Triumph 900/1200 GT/ Rally/Pro. De nieuwe serie

Zee persoonlijk, die schermen. Denk dat ik hetzelfde heb, maar toch meer dan genoeg lawaai.
 
Ik was/ en ben enthousiast over de Dunlop Meridians, maar na 6000 km liet ik een motorvriend deze foto’s zien na aanleiding van slijtage. Cuppen, terwijl deze banden daar niet om bekend zouden staan. Bandenspanning altijd goed, volgens hem is er gewoon geen match met de lange veerwegen en sowieso met brede groeven eerder cuppen. Volgende band wordt toch een andere.
 

Bijlagen

  • 9C7B99C9-AD42-4643-BB25-A1E38F180008.jpeg
    9C7B99C9-AD42-4643-BB25-A1E38F180008.jpeg
    140,8 KB · Weergaven: 35
  • 8153C345-26DA-4685-9C63-33DEFA9FD8EC.jpeg
    8153C345-26DA-4685-9C63-33DEFA9FD8EC.jpeg
    87,2 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Ja, bij een ruim jaar en een km stand van 17000 zeg ik de Rally Pro gedag. Niet omdat er iets mis mee is, in tegendeel maar heb belangstelling gekregen voor een Moto Guzzi, en deze gekocht. Van de week het laatste ritje voor ik hem alvast inlever. Veilige kilometers!
 
De windruis in/op mijn helm is verdwenen met de GIVI ST D6415ST een wereld van verschil, deze is inderdaad breeder en op de laagste stand ongeveer zo hoog als het originele ruitje in de hoogste stand. Voor mij de perfecte oplossing de rust is onvoorstelbaar, kan de gehoorbescherming achterwege laten zoveel verschil maakt het.
Hoe lang ben je als ik vragen mag?
 
De Mandello V100.
die lijnen, ik wilde hem gewoon. Ook fijn, cardan. En na jaren all Road is een sporttoer ook weer eens leuk, dat model is bijna uitgestorven, tot nu,
Doet me altijd wat denken aan de TDM900, was een zeer fijne motor overigens.
 
Hebben meer mensen last dat de voetsteunen over de grond vonken bij wat krappere bochten op een 1200 GT PRO? Er komt toch best wat onbalans in het rijwielgedeelte als de voetsteunen de grond raken. Ik heb het zowel bij linkse als rechtse bochten.

Mogelijk ervaring met andere footpegs? Wellicht in hoogste aanpasbaar.
Ja, ik had dat afgelopen zondag dus. Niet alleen een footpeg, maar ook de (maatje 36) foot :o Ging net zo lekker over de rotondes :/ Ik had het bij een linkse bocht en vind het maar niks. Er zijn footpegs van Lone Rider die me echt fantastisch lijken, maar ik weet niet of ze op een nieuwe1200 passen. Er is een filmpje van een Amerikaan die ze op zijn nieuwe 900 heeft. Misschien een mailen met Lone Rider, maar nu nog niet, die krengen zijn pittig aan de prijs en heb net op maat gemaakte oordoppen met ingebouwde speakers besteld *D
 
Zo, ik ben ook weer terug bij Triumph, en wel met de nieuwe blauwe Tiger GT Pro.
Heb 2015 t/m 2017 naar volle tevredenheid een Tiger 1050 gehad ( nu nog steeds in bezit van Vuurbloed), toen ik iets anders wou.
1e optie was eigenlijk de 1050 Sport, maar daar vond ik de nieuwe neus absoluut niet mooi, dus die viel af.
Kawasaki had een paar jaar ervoor de Versys1000 een opfrisbeurt gegeven, en dat leek me wel wat, en idd die beviel hartstikke goed.
Toch 35000 pure recreatie km's mee gereden in 5 seizoenen.
Aangezien moeders de vrouw ook motor rijdt, en zij afgelopen herfts aangaf, na 15 jaar in de serieuze bergen ( Alpen, Dolomieten....) mee te zijn geweest met haar motor, dat het haar teveel energie kostte in de bergen, op zoek gegaan naar een nieuwere motor met electronische vering. (gemak dient tenslotte de mens)
Het ging toen eigenlijk min of meer tussen een gebruikte Tiger 1200 Explorer of gebruikte Versys 1000 SE.
NA proefrijden op de SE enthousiast hiervoor gekozen, waarbij de zoons aangaven: Koop toch "gewoon" een nieuwe 🫣
Na wat wikken en wegen: waarom ook niet.
Dus zo gezegd zo gedaan, in de GT uitvoering.

1683235282602.jpg
Echter tijdens het rijden begon ik me steeds meer te storen aan wat dingen waar ik veel meer van verwacht had:
Elektronische Vering: zelfs in de zachtste en soepelste stand nóg te stuiterig en te gevoelig voor oneffenheden. ( voor mij)
Quickshifter: koppig en werkt alleen goed bij hogere, lees boven de 4000rpm, min of meer naar behoren.( algemeen bekend, maar had verwacht dat dit na 3 jaar wel verbeterd zou zijn)
Motorloop: "danst" in zijn toeren zo tussen 3200 en 4000rpm, als gevolg van de Euro5 norm, wat er volgens een monteur niet op een redelijk manier uit te krijgen is. ( kan wel met bijv. Woolich, maar kost dan incl. test runs en materialen ca. €1000, voor een NIEUWE motor😤.

Dus er MOEST iets anders komen, en wat blijft er dan over in de "luxe" categorie: Ktm 1290 Adventure, BMW R 1250GS en de Triumph Tiger 1200 GT of Rally, waarbij de Pro versies voor "normaal" gebruik en eigenlijk voor 95% van de rijders voldoende zijn uitgerust.
Vrijwel niemand heeft noodzakelijkerwijze de resp. Adventure en Explorer versies nodig.

Een vriend van me heeft onlangs een R 1250 GS '22 gekocht, dus die gebeld. Hij zei kom maar halen, en kijk maar wanneer je hem terug brengt.
Nu ben ik geen boxer fan, maar wie weet, misschien zou het wel meevallen. (23 juni)
De GS doet veel dingen goed wat sturen, rijden, trekken e.d. betreft, maar de Quickshifter is ook koppig onder 4000rpm, en het blok..............🤔:?
Hij trekt als een dolle, ook vanuit de toeren-kelder, maar het gestamp van de boxer is niet mijn ding.
Dus zaterdag 24 juni en proefrit geregeld bij TLM in Nijmegen met de Tiger 1200 GT Explorer, hun demo.
Wat een ding, hij doet eigenlijk alles goed waar de GS steken laat vallen.
Uiteraard vol bepakt ernaartoe gegaan om meteen ook een offerte te kunnen laten maken.
Die kregen we, maar omdat hun geen Kawasaki dealer zijn, viel de inruilprijs toch, op zijn zachts gezegd, flink tegen.
Die zaterdagochtend ook naar Goedhart in Bodegraven gebeld voor een proefrit, en aangezien hun de laatste zondag van de maand open zijn, er die zondag naartoe.
Proefgereden op een 1200 GT Pro, en ook stukken weg gepakt waar ik me op de Versys zo aan stoorde.
Vervolgens met de Versys dezelfde route genomen met een verbeterde afstelling van de vering, door een monteur van Goedhart. ( die overigens niet wist dat we ook voor de Tiger kwamen om vooroordelen te voorkomen).

TOEN was het duidelijk wat er moest gebeuren: De Versys eruit en een 1200 GT Pro erin.
Ja, nu de prijs nog🤔
Die viel niet tegen, temeer je weet dat je wel wat geld moet laten vallen op een half jaar, maar omdat hun ook Kawasaki dealer zijn, had ik wel verwacht dat hun meer zouden terug geven voor de Kawa.
Dat scheelde dus €3000, en ja, je leest het goed €3000.

Dus dat was snel geregeld, met als voorwaarde dat hij uiterlijk 15 juli geleverd moest worden, en ik aangaf dat ik zelf de accessoires zou monteren ( beugel, kofferrekken, navisteun).
Hierdoor hadden hun er minder werk mee, scheelde €200 voor mij, en kon de Versys eerder de showroom in.

4 dagen later gaat de telefoon wanneer ik hem wilde hebben, uhhhhhhh, a.s. zaterdag (afgelopen zaterdag 1 juli) dus.
En zogezegd zo gedaan.
Wel 3,5 uur in de regen gereden, maar wat kan het verr*kken, de Triumph moet zo rap mogelijk naar de 1000km.

En belangrijkste: Hij doet precies wat ik van hem verwachtte😎👍

Zo, dat was mijn verhaaltje n.a.v. de herintroductie van Triumph

1688504758904.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik ben ook weer terug bij Triumph, en wel met de nieuwe blauwe Tiger GT Pro.
Heb 2015 t/m 2017 naar volle tevredenheid een Tiger 1050 gehad ( nu nog steeds in bezit van Vuurbloed), toen ik iets anders wou.
1e optie was eigenlijk de 1050 Sport, maar daar vond ik de nieuwe neus absoluut niet mooi, dus die viel af.
Kawasaki had een paar jaar ervoor de Versys1000 een opfrisbeurt gegeven, en dat leek me wel wat, en idd die beviel hartstikke goed.
Toch 35000 pure recreatie km's mee gereden in 5 seizoenen.
Aangezien moeders de vrouw ook motor rijdt, en zij afgelopen herfts aangaf, na 15 jaar in de serieuze bergen ( Alpen, Dolomieten....) mee te zijn geweest met haar motor, dat het haar teveel energie kostte in de bergen, op zoek gegaan naar een nieuwere motor met electronische vering. (gemak dient tenslotte de mens)
Het ging toen eigenlijk min of meer tussen een gebruikte Tiger 1200 Explorer of gebruikte Versys 1000 SE.
NA proefrijden op de SE enthousiast hiervoor gekozen, waarbij de zoons aangaven: Koop toch "gewoon" een nieuwe 🫣
Na wat wikken en wegen: waarom ook niet.
Dus zo gezegd zo gedaan, in de GT uitvoering.

Bekijk bijlage 1899573
Echter tijdens het rijden begon ik me steeds meer te storen aan wat dingen waar ik veel meer van verwacht had:
Elektronische Vering: zelfs in de zachtste en soepelste stand nóg te stuiterig en te gevoelig voor oneffenheden. ( voor mij)
Quickshifter: koppig en werkt alleen goed bij hogere, lees boven de 4000rpm, min of meer naar behoren.( algemeen bekend, maar had verwacht dat dit na 3 jaar wel verbeterd zou zijn)
Motorloop: "danst" in zijn toeren zo tussen 3200 en 4000rpm, als gevolg van de Euro5 norm, wat er volgens een monteur niet op een redelijk manier uit te krijgen is. ( kan wel met bijv. Woolich, maar kost dan incl. test runs en materialen ca. €1000, voor een NIEUWE motor😤.

Dus er MOEST iets anders komen, en wat blijft er dan over in de "luxe" categorie: Ktm 1290 Adventure, BMW R 1250GS en de Triumph Tiger 1200 GT of Rally, waarbij de Pro versies voor "normaal" gebruik en eigenlijk voor 95% van de rijders voldoende zijn uitgerust.
Vrijwel niemand heeft noodzakelijkerwijze de resp. Adventure en Explorer versies nodig.

Een vriend van me heeft onlangs een R 1250 GS '22 gekocht, dus die gebeld. Hij zei kom maar halen, en kijk maar wanneer je hem terug brengt.
Nu ben ik geen boxer fan, maar wie weet, misschien zou het wel meevallen. (23 juni)
De GS doet veel dingen goed wat sturen, rijden, trekken e.d. betreft, maar de Quickshifter is ook koppig onder 4000rpm, en het blok..............🤔:?
Hij trekt als een dolle, ook vanuit de toeren-kelder, maar het gestamp van de boxer is niet mijn ding.
Dus zaterdag 24 juni en proefrit geregeld bij TLM in Nijmegen met de Tiger 1200 GT Explorer, hun demo.
Wat een ding, hij doet eigenlijk alles goed waar de GS steken laat vallen.
Uiteraard vol bepakt ernaartoe gegaan om meteen ook een offerte te kunnen laten maken.
Die kregen we, maar omdat hun geen Kawasaki dealer zijn, viel de inruilprijs toch, op zijn zachts gezegd, flink tegen.
Die zaterdagochtend ook naar Goedhart in Bodegraven gebeld voor een proefrit, en aangezien hun de laatste zondag van de maand open zijn, er die zondag naartoe.
Proefgereden op een 1200 GT Pro, en ook stukken weg gepakt waar ik me op de Versys zo aan stoorde.
Vervolgens met de Versys dezelfde route genomen met een verbeterde afstelling van de vering, door een monteur van Goedhart. ( die overigens niet wist dat we ook voor de Tiger kwamen om vooroordelen te voorkomen).

TOEN was het duidelijk wat er moest gebeuren: De Versys eruit en een 1200 GT Pro erin.
Ja, nu de prijs nog🤔
Die viel niet tegen, temeer je weet dat je wel wat geld moet laten vallen op een half jaar, maar omdat hun ook Kawasaki dealer zijn, had ik wel verwacht dat hun meer zouden terug geven voor de Kawa.
Dat scheelde dus €3000, en ja, je leest het goed €3000.

Dus dat was snel geregeld, met als voorwaarde dat hij uiterlijk 15 juli geleverd moest worden, en ik aangaf dat ik zelf de accessoires zou monteren ( beugel, kofferrekken, navisteun).
Hierdoor hadden hun er minder werk mee, scheelde €200 voor mij, en kon de Versys eerder de showroom in.

4 dagen later gaat de telefoon wanneer ik hem wilde hebben, uhhhhhhh, a.s. zaterdag (afgelopen zaterdag 1 juli) dus.
En zogezegd zo gedaan.
Wel 3,5 uur in de regen gereden, maar wat kan het verr*kken, de Triumph moet zo rap mogelijk naar de 1000km.

En belangrijkste: Hij doet precies wat ik van hem verwachtte😎👍

Zo, dat was mijn verhaaltje n.a.v. de herintroductie van Triumph

Bekijk bijlage 1899567
Topding. Ik heb de GT Explorer, super blij mee (naast m'n 2005 speed triple, die lekker blijft)
 

Bijlagen

  • 20230415_122804.jpg
    20230415_122804.jpg
    386,8 KB · Weergaven: 33
  • 20230621_121206.jpg
    20230621_121206.jpg
    608,6 KB · Weergaven: 31
Zo, ik ben ook weer terug bij Triumph, en wel met de nieuwe blauwe Tiger GT Pro.
Fijne motor he? Ik heb dezelfde. Er zijn voor mij zoveel dingen beter aan dan aan de GS (en ook de KTM 1290 SAS, alhoewel die bij mij ook hoge ogen gooide) De vering van de Tiger is echt fantastisch, net als die remmen! :} Ik vind verder het zadel ook top en dan zeg ik niet zo gauw, want ik heb werkelijk op alle motoren die ik tot nu toe heb gehad, al na een of twee uurtjes fikse zadelpijn. Op de Tiger niet, ondanks het verlaagde zadel. En natuurlijk niet te vergeten het verslavende vermogen. Even doortrekken naar 6, 7000 toeren en je vliegt! :] Héérlijk, dat geluid! Daar kan die Versys echt niet tegenop hoor }) De quickshifter is m.i. een van de beste op de markt. Ondanks enkele kleine flaws ben ik verliefd en pak ik hem gerust om een 'ritje' van 6 uur of langer te maken. Vandaag nog gedaan in het prachtige Friesland en ik ben ik alweer aan het kijken wanneer het volgende ritje zal zijn. Manlief zei vanmorgen: ga je nou alwéér rijden? }) Ja, duh, ik heb hem niet om hem in de garage te laten staan.
 
Fijne motor he? Ik heb dezelfde. Er zijn voor mij zoveel dingen beter aan dan aan de GS (en ook de KTM 1290 SAS, alhoewel die bij mij ook hoge ogen gooide) De vering van de Tiger is echt fantastisch, net als die remmen! :}
Dezelfde gedachte hier, al moet ik zeggen dat ik de KTM niet gereden heb, maar als eerder omschreven, ben ik geen 2 cylinder adept.
Hij heeft ook geen cardan.
Even doortrekken naar 6, 7000 toeren en je vliegt! :] Héérlijk, dat geluid! Daar kan die Versys echt niet tegenop hoor }) De quickshifter is m.i. een van de beste op de markt. Ondanks enkele kleine flaws ben ik verliefd en pak ik hem gerust om een 'ritje' van 6 uur of langer te maken.
Boven de 6000 toeren ben ik nog niet geweest, in het inrij programma gaat hij tot ca. 500km bij 5000 in het rood, en nu ( 575km) bij 6000.
Maar hij ploft er dan al lekker met grote stappen tussenuit.
}) Ja, duh, ik heb hem niet om hem in de garage te laten staan.
Zo is het maar net 🤪
 
Dezelfde gedachte hier, al moet ik zeggen dat ik de KTM niet gereden heb, maar als eerder omschreven, ben ik geen 2 cylinder adept.
Hij heeft ook geen cardan.

Boven de 6000 toeren ben ik nog niet geweest, in het inrij programma gaat hij tot ca. 500km bij 5000 in het rood, en nu ( 575km) bij 6000.
Maar hij ploft er dan al lekker met grote stappen tussenuit.

Zo is het maar net 🤪
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een 3 cilinder inderdaad. Geen cardan was geen dealbreaker; de meeste van mijn vorige motoren hadden immers ook geen cardan, maar nu ik het heb, is het toch wel ideaal hoor. Geen vette zooi meer overal en geen zorgen over ketting smeren. Ik vind de Tiger qua uiterlijk ook mooier dan de KTM, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak :9~

Die van mij heeft nu bijna 5000 km gelopen, dus begint nu lekker ingereden te raken. Hij wordt steeds soepeler en ik ga hem steeds meer waarderen. Hij haalt wel een beetje de hooligan in je naar boven hoor. Nou ben ik toch al niet van dat getrut in het verkeer, maar goed }) Op de eerste dag dat ik hem had (10 januari 2023) had ik al meteen een boete te pakken voor te snel rijden (225 euro) -O-
 
De quickshifter is geweldig. Ik gebruik hem wel alleen bij opschakelen, niet bij terugschakelen.
Op de 800 uit 2018 zit ook een verstelbare ruit die met name aan de bovenkant breder is.

Maar ja, zal ook wel wennen zijn mss. 25 jaar zonder QS gereden. Sinds 4 weken met.
Was de 800 wel het nieuwe model dan? Mijn Tiger800 uit 2018 heeft wel een QS die ik voor zowel terug/opschakelen gebruik.
 
Heb mijn scrambler ingeruild voor de 900 gt pro.
Dit weekend ophalen.
Proefrit beviel zeer goed.
De scrambler heb ik slechts 1000km mee gereden na deze nieuw aangeschaft tr hebbenn helaas.
Voelde klein en daardoor "brommerachtig".
Voelde me er niet happy op.
Hoewel het een heerlijk motorblok was.
Kwam ook omdat ik van een gs1200 afkwam denk ik.
Maar weet zeker dat de 900 gt pro goed gaat bevallen
 
Proefrit gemaakt op een 900 pro en een 1200 pro quickshifter werken op beide motoren perfect zou de koppeling alleen nog gaan gebruiken met stop en go, 900 vond ik onderin wat minder ben nu koppel van een 2 cil gewend motor loopt rustiger dan de 1200 (minder trillingen en minder aan uit effect)
De 1200 vind ik erg veel resonantie geven in voetsteunen handen en spiegels, dit geeft geen prettig gevoel in de voeten ik was van de motor af en voelde de trillingen nog dat is voor mij het grootste struikel blok, ervaren jullie dit ook of storen jullie je er niet aan?
Dashboard waren de kleine lettertjes voor mij niet te lezen heb geen lees delen in bril motor die ik nu heb kan ik goed aflezen zelfs de kleine lettertjes.
De 1200 rally explorer zou ik voor zijn gegaan in het mat groen een erg mooie motor ook mijn vrouw kon er goed bij achter op zitten en zelfs zij vind het een erg mooie motor op rem en koppelings potje na :Y

Hoe ervaren jullie de 21inch voorwiel t.o.v. de 19 inch de bij de motoren waar ik op heb gereden hadden natuurlijk de 19 inch voorwiel er was geen demo met 21inch voorwiel, heb zelf nu wel een 21inch voorwiel maar als je het mij vraagt zou ik graag terug gaan naar een 19inch want die demo’s stuurden echt een stuk beter en gemakkelijker dan mijn F850GSA met 21inch voorwiel of dat alleen komt van het verschil in wiel diameter weet ik dus niet.
Ondanks resonantie die ik erg vervelend vindt laat hij me niet los.

IMG_4751.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan