Top Speed Calculator

Duke2

Die hard MF'er
20 mei 2005
333
0
Ben hier bezig iets te maken dat kan gebruikt worden met Microsoft/Open Office.
Tot nu toe kan ik alle gegevens van de motor ( toerental+overbrengingen ) + omtrek van het achterwiel ingeven , en hieruit komt een grafiek met de snelheid versus versnelling/toerental .
Hiernaast zou ik nog graag ergens het koppel+extra belasting(gewicht+xxx) willen toevoegen ; echter van deze weet ik niet hoe deze in verhouding staan met de snelheid .
De bedoeling van deze is om het effect van tandwielverhouding te bekijken .

Is er nog iemand met extra info , alvast bedankt .

(weet niet of ik deze file hier kan posten , anders zet ik het ergens op mijn webspace , die ik nog moet activeren )
 
Weerstand van de weg/wind neem je ook mee neem ik aan?? Anders lijkt het me niet echt een nuttige calculator omdat je met een te lange overbrenging je nooit in je begrenser klimt (teveel weerstand)
 
Oef zo'n programmaatje had ik nog ergens liggen... ffe zoeken hoor.

Alles wat je bedenkt is al eens gedaan hè, dat weet je ;) Toch leuk om te prutsen idd :P

Edit: stond op mijn vorige computer, sorry mate.
 
Hoi,

Da's wel hogere wiskunde zeg!! Je zult gigantisch veel variabelen moeten invoeren voor een enigsinds realistisch rekenmodel. Ik noem naast wrijving & overbrenging maar luchtweerstand, eindkoppel, energetische brandstofwaarden, luchtdruk, temperatuur, helmholzresonanties, polygooneffect etc. Met overbrenging, omwenteling en vermogen kun je het alleen heel grof benaderen.
Zo kan het zijn dat je een 6.6% LAGERE topsnelheid berekent bij montage van een 14T ipv 15T voortandwiel maar dat deze in de praktijk door een hoger eindkoppel juist wat hoger ligt. Gaat de vergelijking al scheef....... Of jij denkt van "die 6.6% lagere topsnelheid van mijn model klopt aardig" Terwijl dat toevallig net komt door het polygooneffect van de ketting en de hogere transmissieverliezen die hieraan ten grondslag liggen....... anyway; heb je in ieder geval wat leuks om de winterperiode mee door te komen :Y

851 groeten, Peter
 
OF zoek je meer zoiets.
full


Source:
http://sonic-arts.org/monzo/radian/mybike.htm
 
Lijkt me inderdaad een hele uitdaging een rekenprogramma te maken dat de o.b.v. een aantal variabelen de snelheid als functie van de tijd laat zien (de acceleratie en topsnelheid dus). Bovenstaand rekenmodel geeft slechts de snelheid als functie van het toerental en de versnellingsbakstand (de ‘versnelling’) aan. Dit is echter geen sinecure, maar misschien een leuke opgave voor de natuurkundig onderlegde M.F.-er?

Een voorzetje. De inputvariabelen zouden moeten zijn:
•      De motorkarakteristiek, d.w.z. het draaimoment als functie van het toerental. Voor het gemak nemen we aan dat het gas vol open staat en dat de karakteristiek onafhankelijk is van zaken als temperatuur, luchtvochtigheid, brandstofkwaliteit, ram air effect, etc.
•      De eindoverbrengverhoudingen in de diverse versnellingen.
•      De omtrek van het achterwiel. Voor het gemak nemen we aan dat deze niet toeneemt met de omwentelingssnelheid en dat er geen wielspin is.
•      Het transmissieverlies. Voor het gemak stellen we dat 10% van het draaimoment aan de krukas verloren gaat.
•      De massa van de motor en berijder. Voor het gemak nemen we aan dat de brandstofvoorraad niet afneemt en de berijder niet zweet tijdens de rit…
•      De luchtweerstand. Deze is afhankelijk van het frontale oppervlak en de Cw-waarde en neemt kwadratisch toe met de snelheid. De Cw-waarde is dus een constante en wordt bepaald door de vorm van de motor plus berijder. Voor het gemak stellen we dat het windstil is.
•      De rolweerstand. Voor het gemak stellen we dat deze lineair toeneemt met de snelheid.

Wellicht ten overvloede, maar de belangrijkste formule in het rekenprogramma danken we natuurlijk aan meneer Newton: F = m.a (kracht in Newton = massa in kg. maal versnelling in meter per seconde kwadraat). De versnelling is 0 (d.w.z. de topsnelheid is bereik) als de kracht, uitgeoefend op het achterwiel, precies gelijk is de tegengestelde kracht a.g.v. de lucht- en rolweerstand.

Ik kijk halsreikend uit naar het eerste programaatje…
 
Als je de luchtweerstand al gaat verwaarlozen kun je net zo goed niks uitrekenen. Aangezien een bak gedimensioneerd wordt op verschillende variabelen, is de luchtweerstand toch wel bepalende factor nummer 1 ;) .
Formule voor de luchtweerstand:
1/2 * rho_lucht * cw * A * v^3 = luchtweerstandsvermogen in [W]
[-]*[kg/m^3]*[-]*[m^2]*([m/s])^3 = [W]
rho_lucht = +/- 1,26 [kg/m^3]
cw en A zijn afhankelijk van het motorfietstype/merk.
Hiermee zou je dus de luchtweerstand kunnen bepalen/benaderen. Rolweerstand is ook wel handig om mee te nemen, maar heeft lang niet zo'n grote invloed op de topsnelheid als de luchtweerstand.
Ik heb hier ooit eens wat tijd ingeduwd voor een koekblikproject van een maat van me.
Heb het halve sheetje nog onlinestaan voor de liefhebbers. Zitten wel nog wat kleine foutjes in links en rechts.
RECHTERMUISKNOP -> SAVE AS
Is nog wel om te turnen voor een motorfiets.

grz Thijs
 
Ben hier bezig iets te maken dat kan gebruikt worden met Microsoft/Open Office.
Tot nu toe kan ik alle gegevens van de motor ( toerental+overbrengingen ) + omtrek van het achterwiel ingeven , en hieruit komt een grafiek met de snelheid versus versnelling/toerental .
Hiernaast zou ik nog graag ergens het koppel+extra belasting(gewicht+xxx) willen toevoegen ; echter van deze weet ik niet hoe deze in verhouding staan met de snelheid .
De bedoeling van deze is om het effect van tandwielverhouding te bekijken .

Is er nog iemand met extra info , alvast bedankt .

(weet niet of ik deze file hier kan posten , anders zet ik het ergens op mijn webspace , die ik nog moet activeren )


Hm... interessant ... als je 't klaar hebt wil ik wel een kopietje :P
 
Ben hier bezig iets te maken dat kan gebruikt worden met Microsoft/Open Office.
Tot nu toe kan ik alle gegevens van de motor ( toerental+overbrengingen ) + omtrek van het achterwiel ingeven , en hieruit komt een grafiek met de snelheid versus versnelling/toerental .
Hiernaast zou ik nog graag ergens het koppel+extra belasting(gewicht+xxx) willen toevoegen ; echter van deze weet ik niet hoe deze in verhouding staan met de snelheid .
De bedoeling van deze is om het effect van tandwielverhouding te bekijken .

Is er nog iemand met extra info , alvast bedankt .

(weet niet of ik deze file hier kan posten , anders zet ik het ergens op mijn webspace , die ik nog moet activeren )


Kwa energie (of vermogen) gaat gewicht lineair (E=0.5 x massa x snelheid-kwadraat). Maar de luchtweerstand gaat als 't goed is tot de derde macht.
Die zou ik er zeker in verwerken. Interessant projektje.
 
In een andere versnelling veranderd het koppel NIET, maar de trekkracht wel.

Koppel(moment) = arm * trekkracht.
Lagere versnelling (<arm) is dus meer trekracht.

In de berekenig die je wilt gaan doen zul je dus moeten gaan rekenen met de trekkracht aan het achterwiel.
 
-1-Bij het lezen van deze zou ik al een beetje de moed verliezen .
-2-Als je werkelijk alles in rekening wil brengen , zijn er zoveel invloeden die een groot ???? zijn en blijven .
En als je deze werkelijk wil weten moet je de GP-toer opgaan , racen-registreren
en dan de gearbox , banden , tandwielen , .... , aanpassen .
-3-Hetgene ik tot nu toe heb ziet eruit als de Excel iets hoger .
Dus bij een zeker toerental een bepaalde snelheid en als je kijkt waar het
maximum koppel/toerental (volgens Dyno plots) is hebt ge al een goede indruk
van de topsnelheid.
-4-Als extra variabelen heb ik er nog 3 die zou toevoegen
Een mix van het koppel/toerental curve
Luchtweerstand<-->snelheid (mannen/vrouwen met een naked moeten maar het hoofd
op het stuur leggen)
xxxKg/PK

Alvast bedankt voor de info en niet al te moeilijke formules zijn welkom
 
Ik heb je even een mail gestuurd. Zelf was ik ook al begonnen aan een soortgelijk projectje...

Misschien ervaringen delen ?

Als je de mail niet binnenkrijgt: stuur maar ff een mailtje naar hotsyflotsy op planet.nl
 
als je simulink hebt, dan heb ik ook nog wel een programmatje dat ik eens voor effect van opvoeren motor van de auto gebruikt hebt
berekend top en acceleratie.
Gematched met data uit autotests. zelfs de schakeltijd zat erin geloof ik.
 
Nee, ik bedoel niet dat ik de luchtweerstand verwaasloos (dit is inderdaad de factor die de topsnelheid het meeste beeinvloed), maar ik bedoel dat ik geen rekening hou met de windrichting- en snelheid.


Dat scheelt dan :D. Ik dacht even dat je de luchtweerstand bedoelde :P .
Dat matlab simulink bestandje heb ik wel oren naar. Zou je me dat kunnen emailen?
thijssssie[at]gmail.com

grz Thijs
 
thijssie, je kan mn programmaatje uittesten

mooiste is als je koppelcurve bekend is, ik heb een koppelcurve opgebouwd uit 3 punten gebruikt (max koppel, max vermogen en een verzonnen beginpunt bij een bepaald toerental). Daarvoor moet je eigenlijk naar een rollenbank met je motor en een curve fitten door de verkregen punten. deze curve zou je dan in je programma in een formuleblok kunnen zetten en opvragen. Heb je bij elk toerental het bijbehorende koppel.
Verder zit massatraagheid van draaiende delen er niet in, kan je ook simuleren door totale massa wat groter te maken.
Verder is frontaal oppervlak en cw waarde van motor natuurlijk niet zo statisch als bij een auto.
 
Heb al iets geknutseld :

http://www.motor-forum.nl/forum/misc/279057

(je moet wel de extentie .jpg veranderen door .xls) 

Graag reactie's of wat er nogal moet bijzitten .
Knap gedaan hoor,z iet er leuk uit. Wat je misschien nog kan doen, is bij snelheden boven 200-250km/h automatisch een hoeveelheid/percentage achterwiel slip doorrekenen.
En wat wordt er eigenlijk gedaan met het gewicht van de motor?
 
Knap gedaan hoor,z iet er leuk uit. Wat je misschien nog kan doen, is bij snelheden boven 200-250km/h automatisch een hoeveelheid/percentage achterwiel slip doorrekenen.
En wat wordt er eigenlijk gedaan met het gewicht van de motor?

Het gewicht heeft bij een motorfiets vrijwel geen invloed op de topsnelheid.
Bij snelheden van 250 of hoger heeft het achterwiel een slip die rond de 10% zit volgens mij.
 
Het gewicht heeft bij een motorfiets vrijwel geen invloed op de topsnelheid.
Bij snelheden van 250 of hoger heeft het achterwiel een slip die rond de 10% zit volgens mij.
Precies, daarom vraag ik mij af waarom het gewicht er staat. Ik zie namelijk ook niets in de grafiek veranderen als ik het gewicht verander.
Volgens mij is de slip bij snelheden tussen 250 en 300 ongeveer 3%.
 
Terug
Bovenaan Onderaan