Toch weer eens een bandenvraag, hoewel er al flink wat van dit soort topics zijn.
Binnenkort laat ik de banden van de CBR 1000 F vervangen. Ik zeg niet wat er nu onder ligt (voor het geval jullie advies toch op die band uitkomt, want dan ligt het misschien aan mij ).
/edit: en voor de mensen die zeggen "gewoon alles uitproberen"... Ja dan ben ik vijf jaar bezig, ik hoop juist met behulp van wat meer ervaren lui de keuze wat te kunnen beperken
Kort:
Ik ben op zoek naar bandensuggesties voor onder de CBR1000F.
Belangrijkste eisen: goede grip, redelijke allround prestaties in alle weertypen. Prijs/duurzaamheid: maakt me niet zo veel uit, ik wil gewoon optimaal rijgenot en lekker veel van mijn banden kunnen vragen/vergen, dan maar iets vaker vervangen.
Rijstijl: assertief/aggressief, maar zeker geen racer. 't Gaat om woonwerk en de nodige plezierritjes. Veel snelweg/N-weg, veel stadsverkeer. Dus ik ben niet echt een dijkjesduiker of bergweggetjesbeuker. Ik doe het niet voor de bochten, maar ik wil ze wel stevig kunnen nemen.
<TL;DR mode>
Ervaringen:
Ik ben een all-weather-rijder. Het hele jaar door, regen/zon, warm/koud, woonwerk/plezier, altijd en overal. (Behalve bij echt sneeuw of ijs op de weg.) Met huidige type banden afgelopen zomer in de Spaanse hitte toch wel veel onbedoeld driften op rotondes en scherpe bochten gehad (maar ja, ik dacht: heet asfalt met veel rubberresten en andere vuiligheid). Daarna veel km's gemaakt afgelopen fijne zomer op het fijne Nederlandse asfalt, weinig last gehad, beste bochten getrokken, maar zeker bij stevig wegtrekken bij oud/versleten asfalt, teerstrepen of verfstrepen of regen toch al snel een merkbare drift/slipper. En bij bijna elke tramrails "floeper" ik een klein stukje. Dat heb ik toch met de BT45's die onder mijn NTV 650 liggen een heel stuk minder. True, hij weegt tig kilo minder en gaat niet in 0.001 seconden van de 50 naar de 100, maar toch, ik geef 'm flink van Jetje (zeker bij wegrijden) en glijd daar toch echt weinig tot niet mee over tramrails en teerstrepen. En ook die heb ik al eens onderuit geremd op het voorwiel, dus kun je nagaan dat dat bij de CBR nog makkelijker zou gaan...
Huidige banden:
De banden die ik nu heb gaan wel eindeloos mee, dus rijden zuinig, maar ja dat betekent hard slijtvast rubber en dat betekent weer minder grip, kan ik me zo als leek goed voorstellen.
De banden heb ik meestal zo op 2.4/2.5 voor en 2.7/2.9 achter, heb ook met iets minder geprobeerd bij warmte, maar weinig verschil behalve dat het me wat onstabieler aanvoelt. Redelijk zware motor, redelijk zware jongen, voelt beter met harde banden. Voel ik dat verkeerd volgens jullie?
Vering:
Overigens staat op mijn NTV de vering veel harder afgesteld dan op de CBR. Op de CBR gewoon zo dat 'ie stevig terugkomt na erop te gaan zitten (en heb nog nooit k'doenk gevoeld), maar bij de NTV staat 'ie echt Goed Hard. Lijkt wel een trapfiets af en toe Maar ik vind dat heerlijk rijden voor mijn stads-crossbrommert Lekker acuut, 100% feedback, superstrak sturen en zwenken. Kan ook met de CBR maar is toch net weer anders. Wat maakt vering uit voor bandengedrag?
</TL;DR mode>
Ik ben benieuwd naar jullie overpeinzingen
Binnenkort laat ik de banden van de CBR 1000 F vervangen. Ik zeg niet wat er nu onder ligt (voor het geval jullie advies toch op die band uitkomt, want dan ligt het misschien aan mij ).
/edit: en voor de mensen die zeggen "gewoon alles uitproberen"... Ja dan ben ik vijf jaar bezig, ik hoop juist met behulp van wat meer ervaren lui de keuze wat te kunnen beperken
Kort:
Ik ben op zoek naar bandensuggesties voor onder de CBR1000F.
Belangrijkste eisen: goede grip, redelijke allround prestaties in alle weertypen. Prijs/duurzaamheid: maakt me niet zo veel uit, ik wil gewoon optimaal rijgenot en lekker veel van mijn banden kunnen vragen/vergen, dan maar iets vaker vervangen.
Rijstijl: assertief/aggressief, maar zeker geen racer. 't Gaat om woonwerk en de nodige plezierritjes. Veel snelweg/N-weg, veel stadsverkeer. Dus ik ben niet echt een dijkjesduiker of bergweggetjesbeuker. Ik doe het niet voor de bochten, maar ik wil ze wel stevig kunnen nemen.
<TL;DR mode>
Ervaringen:
Ik ben een all-weather-rijder. Het hele jaar door, regen/zon, warm/koud, woonwerk/plezier, altijd en overal. (Behalve bij echt sneeuw of ijs op de weg.) Met huidige type banden afgelopen zomer in de Spaanse hitte toch wel veel onbedoeld driften op rotondes en scherpe bochten gehad (maar ja, ik dacht: heet asfalt met veel rubberresten en andere vuiligheid). Daarna veel km's gemaakt afgelopen fijne zomer op het fijne Nederlandse asfalt, weinig last gehad, beste bochten getrokken, maar zeker bij stevig wegtrekken bij oud/versleten asfalt, teerstrepen of verfstrepen of regen toch al snel een merkbare drift/slipper. En bij bijna elke tramrails "floeper" ik een klein stukje. Dat heb ik toch met de BT45's die onder mijn NTV 650 liggen een heel stuk minder. True, hij weegt tig kilo minder en gaat niet in 0.001 seconden van de 50 naar de 100, maar toch, ik geef 'm flink van Jetje (zeker bij wegrijden) en glijd daar toch echt weinig tot niet mee over tramrails en teerstrepen. En ook die heb ik al eens onderuit geremd op het voorwiel, dus kun je nagaan dat dat bij de CBR nog makkelijker zou gaan...
Huidige banden:
De banden die ik nu heb gaan wel eindeloos mee, dus rijden zuinig, maar ja dat betekent hard slijtvast rubber en dat betekent weer minder grip, kan ik me zo als leek goed voorstellen.
De banden heb ik meestal zo op 2.4/2.5 voor en 2.7/2.9 achter, heb ook met iets minder geprobeerd bij warmte, maar weinig verschil behalve dat het me wat onstabieler aanvoelt. Redelijk zware motor, redelijk zware jongen, voelt beter met harde banden. Voel ik dat verkeerd volgens jullie?
Vering:
Overigens staat op mijn NTV de vering veel harder afgesteld dan op de CBR. Op de CBR gewoon zo dat 'ie stevig terugkomt na erop te gaan zitten (en heb nog nooit k'doenk gevoeld), maar bij de NTV staat 'ie echt Goed Hard. Lijkt wel een trapfiets af en toe Maar ik vind dat heerlijk rijden voor mijn stads-crossbrommert Lekker acuut, 100% feedback, superstrak sturen en zwenken. Kan ook met de CBR maar is toch net weer anders. Wat maakt vering uit voor bandengedrag?
</TL;DR mode>
Ik ben benieuwd naar jullie overpeinzingen
Laatst bewerkt: