mightymark
Die hard MF'er
Tank zit ipv de filterbak...massacentralisatie is alles tegenwoordig.
idd, en het grootste voordeel is dat er geen verandering van het zwaartepunt is als je de tank leeg rijdt.
wordt al jaren gedaan bij wegracers als je bijvoorbeeld kijkt naar de Honda Fireblade. Ik kan me Lambert van Gompel nog herinneren in de Supermono zon 10 jaar geleden en die had de tank ook naar achteren verplaatst, alleen toen reed men nog met carburateurs en moest je weer een brandstofpomp eraan knopen. Met injectie heb je die al dus maakt het niet veel uit waar de tank zit.
Zwaartepunt komt ietsje naar achteren en naar onderen te liggen en dit kun je weer oplossen door een langere achterbrug of door andere delen te verplaatsen.
Aangezien de tank superdicht bij het zwaartepunt ligt zal je niet veel verschil merken met sturen tussen en volle en lege tank. Wel merk je verschil in totaal gewicht en dus ook je vering/demping maar dat was altijd al zo. Dit kan je ook weer oplossen door vering die zich aanpast aan het gewicht maar bij motoren wordt dit nauwelijks gebruikt hoewel dit bij rallymotoren wel wat voordeel kan opleveren aangezien er tussen een volle en lege tank wel 40kg verschil kan zitten....genoeg bla bla voor nu