TomTom Rider 40 & 400 deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar hebben jullie de TomTom go app weg dan want die kan ik niet vinden in de play store


Hans bedoelt de Tomtom Go Mobile navigatie app voor android en iphone.
Deze heeft sinds kort de optie kronkelwegen of gpx routes maar ik kan m niet vinden.

Let op, heb je toevallig een intell processor in je smartphone, dan wordt deze app niet getoond in de app store (en natuurlijk heb ik n intell processor).
Door n mogelijk conflict soms tussen de app en de processor, hebben ze de app ongeschikt geacht voor intel en wordt deze niet getoond.

Hij kan echter wel gedownload en geinstalleerd worden door te googlen naar tomtom go mobile android APK want dat is n soort exe bestand.
 
Laatst bewerkt:
Something else:

Als Rider 400/410 gebruiker zul je merken dat het door de gps-track een stuk makkelijker is geworden gedownloade routes te gebruiken. Maar tsjaa... waar vind je die dan?

Ik heb op http://www.mrgps.nl/routes/ een lijstje route-sites gezet met totaal zo'n 100 miljoen kilometer aan routes. Doe er je voordeel mee.

Overigens hou ik me aanbevolen voor aanvullingen van dat lijstje; en dan vooral sites met 'toegevoegde waarde': naast de route zelf ook foto's, ervaringen etc. Mogen ook 'de betere reisverslagen zijn; mits voorzien van gps-download.
 
Iets waar ik wel geregeld last van had in Tyre, en ik weet niet of myrouteapp dit ook heeft is dat een routepunt aan de verkeerde kant van de weg stond.

Op N wegen of autosnelwegen gaf dit dan problemen (terugkeren). Is hier een oplossing voor?

Wanneer je gebruik gaat maken van GPX bestanden, zal je hier nog steeds tegenaan blijven lopen. Aan een routepunt hangen GPS coördinaten. De wegen op de kaarten van de verschillende fabrikanten (Google, TomTom en Garmin) lopen niet altijd over exact dezelfde gps coördinaten. Waardoor het dus voor kan komen dat een routepunt goed geplaatst op de Google kaart toch op de verkeerde weghelft of parallelweg terecht komt in de Rider.

Met ITN heb je hier volgens mij minder last van. Ik heb daar verder geen ervaring mee en ben er dus ook niet zeker van.

Een route calculeren op de TomTom kaart lost dit probleem eigenlijk op. En geeft daarmee de betaalde versie van MyRoute waarde.
 
Laatst bewerkt:
Een route calculeren op de TomTom kaart lost dit probleem eigenlijk op. En geeft daarmee de betaalde versie van MyRoute waarde.

Niet per se.

Wat jij bedoelt is dat kaarten verschillend gekalibreerd kunnen zijn. En dat je daardoor aan de verkeerde kant van de weg terecht kunt komen (of viapunten in zijwegen hebt staan). Dat is waar.
Bij de Rider5 kun je bijvoorbeeld ook een track importeren, maar is dat in de praktijk onbruikbaar door dit effect.

De Rider 400 gaat daar echter fundamenteel anders mee om (projectie) en zal het gros van dergelijke fouten automatisch uitfilteren. Let wel: daartoe moet wel sprake zijn van een track, niet van een ITN.
 
Mijn ervaring van tracks (gpx) gebaseerd op Google Maps kaarten is te vaak punten op parallelwegen en zijwegen. Met TomTom kaarten geen last meer.

Het rare is dat een punt 5 meter in een zijweg er voor kan zorgen dat je toch 100 meter die zijweg in moet rijden en dan omdraaien. Ik blijf me van tijd tot tijd wel eens verbazen hoe TomTom met de tracks omgaat.

Hans je blijft praten over projectie bij GPX. Helaas gaat dat niet helemaal op.
GPX Route bestanden gedragen zich voor een deel op dezelfde manier als ITN bestanden. Daar bedoel ik mee dat de calculatiemethode (kort, snel, kronkel) 100% zeker effect heeft op de vorm van de route.

Maak je van dezelfde route in Tyre of Myroute (of wat dan ook) een ITN bestand en een GPX Route bestand, zal je zien dat dit in de Rider bij een gelijke calculatiemethode een identieke route oplevert. Er zijn wat uitzonderingen maar het gros is hetzelfde.

Een GPX Track behoudt altijd zijn vorm maar dat komt logischerwijs door de hoeveelheid punten.
 
Een GPX Track behoudt altijd zijn vorm maar dat komt logischerwijs door de hoeveelheid punten.

Dat is dan ook de reden dat ik als hangende plaat blijf herhalen de track te gebruiken en NIET de gpx-route. Dat daar misverstand over bestaat komt voor een groot deel doordat Tyre en Myrouteapp om mij onduidelijke redenen beiden overzetten.

Een situatie zoals je omschrijft qua paralelweg kàn echter zelfs bij trackconversie inderdaad plaatsvinden. Maar dan moet wel heel toevallig in die 'andere kaart' de hoofdweg net op de parallelweg van Teleatlas liggen, of omgekeerd. Dat zal echt zelden voorkomen, maar het kàn wel.

Belangrijker voordeel van het werken op dezelfde kaart vind ik zelf echter dat je dan ook zeker weet dat ter plekke kaartdekking is, en TT die weg ook als toegankelijk ziet. Het risico op fouten door dekkingsverschil is véél groter dan door kalibratieverschil.
 
Ik maak globaal een route in de (betaalde) MyRouteApp op de TT-kaart.
Ik loop vervolgens de route in detail helemaal na, waarbij ik via-punten bijplaats op wegen die ik persé wil rijden en daar,
waar de route vreemd doet (een weg in gaat en terug, of een lus maakt).
Vervolgens exporteer ik de bestanden naar mijn 410, gooi de route weer weg en laad de track.
Tot nu toe (en ik klop nu even op mijn houten bureau...) heeft TT mij exact over de route gestuurd, die ik aanvankelijk heb uitgezet. Ook bij omleidingen nog nooit terug gestuurd, maar altijd weer netjes op de route terug gezet.
De gpx-route heb ik geen ervaring mee, (nog) niet gebruikt, dacht ook dat dat gewoon dezelfde was...)
 
dacht ook dat dat gewoon dezelfde was...)

Dat is in basis ook dezelfde, maar dan met véél minder punten, waardoor bij import in het toestel alsnog verschillen kunnen ontstaan. Ergo: de 'gpx-route' heeft geen voordelen, slechts nadelen - als je een gpx-track hebt kun je beter de track gebruiken.
 
Wat jij bedoelt is dat kaarten verschillend gekalibreerd kunnen zijn. En dat je daardoor aan de verkeerde kant van de weg terecht kunt komen (of viapunten in zijwegen hebt staan). Dat is waar.
Bij de Rider5 kun je bijvoorbeeld ook een track importeren, maar is dat in de praktijk onbruikbaar door dit effect.

Door verschillende kalibratie zou een punt inderdaad op de verkeerde weghelft terecht kunnen komen.
Ik heb dat om die reden bij een snelweg echter nog niet meegemaakt; kan toeval zijn of de wegbanen liggen te ver van elkaar in geval van een snelweg dat een kalibratie-afwijking geen gevolg heeft.
Met zijwegen indewrdaad goed opletten; zoom je niet ver genoeg in dan is een zijweggetje soms niet zichtbaar en plaats je er ongewild een routepunt op.
 
Het rare is dat een punt 5 meter in een zijweg er voor kan zorgen dat je toch 100 meter die zijweg in moet rijden en dan omdraaien.

Is niet zo raar; TomTom "weet" vaak dat je ter plaatse van het per abuis geplaatste routepunt (in een zijweggetje) moeilijk of niet kunt keren en stuurt je dan een stukje verder waar dat gemakkelijker kan.
Klinkt misschien vreemd, maar het is wel zo. Ik weet het uit ervaring omdat ik in het begin ook wel eens de fout maakte niet voldoende in te zoomen en toen ontdekte dat TomTom je op die makkelijker plaatsen liet keren.
 
Hans, ik dacht dat jij melding van heb gemaakt dat je via de myroute een gpx route kon laden in TomTom Go Mobile Android.

Hoe doe je dat dan?
Heb geprobeerd de route naar mezelf te mailen en deze te openen op mn smartphone en hoopte deze te kunnen openen met de TomTom go mobile navigatie, maar dat ging niet.

(De myroute app is op mn smartphone trouwens niet te gebruiken. Er verschijnt n enorm scherm waarin staat dat mn scherm niet breed genoeg is (800 ).....maar dat scherm kan je draaien hoor, makers van myroute.
Alleen blijft de melding het scherm blokkeren)
 
Laatst bewerkt:
Is niet zo raar; TomTom "weet" vaak dat je ter plaatse van het per abuis geplaatste routepunt (in een zijweggetje) moeilijk of niet kunt keren en stuurt je dan een stukje verder waar dat gemakkelijker kan.
Klinkt misschien vreemd, maar het is wel zo. Ik weet het uit ervaring omdat ik in het begin ook wel eens de fout maakte niet voldoende in te zoomen en toen ontdekte dat TomTom je op die makkelijker plaatsen liet keren.

Het is logisch om te denken dat er een makkelijke plek op gezocht wordt. Heb echter al meerdere keren meegemaakt dat dit niet zo is.
 
Dat is dan ook de reden dat ik als hangende plaat blijf herhalen de track te gebruiken en NIET de gpx-route. Dat daar misverstand over bestaat komt voor een groot deel doordat Tyre en Myrouteapp om mij onduidelijke redenen beiden overzetten.

Een situatie zoals je omschrijft qua paralelweg kàn echter zelfs bij trackconversie inderdaad plaatsvinden. Maar dan moet wel heel toevallig in die 'andere kaart' de hoofdweg net op de parallelweg van Teleatlas liggen, of omgekeerd. Dat zal echt zelden voorkomen, maar het kàn wel.

Belangrijker voordeel van het werken op dezelfde kaart vind ik zelf echter dat je dan ook zeker weet dat ter plekke kaartdekking is, en TT die weg ook als toegankelijk ziet. Het risico op fouten door dekkingsverschil is véél groter dan door kalibratieverschil.

Ik ben met je eens dat een track de beste manier is om routes onderling te delen. Track geeft je immers te meeste garantie op vormvastheid van de route.

Na jaren van zelf routes maken (eerst Mapsource, daarna Basecamp en nu Myroute), heb ik het ondertussen aardig in de vingers en kan voor mijzelf vrij makkelijk de valkuilen zien.
Daarnaast heeft TomTom ergens afgelopen jaar wat veranderd bij het laden van een track (een GPX bestand). Hierdoor krijg ik eigenlijk steeds meer de neiging om zelf voor GPX Route te gaan i.p.v. een GPX Track.

Door de grote hoeveelheid punten is een GPX track vormvast maar ook gevoeliger voor fouten door punten die niet helemaal goed op de weg staan. Het effect hiervan zie vooral terug bij kruispunten met zijwegen. Heb dit afgelopen Hemelvaar in de Eifel nog meegemaakt. Heb de aangeleverde track gewoon geladen. Onderweg werd een paar keer een zijweg in geslagen. Toen ik de gereden route 's-avonds in het hotel op de TomTom kaart projecteerde, kwam het probleem al snel naar boven. Op de probleemkruisingen lag de track duidelijk naast de weg en lag een punt van de track daardoor op een zijweg. Heb de route daarna zelf op de TomTom kaart opnieuw gemaakt en het probleem daarna niet meer gehad.

Doordat ik de routes zelf maak, plaats ik heel bewust nooit routepunten op kruisingen of andere plekken waar het potentieel een probleem kan zijn (bijv bij parallelwegen die er vlak naast liggen). En plaats ook genoeg punten.

Door deze werkwijze heeft GPX Route, voor mij, toch meer de voorkeur om te gebruiken. Door de grotere afstand tussen de punten en huidige importmethode heeft een GPX Route een foutcorrigerend effect meegekregen die een track niet kan hebben (vanwege de kleine afstand tussen de punten).

GPX Route heeft een daarmee bepaalde positieve eigenschappen van ITN.
- Er wordt een route van punt tot punt berekend
- Veel grotere kans op een logische route over bestaande wegen (volgens de kaart en dus geen zijsprongen)
En daarboven de positieve eigenschappen van GPX.
- Geen getetter in de oren over 'Bestemming bereikt'
- Eigenlijk een onbeperkt hoeveelheid te gebruiken routepunten
- Bij afwijken heb je geen last van de verplichte punten die ITN wel kent.
 
@Athome
Levert de GPX-route jou wel altijd een vormvaste route op dan ?
Ok, je let erg op waar je de routepunten plaatst (en gemiddeld genomen bij binnendoor weggetjes is dat mogelijk een routepunt om de paar kilometer?)

Kwam er zelf al eerder achter dat je niet zomaar tracks van het internet kunt downloaden en in de Rider kunt laden.
Als het een (met Basecamp oid) gemaakte track is dan is deze altijd berekend over de Here (of Google) kaart en eigenlijk onbruikbaar voor de 400/410.
Er zal toch echt herberekend moeten worden over de TomTom/(TeleAtlas) kaart.
Dat betekent track omzetten naar een (tijdelijke) route, herbereken met TomTom kaart en weer omzetten naar track.

Bij het omzetten van de track naar een route doe ik dat via de directe-route instelling (in BaseCamp), zodat je het aantal routepunten kan opgeven. Echter de plaatsing van die automatisch gegenereerde routepunten is ook niet altijd even logisch of de beste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Tijdje zitten stoeien met tomtom mydrive connect en mn tomtom go mobile voor android en t lukt me niet om een gedownloade of gemaakte route naar mn tomtom go mobile op mn smartphone te sturen.

Ik zie de go mobile ook niet in de ondersteunden staan, dus werkt t waarschijnlijk wel op de rider.

Ook n route opgeslagen als gpx en inderdaad: door de ineens ongekend hoog aantal waypoints, is dit veel moeilijker om te kijken of de viapunten wel goed op de weg staan pfff.

Jammer dat t niet is gelukt, want zou graag n spannende route op de go mobile willen zien.
Liever op de tomtom for android die mn vriendin gebruikt.....die heeft wel kronkelroute maar daar worden geen nieuwe kaarten meer voor gemaakt
 
Even een vraagje aan de kenners. Ben zelf niet bekent met de TomTom Rider 400. Een gast hier in het hotel wil een "opgenomen" track exporteren naar zijn geheugen kaart om te delen met iemand anders.

Via mijn routes - Deel routes - selecteren route -Deel krijgen we onderstaande foutmelding. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

full
 
@Athome

Kwam er zelf al eerder achter dat je niet zomaar tracks van het internet kunt downloaden en in de Rider kunt laden.
Als het een (met Basecamp oid) gemaakte track is dan is deze altijd berekend over de Here (of Google) kaart en eigenlijk onbruikbaar voor de 400/410.
Er zal toch echt herberekend moeten worden over de TomTom/(TeleAtlas) kaart.
Dat betekent track omzetten naar een (tijdelijke) route, herbereken met TomTom kaart en weer omzetten naar track.


Klopt. 1 op 1 inlezen kan heel verrassend uitpakken. Maar ook via myroute-app wil het niet altijd. Ik heb nu al voor de 2e keer een route die vlg Here prima kan maar TT denkt daar heel anders over. Die kaart verschillen pakken soms heel verkeert uit
 
Ik zie de go mobile ook niet in de ondersteunden staan, dus werkt t waarschijnlijk wel op de rider.

Nou... ik heb naar aanleiding hiervan zojuist nog even geprobeerd en het lukt me probleemloos.

Misschien moet je je app even updaten (heb getest met 1.11 - 1555)

Controleer anders of je zowel in TomTom MyDrive als in de mydriveinstellingen in het toestel dezelfde gegevens gebruikt.

Door de grote hoeveelheid punten is een GPX track vormvast maar ook gevoeliger voor fouten door punten die niet helemaal goed op de weg staan.

Ik begrijp wat je bedoelt, en inderdaad komen er hier en daar best wonderlijke effecten voor. Maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen en is de kans op afwijking bij een track, ondanks die uitzonderingen, vele malen kleiner dan bij gebruik van een gpx-route.
Bottom line: we verschillen hierover van mening (en dat mag ;))

Via mijn routes - Deel routes - selecteren route -Deel krijgen we onderstaande foutmelding. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Ben hem zelf nog niet tegengekomen. Maar vermoed (!) dat de oorzaak is dat in de opgenomen route vervuiling is opgetreden, bijvoorbeeld door korte tijd verstoorde ontvangst, waardoor de gegevens niet door het toestel geinterpreteerd kunnen worden. Denk dat dat zonder computer niet oplosbaar is. Je zou de gpx eens kunnen bekijken in Tyre of Basecamp; wellicht dat dat laat zien wat er loos is.


Klopt. 1 op 1 inlezen kan heel verrassend uitpakken.

Een in basecamp gemaakte gpx is meestal een route, geen track. Dat geldt bijvoorbeeld voor de routes op gpstracks.nl. Kan goed zijn daarop te letten.
 
In Basecamp ben je daar zelf helemaal de baas over. Heb daarnaast de indruk dat sommigen hier wijs genoeg zijn om heel bewust de keuze tussen een Track of een Route te kunnen maken.

Ik begrijp wat je bedoelt, en inderdaad komen er hier en daar best wonderlijke effecten voor. Maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen en is de kans op afwijking bij een track, ondanks die uitzonderingen, vele malen kleiner dan bij gebruik van een gpx-route.
Bottom line: we verschillen hierover van mening (en dat mag ;))

Hans je weet veel van de verschillende navigatiesystemen en daar mag je terecht trots op zijn. Mensen (waaronder ikzelf) waarderen je input zeer zeker.
Echter in dit geval vraag ik me af hoeveel echte praktijk ervaring (dus geen test rondjes) je hebt met laden van tracks van derden in de Rider 400. Zowel Hervelt en Smuiger bevestigen mijn ervaringen met tracks laden. De term uitzondering dekt in dit geval niet geheel de lading. Het is het geen schering en inslag maar het komt wel degelijk vaker voor dan een uitzondering.
TomTom kan hier nog wel wat verbeteren. Het laden van de track wordt net iets te letterlijk gedaan er mag iets meer smoothing (gladstrijken) in de berekening zitten. 1 punt 10-20 meter een zijweg in is al voldoende voor die rare uitspatingen.
 
Laatst bewerkt:
Nou... ik heb naar aanleiding hiervan zojuist nog even geprobeerd en het lukt me probleemloos.

Misschien moet je je app even updaten (heb getest met 1.11 - 1555)

Controleer anders of je zowel in TomTom MyDrive als in de mydriveinstellingen in het toestel dezelfde gegevens gebruikt.

Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb 1 testje gedaan, een bestemming vanuit huis, gemaakt met mydrive op ipad met hetzelfde account en wachtwoord.

De optie "verzend naar navigatie" verschijnt en als ik daarop druk, staat dat die gesynchroniseerd is.
Ik kan echter deze route niet vinden op de tomtom go mobile op haar iphone.
Er is helemaal geen "opgeslagen routes" of eigen routes in t menu.

Het lijkt zo te zijn dat t in de iphone go mobile nog niet kan (zucht).


Hoe doe jij dat eigenlijk hans?
Connect je je telefoon met n kabel aan je pc? Want de pc ziet de navigatie niet maar dat kan door ios komen, aangezien je dat normaal met itunes doet.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik (nog) geen TomTom gebruiker,

Maar is het, de "MyRoute @pp" een waardevolle toevoeging / investering voor mij als Garmin gebruiker? Ik maak zelf ook veel routes en zet (af en toe) ook routes om voor TomTom... vandaar.
 
Het lijkt zo te zijn dat t in de iphone go mobile nog niet kan (zucht).


Hoe doe jij dat eigenlijk hans?
Connect je je telefoon met n kabel aan je pc? Want de pc ziet de navigatie niet maar dat kan door ios komen, aangezien je dat normaal met itunes doet.

Ik werk inderdaad met Android, weet niet wat de stand van zaken is met de Iphone. Maar wellicht is het ook een kwestie van updaten.

Ik sluit de telefoon NIET aan op de pc. De route wordt vanuit mydrive via de cloud naar de app gestuurd en staat er na een seconde of zo in.. In de laatste film op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS zie je dat ik dat doe met een (android) tablet icm de Rider; met de app gaat het precies zo.
 
Nu ben ik (nog) geen TomTom gebruiker,

Maar is het, de "MyRoute @pp" een waardevolle toevoeging / investering voor mij als Garmin gebruiker? Ik maak zelf ook veel routes en zet (af en toe) ook routes om voor TomTom... vandaar.

ik denk het wel, zeker als je voor meerdere devices routes maakt.

Maar ook omdat myrouteapp gold de mogelijkheid biedt tot de 'spannende route'; dat is dan weliswaar op de TT kaart, maar als je zo'n route als track in de zumo zet zul je die meestal ook probleemloos kunnen rijden.
 
Nu ben ik (nog) geen TomTom gebruiker,

Maar is het, de "MyRoute @pp" een waardevolle toevoeging / investering voor mij als Garmin gebruiker? Ik maak zelf ook veel routes en zet (af en toe) ook routes om voor TomTom... vandaar.
Je maakte waarschijnlijk ITN routes voor de TomTom toestellen (gebaseerd op de oude NavCore)
De 400/410 kunnen ook GPX aan en dan liefst als track aangeleverd en berekend over de TomTom kaart. Daar geeft MyRouteApp echt wel een meerwaarde. (Maar vooral voor TomTom dus)

Maak je alleen maar ITN routes (waar de 400/410 ook uitstekend mee overweg kan) dan lijkt MyRouteApp me minder noodzakelijk.
Echter kun je in de praktijk met ITN een heel ander routeverloop hebben dan met een Garmin. Immers is de TomTom kaart anders en wordt de route pas in het toestel berekend van viapunt naar viapunt. (Dus geen vooraf bepaalde gegarandeerd vormvaste route, dan moet je een GPX track gebruiken en die in de Rider naar een route laten converteren).
Als je met een groep rijdt met Garmin en TomTom gebruikers door elkaar dan kan je met een ITN route rijders heel andere aanwijzingen krijgen dan de rest.

Of het de investering waard is...?
Als je al een Rider 40/400/410 had kon je LifeTime MyRouteApp kopen voor €79. Maar normaal kost het €99 voor een LifeTime.
Je kunt proberen 1 jaar met automatische machtiging. Kost €25 per jaar. Je kunt altijd binnen een jaar opzeggen en anders kun je dan alsnog upgraden naar LifeTime voor €99.

De spannende route is inderdaad heel interessant, ook voor je Garmin want hij levert doorgaans mooie routes op wat ik allemaal hoor.
Kan wel erg per land verschillen omdat per land de wegen anders geclassificeerd zijn blijkbaar. Dan moet je je kronkelgradatie wat hoger of lager zetten.

Maar probeer eens de gratis versie. Dan kun je voor jezelf bepalen of je het een prettige manier van werken vind. Zo routes maken via internet is toch een andere ervaring dan met BaseCamp. Je hebt ook meer mogelijkheden via de cloud routes te delen, te zoeken of te copieren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan