan mijn textiel pak dus hij is nog warmer ook.
Ik rij een half uur en doe behalve mijn normale kleding geen extra laagjes aan.
Laarzen zijn van alpinestars en zijn warm genoeg. Bij mijn vorige laarzen deed ik nog wel eens extra sokken aan.
Winterwanten zonder vingers. Dat is iets lastiger met bedienen, maar dat heb ik liever dan koude handen.

Ah, ik dacht juist dat het leer ervoor zorgt dat de kou beter doorgegeven wordt. Wind doet natuurlijk het meest..

Ik heb ook laarzen van Alpinestars, absoluut geen last van koude voeten en heb normale sokken aan (soms zelfs enkelsokjes).

Ik las eerder ook iets van die handschoenen waarbij pink en ringvinger en middel- en wijsvinger samen zitten. Kan ook nog wat zijn!
 
Ik moet ook wel zeggen dat ik dit meestal niet doe bij 110+ km's op een dag.

Vet en spierweefsel helpt ook enorm maar ik denk dat men soms veel moeite heeft met de acceptatie van het koud hebben. Het zit wat mij betreft grotendeels tussen de oren. Mensen die in de winter bijvoorbeeld op de fiets of bij een wandeling met twee broeken naar buiten gaan heb ik nooit begrepen.
 
Ik ben zelf nog lessende, maar volg dit draadje even.

Op de lesmotor had ik mijn gewone spijkerbroek en een fleecevest onder het motorpak. Kwaliteit kleding van de rijschool is helaas om te huilen zo slecht wat pasvorm en staat betreft. Handschoenen ook matig met lekker koude handen tot gevolg.

Mijn bijdrage zonder verdere ervaring:

Ik kwam op YouTube laatst een filmpje tegen van iemand die rukka kleding reviewde. Hij had een speciaal isolatievest voor het lichaam. Het was een soort bodywarmer die opgeblazen kon worden doormiddel van een blaaspijpje. Het leek een beetje op een zwemvest. Zo bleef er lucht onder zijn pak zitten zonder te tochten. Hij bleef hierdoor bij temperaturen van -10 a -15 graden Celsius goed mee warm. Leek me een goede oplossing. Hij had dat ding dacht ik gekocht voor iets van 350 dollar.

Als ik het filmpje vind dan post ik het er nog wel bij.

Patrick
 
Ik heb een alpinastars megaton jas, en een alpinastars express broek, ik zit daar ook met deze temperaturen snachts mee op de motor, met een pantalon en een overhemd met simpele trui erover, en heb het echt nooit koud, terwijl ik echt een koukleun ben.

Wel heb ik gerbing handschoenen erbij (x12) en een kolletje van alpinastars.
Verder heb ik de alpinastars mx6 (dacht ik) laarzen, met gorretex membraan, en ook mn tenen worden nooit koud.

Ik rij op een BMW r1100s, heb dus wel een kuip, maar ook weer niet overdreven groot.
 
Ik moet ook wel zeggen dat ik dit meestal niet doe bij 110+ km's op een dag.

Vet en spierweefsel helpt ook enorm maar ik denk dat men soms veel moeite heeft met de acceptatie van het koud hebben. Het zit wat mij betreft grotendeels tussen de oren. Mensen die in de winter bijvoorbeeld op de fiets of bij een wandeling met twee broeken naar buiten gaan heb ik nooit begrepen.
Dat zou wel handig zijn, dan kun je ook nooit onderkoeld raken.
 
Mijn bijdrage zonder verdere ervaring:

Ik kwam op YouTube laatst een filmpje tegen van iemand die rukka kleding reviewde. Hij had een speciaal isolatievest voor het lichaam. Het was een soort bodywarmer die opgeblazen kon worden doormiddel van een blaaspijpje. Het leek een beetje op een zwemvest. Zo bleef er lucht onder zijn pak zitten zonder te tochten. Hij bleef hierdoor bij temperaturen van -10 a -15 graden Celsius goed mee warm. Leek me een goede oplossing. Hij had dat ding dacht ik gekocht voor iets van 350 dollar.

Als ik het filmpje vind dan post ik het er nog wel bij.

Patrick
Maar dat is toch niet van Rukka? Ik draag zelf Rukka (de Realer) die wordt geleverd met een dons onderpak (broek en jas, Down_X geheten) maar een opblaassysteem hebben ze niet voor zover ik weet. Ook niet bij hun snowmobiel outfits. Maar ik kan me vergissen natuurlijk...
 
Vandaag hadden m'n voeten wel koud, maar dat komt omdat ik dunne sokken aan had.
Vingers ook erg koud, alhoewel ik geen handvatverwarming heb, maar wel stuurmoffen :)
Zonder stuurmoffen waren m'n vingers wel "gefrostbite".

Ook wil ik mij aansluiten bij JdM, omdat hoe minder gaten/openingen in je pak zitten, hoe minder problemen er zijn met "wind die naar binnen komt".

Voor de rest doet m'n Macna jas met 3 jaar oude IXS broek (zonder wintervoering) het wel erg goed van temperaturen tot -5°C :)
 
Ik moet ook wel zeggen dat ik dit meestal niet doe bij 110+ km's op een dag.

Vet en spierweefsel helpt ook enorm maar ik denk dat men soms veel moeite heeft met de acceptatie van het koud hebben. Het zit wat mij betreft grotendeels tussen de oren. Mensen die in de winter bijvoorbeeld op de fiets of bij een wandeling met twee broeken naar buiten gaan heb ik nooit begrepen.

Het is raar dat men er zo veel mogelijk aan doet om het niet koud te hebben? :?

Ik ben deze week maar met de auto naar mijn werk gegaan omdat het te koud is.

Onbegrijpelijk? :/
 
Het is raar dat men er zo veel mogelijk aan doet om het niet koud te hebben? :?

Ik ben deze week maar met de auto naar mijn werk gegaan omdat het te koud is.

Onbegrijpelijk? :/

Nee, ik ben ook met de auto. Vanochtend ook wel blij mee, want ben op de rotonde een stukje uit de bocht gegleden en zou dus met de motor onderuit zijn gegaan.
 
Bij temperaturen lager dan 5 graden trek ik mijn Gerbing verwarmde bodywarmer onder mijn motorjas aan. Wel voering in mijn motorpak, maar geen dikke trui. Doordat de Gerbing een bodywarmer is hou ik zo veel bewegingsvrijheid in mijn schouders maar heb wel een warme, romp en nek.

Zo kan ik het uren vol houden, want mijn lichaam verliest geen warmte waardoor ik ook geen koude handen en voeten krijg.
 
Klopt, kan allemaal. Maar het leek alsof er niet veel onder zat. Heb nog geprobeerd hem aan te spreken, maar hij liep iets te ver voor mij.Ah, ik dacht juist dat het leer ervoor zorgt dat de kou beter doorgegeven wordt. Wind doet natuurlijk het meest..

Ik heb ook laarzen van Alpinestars, absoluut geen last van koude voeten en heb normale sokken aan (soms zelfs enkelsokjes).

Ik las eerder ook iets van die handschoenen waarbij pink en ringvinger en middel- en wijsvinger samen zitten. Kan ook nog wat zijn!

Deze heb ik, misschien al wel 10 jaar inmiddels:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=1088_1092&products_id=12245

Die handschoenen die jij beschrijft heeft een collega van me ook, daar is hij ook wel tevreden over dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Vet en spierweefsel helpt ook enorm maar ik denk dat men soms veel moeite heeft met de acceptatie van het koud hebben. Het zit wat mij betreft grotendeels tussen de oren. Mensen die in de winter bijvoorbeeld op de fiets of bij een wandeling met twee broeken naar buiten gaan heb ik nooit begrepen.

Homoseksueel / transgender zijn zit ook tussen je oren. En nu ?

Het boeit ook helemaal niet of jij het begrijpt, iedereen lekker laten doen wat ie wil :)



In hoeverre iemand zichzelf kan warm houden is heel persoonlijk, voor een deel kun je met voeding e.d. daar invloed op uitoefenen maar met dit weer trek ik ook een laagje extra aan hoor ;)
 
Nee, ik ben ook met de auto. Vanochtend ook wel blij mee, want ben op de rotonde een stukje uit de bocht gegleden en zou dus met de motor onderuit zijn gegaan.

Of je motorwiel had een andere lijn gereden dan je autowiel en je was gewoon langs dat dieselvlekje gereden en had nooit geweten dat het daar glad was ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan