Toekomst van het motorrijde... toch niet dit... ??

Autonoom rijden komt er wel, het is alleen de vraag wanneer (en of de technische ontwikkeling niet door andere rampspoed wordt ingehaald). Aangezien niet de gehele wereld in 1x kan autonomiseren, zijn er 2 mogelijkheden.

- autonomoe voertuigen die zich mengen tussen het bestaande verkeer.
- er komen wegen waar alleen autonome voertuigen mogen rijden. Kan bijv. gebeuren dat je alleen nog maar op de Periferique van Parijs mag rijden in een autonome en elektrisch aangedreven Renault Zoe.

Dat sluit dus niet uit dat je altijd plekken zal blijven houden waarop je gewoon met de hand moet sturen.

Op een gegeven moment krijg je natuurlijk wel een groep van mensen die geen rijbewijs meer zal hebben. Dat vereist dat een voertuig de weg van A naar B helemaal zelfstandig kan vinden. Of in elk geval bij het vertrekken al kan aangeven dat het gaat lukken. Wel handig als je de auto opdracht geeft om je kinderen van school te halen. Dan wil je niet dat de auto onderweg de handdoek in de ring gooit. Of als je je naar huis laat rijden met je zatte kop.
 
Ze kunnen een trein nog niet eens zelfstandig laten rijden......
De rest laat nog veel langer op zich wachten.
In NL kunn de treinen met machinist nog niet eens op tijd rijden en dat ligt niet asn de machinist.

Natuurlijk is de techniek er en wordt er al autonoom gereden (op proef). Maar als dat op grote schaal gaat gebeuren hoop ik maar dat er minder storingen optreden dan bij de gemiddelde computer met Windows er op. Beetje lullig als de software vastloopt als je net lekker met 150 km/u je digitale krantje zit te lezen.
 
Het milieu en de natuur zijn zeer complex en toch gaan die prima samen. Ik denk dat je stelling niet klopt. Ik denk eerder andersom, een eenvoudig systeem bijvoorbeeld een stoomlocomotief of een kolenkachel is niet echt goed voor het milieu. Een elektrische auto die opgeladen wordt door een moderne kolencentrale is echter, in weerwil van populaire meningen, beter voor het milieu ook als je de productie en recycling van de auto en accu's meeneemt in de berekening.

Gaat niet samen helaas.
Ten eerst put je de bronnen uit die de aarde ons geven, ten tweede, veel wat geproduceert wordt in een fabriek is niet goed voor het milieu.
Ik durf hard op te zeggen dat de mijnbouw zeer milieuverontreinigend is, en hoe/waar komt men aan de componenten die men hier voor nodig is?

Technologie is best interessant, maar met zoveel in deze tijd, we gaan te ver, het is niet nodig....
 
Gaat niet samen helaas.
Ten eerst put je de bronnen uit die de aarde ons geven, ten tweede, veel wat geproduceert wordt in een fabriek is niet goed voor het milieu.
Ik durf hard op te zeggen dat de mijnbouw zeer milieuverontreinigend is, en hoe/waar komt men aan de componenten die men hier voor nodig is?

Technologie is best interessant, maar met zoveel in deze tijd, we gaan te ver, het is niet nodig....

Tja, ik laad mijn auto op met zonne energie dat is natuurlijk beter dat kolen maar het gros denkt ten onrechte dat dit niet op grote schaal mogelijk is. Ook de componenten kunnen milieu neutraal geproduceerd worden. Zolang het echter goedkoper is voor bedrijven om dat niet te doen zal dit niet altijd gebeuren. Mondiale wetgeving kan dit oplossen maar is lastig.
 
het aard gas licht al aan de ketting in Nederland , de russen blij,
in het westen zit nog een hele grote gasbel maar onder een grote stad, :) denk niet
dat ze dat daar weg halen dan zakken er wel heel veel huizen in, ach in het noorden
wonnen toch minder mensen,draai de kraan maar weer verder los, als er nood is
vergeet men dat daar ook nog mensen wonnen,
we draaien de kraan wel wat dicht, politiek spel, en nee ik woon daar niet,kijk wel uit
 
Bij de eerste rit van een zelfstandig rijdend busje in Las Vegas vorige week, reed het ding naar een vrachtwagen toe, die achteruit reed. En hij deed geen "stap"achertuit. Back to the drawing board.

Dit gaat allemaal nog wel even duren...
 
Ooh het gaat wel gebeuren hoor, die zelfrijdende auto's.. en ik hoop het nog mee te maken. Voor ons motorrijders is het natuurlijk lachen, telkens die sensoren activeren :]
Uiteindelijk zal (zelf) motorrijden wel naar een circuit verbannen worden, maar dat gaan wij allemaal niet meer meemaken, in elk geval niet bewust.
 
Bij de eerste rit van een zelfstandig rijdend busje in Las Vegas vorige week, reed het ding naar een vrachtwagen toe, die achteruit reed. En hij deed geen "stap"achertuit. Back to the drawing board.

Dit gaat allemaal nog wel even duren...
Mwoah, niet terug naar de tekentafel, gewoon beetje uitbreiden, verbeteren.
 
Volgens het vervoersbedrijf deed het busje precies hoe die is ontworpen dus was het goed.

Dus als je met een motor met 300 km/u over de A4 rijdt is dat goed, want de motor rijdt precies de snelheid waarvoor hij is ontworpen.
"Een vrachtwagen reed achteruit en zag het busje niet staan."
Als het busje zo was ontworpen dat hij ook achteruit zou gaan rijden, heb je in het geval van een weg vol zelfrijdende busjes, ineens een weg vol achteruit rijdende busjes...
Jeeee wat een flauwe berichtgeving zeg.
 
"Een vrachtwagen reed achteruit en zag het busje niet staan."
Als het busje zo was ontworpen dat hij ook achteruit zou gaan rijden, heb je in het geval van een weg vol zelfrijdende busjes, ineens een weg vol achteruit rijdende busjes...
Jeeee wat een flauwe berichtgeving zeg.
Als er een voertuig vlak achter het busje staat kan hij natuurlijk niet zomaar achteruit. Maar als dat niet het geval is kan dat wel. Verder heeft mijn auto een claxon, dan maar hopen dat de trucker die hoort.

We kunnen wel stellen dat de software nog verder doorontwikkeld kan/moet worden, zoals bij alle nieuwe techniek in het begin. Niet dat elke automobilist het nu beter doet, maar dat is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Ooh het gaat wel gebeuren hoor, die zelfrijdende auto's.. en ik hoop het nog mee te maken. Voor ons motorrijders is het natuurlijk lachen, telkens die sensoren activeren :]
Uiteindelijk zal (zelf) motorrijden wel naar een circuit verbannen worden, maar dat gaan wij allemaal niet meer meemaken, in elk geval niet bewust.

1 van mijn gedachten.
Autonome vehicles rijden schijnbaar als opa's. gezapig.
hoogstens enigszins "entitled",
zeg maar eigenwijs "deutsch" ipv tolerant "Francais" (midden op de baan, geen ruimte maken?)

Je kan bij een zelfrijdende dus proberen om er voor te schieten, als een schoolkind+voetbal, zeg maar, en dan een remactie provoceren. niet sympathiek, maar wellicht 1x grappig.
en zal er toe leiden dat motoren nog sneller verboten worden..
 
Gaat voorlopig nog geen ene kloot van komen :)

Dat laatste nieuws gezien van Tesla ( mooi spul, ben fan, geen -hater- )
Gaan vrachtwagens bouwen die de chauffeur.. ( mij, yey! ) gaan vervangen..

Nou, rij dus regelmatig met een vrachtwagen met de nieuwste snufjes..
Adaptive links , smart rechts.. ( ding remt vanzelf als het mis gaat.. )

Hoe vaak dat wel niet in storing gaat ( onnodig vol in de remmen in een bocht )..
Meerdere malen per dag.
Reflecterende borden .. kan ie niet mee omgaan..
Belijning versleten op de weg.. snapt ie niet..
Belijning tijdens wegwerkzaamheden... word ie ook boos van ..
Kort invoegende / uitvoegende auto.. PANIEK ! * alarm! *..

De hele simpele taak , blijf binnen de lijntjes.. en rem als er wat voor je staat,
kan zo'n loeder na jaren ontwikkeling nog steeds niet foutloos.

Heb jaren geleden ( 20 jaar geleden! ) aan proeven meegedaan met dit soort systemen.
Die vertoonde toen exact dezelfde kuren..
Perfecte omstandigheden, werkte het prima..
"tot er iets een beetje anders was ..." liep het vast.
De moderne systemen zoals ze nu af fabriek op vrachtwagens werken, werken alleen
iets soepeler .. "dat is het" .. afgelopen 20 jaar nog geen enkele verbetering
gezien met wat toen al kon.
( oh, ok... en de sensors zijn kleiner geworden... en de computer ... )



En dan willen ze alles met computers gaan doen ?
*hahahahahahahaha* ... proest :) ... dat wil ik zien, blijf wel dan effe
op veilige afstand en een camera.. word goud op youtube :)

Geloof me, *wij* worden oud met het stuur nog in de klauwen ...
Onze kinderen .. of hun kinderen... *mha..* ... misschien...
( als ze het halen , op/met deze aardkloot )
 
...
En dan willen ze alles met computers gaan doen ?
*hahahahahahahaha* ... proest :) ... dat wil ik zien, blijf wel dan effe
op veilige afstand en een camera.. word goud op youtube :)
...
Vind het vooral ironisch ... de politiekers willen het verkeer volledig automatisch doen rijden ...

... het ironische is dan vooral, daar waar dat al zo goed als 100% het geval is, de vliegwereld, is men serieus aan het nadenken om juist weer meer handmatig te vliegen (vooral landen en opstijgen) :P
 
*Lacht naar Sefan666*

We gaan inderdaad nog wat lol beleven aan die "slimme" systemen.

Sommige van die "software" problemen zijn fixable, deels als de wegen zelf beter en slimmer zijn: de weg kan de wagen ook het 1+ander vertellen (zo gaat dat bij vliegtuigen ook: heet ILS geloof ik).

In stedelijke gebieden zoals NL zijn veel van die problemen dus wellicht oplosbaar met veel regeltjes, sensoren, (electronische)lijnen en zendertes overal. En dan komt er een punt dat ze de "meatbag" gewoon verbieden (dat is waar ik voorzichtig mee ben)

Maar sommige gaan zaken gaan volgens mijn nog heeel lang een meatbag nodig hebben.
Ik blijf net als jij op afstand en via youtube meelachen.
Trouwens, ik moedig niemand aan om deze systemen af en toe eens te testen - maar ben stiekum wel heeel benieuwd.

Regen, sneeuw, condens, modder enzo op de sensoren?
Kinderen of motoren die kippetje spelen ?
of nog beter: een grapjas die het systeem hackt ?
Een Drone-truck tijdelijk kapen (de IS-mogelijikheden nog even daargelaten) ?
 
Volgens het vervoersbedrijf deed het busje precies hoe die is ontworpen dus was het goed.

Dus als je met een motor met 300 km/u over de A4 rijdt is dat goed, want de motor rijdt precies de snelheid waarvoor hij is ontworpen.
Wat ik dan weer niet vind kloppen dat vrachtwagen chauffeur als schuldige word aangewezen.
Een persoon was wel naar achteren gereden of was eerder gestopt en was er niks aan de hand geweest. :')
 
Het lijkt me heerlijk. Geen files meer. Onderweg naar je werk alvast het e.e.a kunnen doen i.p.v die verspilde tijd om er te komen. Geen gezeik meer wie de BOB wordt.

En voor de lol pak je lekker nog steeds de motor, ik zie mezelf al dragracejes doen op de 'accelaration lane' zoals dat artikel het noemt met die automatische bolides _O-
 
Wat ik dan weer niet vind kloppen dat vrachtwagen chauffeur als schuldige word aangewezen.
Een persoon was wel naar achteren gereden of was eerder gestopt en was er niks aan de hand geweest. :')

moeilijk punt...
De makers van die software zullen namelijk altijd meer lawyer-power hebben dan "de man".
Denk aan hoe vliegtuig-bouwers graag "pilot error" aanwijzen... want dan zijn zij niet schuldig.

Tis dus altijd eerst onze schuld... en bewijs het tegendeel maar.
De computer heeft nl alles volgens het boekje gedaan, maar _jij_ hebt te laat op je knopje gedrukt.
 
... zo gaat dat bij vliegtuigen ook: heet ILS geloof ik
... Dat is voor het automatisch landen. Instrument Landing System ;)
(ook wel Inteligent Landing System genoemd)
De auto-pilot gebruikt verder tijdens de vlucht andere systemen, maar daarvoor ken ik er te weinig van :P
Een Drone-truck tijdelijk kapen (de IS-mogelijikheden nog even daargelaten)?
En net DAT is de reden waarom het in mijn ogen beter niet ingevoerd wordt, want we mogen er prat op gaan, het is niet de vraag of het zal gebeuren, maar wel, wanneer?

Verder lijkt automatisch verkeer (effe afgezien van het feit dat de motorfiets uit het verkeer verdwijnt), wel de moeite. Geen verkeerslichten meer nodig, geen rotondes meer, gewoon haakse kruisingen, en aan 90km/u mekaar kruisen, "het systeem" weet immers de auto's zo te positioneren dat dat kan.

En wat met voetgangers en fietsers? Die rijden/wandelen op fysisch afgescheiden paden, en steken over via bruggen en tunnels, en daar waar ze over een zebrapad moeten, sluiten die af met poorten/poortjes, en sensoren/camera's gaan na of de baan vrij is voor verkeer ...

... dit alles zou best geweldig zijn, als je van vandaag op morgen het verkeer plots 100% autonoom maakt, en we ervan uitgaan dat alle systemen perfect werken ...

... maar, dat is ijdele hoop ...
 
Regen, sneeuw, condens, modder enzo op de sensoren?
Kinderen of motoren die kippetje spelen ?

Nou, de huidige systemen...
Modder , zware regen .. gaat ie in paniek mode en schakelt ie uit als er een paar
spatjes voor de sensors zitten.
( gaaf man, allemaal alarm belletjes in je cabine..)

Ook leuk, modder op de weg. snapt ie ook niet..

Of een simpel iets als een voor het oog versmalde weg ( eventueel met fiets suggestie strook )
Dan word ie boos als je uitwijkt voor de fietser.
( gaaf, technisch gezien wil de magisch beperkte computer dat je over de fietser heenrijd, want.. dit was jou strook :) )

Wegversmallingen met reflecterende borden.. denkt ie dat je een aanrijding hebt ....


We zijn nog heel erg ver weg bij autonoom rijden.
Niet om deze kinderziekte's, maar omdat dezelfde kinderziekte's er 20 jaar geleden ook
al inzaten.
En het spul, behalve "kleiner en wat sneller" geen sodemieter is verbeterd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan