Toertocht richting noord-Frankrijk

Teemong

Die hard MF'er
2 apr 2020
562
1.195
Brabant
Hi all,

Over een kleine twee weken heb ik mijn AVD-examen, en ik wil redelijk kort daarna een toertocht(je) richting Noord-Frankrijk maken in m'n uppie.

Nu zijn mijn bagagemogelijkheden redelijk beperkt (Honda CBR F2, slechts een XLMoto-rugzak en een fannypack) dus een dag of 3-4 moet wel lukken, maar niet meer dan dat.
Gezien ik dan slechts kort mijn rijbewijs heb, wil ik snelwegen vermijden en max 4 uur aan een stuk op de motor zitten per dag.
Hebben jullie tips wat te doen? Ik dacht er zelf aan om richting Honfleur te rijden als einddoel om vervolgens weer terug te rijden.
Ik wil gaan rijden met Waze als navi. Banden, blokken, olie, filters, bougies etc zijn in goede conditie, kleppen zijn onlangs gesteld.
Tevens van plan om een ANWB Pechhulp Europa af te sluiten en van hotel naar hotel te rijden.

Hoor graag of jullie nog op- of aanvullingen hebben op bovenstaande t.a.v. bestemming, gebruik navigatie, spullen die ik absoluut niet mag vergeten, etc.

Thanks alvast :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk plan! Heb je pechhulp? Je zult niet veel gereedschap mee kunnen nemen, dus dan kun je in ieder geval daarop terugvallen. Al kan een bandenreparatieset geen kwaad om mee te nemen.
 
De eerste tip is dat je die rugzak thuis moet laten, enige wat slim is dat is een camelbag met water! Mocht je een schuiver maken (waar we niet van uitgaan) dan kan iets hards in die rugzak zo jouw ruggenwervel breken. Er zijn wel types met een plaat maar of je daar zo'n eind mee wil rijden. Investeer gewoon even een paar tientjes in materiaal waar je daarna nog jaren plezier van hebt! Op marktplaats is meer dan zat te krijgen en een simpele bagagerol die je met 2 spanbandjes vastzet hoeft echt niet veel te kosten: Motor bagagetassen & -rollen kopen | Louis motor – kleding en techniek

Snelweg rijden is niet leuk, maar door al die lintbebouwing in Vlaanderen rijden is ook geen pretje. De kust rond Honfleur is mooi maar de binnenlanden zijn redelijk saai om te rijden.
 
Het moet misschien niet een discussie worden als Rugzak op een motorfiets maar David heeft wel een punt, vind ik. Zo'n speedbag van Louis heb ik zelf ook gebruikt, werkt prima en kost niets. Er kan bovendien meer in, dus je kunt langer weg *D Misschien wel iets om over na te denken.

Als je motor er bevestigingspunten voor heeft aan de achterkant zet je zo'n rol zo met spanbanden vast.
 
Als je uit Amsterdam komt, snelwegen wil vermijden, 3-4 dagen hebt en niet langer dan 4 uur per dag op de motor wil zitten dan ga je niet ver komen denk ik. Of bedoel je 4 uur aaneengesloten? Dat heb je zelf in de hand natuurlijk, dat red je zonder tanken waarschijnlijk niet eens.

Waarom precies Noord-Frankrijk, heeft dat een reden? Ik vind dat gebied nou niet echt heel bijzonder. Waarom niet lekker naar Luxemburg, Ardennen of Eifel? Effe twee uurtjes over de snelweg NL uit, en dan lekker binnendoor verder toeren. Vind ik op de motor veel leuker dan Noord-Frankrijk, maar dat is mijn mening
 
Waarom niet lekker naar Luxemburg, Ardennen of Eifel? Effe twee uurtjes over de snelweg NL uit, en dan lekker binnendoor verder toeren. Vind ik op de motor veel leuker dan Noord-Frankrijk, maar dat is mijn mening
Dat dus. veel mooier dan noord frankrijk.alleen zou ik wel op je geluid letten in het oosten.
ik kan niet wachten tot ik de motor onder mijn kont heb, dan is dat wat ik hoogstwaarschijnlijk ga doen. even overschrijven en met een "omweggetje" naar huis ;)
 
Ach, het is z'n eerste motortrip. Dan is alles spannend en mooi. Ik zou lekker naar Honfleur gaat als je dat graag wilt, en de rest komt later wel een keer. Ik kan me zo voorstellen dat het wat rustiger rijdt dan in de drukte van de populaire gebieden, wat ook een voordeel kan zijn de eerste keer.
 
Noord Frankrijk is wel mooi... maar niet om te rijden. Maar Noord Frankrijk is groot, het gebied de Semois is ook Noord Frankrijk. Je bent net zo snel in de Bourgogne als bij Honfleur... nog mooier.
 
De eerste tip is dat je die rugzak thuis moet laten, enige wat slim is dat is een camelbag met water! Mocht je een schuiver maken (waar we niet van uitgaan) dan kan iets hards in die rugzak zo jouw ruggenwervel breken. Er zijn wel types met een plaat maar of je daar zo'n eind mee wil rijden. Investeer gewoon even een paar tientjes in materiaal waar je daarna nog jaren plezier van hebt! Op marktplaats is meer dan zat te krijgen en een simpele bagagerol die je met 2 spanbandjes vastzet hoeft echt niet veel te kosten: Motor bagagetassen & -rollen kopen | Louis motor – kleding en techniek

Snelweg rijden is niet leuk, maar door al die lintbebouwing in Vlaanderen rijden is ook geen pretje. De kust rond Honfleur is mooi maar de binnenlanden zijn redelijk saai om te rijden.
Ik lees graag jouw motorverhalen. De leukste vind ik de Vespa ritjes...

Tip, 4 uur is te weinig Rij gewoon de hele dag en drink veel water bij de stops. Zelf Had ik de laatste tijd vaak hoofdpijn halverwege de rit. Dronk gewoon te weinig. Nu heb ik een GS met koffertje achterop Thermotas van de decatlon en klaar. Bij de Aldi vul ik die met blikjes en flesjes water.
Voor mooie stuurweggetjes kan je beter de Eifel in gaan.
 
Laatst bewerkt:
het enige dat ik kan zeggen is dat de baan vanaf Calais (of een stukje verder) tot aan Boulogne-sur-mer een must-do is. Je passeert dan cap-gris-nez en cap-blanc-nez. Aanrader!

Wat ik van mijn vorige trip heb onthouden is: zo snel als mogelijk zuidelijk geraken. Rij tot aan de Vlaamse Ardennen snelweg, vanaf dan kan je misschien binnendoor. Ga je veel meer aan hebben volgens mij :)

Ik woon -toevallig- in de Vlaamse Ardennen en ik vond dat volledig binnendoor tot de Opaalkust een heel aangenaam toertje als je een slinger-functie hebt op je gps?
Ik gebruik gewoon de BMW-app en zet hem op "bochtig" en "snelwegen vermijden".

Misschien heb je hier ook wat aan
 
Laatst bewerkt:
Ik ken Waze niet maar kun je niet beter een app/nav nemen waar je kronkel-routes kunt aanvinken?
Volgens mij heeft Waze die functie niet maar..
MyRoute-app heeft dat bv wel.

Ik zou de rugtas ook thuislaten tenzij je die gebruikt voor wat broodjes/eten/water/boodschappen onderweg, gewoon, zoals al erg aangegeven, een goedkope drybag of zijtassen erop en gaan.
Banden reparatie setje voor tubeless banden en een hand/fiets pompje ( let op dat ie op een Schrader/AV ventiel past !!! ).
Ook handig: 1 á 2 van deze bussen dan kun je snel weer door in het geval dat je een keertje lek rijdt:

Als je net rijdt is iedere trip leuk, een stukje snelweg om erg saaie stukken te vermijden is inderdaad beter en altijd leerzaam.

Veel succes met je ADV examen straks !
 
Ik ken Waze niet maar kun je niet beter een app/nav nemen waar je kronkel-routes kunt aanvinken?
Volgens mij heeft Waze die functie niet maar..
MyRoute-app heeft dat bv wel.

Scenic werkt ook goed. Die gebruik ik als ik met de auto door d'ardennen wil gaan toeren.
 
Leuk plan! Heb je pechhulp? Je zult niet veel gereedschap mee kunnen nemen, dus dan kun je in ieder geval daarop terugvallen. Al kan een bandenreparatieset geen kwaad om mee te nemen.

Yes, als ik ga dan sowieso ANWB Pechhulp Europa. 'T oude besje van me heeft er 70k op zitten inmiddels, dus lijkt me geen overbodige luxe :)
 
Als je uit Amsterdam komt, snelwegen wil vermijden, 3-4 dagen hebt en niet langer dan 4 uur per dag op de motor wil zitten dan ga je niet ver komen denk ik. Of bedoel je 4 uur aaneengesloten? Dat heb je zelf in de hand natuurlijk, dat red je zonder tanken waarschijnlijk niet eens.

Waarom precies Noord-Frankrijk, heeft dat een reden? Ik vind dat gebied nou niet echt heel bijzonder. Waarom niet lekker naar Luxemburg, Ardennen of Eifel? Effe twee uurtjes over de snelweg NL uit, en dan lekker binnendoor verder toeren. Vind ik op de motor veel leuker dan Noord-Frankrijk, maar dat is mijn mening

M'n motor staat in Valkenswaard bij m'n vader (waar ik van origine vandaan kom), dus dat scheelt al 1,5 uur brommen. Ben verder niet gebonden aan de max 4 uur, maar gezien mijn (beperkte) ervaring op de motor leek me dit een veilig doel. Thanks voor je tips, Luxemburg is inderdaad een goede om te bekijken!
 
Ik ken Waze niet maar kun je niet beter een app/nav nemen waar je kronkel-routes kunt aanvinken?
Volgens mij heeft Waze die functie niet maar..
MyRoute-app heeft dat bv wel.

Ik zou de rugtas ook thuislaten tenzij je die gebruikt voor wat broodjes/eten/water/boodschappen onderweg, gewoon, zoals al erg aangegeven, een goedkope drybag of zijtassen erop en gaan.
Banden reparatie setje voor tubeless banden en een hand/fiets pompje ( let op dat ie op een Schrader/AV ventiel past !!! ).
Ook handig: 1 á 2 van deze bussen dan kun je snel weer door in het geval dat je een keertje lek rijdt:

Als je net rijdt is iedere trip leuk, een stukje snelweg om erg saaie stukken te vermijden is inderdaad beter en altijd leerzaam.

Veel succes met je ADV examen straks !

Thanks voor de tips! Dat ziet er inderdaad uit als een goed idee en zou makkelijk in de bagage moeten passen :)
 
Scenic werkt ook goed. Die gebruik ik als ik met de auto door d'ardennen wil gaan toeren.

Thanks, net even gedownload. Ziet er goed uit! Overigens heeft Waze ook een "Snelweg vermijden"-optie kwam ik gisteren achter.
 
Tip: inderdaad over de Pont du Normandie rijden en daarna meteen rechtsaf langs de kustweg rijden. Kom je langs alle landingsstranden.

Bezoek ook de Duitse begraafplaats in La Cambe.

Boeken van overnachtingen: Booking.
 
Yes, als ik ga dan sowieso ANWB Pechhulp Europa. 'T oude besje van me heeft er 70k op zitten inmiddels, dus lijkt me geen overbodige luxe :)
Net ingereden dus! Alleen handelaren en idioten denken dat een motor met 35K op is... de mijne staat netjes op 131K en gaat nog wel een tijdje mee. Zolang je netjes op tijd je bandjes, ketting, tandwielen en olie blijft verversen, misschien een keer de wiellagers, remblokken en dot4 (oude leidingen kunnen zompig worden dus ook vervangen) dan kan een motor echt wel heel veel meer hebben hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan