Tips van de winterrijders inzake kleding gevraagd

Ik stond gisteren te werken, buiten, op een hoogwerker, ong 6 meter van de grond, snijdende wind, pijn aan mn handjes ondanks de dikke handschoenen :')

Ik moest na afloop nog terug rijden naar de zaak, en van daar met de motor naar huis.

Gelukkig was na de eerste rit het gevoel terug in de vingertjes, maar ik heb t zelde zo koud gehad. Zelfs niet op de motor, terwijl het afgelopen weken toch best wel eens zeer ging doen op de 35 km km enkele reis die ik met regelmaat af leg.

Straks weer.

Alleen blijf ik nu daar overnachten, morgen overdag pas weer terug. Geen zin om vannacht weer door die kou heen te gaan. En tevens kans op bier :t

Kleding:
laagjes

Ik heb dunne fleece truitjes (ooit via scapino meen ik), die mooi onder een gewone trui kunnen.
Ook gebruik ik van die windjacks of softshell. niet te dik, maar veel beter tegen wind dan een fleece.

En ik heb echt een fijne motorjas:
Macna motorkleding | Harvard motorjas | Tenkateshop.com - Tenkateshop.com

Dikke sokken, half hoge schoenen, ook stevig.

Dubbele nek coll.

Handschoenen ben ik minder over te spreken, met gore tex, toch wel eens natte klauwen gekregen. En idd all season, en niet echt winterproof :X Als die versleten zijn, komen er andere, van een ander merk.

Van onder naar boven:
dikke sokken, dikke schoenen
boxershort, Spijkerbroek, motorbroek met voering
T shirt fleece trui softshell motorjas
dubbele coll
helm
binnenhandschoentjes motorhandschoenen

In de zomer:
motorspijkerbroek
zomer motorjas, zoiets ongeveer:
Baldwin Men Textile Jacket brown S | IXS Baldwin Men Textile Jacket - Jackets - Men - Clothing

En ook een colletje

Ik heb trouwens twee kledingkasten.
1 voor reguliere kleding, en 1 voor motorkleding en werkkleding. 1x raden welke vol zit |(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uitgerekend vandaag ook een handschoen die het niet meer doet (helaas hier aan de rechterkant, en helemaal niet meer...)
Dat was ook niet fijn...

Ja balen, ik had eerst een Gerbings handschoenenset van € 280 euro en die begonnen na een jaar het slecht te doen. Is toen onder garantie vervangen en die nieuwe set begon na 1 jaar ook kuren te vertonen. Voor mij geen Gerbings meer. Als ze werken prima, maar ik vind de kwaliteit van de handschoen erg mager, ze gaan best snel stuk en 100% waterdicht zijn ze ook niet. Ik weet trouwens niet of de nieuwe generatie beter is, maar mijn vertrouwen is weg...
 
Laatst bewerkt:
Ja balen, ik had eerst een Gerbings handschoenenset van € 280 euro en die begonnen na een jaar het slecht te doen. Is toen onder garantie vervangen en die nieuwe set begon na 1 jaar ook kuren te vertonen. Voor mij geen Gerbings meer. Als ze werken prima, maar ik vind de kwaliteit van de handschoen erg mager, ze gaan best snel stuk en 100% waterdicht zijn ze ook niet. Ik weet trouwens niet of de nieuwe generatie beter is, maar mijn vertrouwen is weg...

Ik heb geen ervaring met gerbing, maar ik heb sinds kort een setje macna handschoenen en daar ben ik wel te spreken over. Drie standen (low, medium, high). Tot nu toe alleen op low gebruikt, worden fatsoenlijk warm, medium en high waren deze week niet eens nodig. Zitten ook erg lekker en zijn, voor zover gezien, waterdicht, maar heb ze ook nog niet tijdens een stortbui geprobeerd :P

Of ik nog steeds zo lyrisch ben over een jaar, dat weet ik niet... Maar er zijn meer opties dan alleen gerbing voor verwarmde handschoenen.

Hiervoor heb ik alleen handvatverwarming geprobeerd met all-season handschoenen, daarmee kreeg ik zelfs bij temperaturen boven het vriespunt al koude vingers... Nu dat ik dit geprobeerd heb gaan de verwarmde handschoenen nooit meer weg, 2 uur gereden met -5 en alsnog warme vingers :)
 
Vorig weekend nog een paar honderd km gereden en geen last van kou gehad.
Ik begin met een Lidl thermolaag, qua broek een textielen motorbroek met wintervoering.
Op het bovenlichaam een polo, een trui een jas met wintervoering en daarover nog een regenjas als windstopper.
Verder maak ik het af met een buff met fleece onderkant.
Vooral nooit je mond en neus bedekken want dan krijg je condensvorming en uiteindelijk een koud gezicht.
Aan de handen heb ik winterhandschoenen wanneer het onder de 5gr komt, boven de 5 gr zijn de lente/herfst handschoenen warm genoeg samen met de handvatverwarming.
 
even over Gerbings: Prima spul maar...
ze zijn niet waterdicht. ook niet als je ze goed invet/onderhoud etc..
sterker nog, ze slijten (maar ik zal wel weer extreem gebruiker zijn...)

Ja de gerbings bevallen deze dagen uitstekend.
maar Let op :
Niet waterdicht en Batterijen: gaan hoogstens 1.5 uur mee, ook op "laag",
op Accu: Prima, in hoogste stand zelfs te warm.
en ook zonder bijverwarming zijn ze lekker warm (ik ben lui, en dat lastige draadje ook...)

maar dus beslist niet watervast. houd daar rekening mee. bij regen snel wisselen.
En met natte handschoenen aan/uit trekken riskeer je scheuren.
 
Batterijen: gaan hoogstens 1.5 uur mee, ook op "laag",

Da's wel echt weinig. Nu ben ik wel blij dat ik voor macna heb gekozen. Hebben geen accu aansluiting, maar batterijen zitten in de handschoen zelf en gaan 4 uur mee op lage setting. Op hoge setting zouden ze korter mee gaan (duh) maar dat heb ik nog niet getest :P
 
Da's wel echt weinig. Nu ben ik wel blij dat ik voor macna heb gekozen. Hebben geen accu aansluiting, maar batterijen zitten in de handschoen zelf en gaan 4 uur mee op lage setting. Op hoge setting zouden ze korter mee gaan (duh) maar dat heb ik nog niet getest :P

viel mij ook tegen, maar het zijn maar batterijen. en bij kou minder effectief.

wat ik nu vind, vooral na deze koude periode: HANDVATVERWARMING
waarsch koop ik na deze set geen verwarmde handschoenen meer: te veel gedoe.
want ik heb ontdekt dat ik ingeval lege batterijen of losgeslagen draadje het beste gewoon door rijd met de HVW...

oja: bij stads- en fileverkeer merk je: wind-chill is belangrijk, ook op de handen, dus ook HandKapjes of goede kuip zullen een flink verschil kunnen maken.
Eventueel moffen... ? maar dat lijkt me ook weer gedoe...
 
Wat ik ook veel verschil vind is de niergordel. Die doe ik onder m'n trui maar over mijn shirt en dat zorg dat onderkleding strak op zijn plek blijft en dat om je middel geen kou in kan waaien. Soort net-alsof vetlaagje om mijn buik. :P

En helmmuts die doorloopt tot je schouders en borstkas. En daar goeie das omheen draaien om nek en onderkant helm te isoleren.
 
Ik krijg alleen snel koude voeten, maar daar kan ik niet meer voor aantrekken want dat past niet.

Boxer gaan rijden!!! :+

Mijn layout is ook technisch ondergoed (had ik eerst van de Lidl maar nu ik een "merk" gekocht heb vind ik dat wel een stukje beter werken), daarna een dun windstopper shirt (wat ik eigenlijk wel weg kan laten) daarover een fleece jas en dan mijn ongevoerde Gore-tex jas.
Wel heb ik een probleem met mijn handen, met mijn dunne leren handschoenen krijg ik koude handen aan de bovenkant en met mijn winterhandschoenen krijg ik uiteindelijk helemaal kouwe klauwen omdat de hvv daar niet doorheen komt.....
 
Laatst bewerkt:
Mijn layout (als het echt koud is)
Benen: technisch ondergoed, daarover een thermische legging en mijn leren motorbroek, een extra paar (sport)sokken over mijn gewone sokken in mijn laarzen.
Boven: technisch ondergoed, overhemd en dun truitje (als ik ga werken) of thermo shirt (als ik alléén ga rijden), dan softshell onderjas (echt perfect spul: winddicht én met fleece gevoerd) en leren jas (die heeft textiel delen aan de binnekant van de armen en onder de schouders, daarom is winddicht een pre voor mijn onderjas)
Verder simpele helmmuts met een col erover en mijn verwarmde handchoenen.
Vandaag zo gegaan, geen last van de kou gehad.

Als het iets minder koud is laat ik vaak de technische of de thermische laag zitten. Een onderlaag op mijn benen en mijn normale kleding boven (ondershirt, overhemd, evt. een trui, of niet).

Als de technische ondergoed in de was is doe ik twee thermische lagen op elkaar.
 
Ik heb een paar jaar geleden een Difi Husky winteroverall gekocht. Daarvoor een aantal jaren met een zelfde tweedehands overall van Hein Gericke gereden. Ik ben er wel weg van. Bij de Difi is helaas wat isolatie opgeofferd t.o.v. protectie vergeleken met het HG pak, maar tot het vriespunt stap ik er in mijn gewone kleding in, zonder vest of zo. Onder 0 gaat er een militair, ademend, fleecevest onder. Hvv en drievinger Goretex handschoenen van Dane voor de handen, achter handkappen.
De overall vind ik geweldig, met één uitzondering, die ik echt niet begrijp. Achter, in de buurt van de nieren, is de isolatie net te dun. Dat hef ik op met een niergordel.
Deze week moest ik meerdere uren het pak aan bij -5. Heb er als laatste redmiddel thermo ondergoed onder gedragen. Niet koud gehad.

Het is ook een kwestie van een beetje "meegroeien" in de winter. Als je doorrijdt, wen je eraan, m.i. Moet altijd denken aan een documentaire over Siberië. Staan die gasten bij -10 te vissen op het ijs in een t-shirt. Want de temperatuur is zo aangenaam _O-
 
Laatst bewerkt:
Een goed (lees; duur Goretex) pak zal ZEKER helpen. Dat geld heb ik niet.

Ik rijd als het kouder is dan 5 graden met een zelfgemaakt verwarmd vest. heeeeeeeeeeeeerlijk. Verder verwarmde handvatten met handkappen. Werkt perfect.

Uiteraard verder dezelfde shizzle als de meesten: waterdicht motorpak met wintervoering erin geritst en thermokleding aan.

Moet zeggen dat ik met deze gevoelstemperaturen soms mijn regenpak aantrek over de rest heen; dan weet ik zeker dat er geen wind binnen komt en dat scheelt veel. Maar dat is me meestal teveel gedoe. Dan maar een half uurtje kou lijden. ;)

Als je in de auto zou stappen heb je het eerst ook 15 min koud; tijdens het krabben en dan tijdens het opwarmen van het interieur. Op de motor is het andersom; de eerste 15 minuten heb ik het lekker warm; de laatste 15 minuten wordt het koud....
 
Nu ben ik wel blij dat ik voor macna heb gekozen.

Die heb ik dus ook en deze zijn dus wél waterdicht. Verder vond ik de prijs van Gerbings gewoon buitenproportioneel hoog. Alles apart bij moeten kopen enz enz. Ik kreeg er spontaan een "Iphone gevoel" bij... |( :N
 
even over Gerbings: Prima spul maar...
ze zijn niet waterdicht. ook niet als je ze goed invet/onderhoud etc..
sterker nog, ze slijten (maar ik zal wel weer extreem gebruiker zijn...)

Ja de gerbings bevallen deze dagen uitstekend.
maar Let op :
Niet waterdicht en Batterijen: gaan hoogstens 1.5 uur mee, ook op "laag",
op Accu: Prima, in hoogste stand zelfs te warm.
en ook zonder bijverwarming zijn ze lekker warm (ik ben lui, en dat lastige draadje ook...)

maar dus beslist niet watervast. houd daar rekening mee. bij regen snel wisselen.
En met natte handschoenen aan/uit trekken riskeer je scheuren.


Ik rij ook dagelijks met gerbing, de x12, en in de 2 jaar dat ik ze gebruik zijn ze maar stuk of 2 x nat geworden aan de binnenkant, maar dat was met buien die zo heftig waren dat ik denk dat er weinig handschoenen droog bleven, die waren echt heftig.

Verder blijven ze altijd droog
 
Ik rij ook dagelijks met gerbing, de x12, en in de 2 jaar dat ik ze gebruik zijn ze maar stuk of 2 x nat geworden aan de binnenkant, maar dat was met buien die zo heftig waren dat ik denk dat er weinig handschoenen droog bleven, die waren echt heftig.

Verder blijven ze altijd droog

De mijne zijn ook maar twee keer nat geworden van binnen... De eerste keer ben ik zo suf geweest om bij een stoplicht allebei mijn armen te laten hangen in een heftige bui... Toen is er gewoon water lang mijn mouw de handschoen ingestroomd... En de tweede keer had ik gewoon natte handen van mijn helm aantrekken en al...
 
De mijne zijn ook maar twee keer nat geworden van binnen... De eerste keer ben ik zo suf geweest om bij een stoplicht allebei mijn armen te laten hangen in een heftige bui... Toen is er gewoon water lang mijn mouw de handschoen ingestroomd... En de tweede keer had ik gewoon natte handen van mijn helm aantrekken en al...


Die redenen van jouw zijn ook gerbing niet aan te rekenen, ik ben het er dus totaal niet mee eens dat gerbings niet goed waterdicht zijn( zoals pdv-moto zei).

En die ene keer dat ze het zijn ( waar volgens mij dus alle handschoenen nat zijn) is het met gerbing een minder groot probleem, omdat je dan de verwarming op standje crematie zet, dan word zelfs het water in de handschoen warm, mijn ervaring hoor.

Ik ben echt 100% tevreden over mijn gerbings, en als ze kapot gaan heb ik binnen een dag nieuwe, ik ga niet eens bij een ander merk kijken.
 
Laatst bewerkt:
Thermoshirt, dikke echte wollen trui (daar kan geen enkele fleecetrui tegenop!!) Rukka goretex jas, geen last van kou!
 
Hmmm, ik heb ook nog zo'n trui liggen:

f23bc5bb15bed047ff657c589669e420b20f9e63.jpg


Misschien eens testen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan