DucBMW
MF veteraan
Bij de genoemde RT kan het vervangen van de koppeling zeker 1200-1500 kosten (als je het moet laten doen), omdat de hele motorfiets zo'n beetje doormidden moet om bij de koppelingsplaat te kunnen komen.Hoe kom je daarbij? Zelfs voor een auto is het niet zo duur.
Hou er rekening mee dat je met het voorgenomen budget en motorkeuze gewoon een heel erg oude motor koopt.Hoi ... rijbewijs gehaald ... wil met de motor naar het werk ... 4x in de week 55 km te rijden voor werk ... BMW 1100RT of nieuwer en de Honda Pan European ... 3500 euro ... welke past bij mij ...
Ik begrijp de charme van een zware toerfiets (net zo goed begrijp ik waarom sommigen zo'n ding niet zouden willen), maar na 20 jaar gebruik is het gewoon een verzameling oud ijzer. Km stand zal doorgaans hoog zijn, en hoewel die dingen dat bij goed onderhoud prima aan kunnen, komen 20 jaar en de voor het type gebruikelijke 100-300k km natuurlijk niet zonder slijtage.
Voor de hobby is dat niet erg natuurlijk, als je van sleutelen houdt en dat kunt, en verder niet al te kritisch bent. Maar als je met een klein budget een betrouwbare motor wilt om er zelf nog een paar jaar (relatief) veel mee te rijden dan ben je imho beter af met een wat bescheidener maar (veel) jonger model. Je kunt dan denken aan b.v. de eerder al genoemde V-Strom (of soortgelijk), of als all-road niet jouw ding is een recente Suzuki Bandit of Yamaha Diversion (etc).
Let bij het kiezen in elk geval op de staat van slijtage-onderdelen (banden, remmen, wiel- en balhoofdlagers, aandrijving, vering en demping etc.), natuurlijk de werking van het gewenste ABS (niet ongebruikelijk dat zoiets niet meer werkt na 20 jaar, en repareren is duur), en roestvorming (frame, vorkpoten). Want dáár zit in de voorgenomen prijsklasse de eerste "besparing". Je kunt jouw aankoopbudget gemakkelijk moeten verdubbelen als je bij de gewenste motoren achterstallig onderhoud en/of verwaarlozing moet gaan oplossen, zeker als je dat moet laten doen.
Of een motor bij jou past - zoals je vraagt - kan niemand hier beoordelen, dat zul je zelf moeten uitzoeken d.m.v. proefrijden. Kijk er niet raar van op dat een zware toerfiets een hele handvol blijkt te zijn, als je net je rijbewijs hebt.
Edit: als het perse een RT moet zijn, dan zou ik op zoek gaan naar een 1150 i.p.v. een 1100, omdat bij die 1150 een paar dingen (versnellingsbak, aandrijving) wat steviger zijn gebouwd, en bij de 1100 nog weleens problemen gaf (omdat die componenten eigenlijk voor de 850 waren ontworpen). Maar het zijn complexe motoren, en je kunt er gemakkelijk op leeg lopen als er wat stuk gaat.
Laatst bewerkt: