Trillen tijden remmen

Havefun

MF'er
22 aug 2020
49
3
Hallo,

Als ik mijn voorrem inknijp tijden het rijden dan trilt de rem erg nu dacht ik eerst dat misschien de remschijven krom zijn of 1 maar ik heb eens aan de remklauw gevoeld en de linker heeft wat speling.
En vooral bij het gedeelte waar de pijl staat, en vroeg me ook af wat dat eigenlijk is. ABS ???

Gaat om een CBR 1000 F uit 1987 de SC21.

Greets
 

Bijlagen

  • IMG_8103 copy.jpg
    IMG_8103 copy.jpg
    231,7 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
maar... het ligt meestal niet aan de stilstaande delen maar aan de draaiende, je schijven... Rem eens hard, en dan bedoel ik HARD, van 120 naar 50, dan is het trillen misschien niet aanwezig

Wat je kan doen is de bussen waarnee de schijf op de naaf vastzitten om 'm zewvend te maken lossen, schoonmaken door ze te draaien en te reinigen, waarschijnlijk helpt dat niet en zal je voor de keuze staan het trillen voor lief te nemen of nieuwe schijven te kopen...
 
Eèèèèn die bussen heb jij dus niet B| Wat je nog kan proberen: de andere rem gaat mee met de achterrem`, probeer eens of die ook trilt... dan wordt het gewoon een andere schijf erop zetten (ik weet effe niet of ze een draairichting hebben, dan kan je ze eventueel nog wisselen...)
 
Die van mij komt uit 1987 die had dat dual brake systeem nog niet volgens mij...
Mijn remklauw heeft wel speling en volgens mij komt dat door die antiduik apparaat(pijl)..???
 

Bijlagen

  • 0C2338F6-3558-40C2-8DC6-39FF398DDC5E.jpeg
    0C2338F6-3558-40C2-8DC6-39FF398DDC5E.jpeg
    234,5 KB · Weergaven: 9
Jawel, maar er moet geen autobus tussendoor kunnen

Die van mij komt uit 1987 die had dat dual brake systeem nog niet volgens mij...
Mijn remklauw heeft wel speling en volgens mij komt dat door die antiduik apparaat(pijl)..???

Ik had een '85 goldwing en die had het al, of ik heb '85 verkeerd... Ben niet helemaal thuis in Honda, wel in Remmen...
Maar jij kan het zien en vertellen :Y
 
In de richting van je rode pijl hoort daar speling op te zitten. De bedoeling is dat tijdens remmen de stift in de poot naar binnen wordt gedrukt om zo de anti duik te activeren.
 
Dat met dat anti duik klopt wel, precies zoals v.d.v. het beschrijft. Dat hele ding mag best wat speling hebben maar het draaipunt bovenaan die beugel liever niet.

Ik zou het olie niveau in je vork eens checken. Of de staat van het ding aan de binnenkant. Als het indrukken van dat anti-duik systeem de trilling veroorzaakt werkt er daar iets niet helemaal met de oliedoorstroom.
Is het trillen wel je rem? of klappert gewoon de hele vork in dat anti-duik systeem. Er zit volgens mij ook nog luchtdruk in je vork, of die hoort er te zitten ;)Misschien is die inmiddels ook wel met de noorderzon vertrokken.

Nieuwe remschijven zou ik nog even mee wachten.... eerst de rest uitsluiten
 
De voorste remklauw zit aan een scharnierende hevel die bij remmen de plunjer van de achterrem bedient. Dat was de oerversie van het Combined Brake System. De achterrem gaat dus automatisch meedoen nadat je voor al remt.
Dat hoort dus zo en heeft vast niets met dat trillen te maken.

De oorzaak van trillende remmen zou ik bijvoorbeeld zoeken in dikteverschil in een schijf, dat kun je zien aan de slijtsporen.
 
De voorste remklauw zit aan een scharnierende hevel die bij remmen de plunjer van de achterrem bedient. Dat was de oerversie van het Combined Brake System. De achterrem gaat dus automatisch meedoen nadat je voor al remt.
Dat hoort dus zo en heeft vast niets met dat trillen te maken.

De oorzaak van trillende remmen zou ik bijvoorbeeld zoeken in dikteverschil in een schijf, dat kun je zien aan de slijtsporen.
Waar zit die plunjer dan? ik zie alleen de plunjer van de anti duik. Dan moet er vanaf die plunjer een remleiding naar de achterrem gaan? Zie jij die remleiding?
 
Heb de motor op de middenbok staan en als ik het achterwiel draai kan ik de voorrem inknijpen wat ik wil maar achterwiel blijft gewoon doordraaien.
Ik zie inderdaad ook geen remleiding naar de achterrem lopen dus geen dualbrake systeem ...
 
De voorste remklauw zit aan een scharnierende hevel die bij remmen de plunjer van de achterrem bedient. Dat was de oerversie van het Combined Brake System. De achterrem gaat dus automatisch meedoen nadat je voor al remt.
Dat hoort dus zo en heeft vast niets met dat trillen te maken.

De oorzaak van trillende remmen zou ik bijvoorbeeld zoeken in dikteverschil in een schijf, dat kun je zien aan de slijtsporen.
Nou bij hem iig niet. Maar was het niet zo dat de achterrem één klauw voor bediende??? Ik heb het op die Goldwing gemodificeerd naar conventioeneel, maar da's al effe geleden.
 
Het gaat om een CBR1000, niet om een CBR1100. De 1100 heeft een gecombineerd remsysteem, de 1000 alleen een antiduikdinges.

Waarom gaan zoveel mensen in op dingen die helemaal niet op deze motor zitten ?


En terug naar het originele probleem:
Hoe is de staat van onderhoudt van je motor, specifiek van je remmen ?
Hoe zijn je remschijf en blokken er aan toe ?
Ik zou s beginnen met de boel los te trekken, schoon maken en deugdelijk monteren. Dan verder kijken.

In dit stadium al beginnen over remschijven vervangen.... koop dan gelijk een andere motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan