Tips van de winterrijders inzake kleding gevraagd

Dat zou wel handig zijn, dan kun je ook nooit onderkoeld raken.
Acceptatie omtrent je eigen gemoedstoestand bij daling van temperaturen zit wel degelijk tussen de oren. Ik heb het niet over het effect van die temperaturen, natuurlijk kun je dus onderkoeld raken hoe je er ook over denkt.

Ik moet ook wel zeggen dat ik dit meestal niet doe bij 110+ km's op een dag.

Vet en spierweefsel helpt ook enorm maar ik denk dat men soms veel moeite heeft met de acceptatie van het koud hebben. Het zit wat mij betreft grotendeels tussen de oren. Mensen die in de winter bijvoorbeeld op de fiets of bij een wandeling met twee broeken naar buiten gaan heb ik nooit begrepen.

Het is raar dat men er zo veel mogelijk aan doet om het niet koud te hebben? :?

Ik ben deze week maar met de auto naar mijn werk gegaan omdat het te koud is.

Onbegrijpelijk? :/
Dat zeg jij nu. Ik heb nooit gezegd dat het raar is, enkel dat ik het niet begrijp aangezien je het bij dergelijke activiteiten vanzelf warm krijgt door lichamelijke beweging. Je hoeft dus alleen even door de zuren appel heen te bijten in de eerste aantal minuten. Daar kun je, je gewoon overheen zetten.

Wanneer je er zo in staat en de kou gewend wordt zul je na verloop van tijd een versterkte mentale tolerantie opbouwen waardoor je niet perse als een michelin mannetje op de motor hoeft te zitten in de winter.

Als je daar geen zin in hebt is het blik nemen ook geen probleem. Doe wat je zelf prettig vindt.
 
Heb je de de doorwaai ritsen wel dicht?

dat merk je snel genoeg..

mijn tricks:
Handvat toasters + Gerbings (meestal op 11V batterij, te lui voor die draadjes, maar met 12V+ draadjes zijn ze warmer)

Verder: thermo-ondergoed (meestal Craft) en extra fleece of sport/ski-trui aan.
Voeten zijn het koudst... tenenkrommend...

En als de combi van jas/ kraag / sjaal / balaclava niet goed zit: inwaai, en dat is heel snel heel koud, ff corrigeren.
 
Handschoenen en balaclava even op de verwarming leggen en binnen aantrekken, is een goed begin.
Handkappen, wollen onderkleding en het gaat nog comfortabel tot maximaal een half uur.
Nog een paar dagen en dan is het leed weer geleden hoop ik.
 
Vanochtend elektrisch verwarmde handschoenen gekocht. Vanmiddag geprobeerd gedurende ongeveer twee uur rijden. Conclusie: geld dubbel en dwars waard :)
 
Ik draag zelf ook thermokleding onder mijn motorpak. Als het goed koud wordt draag ik ook mijn regenjasje over mijn motorjas, ook als het droog is. Buiten waterdicht is dat ook een winddichte laag en door die als bovenste laag te dragen scheelt dat voor mij heel veel. Ik heb het op die manier op mijn bovenlijf nooit koud.
 
Ik heb de thermokleding nog niet geprobeerd . Ik ga eens even kijken
Bedankt voor alle bijdrages
 
Maar dat is toch niet van Rukka? Ik draag zelf Rukka (de Realer) die wordt geleverd met een dons onderpak (broek en jas, Down_X geheten) maar een opblaassysteem hebben ze niet voor zover ik weet. Ook niet bij hun snowmobiel outfits. Maar ik kan me vergissen natuurlijk...

Ik was nog aan het zoeken, maar kon het zo snel niet vinden. Onze poster hieronder wel :t


Dit was hem idd.

Ik heb het filmpje nu gevonden:


Het is te zien vanaf 5 minuut 45.

Ik vind het er goed uitzien. :t
 
Mijn samenstelling:

Onderlichaam: Thermobroek van Craft en als het echt koud wordt (ruim onder het vriespunt) dan wil ik nog wel eens extra een dunne trainingsbroek aantrekken, maar meestal niet. Verder gewoon een textiel motorbroek van Rukka, met voering. Laarzen TCX Infinity met hele dunne sokken, en daar overheen een setje dikkere sokken.

Bovenlichaam: Thermoshirt van Craft, extra thermoshirtje van TNF, fleecetrui en een softshell van Rukka. Lijkt heel wat, maar zijn allemaal redelijk dunne laagjes. Daar over textiel motorjas van Damen zonder voering, want ik heb liever een softshell dan een wintervoering, en samen past het niet. Winterbuff en helm met dunne helmmuts. Handschoenen zijn verwarmde Gerbings.

Zo kan ik het in principe hele dagen volhouden, record staat ergens op -10. Ik krijg alleen snel koude voeten, maar daar kan ik niet meer voor aantrekken want dat past niet.

Veel dunne laagjes nemen, maar ook niet teveel. Het is juist de stilstaande lucht tussen de laagjes die isoleert. Trek je teveel aan dan kan je kleding te strak gaan zitten en druk je alle isolerende lucht er tussenuit en krijg je het koud.
 
Het ding dat motorrijders sinds 1930 op de been houdt als het snijdend koud is....

Een dikke krant.

Het klinkt hilarisch, tot je een keer uit nood een zaterdag-Telegraaf in je jack schuift en ontdekt dat het beter werkt dan een windblokker van €90,- ;)
 
Verwarmde inlegzooltjes geen optie?

Heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb niet zo'n zin in nog meer extra kabels of elektrische toestanden. Maar het zal sowieso helpen.

je kunt overlaarzen aan doen.
Is voor bedoelt tegen regen maar scheelt toch, is winddicht en isoleert een beetje.

Waterdichte BMW overschoen
Nelson-Rigg WPRB-100 Waterdichte overschoenen

Dat kan ik ook nog wel proberen inderdaad. Ik heb die dingen zelfs, ooit eens van iemand gekregen maar nooit gebruikt. Eens kijken of ik ze nog kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Tip 1:
Goed ontbijten, minimaal een kwartier voor vertrek. Maakt merkbaar veel uit voor je lichaamstemperatuur, tot aan je vingers toe. Vet / eiwit prima, maar doe ook wat suiker of cruesli, dan pikt je lichaam de energie eerder op.

Tip 2:
Plan je (tank)stops helemaal aan het einde van je rit. Je moet vaak toch één handschoen even uit doen, en met dit weer vliegt de kou dan in je handschoen en wil niet meer weg :(

Vandaag ben ik met de auto wegens de sneeuwval, maar gisteren en eergisteren (- 3 tot -7 bij vertrek) ging het prima op onderstaande manier. Reistijd 60 tot 70 minuten, motor BMW R1100 RT met handvatverwarming:

Handen:
Mid season handschoenen waren nu echt te koud, net revit fusion gekocht, zijn merkbaar wat beter dan de midseason. Denk dat elektrisch verwarmde het enige is wat echt afdoende werkt, in elk geval bij lange reistijd dan een uur of als je snel koude vingers hebt. (Ik doe de handschoen over de manchet van mijn trui en onder de regenvoering van mijn jas om kieren te voorkomen.)

Hoofd en nek:
1 buff dubbelgeslagen om mn nek
1 buff als een soort bivakmuts over mijn hoofd
Revit stormkraag met Gore windstopper (de schouder daarvan zit tussen m'n regenvoering van de jas en de motorjas. Dan kiert er geen wind of regen naar binnen).
Daarover m'n helm.

Body:
Lang thermoshirt (merk maakt eigenlijk niet zoveel uit, soort weving en dikte wel, kies zelf wat je voorkeur heeft)
Trui of blouse met trui
Wintervoering van motorpak (Revit)
regenvoering van motorpak (ik dacht hydratex)
motorjas

Benen:
Lange thermo-onderbroek (in plaats van de thermo-onderbroek kan je ook je wintervoering pakken)
Spijkerbroek
Regenvoering
Motorbroek

Voeten
Iets dikkere sokken in de laars
GTX laars

Vingers blijft een aandachtspunt, tot een uur lukt het goed, mits ik ontbeten heb. Maar comfortabel is het niet. Ik denk dat de enige structurele oplossing die electrisch verwarmde handschoenen zijn.
 
Het ding dat motorrijders sinds 1930 op de been houdt als het snijdend koud is....

Een dikke krant.

Het klinkt hilarisch, tot je een keer uit nood een zaterdag-Telegraaf in je jack schuift en ontdekt dat het beter werkt dan een windblokker van €90,- ;)
Dat is zeker waar. De maandag krant is overigens al voldoende, papier isoleert als een malle. Ik vond de kou vanmorgen nog wel meevallen, ik had alleen wat koude vingertopjes maar mijn handschoenen zijn ook een beetje over datum.
 
schaf handvat verwarming aan. monteer die direct op je accu en vergeet hem uit te zetten. Daarna met volle bepakking een motorfiets van 250kg aanduwen. lekker warm :+
 
Tot 30 minuten, goede handschoenen.
30 tot 60 minuten handvat verwarming of handkappen
Meer dan 60 minuten handschoenverwarming of handvatverwarming icm handkappen
 
Tot 30 minuten, goede handschoenen.
30 tot 60 minuten handvat verwarming of handkappen
Meer dan 60 minuten handschoenverwarming of handvatverwarming icm handkappen


Ik denk dat de buiten temperatuur toch wel ernstig bepalend is voor die tijden die je geeft.
 
Ja.
En ook je beleving en of je gezond bent. Een collega welke 40 tot 50 minuten onderweg is elke rit zegt dat hij geen last heeft. Een ander op een bmw gaf de zelfde tijden aan, tot een uur hield hij het vol met de warme handvaten.

Ik denk dat regen meer invloed heeft dan temperatuur waarmee ik niet wil zeggen dat de temperatuur niet uitmaakt.
Daarnaast kun je de duur voor hvv verlengen door minder hard te rijden, zo krijgt de hvv meer tijd je gehele hand te verwarmen (sorry, deze uitleg klopt niet lekker maar ik verzin op dit moment niet een betere)

De tijden zijn naast discussie met anderen gebasseerd op mijn eigen ervaring. Ik heb jaren gehad dat ik alleen maar opde motor woon werk reed, ook als het misschien wel glad was of wanneer het zoals nu onder de min 5 is.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast kun je de duur voor hvv verlengen door minder hard te rijden, zo krijgt de hvv meer tijd je gehele hand te verwarmen

Hoezo, geeft ie langzaam rijdend dan ook warmte aan de bovenkant van je hand ? :+ })


Ik zou juist harder sneller rijden, meer toeren, warmere handvatverwarming *D :P


Minder snel rijden zorgt voor lagere gevoelstemperatuur.
Er veranderd verder niets aan je handen, aan tijd of aan de handvatverwarming. Resultaat is wel hetzelfde, iets minder koude handen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Niet elke glijpartij hoeft in een valpartij te eindigen.

Of je motorwiel had een andere lijn gereden dan je autowiel en je was gewoon langs dat dieselvlekje gereden en had nooit geweten dat het daar glad was ;)


Kan kloppen, maar ben aardig doorgegleden terwijl ik dat helemaal niet had verwacht. En het kan ook maar zo zijn dat ik betere banden (meer grip) onder de motor heb zitten dan onder de auto.

Deze heb ik, misschien al wel 10 jaar inmiddels:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=1088_1092&products_id=12245

Die handschoenen die jij beschrijft heeft een collega van me ook, daar is hij ook wel tevreden over dacht ik.

Thanks! Moeite waard om wel even naar te kijken inderdaad *D
 
Ik rij dagelijks met gewone kleding, een dun thermo bodywarmertje en mijn goretex pro pak met winter binnenvoering. Nergens last van in een rit van 45 minuten. Die goretex pro pakken houden elke wind en kou buiten en in de zomer ook zeer goed te doen. Ik zou niks anders maar willen.

Deze week is het zo f*ckn koud, dat alleen mijn vingertoppen koud worden, dan hebben goretex handschoenen icm handvatverwarming en handkappen weinig nut lijkt wel. Vanmorgen mijn oude Gerbing verwarmde handschoenen gepakt en die zijn dan wel lekker met dit weer. Helaas werkt de linker handschoen niet goed genoeg, dus mijn linkerhand werd wel weer koud :(
 
Deze week is het zo f*ckn koud, dat alleen mijn vingertoppen koud worden, dan hebben goretex handschoenen icm handvatverwarming en handkappen weinig nut lijkt wel. Vanmorgen mijn oude Gerbing verwarmde handschoenen gepakt en die zijn dan wel lekker met dit weer. Helaas werkt de linker handschoen niet goed genoeg, dus mijn linkerhand werd wel weer koud :(
Uitgerekend vandaag ook een handschoen die het niet meer doet (helaas hier aan de rechterkant, en helemaal niet meer...)
Dat was ook niet fijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan