TM racing topic 2, the story continues

Tank zit ipv de filterbak...massacentralisatie is alles tegenwoordig.

idd, en het grootste voordeel is dat er geen verandering van het zwaartepunt is als je de tank leeg rijdt.

wordt al jaren gedaan bij wegracers als je bijvoorbeeld kijkt naar de Honda Fireblade. Ik kan me Lambert van Gompel nog herinneren in de Supermono zon 10 jaar geleden en die had de tank ook naar achteren verplaatst, alleen toen reed men nog met carburateurs en moest je weer een brandstofpomp eraan knopen. Met injectie heb je die al dus maakt het niet veel uit waar de tank zit.

Zwaartepunt komt ietsje naar achteren en naar onderen te liggen en dit kun je weer oplossen door een langere achterbrug of door andere delen te verplaatsen.
Aangezien de tank superdicht bij het zwaartepunt ligt zal je niet veel verschil merken met sturen tussen en volle en lege tank. Wel merk je verschil in totaal gewicht en dus ook je vering/demping maar dat was altijd al zo. Dit kan je ook weer oplossen door vering die zich aanpast aan het gewicht maar bij motoren wordt dit nauwelijks gebruikt hoewel dit bij rallymotoren wel wat voordeel kan opleveren aangezien er tussen een volle en lege tank wel 40kg verschil kan zitten....genoeg bla bla voor nu
 
10686755_907718482574059_839150856617592786_n.jpg


brooap

Mauno-Hermunenjpg.jpg


Uros-Nastran.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ben geinteresseerd in aankoop van een bj2000 TM250. Nu heeft deze een beschadigde lichtspoel(spoel zit op de ontstekking geschroefd.) (ben niet zeker dat het de lichtspoel betrefd) Onderdeel zit op de buitenkant van de stator plaat geschroefd, lijkt mij meer op de pickup spoel.

Gaat om onderdeel wat hier is beschreven, gevonden op ander fora:
i have a tm 125/250/300 , lighting coil, rotor,extended side cover, regulator, wiring loom. came off a 250 enduro model that im using for mx

CROSS-SHOP.com | TM Racing Speciaalzaak

Zie het onderdeel hier helaas niet terug, iemand idee wat functie is en wat het nieuw kost?
GRT
 
thnx!

ik zat eerst nog aan een nieuwe te denken, maar die was ff een tikje duurder dan ik dacht en gezien ik ook nog een extra set wielen moet kopen en weet ik veel allemaal...

Dit is een smx uit 2013 met +/- 20 uur erop. voor de rest vrij standaard, E-start en slipperclutch erop.

Als iemand nog een setje tubeless supermoto wielen heeft laat het me dan aub weten :) (uiteraard voor TM)
 
ik vind het een top apparaat!
ik heb een setje Alpina's maar niet voor de verkoop. Marco v/d sommen is Alpina dealer, wellicht dat hij jou kan helpen.
 
thnx!

ik zat eerst nog aan een nieuwe te denken, maar die was ff een tikje duurder dan ik dacht en gezien ik ook nog een extra set wielen moet kopen en weet ik veel allemaal...

Dit is een smx uit 2013 met +/- 20 uur erop. voor de rest vrij standaard, E-start en slipperclutch erop.

Als iemand nog een setje tubeless supermoto wielen heeft laat het me dan aub weten :) (uiteraard voor TM)
Mooie fiets,maar e-start op smx??denk dat er dan een smr blok inligt...
 
Laatst bewerkt:
Toevallig vorig jaar twee nieuwe geleverd,wouden ook e-start...antwoord tm;dan krijg je het smr blok.
Zelfde in de cross,wil je de 450 met e-start,krijg je het enduroblok.
Maar evengoed proficiat met je nieuwe bike hoor
 
Naar mijn weten is de E-start gewoon een standaard optie en dan krijg je voor de rest een standard smx blok. (met uitzondering van het carter en de ontstekingsdeksel gezien deze iets anders zijn tbv de startmotor). Dit is naar mijn weten ook een standaard optie bij de mx modellen.

Zo ver ik weet is de kop anders bij de smx t.o.v. de andere modellen (de kop zelf en bijvoorbeeld de nokkenassen hebben een andere code) en de krukas schijnt iets anders te zijn. Zo maken ze onderscheid met de krukas tussen de enduro/smr modellen en de MX/SMX met of zonder elektrische start. ook in de versnellingsbak zitten wat verschillen.

Het is wel zo dat de smx met e-start iets minder "fel" aanvoelt gezien de stator/spoelen zwaarder zijn (tbv het opladen van de accu) en zo te zien draaien er ook continu twee kleine tandwieltjes mee?

Con, weet jij of er op de kop een code staat? dan kan ik het makkelijk nakijken, ik kan het zo 1-2-3 niet vinden.


ik vind het een top apparaat!
ik heb een setje Alpina's maar niet voor de verkoop. Marco v/d sommen is Alpina dealer, wellicht dat hij jou kan helpen.

Thnx, ik probeer eerst wat 2e hands te zoeken. Als ik niks vindt moet ik maar nieuw kopen (dan wel kartonnen alpina :9~ ) maar dan ga ik eerst even langs Sikkelerus, die kan mij waarschijnlijk ook helpen. (en stukken dichter bij)
 
Naar mijn weten is de E-start gewoon een standaard optie en dan krijg je voor de rest een standard smx blok. (met uitzondering van het carter en de ontstekingsdeksel gezien deze iets anders zijn tbv de startmotor). Dit is naar mijn weten ook een standaard optie bij de mx modellen.

Zo ver ik weet is de kop anders bij de smx t.o.v. de andere modellen (de kop zelf en bijvoorbeeld de nokkenassen hebben een andere code) en de krukas schijnt iets anders te zijn. Zo maken ze onderscheid met de krukas tussen de enduro/smr modellen en de MX/SMX met of zonder elektrische start. ook in de versnellingsbak zitten wat verschillen.

Het is wel zo dat de smx met e-start iets minder "fel" aanvoelt gezien de stator/spoelen zwaarder zijn (tbv het opladen van de accu) en zo te zien draaien er ook continu twee kleine tandwieltjes mee?

Con, weet jij of er op de kop een code staat? dan kan ik het makkelijk nakijken, ik kan het zo 1-2-3 niet vinden.Thnx, ik probeer eerst wat 2e hands te zoeken. Als ik niks vindt moet ik maar nieuw kopen (dan wel kartonnen alpina :9~ ) maar dan ga ik eerst even langs Sikkelerus, die kan mij waarschijnlijk ook helpen. (en stukken dichter bij)

De SMX heeft (in 2014 iig) ook een groter gasklephuis dan de andere modellen, inclusief de MX.
 
Terug
Bovenaan Onderaan